Gå til innhold

Er dette en terskel jeg må over?

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Godt poeng. Næringsmessig godt kosthold, å røre på seg og frisk luft er beste vekkerklokke.

Jepp :-)

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• XbellaX

7

• Lillemus

4

• Sør

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg tror ikke du trenger å bli henvist videre. Du skriver at du følte deg mye bedre da du valgte å trene fremfor å hvile, da har du jo oppskriften klar. Dersom du også får hjelp til dine fysiske plager hos evt fysio eller lære deg øvelser/behandling du kan utføre selv så kan jeg helt ærlig ikke se hva du skal til en spesialist å gjøre per dags dato.

Ok. Det var derfor jeg startet denne tråden :)

Takk for hjelpen til deg og andre. Da prøver jeg å komme meg over denne terskelen ved å se nærmere på kostholdet og å følge opp treningen.

Vi har for øvrig avtalt å trene annenhver dag, men jeg tør ikke ha store forventninger mht treningen. Jeg tør ikle satse,.det har jeg gjort før og mislyktes.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Ok. Det var derfor jeg startet denne tråden :)

Takk for hjelpen til deg og andre. Da prøver jeg å komme meg over denne terskelen ved å se nærmere på kostholdet og å følge opp treningen.

Vi har for øvrig avtalt å trene annenhver dag, men jeg tør ikke ha store forventninger mht treningen. Jeg tør ikle satse,.det har jeg gjort før og mislyktes.

''Vi har for øvrig avtalt å trene annenhver dag, men jeg tør ikke ha store forventninger mht treningen. Jeg tør ikle satse,.det har jeg gjort før og mislyktes''

Du må ikke satse så hardt at du føler det blir uoverkommelig og gir opp. Bygg deg gradvis opp.

Skrevet

''Vi har for øvrig avtalt å trene annenhver dag, men jeg tør ikke ha store forventninger mht treningen. Jeg tør ikle satse,.det har jeg gjort før og mislyktes''

Du må ikke satse så hardt at du føler det blir uoverkommelig og gir opp. Bygg deg gradvis opp.

:)

Skrevet

Jeg bruker Efexor, Lamictal og Wellbutrin. Sistnevnte er jeg sløv med å ta.. Så jeg vet ikke om det kan være derfor. Det var jo den som fikk meg opp av "gjørma" i sin tid.

Jeg vet ikke om medisinene i seg selv gir tretthet. Men jeg plages også med stiv og vond nakke og skulderblad (det brenner i perioder). Jeg har lagt merke til at det gir tretthet da.

Skulle ønske noen visste hvordan jeg skal bli "frisk" igjen

''Skulle ønske noen visste hvordan jeg skal bli "frisk" igjen''

Jeg tror det vil hjelpe deg å fokusere mindre på normalt/unormalt og heller finne ut av hvilke mål du skal oppfylle i eget liv.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

:)

Og med det mener jeg litt bevegelse hver dag uten at det nødvendigvis er det du ser på som trening.

Siden du nå er på det nivåt at du sover bort hele dagen, vil det hjelpe mye med daglige gåturer i første omgang og deretter kan du øke på etterhvert som du føler deg bedre.

Dette har veldig mye og så for psyken også, det er ihvertfall min erfaring.

Skrevet

''Skulle ønske noen visste hvordan jeg skal bli "frisk" igjen''

Jeg tror det vil hjelpe deg å fokusere mindre på normalt/unormalt og heller finne ut av hvilke mål du skal oppfylle i eget liv.

Jeg har jo oppnådd noen mål da, og jeg jobber stadig med å nå andre. Det er bl.a derfor jeg har meldt meg inn i treningsstudio.

Gjest Ladytron
Skrevet

Ja, jeg har det også sånn. Tror det skyldes depresjon og lite aktivitet. Sliter med å komme meg opp om morgenen, men må jo opp og studere. Det hender jeg ikke orker å stå opp før i 12-tiden, men som oftest er jeg våken før 8. Da setter jeg meg ned og ser litt på God Morgen Norge og får i meg en kopp kaffe og litt mat, synes det er et fint rituale. Så kan jeg ta fatt på dagen.

I fjor hadde jeg et skikkelig lesefag, da hendte det ofte at jeg sovnet med boken i fanget. I jul sov jeg veldig masse, men ble ikke mindre trøtt av den grunn. Var på ferie noen dager, da skjedde det mye, jeg stod opp tidlig og hadde mye mer energi.

