Gå til innhold

Anna Wahlgren i Skavlan...

Anbefalte innlegg

Jeg tenker som deg. Jeg så også programmet med datteren, det var ikke vanskelig å tro henne når hun sa at det hadde vært hardt for henne å ta denne disputten offentlig. Hennes mor - som gjennom bøker og spaltemeter har beskrevet hvordan DE har hatt det, hvordan HUN har hatt det - hadde definert henne, husker jeg hun sa, og jeg sjønner behovet for å frigjøre seg fra det. Etter å ha sett mor er datters bilde styrket for meg.

Jeg så også innslaget med datteren i fjor. Det innslaget synes jeg var helt på sin plass, at datteren fikk slippe til og korrigere glansbildet fra Barnaboken.

Men det innslaget med mora i går kveld synes jeg var mest ekkelt og pinlig og patetisk. Vet ikke om jeg synes Skavlan var rette forum for hennes "svar" til datteren. Hennes forsøk på å forsvare og forklare ble bare flaue.

Fortsetter under...

• Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Elis31

16

• PieLill

4

• tonie

3

• Mirabell

2

Mest aktive i denne tråden

Hei!

''Anna Wahlgrens store synd er at hun ikke forstår at barna hennes er personer. Ikke bare avkom.

– Mrs. Wallace''

Det var det jeg også tenkte på i går, jeg så Skavlan under tvil, viste ikke om jeg ville klare det for kjenner hennes barns versjon.

For meg fremstod hun klarere som en narsissist, hun har da hatt en veldig trøblete oppvekst, for slike mennesker er ikke barna annet enn en forlengelse av dem selv, den dagen de ikke får sine foreldre til å skinne, og fremstå slik de selv ønsker så har ikke barna noen funksjon, for barna får aldri lov å bare være seg selv, med egne meninger.

Jeg var usikker på om det var riktig å inviterer henne til Skavlan, men da jeg hørte at Skavlan klarte lage et ærlig program, der han tydeligvis søkte å få frem sannheten og ikke bare lage det koselig, ble jeg mer interessert og mer positiv til Skavlan som program. Således ble jeg litt overrasket imponert i går av Skavlan.

Hei!

''Anna Wahlgrens store synd er at hun ikke forstår at barna hennes er personer. Ikke bare avkom.

– Mrs. Wallace''

Det var det jeg også tenkte på i går, jeg så Skavlan under tvil, viste ikke om jeg ville klare det for kjenner hennes barns versjon.

For meg fremstod hun klarere som en narsissist, hun har da hatt en veldig trøblete oppvekst, for slike mennesker er ikke barna annet enn en forlengelse av dem selv, den dagen de ikke får sine foreldre til å skinne, og fremstå slik de selv ønsker så har ikke barna noen funksjon, for barna får aldri lov å bare være seg selv, med egne meninger.

Jeg var usikker på om det var riktig å inviterer henne til Skavlan, men da jeg hørte at Skavlan klarte lage et ærlig program, der han tydeligvis søkte å få frem sannheten og ikke bare lage det koselig, ble jeg mer interessert og mer positiv til Skavlan som program. Således ble jeg litt overrasket imponert i går av Skavlan.

Enig. Hun er som min mor. "Feilfri", det er jeg som er problemet i hennes verden. Hun har tatt seg av meg fordi samfunnet ellers ville fordømt henne, ikke fordi hun ville eller ønsket.

Nå er hun martyr på tv. (Ikke min mor altså... hehe Wahlgren) Aldri sett sjarmen i bøkene eller rådene hennes heller.

Enig. Hun er som min mor. "Feilfri", det er jeg som er problemet i hennes verden. Hun har tatt seg av meg fordi samfunnet ellers ville fordømt henne, ikke fordi hun ville eller ønsket.

Nå er hun martyr på tv. (Ikke min mor altså... hehe Wahlgren) Aldri sett sjarmen i bøkene eller rådene hennes heller.

Hei!

''Hun er som min mor. "Feilfri", det er jeg som er problemet i hennes verden.''

Da har vi noe felles.

Men jeg satte min mor på plass for noen år siden, etter dette er forholdet ikke til å kjenne igjen ? Men min psykiater har sagt at hun trenger meg nå fordi jeg får henne til å fremstå slik hun vil fordi jeg i vertfall ytre sett er vellykket, asperger syns jo ikke :-) det bare høres :-) Vårt forhold er derfor avstandsmessig og kjølig, profesjonelt og kalt, men det er jeg som bestemmer, og det er uvant for min mor. Nå strever hun som jeg strevde da jeg var liten, jeg bare etter trygghet, hun etter å bli sett og verdsatt, det siste tror jeg aldri vil skje. Kan man elske noen som sviktet da man trengte dem som mest? Ikke jeg i vertfall.

