Gå til innhold

Førerkort

Anbefalte innlegg

ink1365380698
Skrevet

Hvor lang tid tar det med søknad om førerkort hos fylkeslegen egentlig. Jeg skrev søknaden som ble vedlagt legens i begynnelsen av oktober. Ikke hørt noe enda. Bruker 0,5mg xanor morgen, o,5 xanor ett tiden, 5 mg valium 4 tiden, 5 mg xanor 19. tiden. 3,75 zyprexa kveld. Jeg kjører kun for å handle mat og små avstander til vennebesøk og det skjer alltid 12 ett tiden. Jeg har CFS og kan ikke gå for å handle mat. Bor også på ett sted som er er avhengig av bil uansett hvor man skal. Bygde Norge. Tror du jeg kan få dispensasjon til slik småkjøring. Jeg er ikke trett eller sløv av medisininntak. Valium har jeg brukt i mange og tjue år så den virkningen er vel dårlig på meg, men jeg tør ikke slutte. Men det burde jo tas med i beregningen om jeg får beholde førerkorttet eller ikke. Kan cfs være en formildende omstendighet? En venninne av meg bruker 45 mg sobril om dagen - hun har ikke hørt noe om å måtte søke??

Skrevet

Sååå lang tid skal det ikke ta, ring og purr!

''En venninne av meg bruker 45 mg sobril om dagen - hun har ikke hørt noe om å måtte søke??''

Nei, ikke alle er så uheldige som enkelte, vet om flere med lappen som har bp og tar medisiner for det. Aldri hørt om dette tullet! Det kommer an på hvor du bor i landet og legen.

ink1365380698
Skrevet

Sååå lang tid skal det ikke ta, ring og purr!

''En venninne av meg bruker 45 mg sobril om dagen - hun har ikke hørt noe om å måtte søke??''

Nei, ikke alle er så uheldige som enkelte, vet om flere med lappen som har bp og tar medisiner for det. Aldri hørt om dette tullet! Det kommer an på hvor du bor i landet og legen.

Ja det synes tilfeldig. Min gamle fastlege lot det gå. Hun sluttet og det kom en ny. Første gang jeg var hos henne måtte jeg søke. Nå viser det seg at hun ikke er fastlegen min allikevel, men hun greide da det- å prøve å ta fra meg førerkortet. Han jeg får til fastlege har holdt på som lege i mange år- har hørt han er grei sånn--- så dette er bittert. Har ikke vært hos ham annå, da han inntrer stillingen først til våren. Valium har vært på marketet i 50 år. Pussig at det plutselig ble farlig å kjøre bil med dem nå. Det er så urettferdig, at noen får lpv andre ikke. En annen venninne av meg bruker sobril og lyrica. Hun sier selv hun blir trett av lyrica. Men frataking av førerkort har hun ikke hørt noe om.!!!???

ink1365380698
Skrevet

Ja det synes tilfeldig. Min gamle fastlege lot det gå. Hun sluttet og det kom en ny. Første gang jeg var hos henne måtte jeg søke. Nå viser det seg at hun ikke er fastlegen min allikevel, men hun greide da det- å prøve å ta fra meg førerkortet. Han jeg får til fastlege har holdt på som lege i mange år- har hørt han er grei sånn--- så dette er bittert. Har ikke vært hos ham annå, da han inntrer stillingen først til våren. Valium har vært på marketet i 50 år. Pussig at det plutselig ble farlig å kjøre bil med dem nå. Det er så urettferdig, at noen får lpv andre ikke. En annen venninne av meg bruker sobril og lyrica. Hun sier selv hun blir trett av lyrica. Men frataking av førerkort har hun ikke hørt noe om.!!!???

Går det an å få dispensasjon til småkjøring som å få handlet seg mat o.l -- vennebesøk---eller er det enten eller. Jeg har og sosial angst- så det er veldig viktig for meg disse venninnebesøkene i gode perioder, for å face angsten. Blir førerkortet tatt fra meg blir jeg innestengt i leileigheten min. Orker ikke gå-- og får ikke kjøre.. håper slikt blir tatt hensyn til..

Skrevet

Ja det er tilfeldig og urettferdig! Jeg måtte levere inn lappen, men jeg kjenner til folk som er mye verre stilt som kjører. Aldri vært snakk om noe sånt. Jeg fikk dispensasjon på to år, men nå er det så lenge siden jeg har kjørt. Men har lyst til det da, men sykt at du som er avhengig av bil ikke har hørt noe. Ring dem.

ink1365380698
Skrevet

Går det an å få dispensasjon til småkjøring som å få handlet seg mat o.l -- vennebesøk---eller er det enten eller. Jeg har og sosial angst- så det er veldig viktig for meg disse venninnebesøkene i gode perioder, for å face angsten. Blir førerkortet tatt fra meg blir jeg innestengt i leileigheten min. Orker ikke gå-- og får ikke kjøre.. håper slikt blir tatt hensyn til..