Jeg har troen på at å øke aktivitetsnivået er veien å gå (men vet av erfaring at det ikke er så lett). :)

Skrevet

Ja, jeg har det også sånn. Tror det skyldes depresjon og lite aktivitet. Sliter med å komme meg opp om morgenen, men må jo opp og studere. Det hender jeg ikke orker å stå opp før i 12-tiden, men som oftest er jeg våken før 8. Da setter jeg meg ned og ser litt på God Morgen Norge og får i meg en kopp kaffe og litt mat, synes det er et fint rituale. Så kan jeg ta fatt på dagen.

I fjor hadde jeg et skikkelig lesefag, da hendte det ofte at jeg sovnet med boken i fanget. I jul sov jeg veldig masse, men ble ikke mindre trøtt av den grunn. Var på ferie noen dager, da skjedde det mye, jeg stod opp tidlig og hadde mye mer energi.

Jeg har troen på at å øke aktivitetsnivået er veien å gå (men vet av erfaring at det ikke er så lett). :)

Jeg er ikke lenger deprimert..det er jeg sikker på

Men jeg ser på svarene jeg har fått i denne tråden at det nok er aktivitetsnivvået (mosjon og trening) som nok må økes. Det er jo en motovasjonsfaktor i seg selv.

Takk for at du delte din erfaring - det er til hjelp å kunne kjenne segigjen i andre :)

Gjest Ladytron
Skrevet

Jeg er ikke lenger deprimert..det er jeg sikker på

Men jeg ser på svarene jeg har fått i denne tråden at det nok er aktivitetsnivvået (mosjon og trening) som nok må økes. Det er jo en motovasjonsfaktor i seg selv.

Takk for at du delte din erfaring - det er til hjelp å kunne kjenne segigjen i andre :)

Så bra at du ikke lenger er deprimert da :)

Masse lykke til med å øke aktivitetsnivået. Burde vel gjøre et forsøk jeg også, glad det går mot lysere tider.

Ja, det hjelper å føle at noen kjenner seg igjen eller forstår hva man går gjennom. :)

Skrevet

Jeg har hatt det sånn lenge (siste 6 år). Så det spørs om jeg ikke har havnet i en ond sirkel...

Tror ikke det har med kostholdet å gjøre (jeg har hatt et normalt, norsk kosthold i to år).

''Tror ikke det har med kostholdet å gjøre (jeg har hatt et normalt, norsk kosthold i to år).''

Hva består dette normale, norske kostholdet av? Om jeg spiser mye brød, raske karbohydrater (ris, pasta, poteter) og en del sjokolade og snop så blir jeg jaggu dorsk og slapp og oppblåst!

Om jeg spiser mye mer frukt og grønt, belgfrukter (kikerter) mer rent kjøtt og fisk, men litt sjokolade 1-2 ganger i uka + trener noen ganger i uka derimot! Da er kroppen spretten og rask og jeg er myyye mer opplagt og fornøyd og mindre trøtt.

Men gi kroppen litt tid da - det tar mer enn to dager for å si det sånn. :o) Men frisk luft, mosjon og muligens en liten kikk på kostholdet er absolutt verdt et forsøk.

Skrevet

''Tror ikke det har med kostholdet å gjøre (jeg har hatt et normalt, norsk kosthold i to år).''

Hva består dette normale, norske kostholdet av? Om jeg spiser mye brød, raske karbohydrater (ris, pasta, poteter) og en del sjokolade og snop så blir jeg jaggu dorsk og slapp og oppblåst!

Om jeg spiser mye mer frukt og grønt, belgfrukter (kikerter) mer rent kjøtt og fisk, men litt sjokolade 1-2 ganger i uka + trener noen ganger i uka derimot! Da er kroppen spretten og rask og jeg er myyye mer opplagt og fornøyd og mindre trøtt.

Men gi kroppen litt tid da - det tar mer enn to dager for å si det sånn. :o) Men frisk luft, mosjon og muligens en liten kikk på kostholdet er absolutt verdt et forsøk.

Hmmm... Kanskje det blir for mye brød, pasta og poteter. Spiser en del av det.

Jeg har gått på grete roede kurs to ganger, og deg er mye det jeg/vi lever av.

Morgen: 2-3 grove brødskiver med smør og pålegg (salami, ost, leverpostei, makrell, syltetøy, kokt skinke) og 1-2 glass eksta lett elle lett melk.