Med en liten erkjennelse om egne feil ville det ikke vært vanskelig å tilgi og gå videre, men for en narsissist skjer ikke dette, for de er feilfrie. Min psykiater sier de ikke forandrer seg, da mener jeg de virkelige narsissistene, men min psykiater påstår at det likevel et eller annet sted der inne fins en spire til kjærlighet og en liten dårlig samvittighet. Jeg hører hva min psykiater sier, men jeg har ikke selv sett noen glimt av det.

Det blir derfor en teori å høre at det er slik.

Hei!

– Mrs. Wallace''

''For meg fremstod hun klarere som en narsissist, hun har da hatt en veldig trøblete oppvekst, for slike mennesker er ikke barna annet enn en forlengelse av dem selv, den dagen de ikke får sine foreldre til å skinne, og fremstå slik de selv ønsker så har ikke barna noen funksjon, for barna får aldri lov å bare være seg selv, med egne meninger. ''

Veldig bra sagt. Men skremmende om noen er sånn, med det er det sikkert.

Ja følte hun ble veldig martyr når hun fortalte om sine tre ektemann hvor bare en av dem hadde jobb eller noe sånt....Men det var da hennes valg å dra slike menn inn i sitt hjem.

Lurer på hvorfor noen velger å få ni barn, med dårlig økonomi og fæle mannfolk.

Annonse

Gjest Tatjana

Jeg syntes det var smått pinlig og ble litt flau på hennes vegne. Hun virket ikke spesielt reflektert og jeg fikk inntrykk av at hun hadde alle pigger ut og var veldig i forsvar. Samtidig ble det hele litt usammenhengende og jeg satt igjen etterpå og lurte litt på hva hun _egentlig_ mente.

Jeg tenker det er greit at hun får stille opp på tv og komme med sin versjon. Jeg hadde imidlertid forventet meg en bedre versjon.

Samtidig som dette er et oppgjør mor og datter kanskje burde tatt på kammerset, er det vel greit at det kommer fram i lyset med tanke på at Anna Wahlgren jo var en guru på området barneoppdragelse.

Søren at jeg ikke fikk med meg Skavlan igår, for dette hadde vært interessant!

I tillegg til NRK Nett-TV går det i reprise på svensk TV1 i natt og på NRK2 mandag. Men tidspunktene er ørlite ukurante.

Innslagene med svenske gjester er alltid tekstet på norsk TV og omvendt. Dessuten tror jeg man kan velge tekst på nettet.

Jeg pleier ikke se på Skavlan, og av det jeg kan lese føler jeg ikke jeg har gått glipp av noe.

mvh

Hei,

Jeg har meget stor sans for Skavlan og syntes også programmet i går var bra.

Jeg syntes imidlertid synd på denne Wahlgren, det kan ikke ha vært lett å "oppdra" 9 barn med 3 ulike fedre, der det var innslag av både alkoholmisbruk og manglende arbeidsevne ( eventuelt vilje ).

Utifra bøkene hun selv har skrevet, må hun regne med debatt i ettertid, det er ikke på det området jeg syns synd på henne.

Jeg fikk inntrykk av at hun satt der med "brukket rygg" hos Skavlan, men får da håpe for hennes del at hun kan se tilbake på de tidlegere år med glede og med følelsen av en viss suksess.

Når en ser i forhold til familiesituasjonen som sådan.

For meg er og blir Skavlan ukas store høydepunkt, hva TV angår.

Annonse

I tillegg til NRK Nett-TV går det i reprise på svensk TV1 i natt og på NRK2 mandag. Men tidspunktene er ørlite ukurante.

Innslagene med svenske gjester er alltid tekstet på norsk TV og omvendt. Dessuten tror jeg man kan velge tekst på nettet.

Scarlet sa det var teksta på nett :)

Hei,

Jeg syntes imidlertid synd på denne Wahlgren, det kan ikke ha vært lett å "oppdra" 9 barn med 3 ulike fedre, der det var innslag av både alkoholmisbruk og manglende arbeidsevne ( eventuelt vilje ).

Utifra bøkene hun selv har skrevet, må hun regne med debatt i ettertid, det er ikke på det området jeg syns synd på henne.

Jeg fikk inntrykk av at hun satt der med "brukket rygg" hos Skavlan, men får da håpe for hennes del at hun kan se tilbake på de tidlegere år med glede og med følelsen av en viss suksess.

Jeg vet ikke helt . Det er klart man får litt vondt av dama når hun sitter der i all sin elendighet og er såpass gammel som hun er, men hvorfor i alle dager dro hun alle disse dårlige mennene inn i barnas liv? Hvorfor utsatte hun dem for dette, hun skulle jo være den som beskyttet dem?Det nytter ikke å skylde på mennene når det var hun som slapp dem inn og lot dem bli der. Jeg er alltid skeptisk til mennesker som bare treffer drittsekker og blir sviktet av alle. Ofte er det helt åpenbart at det er de selv som er problemet, men slike mennesker tar aldri selvkritikk. Det er alltid noen andres feil.

