Gå til innhold

Er dette en terskel jeg må over?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bruker mye av fritiden min til å sove. Idag tok jeg meg fri for å ta igjen masse husarbeid, men endte opp med at jeg la meg isteder. Jeg kan sove et helt døgn - ikke noe problem. Men mange fridager blir ødelagt på den måten.

Jeg tenker at jeg burde presse meg og ikke gi etter for å sove. Men det er så hardt. Er det en terskel jeg må over? Flere som har det sånn?

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• XbellaX

7

• Lillemus

4

• Sør

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Dette er unormalt, før du evt iverksetter egne tiltak synes jeg du bør få sjekket deg hos legen at der ikke er noe fysisk galt.

Skrevet

Jeg har det ikke sånn, men generelt så er det slik at jo mer du sover jo mer trenger du å sove. Så du bør nok prøve å sove kun de 8 timene du skal sove om natten og klare deg med det.

Men det er ikke noe du mangler?

Skrevet

Dette er unormalt, før du evt iverksetter egne tiltak synes jeg du bør få sjekket deg hos legen at der ikke er noe fysisk galt.

Det er tatt masse blodprøver, intet galt..

Skrevet

Jeg har det ikke sånn, men generelt så er det slik at jo mer du sover jo mer trenger du å sove. Så du bør nok prøve å sove kun de 8 timene du skal sove om natten og klare deg med det.

Men det er ikke noe du mangler?

Jeg har også tenkt på den at søvn avler søvn..

Skrevet

Det er tatt masse blodprøver, intet galt..

Da bør du se over kostholdet ditt, dårlig kosthold kan være med på å gi økt tretthet. Skaff deg gode søvnrutiner, få evt mer aktivitet inn i dagen din dersom du ikke alt har det. Å sove for mye kan også gjøre at du blir trettere, det samme med "hviling". Når du er sliten og kjenner behovet for å legge deg ned så ta heller en tur ut.

Skrevet

ME ?

Jeg har i perioder vært inne på tanken.. At det kan være en lett form for det. Jeg føler meg mye eldre enn jeg er fordi jeg er så mye trett og sliten.

Men jeg kjenner noen som har me og det er ikke sånn.

Skrevet

Skulle ønske jeg fikk til å sove formiddagen bort, så nei har det ikke sånn. Du må ikke legge deg ned, gjør noe aktivt :)

Skrevet

Da bør du se over kostholdet ditt, dårlig kosthold kan være med på å gi økt tretthet. Skaff deg gode søvnrutiner, få evt mer aktivitet inn i dagen din dersom du ikke alt har det. Å sove for mye kan også gjøre at du blir trettere, det samme med "hviling". Når du er sliten og kjenner behovet for å legge deg ned så ta heller en tur ut.

Jeg har hatt det sånn lenge (siste 6 år). Så det spørs om jeg ikke har havnet i en ond sirkel...

Tror ikke det har med kostholdet å gjøre (jeg har hatt et normalt, norsk kosthold i to år).

Skrevet

Jeg har hatt det sånn lenge (siste 6 år). Så det spørs om jeg ikke har havnet i en ond sirkel...

Tror ikke det har med kostholdet å gjøre (jeg har hatt et normalt, norsk kosthold i to år).

Et "vanlig" norsk kosthold kan inneholde mye skjult sukker og raske karbohydrater slik at jeg ville forsøkt å gjøre noen endringer for å se om det kunne hjelpe. Det er i det minste verdt et forsøk når du er så trett som det du er. Om du mener dette kun bunner i dårlige vaner vet du selv hva som må gjøres, det kan være vanskelig å snu disse men heldigvis er det fullt mulig.

Skrevet

Jeg tror ikke noe på at variasjoner innenfor et nokså normalt kosthold kan gjøre at man kan sove et helt døgn i stedet for 1/3 av døgnet.

Tar du medisiner med trøtthet som bivirkning?

Skrevet

Jeg tror ikke noe på at variasjoner innenfor et nokså normalt kosthold kan gjøre at man kan sove et helt døgn i stedet for 1/3 av døgnet.

Jeg bruker Efexor, Lamictal og Wellbutrin. Sistnevnte er jeg sløv med å ta.. Så jeg vet ikke om det kan være derfor. Det var jo den som fikk meg opp av "gjørma" i sin tid.

Jeg vet ikke om medisinene i seg selv gir tretthet. Men jeg plages også med stiv og vond nakke og skulderblad (det brenner i perioder). Jeg har lagt merke til at det gir tretthet da.

Skulle ønske noen visste hvordan jeg skal bli "frisk" igjen

Skrevet

Du kan kanskje si det men der er flere eksempler på at det faktisk er mulig. Jeg tror "helt normal kost" er et svært vidt begrep og noen enkle endringer her kan faktisk føre til redusert tretthet. Et godt kosthold er medisin.

Når det gjelder trådstarter tror jeg nok årsaken er mer sammensatt.

Skrevet

Jeg bruker Efexor, Lamictal og Wellbutrin. Sistnevnte er jeg sløv med å ta.. Så jeg vet ikke om det kan være derfor. Det var jo den som fikk meg opp av "gjørma" i sin tid.

Jeg vet ikke om medisinene i seg selv gir tretthet. Men jeg plages også med stiv og vond nakke og skulderblad (det brenner i perioder). Jeg har lagt merke til at det gir tretthet da.

Skulle ønske noen visste hvordan jeg skal bli "frisk" igjen

''Men jeg plages også med stiv og vond nakke og skulderblad (det brenner i perioder).'' Har du noen diagnose på dette? Får du (feks)fysio? Hva sier din lege om disse smertene og trettheten generelt?

Skrevet

''Men jeg plages også med stiv og vond nakke og skulderblad (det brenner i perioder).'' Har du noen diagnose på dette? Får du (feks)fysio? Hva sier din lege om disse smertene og trettheten generelt?

Jeg venter på å komme til fysioterapeut (men ventetiden er.laaang, sa legen).

Skrevet

Vet du om det er noen spesialist jeg be om å få bli henvist til for.mine tretthetsplager?

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Da tror jeg det kan være noe galt med livsstilen din. Etter at jeg lå med brukket bein i sofaen og puttet i meg masse drittmat, var jeg helt utmattet da jeg skulle begynne å bevege meg igjen. Trøtt og elendig kondis.

Du må bygge deg opp gradvis med sunn mat og gåturer, tror jeg da.

Skrevet

Vet du om det er noen spesialist jeg be om å få bli henvist til for.mine tretthetsplager?

Jeg tror ikke du trenger å bli henvist videre. Du skriver at du følte deg mye bedre da du valgte å trene fremfor å hvile, da har du jo oppskriften klar. Dersom du også får hjelp til dine fysiske plager hos evt fysio eller lære deg øvelser/behandling du kan utføre selv så kan jeg helt ærlig ikke se hva du skal til en spesialist å gjøre per dags dato.

Skrevet

Da tror jeg det kan være noe galt med livsstilen din. Etter at jeg lå med brukket bein i sofaen og puttet i meg masse drittmat, var jeg helt utmattet da jeg skulle begynne å bevege meg igjen. Trøtt og elendig kondis.

Du må bygge deg opp gradvis med sunn mat og gåturer, tror jeg da.

Godt poeng. Næringsmessig godt kosthold, å røre på seg og frisk luft er beste vekkerklokke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...