Gå til innhold

Badebukse etter gym

Anbefalte innlegg

Hei!

''Hadde vært interessant å vite hvor mange som lar være å gå i svømmehall fordi de ikke orket dusj- og garderobeopplegget. Fra et folkehelseperspektiv hadde det kanskje vært en grei investering å sørge for avlukker i dusjen.''

Det er mange! Min datter og hennes venniner går ikke i svømmehallen pga av dusjene, det syns jeg er leit.

Jeg dusjer hver morgen også før jeg går i svømmehallen, jeg vasker meg også i svømmehallen, med såpe, bretter ned badedrakten så langt jeg klarer, men jeg er vel blyg eller noe, og det er jeg ikke alene om, det vet jeg i vertfall.

Mange muslimer unngår svømmehaller fordi de ikke kan være nakne sammen andre så dette systemet med at man ikke kan henge opp et forheng ER diskriminerende.

På skolene unngår barn å dusje etter gym av samme grunn.

Vi har tilbudt vår skole og kjøpe dusjforheng, barna vil ikke dusje, nå følger flere vårt opplegg med badetøy i dusjen. Man må begynne å forstå at mange mange mennesker i Norge føler et så sterkt ubahag ved nakenheten i svømmehallene at man må begynne å ta det på alvor.

:-) Takka for at du forstår det.

På den ene siden er dusjforheng i skolene en god ide, men på den andre siden tror jeg det vil skape problemer i form av erting/plaging. Medelever vet hvem som er sjenerte og trekker opp forhenget når de står i dusjen osv. Dette vil antagelig bare skape enda større frustrasjoner og engstelse for de elevene som ikke vil vise seg nakne.

Fortsetter under...

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

11

• Madelenemie

6

• Babette

4

• EnolaGay

3

Mest aktive i denne tråden

Et alternativ er å ta en grundig dusj hjemme rett før man drar i svømmehallen. Da er man like ren som mange av dem som tar en rask kattevask før de slenger på badedrakten.

Men det vil ikke dempe misnøyen hos dem som mener man burde dusje uten badedrak.

Hadde vært interessant å vite hvor mange som lar være å gå i svømmehall fordi de ikke orket dusj- og garderobeopplegget. Fra et folkehelseperspektiv hadde det kanskje vært en grei investering å sørge for avlukker i dusjen.

Må innrømme jeg blir litt oppgitt over alle som skal fortelle andre hva de burde føle og hvordan de burde oppleve ting på dette området. Noen er mer sjenerte enn andre. Slik har det alltid vært og kommer alltid til å være. Enten man tar hensyn til det eller ikke.

Hvordan ville det vært om usikre barn ble tvunget til å regne på tavla foran hele klassen eller sjenerte barn ble tvunget til å skulle være utadvente og frampå som de mest freidige?

Det er få steder man så til de grader krever at folk skal ha de samme grensene som i 'offentlige' garderober og dusjanlegg.

mvh

"Hvordan ville det vært om usikre barn ble tvunget til å regne på tavla foran hele klassen eller sjenerte barn ble tvunget til å skulle være utadvente og frampå som de mest freidige?"

På ungdomsskolen til poden er fremføring/foredrag alene forran klassen obligatorisk. Ingen slipper unna. Spesielt engelsk fordypning brukes dette, men også historie og andre fag. Elevene må lage alt sammen selv, vise power point bilder og snakke.

Synes det blir kortslutning å sette likhetstegn mellom bluferdighet og skam.

Du skammer deg ikke over å gå på do. Det er mer naturlig enn å dusje. Men du ville nok blitt ganske flat om du måtte gå på en fellesdo der folk satt på rekke og rad. - Slik de gjorde i det gamle Romerike.

mvh

''Du skammer deg ikke over å gå på do. Det er mer naturlig enn å dusje. Men du ville nok blitt ganske flat om du måtte gå på en fellesdo der folk satt på rekke og rad. - Slik de gjorde i det gamle Romerike.''

Nei, det er ikke lenge siden de hadde fellesdoer, hverken på Romerike eller i Romerriket. Det ikke lenger siden enn at mine besteforeldre vokste opp med to -tre høl i dassen og syntes det var det naturligste i verden å gå på do samtidig. Jeg synes jo det er greit å ha skillevegger på do altså.

-bluferdighet eller skam eller hva du nå vil kalle det, jeg holder fast ved at jeg synes det er trist at vi nå har et så lite åpent forhold til kropp og nakenhet at det blir ubehagelig å dusje sammen med personer av samme kjønn. Ikke fordi det er så skambelagt, men fordi det er upraktisk for dem det gjelder og dyrt for dem som antagelig må bygge om dusjanleggene.

Jeg tror nok at vi kommer dit hen at det må bygges båser i dusjanlegg også slik som på toalettene, om ikke fordi folk er så ekstremt bluferdige så fordi alle går rundt med kamera lett tilgjengelig og nakenbilder havner på nettet fortere enn man rekker å få på seg trusa etter en dusj.

''Du skammer deg ikke over å gå på do. Det er mer naturlig enn å dusje. Men du ville nok blitt ganske flat om du måtte gå på en fellesdo der folk satt på rekke og rad. - Slik de gjorde i det gamle Romerike.''

Nei, det er ikke lenge siden de hadde fellesdoer, hverken på Romerike eller i Romerriket. Det ikke lenger siden enn at mine besteforeldre vokste opp med to -tre høl i dassen og syntes det var det naturligste i verden å gå på do samtidig. Jeg synes jo det er greit å ha skillevegger på do altså.