Vi med angst som ikke har annen hjelp enn benzo skal til pers.

Hva med alle funsksjonshemmende-- de får bil også- og er nok mye dårligere sjåfører enn en som har tatt en xanor.

Jeg gikk i terapi i tre år hos psykiater. 2007-2010 -Og brukte akkurat samme dose tabletter som nå. Hoved temaet var å få meg til å kjøre bil igjen. Sluttet å kjøre på grunn av noen forferdelige anfall i bil da jeg gikk på cipralex. Som kroppen ikke greier å glemme. Brukte fem år på å komme bak ett ratt igjen. Og så endelig greier jeg å ta småturer--- etter mye slit og terapi. Og så skal det nå taes fra meg. Var helt avhengig av andre de årene og det var ikke noe særlig.

Skrevet

Hva med alle funsksjonshemmende-- de får bil også- og er nok mye dårligere sjåfører enn en som har tatt en xanor.

Jeg gikk i terapi i tre år hos psykiater. 2007-2010 -Og brukte akkurat samme dose tabletter som nå. Hoved temaet var å få meg til å kjøre bil igjen. Sluttet å kjøre på grunn av noen forferdelige anfall i bil da jeg gikk på cipralex. Som kroppen ikke greier å glemme. Brukte fem år på å komme bak ett ratt igjen. Og så endelig greier jeg å ta småturer--- etter mye slit og terapi. Og så skal det nå taes fra meg. Var helt avhengig av andre de årene og det var ikke noe særlig.

''Hva med alle funsksjonshemmende-- de får bil også- og er nok mye dårligere sjåfører enn en som har tatt en xanor.''

Det var en drøy påstand!

Skrevet

''Hva med alle funsksjonshemmende-- de får bil også- og er nok mye dårligere sjåfører enn en som har tatt en xanor.''

Nå virker det som om du uttaler deg om noe du har lite greie på. Det finnes mange typer funksjonsnedsettelser som medfører at man ikke får førerkort.

Hvilke typer funksjonshemninger er det du ser for deg som gjør folk til dårlige sjåfører men som allikevel kvalifiserer for førerkort?

Skrevet

Du kan bare glemme å førekort med de medisinene...

Skrevet

''Valium har vært på marketet i 50 år. Pussig at det plutselig ble farlig å kjøre bil med dem nå.''

Som kjent er også promillegrensen senket i forhold til hva den tidligere var i Norge, og lavere toleranse vises også i forhold til kjøring i medikamentpåvirket tilstand. Akkurat Valium er det forsket mye på, og det er påvist at inntak av valium reduserer kjøreferdighetene uten at personen selv har noen oppfatning om det. Derfor er bilkjøring og valium en dårlig kombinasjon.

En helt annen sak er at det tydeligvis er svært ulik praksis mht hvor den enkelte lege velger å sette grensen.

ink1365380698
Skrevet

Det var en drøy påstand!

Har blant annet en selktning som har stert leddgikt. Albuene er uten ledd-- kan ikke spise selv, gå på toalettet selv... må ha hjelp til alt. --helt forferdelig. Vedkommende har og hatt slag, og 2 ganger hjerteinfarkt. Bruker masse tabletter. Må si jeg skvatt da jeg så en helt ny bil for funkskjenshemmende sto utenfor døren...

Skrevet

Du kan bare glemme å førekort med de medisinene...

Alle B - preprater har blitt meget innskjerpet ang. bilkjøring. Du kan bare glemme det...

Skrevet

Har blant annet en selktning som har stert leddgikt. Albuene er uten ledd-- kan ikke spise selv, gå på toalettet selv... må ha hjelp til alt. --helt forferdelig. Vedkommende har og hatt slag, og 2 ganger hjerteinfarkt. Bruker masse tabletter. Må si jeg skvatt da jeg så en helt ny bil for funkskjenshemmende sto utenfor døren...

''Bruker masse tabletter.''

Det er langtfra alle medisiner som har rød varselstrekant.

'' Må si jeg skvatt da jeg så en helt ny bil for funkskjenshemmende sto utenfor døren...''

Er du sikker på at denne slektningen din selv skal kjøre denne bilen?

ink1365380698
Skrevet

''Bruker masse tabletter.''

Det er langtfra alle medisiner som har rød varselstrekant.

'' Må si jeg skvatt da jeg så en helt ny bil for funkskjenshemmende sto utenfor døren...''

Er du sikker på at denne slektningen din selv skal kjøre denne bilen?