Lunsj: tilsvarende som frokost men gjerne litt mindre mengder.

Middag: enten pasta eller poteter og kjøttkaker, lapskaus, kjøttsuppe, stekt og kokt fisk, taco, pizza, kjøttdeig/spagetti, brun saus, hvit saus osv.

Kveldsmat: omtrent som frokosten, evt tar vi.middagen på kvelden.

Vi spiser for lite grønt og frukt da.. Kanskje det er det som gjør det også? At vi ikke får i oss nok vitaminer osv?

Vi drikker nok også mye brus. Selv om det er sukkerfritt så er det sikker ikke bra det heller. Vi kan drikke så mye brus, kaffe og andre tyoer kaffe vi vil på jobb, men jeg drikker stort sett bare cola zero. Kaffe drikker jeg 1-2 kopper av om dagen.

Vi spiser snop kun i helger, og det er ikke så mye av det vi spiser. Sjokolade er jeg avholds fra.

Her er det sikkert mye jeg kan justere?

De andre i familien sliter ikke med tretthet da..

Skrevet

Jeg har jo oppnådd noen mål da, og jeg jobber stadig med å nå andre. Det er bl.a derfor jeg har meldt meg inn i treningsstudio.

''Jeg har jo oppnådd noen mål da, og jeg jobber stadig med å nå andre. Det er bl.a derfor jeg har meldt meg inn i treningsstudio.''

Og det er bra. Men det virker som du fortsatt kverner mye rundt ting du oppfatter som symptomer - og som kanskje mange andre ville tenke at bare var livet.

Skrevet

''Jeg har jo oppnådd noen mål da, og jeg jobber stadig med å nå andre. Det er bl.a derfor jeg har meldt meg inn i treningsstudio.''

Og det er bra. Men det virker som du fortsatt kverner mye rundt ting du oppfatter som symptomer - og som kanskje mange andre ville tenke at bare var livet.

Hmm.. Skal tenke over det du sier.. Du har et poeng.

Skrevet

Hmmm... Kanskje det blir for mye brød, pasta og poteter. Spiser en del av det.

Jeg har gått på grete roede kurs to ganger, og deg er mye det jeg/vi lever av.

Morgen: 2-3 grove brødskiver med smør og pålegg (salami, ost, leverpostei, makrell, syltetøy, kokt skinke) og 1-2 glass eksta lett elle lett melk.

Lunsj: tilsvarende som frokost men gjerne litt mindre mengder.

Middag: enten pasta eller poteter og kjøttkaker, lapskaus, kjøttsuppe, stekt og kokt fisk, taco, pizza, kjøttdeig/spagetti, brun saus, hvit saus osv.

Kveldsmat: omtrent som frokosten, evt tar vi.middagen på kvelden.

Vi spiser for lite grønt og frukt da.. Kanskje det er det som gjør det også? At vi ikke får i oss nok vitaminer osv?

Vi drikker nok også mye brus. Selv om det er sukkerfritt så er det sikker ikke bra det heller. Vi kan drikke så mye brus, kaffe og andre tyoer kaffe vi vil på jobb, men jeg drikker stort sett bare cola zero. Kaffe drikker jeg 1-2 kopper av om dagen.

Vi spiser snop kun i helger, og det er ikke så mye av det vi spiser. Sjokolade er jeg avholds fra.

Her er det sikkert mye jeg kan justere?

De andre i familien sliter ikke med tretthet da..

Jeg ville kuttet ut brusen og kuttet ned til ett brødmåltid. Ville erstattet de to andre måltidene med f.eks. grove rug-knekkebrød (hvete er gjerne verstingen blant korn!) eller et surmelksprodukt (surmelk, yoghurt naturell, kesam eller skyr naturell, søt med stevia om nødvendig) og hatt oppi havregryn, frø, nøtter, bær og frukt. Evt. en salat med egg / reker / kjøtt / tunfisk, grønn salat, agurk, paprika, småtomater, avokado og kanskje litt nøtter? Og en liten dæsj dressing om du må ha det. Jeg elsker varm salat - grønn salat, paprika og agurk has i en skål og samtidig varmer jeg i stekepanna / woken strimlet kylling, noen småtomater i biter, en neve kikerter og litt finhakket løk. Krydder! Hell det varme over salaten og nyt! Har jeg ikke kylling steker jeg et par egg og slenger over. Nam! Og mye bedre for kroppen enn 3 brødmåltider om dagen... Det tar bare noen få minutter - det er helt sant!

