Gå til innhold

Krig og medisin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg spurte psykiateren min en gang: Hva hvis det blir krig? Hvor skal jeg få tak i medisinene mine da? Hva kommer til å skje med meg? Han svarte: Hvis det blir krig, tror jeg nok du får helt andre ting å tenke på.

Så hva vil skje? Vil voldsomhetene "override the system" slik at man ikke blir syk? Vil man ignorere symptomene fordi det er andre og mer preserende ting å tenke og føle på? Ville hele systemet vært i kampberedskap på ytre ting slik at vi ikke hadde brukt et sekund på symptomer? Eller ville man rett og slett være symptomfri?

Dette lurer jeg på i kveld.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenkte på noe av det samme her en dag, hva om det var krig og jeg ikke fikk medisiner. Hva om vi ble isolert i huset og ikke kom ut, tatt til gisler. Tror jeg hadde blitt dårlig fordet jeg, det er sterke krefter i sving. Men å bli torturert samtidig med å være dårlig, uff for en tanke....

Men håper vi slipper å oppleve krig.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Det som er interessant er at jeg registrerte, da jeg var dårlig av min psykiske sykdom, at symptomene ble adskillig svakere når jeg var fysisk syk. Husker spesielt et tilfelle da jeg hadde kikhoste. Hostet så mye at jeg fikk et ribbeinsbrudd med påfølgende lungebetennelse. Pga alt dette ble jeg innlagt på sykehus. Symptomene på min psykiske lidelse var nesten ikke tilstede.

Det samme skjedde for ca 2 år siden da jeg fikk ny lungebetennelse og var svært syk.

Skrevet

Dette er vanskelig å svare på.

Mener du at vi fokuserer for mye på symptomer?

Skrevet

Dette er vanskelig å svare på.

Mener du at vi fokuserer for mye på symptomer?

Nei, det mener jeg ikke. Jeg bare lurer på hva som hadde skjedd hvis vi kom opp i en ekstrem fysisk situasjon. Kanskje vi hadde vært i en slik overlevelsessituasjon at det psykiske kom helt i bakgrunnen? Jeg har alltid vært den sterke når det har vært krisesituasjoner i vår familie. Hva kommer det av (uten sammenligning forøvrig)? Jeg som alltid er sveklingen ellers?

Skrevet

Det som er interessant er at jeg registrerte, da jeg var dårlig av min psykiske sykdom, at symptomene ble adskillig svakere når jeg var fysisk syk. Husker spesielt et tilfelle da jeg hadde kikhoste. Hostet så mye at jeg fikk et ribbeinsbrudd med påfølgende lungebetennelse. Pga alt dette ble jeg innlagt på sykehus. Symptomene på min psykiske lidelse var nesten ikke tilstede.

Det samme skjedde for ca 2 år siden da jeg fikk ny lungebetennelse og var svært syk.

Så det fysiske er sterkere en det psykiske?

Gjest Ladytron
Skrevet

Litt på siden, men jeg husker jeg leste i boken "Veronica vil dø" av Paulo Coelho at i krigstid er det nesten ingen som tar selvmord. Da har folk så mye annet å tenke på, fokuset flytter seg mer fra det indre liv til det ytre.

Skrevet

Nei, det mener jeg ikke. Jeg bare lurer på hva som hadde skjedd hvis vi kom opp i en ekstrem fysisk situasjon. Kanskje vi hadde vært i en slik overlevelsessituasjon at det psykiske kom helt i bakgrunnen? Jeg har alltid vært den sterke når det har vært krisesituasjoner i vår familie. Hva kommer det av (uten sammenligning forøvrig)? Jeg som alltid er sveklingen ellers?

Det har vært sånn for meg og - hva det kommer av vet jeg ikke :) Men uante og sterke krefter er det iallefall.

Da feks en nær person ble funnet død (etterforsket som drap) var det jeg som dro og møtte politiet der hn ble funnet og som ordnet opp for familien. Det psykiske kom som du sier i bakgrunnen. Får vel et overlevelsesinnstinkt ja.

Skrevet

Litt på siden, men jeg husker jeg leste i boken "Veronica vil dø" av Paulo Coelho at i krigstid er det nesten ingen som tar selvmord. Da har folk så mye annet å tenke på, fokuset flytter seg mer fra det indre liv til det ytre.

Du har et poeng tror jeg..

Gjest Ladytron
Skrevet

Du har et poeng tror jeg..

''War is traditionally believed to be associated with a fall in suicide rates; however, this has been questioned in recent studies, showing a more complex picture than previously conceived.''

Hmm, Wikipedia var visst litt uenig med Coelho. Det kommer vel gjerne an på hva folk går gjennom også, og hvor sterk de eri utgangspunktet.

Det er ihvertfall mange deprimerte i Norge og mange selvmord. Til tross for at vi har det fredelig og generelt veldig bra når det kommer til materielle forhold og velferd.

Skrevet

Det tror jeg alle som går på medisiner tenker på. Spesielt de som er helt avhenging av medisiner.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Så det fysiske er sterkere en det psykiske?

Jeg ville ikke sagt det slik at det fysiske er sterkere enn det psykiske, men jeg tror psykiateren din kan være inne på noe når han sier til deg at du da ville fått andre ting å tenke på. Sier ikke at dette er en sannhet og at det gjelder alle, men det er interessant.

Skrevet

Jeg ville ikke sagt det slik at det fysiske er sterkere enn det psykiske, men jeg tror psykiateren din kan være inne på noe når han sier til deg at du da ville fått andre ting å tenke på. Sier ikke at dette er en sannhet og at det gjelder alle, men det er interessant.

Jeg tenker det samme :)

Skrevet

''War is traditionally believed to be associated with a fall in suicide rates; however, this has been questioned in recent studies, showing a more complex picture than previously conceived.''

Hmm, Wikipedia var visst litt uenig med Coelho. Det kommer vel gjerne an på hva folk går gjennom også, og hvor sterk de eri utgangspunktet.

Det er ihvertfall mange deprimerte i Norge og mange selvmord. Til tross for at vi har det fredelig og generelt veldig bra når det kommer til materielle forhold og velferd.

Interessant :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...