Ja, men hun er blitt enda dårligere. Operasjon på operasjon, så det er lagt på is foreløpig. Men bilen har hun fått i en tilstand som jeg ikke kan skjønne det er mulig å kjøre bil med.

hun bruker lyrica blant annet. Og dem klager hun på at hun blir så trett av.

en venn av meg bruker zoloft og han er så trett så trett. Sier det selv. Når han har opphold er det bedre med trettheten men ikke depresjon og sinne. Så jeg tror ikke alle c preparatene er så trygge heller-- eller hva er egentlig trygt her i livet. Man kan ikke gardere seg mot alt. Norge er vel det eneste landet som har innført så strenge regler.

Å sammeligne alkohol og valium blir helt galt. Valium og lignende preparater er en medisin mot angst, som må inntas for å leve. Alkohol 0,5 promille eller 1-- er neppe farlig å kjøre med, men det er noe man godt kan unnvære. Sette bilen fra deg. Synes det er feil å sammenligne disse tingenne. Angst er en sykdom-- en innvalidiserende sådan.medisiner må taes i de fleste tilfeller. Tror ikke de hadde innført disse reglene hvis ikke zoloft ol var kommet på markedet. For det er utrolig mange som sliter og bruker dem, Men så har ci den gruppen som absolutt ikke tåler dem da. sånne som meg og jeg er ikke alene.ar kjørt feilfritt i noen og tyve år med valium i blodet. Aldri vært borte i noe som helst. Så å komme å påstå at det er som å kjøre i fylla er helt vilt. Har vært beruset på alkohol jeg som andre og det kan da ikke sammenlignes med å ta litt valium...ikke i det hele tatt.

Skrevet

Ja, men hun er blitt enda dårligere. Operasjon på operasjon, så det er lagt på is foreløpig. Men bilen har hun fått i en tilstand som jeg ikke kan skjønne det er mulig å kjøre bil med.

en venn av meg bruker zoloft og han er så trett så trett. Sier det selv. Når han har opphold er det bedre med trettheten men ikke depresjon og sinne. Så jeg tror ikke alle c preparatene er så trygge heller-- eller hva er egentlig trygt her i livet. Man kan ikke gardere seg mot alt. Norge er vel det eneste landet som har innført så strenge regler.

Å sammeligne alkohol og valium blir helt galt. Valium og lignende preparater er en medisin mot angst, som må inntas for å leve. Alkohol 0,5 promille eller 1-- er neppe farlig å kjøre med, men det er noe man godt kan unnvære. Sette bilen fra deg. Synes det er feil å sammenligne disse tingenne. Angst er en sykdom-- en innvalidiserende sådan.medisiner må taes i de fleste tilfeller. Tror ikke de hadde innført disse reglene hvis ikke zoloft ol var kommet på markedet. For det er utrolig mange som sliter og bruker dem, Men så har ci den gruppen som absolutt ikke tåler dem da. sånne som meg og jeg er ikke alene.ar kjørt feilfritt i noen og tyve år med valium i blodet. Aldri vært borte i noe som helst. Så å komme å påstå at det er som å kjøre i fylla er helt vilt. Har vært beruset på alkohol jeg som andre og det kan da ikke sammenlignes med å ta litt valium...ikke i det hele tatt.

''Norge er vel det eneste landet som har innført så strenge regler.''

Ikke hele Norge, spørs hvor du bor i Norge. Og det spørs hvilke lege du har...

ink1365380698
Skrevet

''Norge er vel det eneste landet som har innført så strenge regler.''

Ikke hele Norge, spørs hvor du bor i Norge. Og det spørs hvilke lege du har...

Fy søren... og hvem bestemmer hvor? Dette blir jo verre og verre...

Skrevet

Fy søren... og hvem bestemmer hvor? Dette blir jo verre og verre...

Ja, du har bare vært uheldig med den legen. Og jeg forstår veldig godt din frustrasjon, men seriøst så burde du hørt noe nå. Det skal ikke ta så lang tid. Byrokrati er noe dritt, store vesener som skal bestemme andres sjebner.

ink1365380698
Skrevet

Ja, du har bare vært uheldig med den legen. Og jeg forstår veldig godt din frustrasjon, men seriøst så burde du hørt noe nå. Det skal ikke ta så lang tid. Byrokrati er noe dritt, store vesener som skal bestemme andres sjebner.

Da tør jeg ikke ringe å spørre... henne. Kankje søknaden min gav henne ettertanker slik at hun ikke har sendt søknaden????

Tror den nye legen blir bedre nemlig.

ink1365380698
Skrevet

Da tør jeg ikke ringe å spørre... henne. Kankje søknaden min gav henne ettertanker slik at hun ikke har sendt søknaden????

Tror den nye legen blir bedre nemlig.

Men det burde vært likt for alle. Hele landet når det først er slike regler. Reglene er også alt for strenge. De ble jo værre og værre for hvert nytt som kom. I fjor sommer hadde jeg fått beholdt det.

Skrevet

Det er ikke en menneskerett å få lov til å kjøre bil.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...