Madelenemie Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Hei! Fordi vi har et slikt fellesdusjsystem fremdeles i Norge, har jeg sagt til min barn at de får ha med seg badebukse om de vil og bruke denne etter gym, mange barn gjør dette, de liker absolutt ikke å vise seg nakne foran andre klassevenner. Selv erfarer jeg ofte å få kjeft av damer i 50/60 årene fordi jeg, og også andre dusjer før vi går i svømmehallen med badedrakt, jeg nekter å vise meg naken foran andre kvinner, og selv finner jeg det støtende den måten kvinner både vasker og smører seg inn på i garderobe og dusj. Jeg leser at mange av oss "yngre" kvinner og de veldig unge alle syns nakenhetskulturen er både fremmed og ubehagelig og jeg lurer på når man skal begynne å forstå at dette gjelder for ganske mange og ta de hensyn som må tas, eks egne dusjavlukker med dusjforheng. Jeg har nå ringt til "min" svømmehall og sagt at jeg ønsker å bruke handikapavdelingen fordi jeg ikke orker å få kjeft at kvinner som ikke en gang kan ta et håndkle rundt seg av respekt for andre når de går fra dusjområdet til skapet sitt. Om jeg får tid og overskudd skal jeg skrive brev til noen ansvarlige, samt få frem diskrimineringen dette medfører for alle oss som ikke liker nakenhetskulturen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388269-badebukse-etter-gym/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Jeg er enig med deg . Jeg ønsker ikke å vise meg naken for andre heller. Men på den annen side hadde det vært fint om det var helt naturlig for oss alle i en slik sammenheng som i badeanlegget. Men egentlig så er det ganske rart at man ikke kan lage noe slags forheng, eller avlukke. Det trengte ikke å være så dyrt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388269-badebukse-etter-gym/#findComment-3441517 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Jeg tror igrunnen det er ganske ok at man tar litt fatt i dette og ser at "bare fordi vi alltid har hatt det sånn, så skal det fortsette sånn" - for det er tydeligvis mange, både barn og voksne, som sliter med fellesdusjingen. Ang svømmehallen så er jeg sjeleglad for at man faktisk må dusje HELE kroppen før man bader.... Det er slett ikke alle som er like renslige..., men kanskje burde man hatt et annet system for dette... Uten at jeg har en oppskrift.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388269-badebukse-etter-gym/#findComment-3441521 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Før svømmehall bør man dusje og vaske seg skikkelig uten badedrakt av hygieniske årsaker. Hva noen gjør etter trening er opp til dem. Nakenhet plager ikke meg, men jeg forstår at det kan være plagsomt for noen. Jeg synes egentlig at det er trist at ikke mennesker av samme kjønn kan omgåes uten å skamme seg og egen kropp og bli brydd av andres kropp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388269-badebukse-etter-gym/#findComment-3441523 Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Før svømmehall bør man dusje og vaske seg skikkelig uten badedrakt av hygieniske årsaker. Hva noen gjør etter trening er opp til dem. Nakenhet plager ikke meg, men jeg forstår at det kan være plagsomt for noen. Jeg synes egentlig at det er trist at ikke mennesker av samme kjønn kan omgåes uten å skamme seg og egen kropp og bli brydd av andres kropp. Jeg synes nakenhet er helt ok på steder der det har en helt naturlig årsak. Som for eksempel svømmehaller. Som koster tre ganger så mye fordi folk ikke vil dusje sammen.. Jeg er ikke flau for min helt alminnelige kvinnekropp. Men føler presset for å dusje med klær på og skjule meg, fordi jeg opplever at andre kvinner finner det vanskelig å se nakne kvinner.. Og det er veldig vanskelig å ha et naturlig forhold til det ovenfor datteren min når det er slik. Hvordan sier man at nakenhet er naturlig, kropper er forskjellige, og SKAL være det. Det finnes alle mulige variasjoner og ikke noe å være redd for. Og så måtte skjule seg for andre kvinner i sånne sammenhenger? På tross av hva vi moderne mennesker liker å tro, med nakenhet i media overalt. Så tenker jeg at viktoriatidens hysteriskhet i forhold til det egentlig hadde ganske mye mer toleranse enn oss i dag allikevel. Når man skraper vekk litt av overflaten. Ikke glad for å måtte gå tilbake i tid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388269-badebukse-etter-gym/#findComment-3441601 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ekkelt med de som ikke vasker seg før bad Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Jeg synes godt det kunne vært dusjavlukker med en knagg til håndkle, i svømmehaller etc. Men jeg vil heller at noen av oss har det ubehagelig pga for mye nakenhet, enn at vannet er skittent eller må klores mye mer fordi de som bader ikke har vasket hele seg, inkl underlivet, godt med såpe før de bader. Så, ja til avlukker, men i påvente av det, ja til grundig vask av hele kroppen før man går i bassenget. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388269-badebukse-etter-gym/#findComment-3441673 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babette Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 ''Jeg har nå ringt til "min" svømmehall og sagt at jeg ønsker å bruke handikapavdelingen fordi jeg ikke orker å få kjeft at kvinner som ikke en gang kan ta et håndkle rundt seg av respekt for andre når de går fra dusjområdet til skapet sitt.'' Du mener de som går nakne fra dusjen til garderoben viser manglende respekt? Nå må jeg le. Kanskje de rett og slett har et naturlig forhold til nakenhet og til kroppene sine? Og trenger du å se så nøye på dem, da? ''Om jeg får tid og overskudd skal jeg skrive brev til noen ansvarlige, samt få frem diskrimineringen dette medfører for alle oss som ikke liker nakenhetskulturen. '' Nakenhetskultur å dusje naken? Var det ikke du som hadde planer om å bli lege? Men du synes det er støtende å se nakne kropper? For min egen del er det ikke så ofte jeg dusjer i offentlige sammenhenger. Men det hender. Og jeg legger ikke merke til hvordan de andre ser ut. I begynnelsen av studietiden min for mange år siden hadde jeg hybel uten dusj, og måtte dusje på Blindern i idrettsbygget. Det var aldri noe problem. Jeg vasket meg både her og der, og ingen lot seg affisere av det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388269-badebukse-etter-gym/#findComment-3441790 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sitronsommerfugl Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Jeg synes alle bør dusje og vaske seg skikkelig før de går uti vannet, så bassenget er rent. Jeg synes det er ekkelt når jeg ser andre dusje med klærne på eller ikke dusje i det hele tatt. Må ta hensyn til at andre skal bade i samme bassengvann. Hvis man ikke ønsker å følge hygienekravene bør man ikke gå i svømmehallen. Jeg har også lurt på hvorfor man ikke kan ha dusjer med forheng. Der jeg går er det vegger imellom så det hadde ikke vært store utgiften. De har et skifterom, men det er uten dusj. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388269-badebukse-etter-gym/#findComment-3441792 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mrxx Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Det bør være slik at alle skal vaske seg uten badetøy for å bli rene. Men kanskje det hadde vært bedre med avluker, så ingen føler seg beglodd, men når det er slik det er, så må man enten vaske seg uten badetøy eller la være å gå dit. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388269-badebukse-etter-gym/#findComment-3441805 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mrxx Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 ''Jeg har nå ringt til "min" svømmehall og sagt at jeg ønsker å bruke handikapavdelingen fordi jeg ikke orker å få kjeft at kvinner som ikke en gang kan ta et håndkle rundt seg av respekt for andre når de går fra dusjområdet til skapet sitt.'' Du mener de som går nakne fra dusjen til garderoben viser manglende respekt? Nå må jeg le. Kanskje de rett og slett har et naturlig forhold til nakenhet og til kroppene sine? Og trenger du å se så nøye på dem, da? ''Om jeg får tid og overskudd skal jeg skrive brev til noen ansvarlige, samt få frem diskrimineringen dette medfører for alle oss som ikke liker nakenhetskulturen. '' Nakenhetskultur å dusje naken? Var det ikke du som hadde planer om å bli lege? Men du synes det er støtende å se nakne kropper? For min egen del er det ikke så ofte jeg dusjer i offentlige sammenhenger. Men det hender. Og jeg legger ikke merke til hvordan de andre ser ut. I begynnelsen av studietiden min for mange år siden hadde jeg hybel uten dusj, og måtte dusje på Blindern i idrettsbygget. Det var aldri noe problem. Jeg vasket meg både her og der, og ingen lot seg affisere av det. Jeg var på ett badested i Tyskland for snart ett år siden og der var det en mann og noen guttunger i 16 års alderen, som selvsagt knapt dusjet og da med badetøy. Den voksne karen skrek så det jomet i dusjen til guttungene..."se til helvete og ta av dere badetøyet og dusj og vask dere skikkelig i rævølet".....hehe 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388269-badebukse-etter-gym/#findComment-3441807 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderen Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Jeg synes alle bør dusje og vaske seg skikkelig før de går uti vannet, så bassenget er rent. Jeg synes det er ekkelt når jeg ser andre dusje med klærne på eller ikke dusje i det hele tatt. Må ta hensyn til at andre skal bade i samme bassengvann. Hvis man ikke ønsker å følge hygienekravene bør man ikke gå i svømmehallen. Jeg har også lurt på hvorfor man ikke kan ha dusjer med forheng. Der jeg går er det vegger imellom så det hadde ikke vært store utgiften. De har et skifterom, men det er uten dusj. ''Jeg synes alle bør dusje og vaske seg skikkelig før de går uti vannet, så bassenget er rent. Jeg synes det er ekkelt når jeg ser andre dusje med klærne på eller ikke dusje i det hele tatt. Må ta hensyn til at andre skal bade i samme bassengvann. Hvis man ikke ønsker å følge hygienekravene bør man ikke gå i svømmehallen.'' Helt enig! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388269-badebukse-etter-gym/#findComment-3441817 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderen Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 ''Selv erfarer jeg ofte å få kjeft av damer i 50/60 årene fordi jeg, og også andre dusjer før vi går i svømmehallen med badedrakt'' Det gjør de helt rett i. Hvorfor skal du få forurense badevannet bare fordi du ikke vil følge reglene? Er du klar over hvor mye ekstra klor som må tilsettes bassenget fordi folk er urenslige? All den kloren er ikke bra, spesielt for folk med sensitiv kropp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388269-badebukse-etter-gym/#findComment-3441819 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Jeg kvier meg for å bruke offentlige bassenger på grunn av alle som ikke dusjer og vasker seg ordentlig før de går uti. Kanskje jeg skulle skrive et klagebrev jeg også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388269-badebukse-etter-gym/#findComment-3441822 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 Jeg synes alle bør dusje og vaske seg skikkelig før de går uti vannet, så bassenget er rent. Jeg synes det er ekkelt når jeg ser andre dusje med klærne på eller ikke dusje i det hele tatt. Må ta hensyn til at andre skal bade i samme bassengvann. Hvis man ikke ønsker å følge hygienekravene bør man ikke gå i svømmehallen. Jeg har også lurt på hvorfor man ikke kan ha dusjer med forheng. Der jeg går er det vegger imellom så det hadde ikke vært store utgiften. De har et skifterom, men det er uten dusj. ''Jeg har også lurt på hvorfor man ikke kan ha dusjer med forheng. Der jeg går er det vegger imellom så det hadde ikke vært store utgiften.'' Innkjøp av forheng ville ikke vært så dyrt. Derimot ville rengjøringen koste. Fra et hygienisk og driftskostnadsperspektiv er ingen skillevegger, dører eller forheng det rimeligste. Jo færrre flater jo mindre å vaske og vedlikeholde. Tror dette er en medvirkende årsak til de særdeles åpne løsningene man kan finne mange steder. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388269-badebukse-etter-gym/#findComment-3441844 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 Før svømmehall bør man dusje og vaske seg skikkelig uten badedrakt av hygieniske årsaker. Hva noen gjør etter trening er opp til dem. Nakenhet plager ikke meg, men jeg forstår at det kan være plagsomt for noen. Jeg synes egentlig at det er trist at ikke mennesker av samme kjønn kan omgåes uten å skamme seg og egen kropp og bli brydd av andres kropp. Synes det blir kortslutning å sette likhetstegn mellom bluferdighet og skam. Du skammer deg ikke over å gå på do. Det er mer naturlig enn å dusje. Men du ville nok blitt ganske flat om du måtte gå på en fellesdo der folk satt på rekke og rad. - Slik de gjorde i det gamle Romerike. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388269-badebukse-etter-gym/#findComment-3441845 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 Et alternativ er å ta en grundig dusj hjemme rett før man drar i svømmehallen. Da er man like ren som mange av dem som tar en rask kattevask før de slenger på badedrakten. Men det vil ikke dempe misnøyen hos dem som mener man burde dusje uten badedrak. Hadde vært interessant å vite hvor mange som lar være å gå i svømmehall fordi de ikke orket dusj- og garderobeopplegget. Fra et folkehelseperspektiv hadde det kanskje vært en grei investering å sørge for avlukker i dusjen. Må innrømme jeg blir litt oppgitt over alle som skal fortelle andre hva de burde føle og hvordan de burde oppleve ting på dette området. Noen er mer sjenerte enn andre. Slik har det alltid vært og kommer alltid til å være. Enten man tar hensyn til det eller ikke. Hvordan ville det vært om usikre barn ble tvunget til å regne på tavla foran hele klassen eller sjenerte barn ble tvunget til å skulle være utadvente og frampå som de mest freidige? Det er få steder man så til de grader krever at folk skal ha de samme grensene som i 'offentlige' garderober og dusjanlegg. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388269-badebukse-etter-gym/#findComment-3441846 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 3. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2013 Et alternativ er å ta en grundig dusj hjemme rett før man drar i svømmehallen. Da er man like ren som mange av dem som tar en rask kattevask før de slenger på badedrakten. Men det vil ikke dempe misnøyen hos dem som mener man burde dusje uten badedrak. Hadde vært interessant å vite hvor mange som lar være å gå i svømmehall fordi de ikke orket dusj- og garderobeopplegget. Fra et folkehelseperspektiv hadde det kanskje vært en grei investering å sørge for avlukker i dusjen. Må innrømme jeg blir litt oppgitt over alle som skal fortelle andre hva de burde føle og hvordan de burde oppleve ting på dette området. Noen er mer sjenerte enn andre. Slik har det alltid vært og kommer alltid til å være. Enten man tar hensyn til det eller ikke. Hvordan ville det vært om usikre barn ble tvunget til å regne på tavla foran hele klassen eller sjenerte barn ble tvunget til å skulle være utadvente og frampå som de mest freidige? Det er få steder man så til de grader krever at folk skal ha de samme grensene som i 'offentlige' garderober og dusjanlegg. mvh Hei! ''Hadde vært interessant å vite hvor mange som lar være å gå i svømmehall fordi de ikke orket dusj- og garderobeopplegget. Fra et folkehelseperspektiv hadde det kanskje vært en grei investering å sørge for avlukker i dusjen.'' Det er mange! Min datter og hennes venniner går ikke i svømmehallen pga av dusjene, det syns jeg er leit. Jeg dusjer hver morgen også før jeg går i svømmehallen, jeg vasker meg også i svømmehallen, med såpe, bretter ned badedrakten så langt jeg klarer, men jeg er vel blyg eller noe, og det er jeg ikke alene om, det vet jeg i vertfall. Mange muslimer unngår svømmehaller fordi de ikke kan være nakne sammen andre så dette systemet med at man ikke kan henge opp et forheng ER diskriminerende. På skolene unngår barn å dusje etter gym av samme grunn. Vi har tilbudt vår skole og kjøpe dusjforheng, barna vil ikke dusje, nå følger flere vårt opplegg med badetøy i dusjen. Man må begynne å forstå at mange mange mennesker i Norge føler et så sterkt ubahag ved nakenheten i svømmehallene at man må begynne å ta det på alvor. :-) Takka for at du forstår det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388269-badebukse-etter-gym/#findComment-3441859 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 3. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2013 Et alternativ er å ta en grundig dusj hjemme rett før man drar i svømmehallen. Da er man like ren som mange av dem som tar en rask kattevask før de slenger på badedrakten. Men det vil ikke dempe misnøyen hos dem som mener man burde dusje uten badedrak. Hadde vært interessant å vite hvor mange som lar være å gå i svømmehall fordi de ikke orket dusj- og garderobeopplegget. Fra et folkehelseperspektiv hadde det kanskje vært en grei investering å sørge for avlukker i dusjen. Må innrømme jeg blir litt oppgitt over alle som skal fortelle andre hva de burde føle og hvordan de burde oppleve ting på dette området. Noen er mer sjenerte enn andre. Slik har det alltid vært og kommer alltid til å være. Enten man tar hensyn til det eller ikke. Hvordan ville det vært om usikre barn ble tvunget til å regne på tavla foran hele klassen eller sjenerte barn ble tvunget til å skulle være utadvente og frampå som de mest freidige? Det er få steder man så til de grader krever at folk skal ha de samme grensene som i 'offentlige' garderober og dusjanlegg. mvh Hei! Det skulle være: takk for at du forstår :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388269-badebukse-etter-gym/#findComment-3441860 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 Jeg kvier meg for å bruke offentlige bassenger på grunn av alle som ikke dusjer og vasker seg ordentlig før de går uti. Kanskje jeg skulle skrive et klagebrev jeg også. Jeg synes PieLill har et poeng. At de som vasker seg grundig hjemme kan være renere enn de som tar en kattevask i bassenget. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388269-badebukse-etter-gym/#findComment-3441861 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 Et alternativ er å ta en grundig dusj hjemme rett før man drar i svømmehallen. Da er man like ren som mange av dem som tar en rask kattevask før de slenger på badedrakten. Men det vil ikke dempe misnøyen hos dem som mener man burde dusje uten badedrak. Hadde vært interessant å vite hvor mange som lar være å gå i svømmehall fordi de ikke orket dusj- og garderobeopplegget. Fra et folkehelseperspektiv hadde det kanskje vært en grei investering å sørge for avlukker i dusjen. Må innrømme jeg blir litt oppgitt over alle som skal fortelle andre hva de burde føle og hvordan de burde oppleve ting på dette området. Noen er mer sjenerte enn andre. Slik har det alltid vært og kommer alltid til å være. Enten man tar hensyn til det eller ikke. Hvordan ville det vært om usikre barn ble tvunget til å regne på tavla foran hele klassen eller sjenerte barn ble tvunget til å skulle være utadvente og frampå som de mest freidige? Det er få steder man så til de grader krever at folk skal ha de samme grensene som i 'offentlige' garderober og dusjanlegg. mvh Enig med deg! Man kan ikke forvente at alle er like åpne, og jeg synes det virker helt naturlig at det for noen er en enorm terskel å komme over mht det å skulle kle seg naken for å gå i en fellesdusj. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388269-badebukse-etter-gym/#findComment-3441862 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.