Det må ha vært en helsikes oppvekst. Fyll og bråk hjemme, og så bli hjelpeløst utlevert til hele verden av omsorgpersonen sin. Som igjen hylles og løftes opp som selve eksempelet på hvordan ting skal gjøres. Stakkars unger!

Jeg synes egentlig hun fortjener det hun får, men samtidig er det ikke noe jeg føler at jeg egentlig trengte å være vitne til.

Hei,

''Jeg syntes imidlertid synd på denne Wahlgren, det kan ikke ha vært lett å "oppdra" 9 barn med 3 ulike fedre, der det var innslag av både alkoholmisbruk og manglende arbeidsevne ( eventuelt vilje ).''

Jeg synes vel mer synd på barna, enn henne. Det var hun som var voksen og skulle være ansvarlig.

Jeg pleier ikke se på Skavlan, og av det jeg kan lese føler jeg ikke jeg har gått glipp av noe.

mvh

''Jeg pleier ikke se på Skavlan, og av det jeg kan lese føler jeg ikke jeg har gått glipp av noe.''

Men det har du altså ;) Ganske skremmende at en person som blir oppdragelsesguru har gjort en så dårlig jobb for sine barn, men hyllet av andre. Skjønt var det ikke for noen år siden at hun ble sterkt kritisert i Sverige grunnet merkelige råd på nettet.

Jeg hadde sett frem til ditt svar i denne saken Pielill så det er bare å finne frem netttv;)

Nå fikk jeg sett det på nettv og synes vel egentlig det var en litt pinlig greie... Følte Jon Michelet ønsket seg til en annen planet;)

Vet ikke helt hva jeg skal synes om AW, men tipper hun er en type som elsker oppmerksomhet, og at hun på mange måter har skreket etter kjærlighet hele sitt liv? Dette kan nok forklare de mange ekteskapene og antallet barn. Hun har antagelig gjort sitt beste med barna ut fra egne kunnskaper om livet med barn (som ikke var de beste fordi hun selv hadde en barndom med fraværende foreldre). Jeg tipper hun mener hennes barn hadde en flott oppvekst fordi hun sammenligner med sin egen som sikkert var langt verre..

Det må være utrolig tøft å oppleve å bli dolket i ryggen av sine egne barn når man selv følte man gjorde en god jobb..... og det er sikkert ikke lett for henne å innrømme at hun gjorde ting feil (for det er vel rimelig grunn til å tro at barnas oppvekst ikke var særlig stabil).

Jeg tror også AW er alkoholiker, men at hun ikke er klar for å innse dette selv (hun bortforklarte seg på en litt rar måte).

På en måte synes jeg synd på henne.....

''Jeg syntes imidlertid synd på denne Wahlgren, det kan ikke ha vært lett å "oppdra" 9 barn med 3 ulike fedre, der det var innslag av både alkoholmisbruk og manglende arbeidsevne ( eventuelt vilje ).''

Jeg synes vel mer synd på barna, enn henne. Det var hun som var voksen og skulle være ansvarlig.

Ja, barna er det jo også synd på, men de 8 andre kan ha klart seg bra på tross av "forutsetningene".

Det ble en trykka stemning i studio, såg ut som både finnen og Michelet ville helst synke ned i jorda, forståelig nok.

Wahlgren var voksen og mor og har jo selvsagt ansvaret for å sikre barna stabilitet og trygghet i alle former.

Jeg synes oppriktig synd på henne, men håper ikke hun graver seg ned i anger. Det var jo ikke bare hennes feil, en er jo 2 om å lage barn, og hun har jo også selv vært "kalv".

Jeg vet ikke helt . Det er klart man får litt vondt av dama når hun sitter der i all sin elendighet og er såpass gammel som hun er, men hvorfor i alle dager dro hun alle disse dårlige mennene inn i barnas liv? Hvorfor utsatte hun dem for dette, hun skulle jo være den som beskyttet dem?Det nytter ikke å skylde på mennene når det var hun som slapp dem inn og lot dem bli der. Jeg er alltid skeptisk til mennesker som bare treffer drittsekker og blir sviktet av alle. Ofte er det helt åpenbart at det er de selv som er problemet, men slike mennesker tar aldri selvkritikk. Det er alltid noen andres feil.

Det må ha vært en helsikes oppvekst. Fyll og bråk hjemme, og så bli hjelpeløst utlevert til hele verden av omsorgpersonen sin. Som igjen hylles og løftes opp som selve eksempelet på hvordan ting skal gjøres. Stakkars unger!

Jeg synes egentlig hun fortjener det hun får, men samtidig er det ikke noe jeg føler at jeg egentlig trengte å være vitne til.

Jeg tror at datteren trenger at vi andre ser det samme som hun har sett hele livet. For at hun skal komme seg videre.

Få ting er vondere enn den situasjonen datteren sitter i, alene med sin sannhet. Mens verden "feirer" overgriperen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...