Gå til innhold

Førerkort

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da tør jeg ikke ringe å spørre... henne. Kankje søknaden min gav henne ettertanker slik at hun ikke har sendt søknaden????

Tror den nye legen blir bedre nemlig.

Vent til du får den nye legen da, men hun gjør ikke jobben sin hvis ikke hun har sendt den.

Skrevet

Ja, du har bare vært uheldig med den legen. Og jeg forstår veldig godt din frustrasjon, men seriøst så burde du hørt noe nå. Det skal ikke ta så lang tid. Byrokrati er noe dritt, store vesener som skal bestemme andres sjebner.

'' Byrokrati er noe dritt, store vesener som skal bestemme andres sjebner. – wai''

Her bør du tenke deg om hva du skriver.

Hvis du er påvirket av alkohol eller medisiner, og likevel kjører, så er det DU som "bestemmer andres skjebner" på en ekstrem direkt og brutal måte.

Du har INGEN rett til å kjøre bil med forhøyet sjanse for at du skal forårsake en ulykke (og kanskje drepe andre) på grunn av medisinbruken din.

Og ja, det er urettferdig. Det er det også for blinde, mange diabetikere, og andre som ikke kan kjøre bil.

Kjøp deg en elektrisk sykkel til bruk om sommeren (mange bruker de om vinteren også).

Med vennlig hilsen

Skrevet

Men det burde vært likt for alle. Hele landet når det først er slike regler. Reglene er også alt for strenge. De ble jo værre og værre for hvert nytt som kom. I fjor sommer hadde jeg fått beholdt det.

''Reglene er også alt for strenge. ''

Si det til foreldrene til noen som har mistet barnet sitt fordi bilføreren var dopet på medisin.

Skrevet

'' Byrokrati er noe dritt, store vesener som skal bestemme andres sjebner. – wai''

Hvis du er påvirket av alkohol eller medisiner, og likevel kjører, så er det DU som "bestemmer andres skjebner" på en ekstrem direkt og brutal måte.

Du har INGEN rett til å kjøre bil med forhøyet sjanse for at du skal forårsake en ulykke (og kanskje drepe andre) på grunn av medisinbruken din.

Og ja, det er urettferdig. Det er det også for blinde, mange diabetikere, og andre som ikke kan kjøre bil.

Kjøp deg en elektrisk sykkel til bruk om sommeren (mange bruker de om vinteren også).

Med vennlig hilsen

Signeres :-)

Skrevet

Med vennlig hilsen

''Du har INGEN rett til å kjøre bil med forhøyet sjanse for at du skal forårsake en ulykke (og kanskje drepe andre) på grunn av medisinbruken din.''

Seriøst?????

Hva i alle dager vet du om meg og min medisinbruk???

Bare så du vet det, jeg har lov å kjøre bil. Er du ute etter meg eller er jeg bare en smule paranoid???

Kverulant!!! Men her tar du skammelig FEIL.

Skrevet

Men det burde vært likt for alle. Hele landet når det først er slike regler. Reglene er også alt for strenge. De ble jo værre og værre for hvert nytt som kom. I fjor sommer hadde jeg fått beholdt det.

Gjelder hele landet - også Ifjord 2012. Du hadde ikke fått det.

Skrevet

''Du har INGEN rett til å kjøre bil med forhøyet sjanse for at du skal forårsake en ulykke (og kanskje drepe andre) på grunn av medisinbruken din.''

Seriøst?????

Bare så du vet det, jeg har lov å kjøre bil. Er du ute etter meg eller er jeg bare en smule paranoid???

''Seriøst?????

Kverulant!!! Men her tar du skammelig FEIL. – wai''

Ja, du er en smule paranoid! ;-)

Det jeg skrev gjelder selvsagt generelt.

Med vennlig hilsen

Skrevet

''Seriøst?????

Kverulant!!! Men her tar du skammelig FEIL. – wai''

Ja, du er en smule paranoid! ;-)

Det jeg skrev gjelder selvsagt generelt.

Med vennlig hilsen

Var det generelt? Det virket da vitterlig ikke sånn, men du ror deg ut av det meste. Ta å skjerp deg sør! Ikke uttal deg om ting du ikke har peiling på, just saying ;-)

Skrevet

Seriøst?????

''Seriøst?????

Kverulant!!! Men her tar du skammelig FEIL.''

OK.. Er personlig veldig glad for at mine barn ikke kjører med deg, og håper jeg ikke treffer deg på veien.

Skrevet

''Seriøst?????

Kverulant!!! Men her tar du skammelig FEIL.''

OK.. Er personlig veldig glad for at mine barn ikke kjører med deg, og håper jeg ikke treffer deg på veien.

Åååååååååå, du vet aldri, plutselig en dag så PANG!!!

Hehe, ja det jeg skriver her sier jo mye om hvordan jeg er som sjåfør, du er bare latterlig....

Skrevet

Åååååååååå, du vet aldri, plutselig en dag så PANG!!!

Hehe, ja det jeg skriver her sier jo mye om hvordan jeg er som sjåfør, du er bare latterlig....

''Åååååååååå, du vet aldri, plutselig en dag så PANG!!!

Hehe, ja det jeg skriver her sier jo mye om hvordan jeg er som sjåfør, du er bare latterlig...''

Dette er opptil Biltilsynet, Politiet og psykiartri-tjenesten, ikke dol'ere....