Min dille til lunsj om dagen er havregrøt laget av ca. 1,5 dl store gryn (bedre for blodsukkeret enn de små!), 2 dl ekstra lett melk, noen finhakkede mandler eller nøtter, ca. 100 g skogsbærblanding (frossen fra Rimi, tiner på et blunk de siste par min av kokingen av grøten) og en halv banan i småbiter - alt rørt sammen. :o) Får en litt gusjen farge av bærene, men smaker kjempegodt - søter med noen dråper vaniljestevia jeg da.

Skrevet

Jeg ville kuttet ut brusen og kuttet ned til ett brødmåltid. Ville erstattet de to andre måltidene med f.eks. grove rug-knekkebrød (hvete er gjerne verstingen blant korn!) eller et surmelksprodukt (surmelk, yoghurt naturell, kesam eller skyr naturell, søt med stevia om nødvendig) og hatt oppi havregryn, frø, nøtter, bær og frukt. Evt. en salat med egg / reker / kjøtt / tunfisk, grønn salat, agurk, paprika, småtomater, avokado og kanskje litt nøtter? Og en liten dæsj dressing om du må ha det. Jeg elsker varm salat - grønn salat, paprika og agurk has i en skål og samtidig varmer jeg i stekepanna / woken strimlet kylling, noen småtomater i biter, en neve kikerter og litt finhakket løk. Krydder! Hell det varme over salaten og nyt! Har jeg ikke kylling steker jeg et par egg og slenger over. Nam! Og mye bedre for kroppen enn 3 brødmåltider om dagen... Det tar bare noen få minutter - det er helt sant!

Min dille til lunsj om dagen er havregrøt laget av ca. 1,5 dl store gryn (bedre for blodsukkeret enn de små!), 2 dl ekstra lett melk, noen finhakkede mandler eller nøtter, ca. 100 g skogsbærblanding (frossen fra Rimi, tiner på et blunk de siste par min av kokingen av grøten) og en halv banan i småbiter - alt rørt sammen. :o) Får en litt gusjen farge av bærene, men smaker kjempegodt - søter med noen dråper vaniljestevia jeg da.

Her var det mange tips! :) Hjertelig takk, Lillemus. Jeg skal hoppe i dusjen nå (har gjort husarb.) og så skal jeg sette meg ned å skrive de opp.

Ps. Jeg elsker salat. Har du prøvd med stekt bacon i? Må prøves. Bacon er jo også lavkarbo?

Skrevet

Her var det mange tips! :) Hjertelig takk, Lillemus. Jeg skal hoppe i dusjen nå (har gjort husarb.) og så skal jeg sette meg ned å skrive de opp.

Ps. Jeg elsker salat. Har du prøvd med stekt bacon i? Må prøves. Bacon er jo også lavkarbo?

Litt bacon er helt greit, men husk at det er mye salt i det. :o) Stekt bacon / flesk er goooodt... *sikle*

Skrevet

Hei på deg!

Jeg sliter med det samme som deg, men har funnet en slags løsning. Jeg står alltid opp samtidig med barna og så holder jeg meg stort sett våken, men gjett om jeg er trett! Jeg går å gjesper hele dagen. Jeg tror noe av det skyldes medisinering. Noen dager har jeg imidlertid så mye energi at jeg kunne gjort hva det måtte være. Jeg spiser sunt, men det går mye i pasta og ris og det er visst ikke bra? Andre dager klarer jeg ikke å holde øynene åpne og faller om på sofaen. Ikke morsomt å ha det sånn.

Det lønner seg å legge inn aktiviteter selv om man går å gjesper hele tiden, men som sagt, å gå rundt i svime bare for å holde seg våken er vel heller ikke bra? Håper du finner en løsning!

Skrevet

Litt bacon er helt greit, men husk at det er mye salt i det. :o) Stekt bacon / flesk er goooodt... *sikle*

Ja, det er sant. Er noe med det og :)

Vi har drevet og prøvd nye ting. Noen i familien er kjempeflink med kostholdet, og vi har snappet opp noen tips derfra. Men det er fortsatt mye som er uprøvd.

Kjenner du til noen nettsider med oppskrifter og som du vil anbefale?

Har skrevet opp de du foreslo nå. Jeg er spent på varm salat - det har jeg aldri prøvd før :)

Skrevet

Takk for at du gjorde meg obs på dette, frosken :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...