Skrevet

Var det generelt? Det virket da vitterlig ikke sånn, men du ror deg ut av det meste. Ta å skjerp deg sør! Ikke uttal deg om ting du ikke har peiling på, just saying ;-)

''Var det generelt? Det virket da vitterlig ikke sånn, men du ror deg ut av det meste. Ta å skjerp deg sør! Ikke uttal deg om ting du ikke har peiling på, just saying ;-) – wai''

Det var generelt - det gjelder ALLE som tar medisiner som påvirker kjøreferdighetene.

I tillegg burde selvsagt ikke folk som er irrasjonelle, paranoide, eller på andre måter psykisk syke på en slik måte at kjøreferdighetene er påvirket, kjøre bil.

Med vennlig hilsen

ink1365380698
Skrevet

''Reglene er også alt for strenge. ''

Si det til foreldrene til noen som har mistet barnet sitt fordi bilføreren var dopet på medisin.

Dopet på medisin må nok mer til. Det jeg bruker gjør meg i alllfall ikke dopet.

Skrevet

''Åååååååååå, du vet aldri, plutselig en dag så PANG!!!

Hehe, ja det jeg skriver her sier jo mye om hvordan jeg er som sjåfør, du er bare latterlig...''

Dette er opptil Biltilsynet, Politiet og psykiartri-tjenesten, ikke dol'ere....

''Dette er opptil Biltilsynet, Politiet og psykiartri-tjenesten, ikke dol'ere....''

Og det trodde du ikke at jeg visste?

Surprise "I know" juhuuuu :-)

Skrevet

Dopet på medisin må nok mer til. Det jeg bruker gjør meg i alllfall ikke dopet.

''Dopet på medisin må nok mer til. Det jeg bruker gjør meg i alllfall ikke dopet. – ink

''

Jeg vet ikke hva du bruker, men for å sitere frosken:

''Akkurat Valium er det forsket mye på, og det er påvist at inntak av valium reduserer kjøreferdighetene uten at personen selv har noen oppfatning om det. Derfor er bilkjøring og valium en dårlig kombinasjon. ''

Valium er neppe den eneste.

Og desto farligere hvis man ikke engang selv forstår det.

Med vennlig hilsen

Skrevet

''Var det generelt? Det virket da vitterlig ikke sånn, men du ror deg ut av det meste. Ta å skjerp deg sør! Ikke uttal deg om ting du ikke har peiling på, just saying ;-) – wai''

Det var generelt - det gjelder ALLE som tar medisiner som påvirker kjøreferdighetene.

I tillegg burde selvsagt ikke folk som er irrasjonelle, paranoide, eller på andre måter psykisk syke på en slik måte at kjøreferdighetene er påvirket, kjøre bil.

Med vennlig hilsen

Refererer Angustina: ''Dette er opptil Biltilsynet, Politiet og psykiartri-tjenesten, ikke dol'ere....''

:-)

Skrevet

"En ruspåvirket person er en ulykke på vei til et sted for å skje" er et munnhell jeg ser mye mening i.

Og jeg vet ut fra forskning at selv om jeg ikke føler meg annerledes etter å ha tatt 5 mg vival, er det stor sjanse for at oppmerksomheten min er dårligere og for at reaksjonstiden min er tregere. Derfor synes jeg egentlig denne innskjerpningen er helt grei.

Jeg er snart ferdig med mine to år på dispensasjon og må sende en ny søknad til forlengelse. Skulle jeg få avslag, vil jeg selvfølgelig synes det er mer enn kjipt all den tid jeg bor i et område hvor det ikke akkurat kryr av offentlig kommunikasjon. Jeg skal innrømme at jeg også lar meg irritere av idiotsjåfører (dresskledte menn i femtiåra, kjører BMW) som sannsynligvis ikke er i nærheten av å hukes inn fordi de er såkalt friske. Likevel respekterer jeg at myndighetene må begynne et sted - det er alt for mange pillekjørere på veien.

I min dispensasjon står det at jeg ikke skal kjøre før tolv timer etter vival og endogtil atarax. Har jeg tøffe dager og må ta noe av dette, får jeg heller sitte på med noen eller til og med gå.

Jeg ser det definitivt ikke som en menneskerett å få kjøre bil, og jeg undrer meg stadig over den defensive og agressive holdningen noen inntar hvis det stilles spørsmål ved kjøreferdigheten. Det handler jo ikke om at jeg er en dårlig sjåfør, men det er høyst sannsynlig at reaksjonsevne og oppmerksomhet ikke er helt på plass. Sjåføren er den samme, men pillene gjør meg til et kanskje millisekunds dårligere sjåfør - og av og til er det akkurat det millisekundet som fører til noe tragisk. Det vil jeg ikke risikere...

Det er ikke legene som bestemmer dette. De har fått retningslinjer fra sentralt hold, og det er andre som tar avgjørelsen. En god del leger er ikke "på hugget" og følger opp som andre - slik har det vært til alle tider, også i forhold til diagnostisering og henvisninger - ikke noe nytt, altså. Det er også en rekke medisiner og lidelser nevnt i forskriftene - de omfatter mye mer enn psykiatri, så jeg synes ikke det er særlig treffende å innta martyrposisjon og rope opp om diskriminering.

Skrevet

''Dette er opptil Biltilsynet, Politiet og psykiartri-tjenesten, ikke dol'ere....''

Og det trodde du ikke at jeg visste?

Surprise "I know" juhuuuu :-)

''Surprise "I know" juhuuuu :-)''

Flott :-)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Behandlingstiden varierer fra fylke til fylke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...