-bluferdighet eller skam eller hva du nå vil kalle det, jeg holder fast ved at jeg synes det er trist at vi nå har et så lite åpent forhold til kropp og nakenhet at det blir ubehagelig å dusje sammen med personer av samme kjønn. Ikke fordi det er så skambelagt, men fordi det er upraktisk for dem det gjelder og dyrt for dem som antagelig må bygge om dusjanleggene.

Jeg tror nok at vi kommer dit hen at det må bygges båser i dusjanlegg også slik som på toalettene, om ikke fordi folk er så ekstremt bluferdige så fordi alle går rundt med kamera lett tilgjengelig og nakenbilder havner på nettet fortere enn man rekker å få på seg trusa etter en dusj.

Heheheh nå kom jeg på en anekdote om Bjørnstjerne Bjørnson. Han likte å sitte på do med døra åpen (!) slik at han kunne hilse på og snakke med folk som tilfeldigvis kom forbi... *knegg*

http://www.gd.no/kultur/article4748521.ece

Heheheh nå kom jeg på en anekdote om Bjørnstjerne Bjørnson. Han likte å sitte på do med døra åpen (!) slik at han kunne hilse på og snakke med folk som tilfeldigvis kom forbi... *knegg*

http://www.gd.no/kultur/article4748521.ece

hehe, det var i den bygda bestemora mi vokste opp. -med flere høl i dassen. Hun var (er) aldeles ikke bluferdig hun heller!

På hytta sitter vi forresten med dodøra åpen, men det er ikke innsyn fra veien heldigvis.

"Hvordan ville det vært om usikre barn ble tvunget til å regne på tavla foran hele klassen eller sjenerte barn ble tvunget til å skulle være utadvente og frampå som de mest freidige?"

På ungdomsskolen til poden er fremføring/foredrag alene forran klassen obligatorisk. Ingen slipper unna. Spesielt engelsk fordypning brukes dette, men også historie og andre fag. Elevene må lage alt sammen selv, vise power point bilder og snakke.

Ja, tenkte det samme - er så glad for at jeg ikke går på skolen i dag. På den annen side - hadde det kanskje vært enklere i mitt voksne arbeidsliv om jeg hadde vært vant til å skulle prenetere ting i plenum...jeg ser det. Men, jeg har jo overlevd, da ;-)

Annonse

Synes det blir kortslutning å sette likhetstegn mellom bluferdighet og skam.

Du skammer deg ikke over å gå på do. Det er mer naturlig enn å dusje. Men du ville nok blitt ganske flat om du måtte gå på en fellesdo der folk satt på rekke og rad. - Slik de gjorde i det gamle Romerike.

mvh

''Men du ville nok blitt ganske flat om du måtte gå på en fellesdo der folk satt på rekke og rad. - Slik de gjorde i det gamle Romerike. ''

Vi trenger ikke å gå så langt tilbake i tid.

I min barndom var det vanligst med utedo, og som regel med 3 eller 4 seter. Da gikk vi venninnene på do sammen, som den naturligste ting av verden.

For øvrig har jeg forståelse for at M er sjenert og synes det er ubehagelig å vise seg naken sammen md andre.

Men at andre skal dekke seg til mellom dusj og garderobe fordi hun finner det støtende å se dem nakne, er helt urimelig.

''Men du ville nok blitt ganske flat om du måtte gå på en fellesdo der folk satt på rekke og rad. - Slik de gjorde i det gamle Romerike. ''

I min barndom var det vanligst med utedo, og som regel med 3 eller 4 seter. Da gikk vi venninnene på do sammen, som den naturligste ting av verden.

For øvrig har jeg forståelse for at M er sjenert og synes det er ubehagelig å vise seg naken sammen md andre.

Men at andre skal dekke seg til mellom dusj og garderobe fordi hun finner det støtende å se dem nakne, er helt urimelig.

tror ikke "gamle Romerike" er så lenge siden.

Var vel mye gårder der i gamle dager med utedo.

tror ikke "gamle Romerike" er så lenge siden.

Var vel mye gårder der i gamle dager med utedo.

Haha, jeg la ikke merke til at det manglet en r. Artig ordspill.

For øvrig var jeg på et festlokale på Hedemarken i min ungdom, der det var utedass med 3- seter som var for begge kjønn!

Og jeg gikk dit med en mann, det var interessant. For anledningen tisset han sittende, og vi satt der og sildret i kor.

Joda, domøter er en kjent sak. Men det var ikke alle som hadde sans for dem da heller. Ikke alle opplevde det like 'naturlig'.

mvh

Jeg synes PieLill har et poeng. At de som vasker seg grundig hjemme kan være renere enn de som tar en kattevask i bassenget.

''...enn de som tar en kattevask i bassenget.''

Man får jo håpe de tar kattevasken før de hopper i bassenget....

Beklager, kunne ikke dy meg.

:-)

Hyggelig at du skjønner hva jeg mener.

mvh

Annonse

Men om man kjørte dette presentasjons-regimet på ungene alt fra førsteklasse, når de er langt mere sårbar.

Vi presser våre ungdommer til 'offentlig' nakenhet mens de er på sitt aller mest sårbare.

mvh

Gjest har verden gått fremover

Et alternativ er å ta en grundig dusj hjemme rett før man drar i svømmehallen. Da er man like ren som mange av dem som tar en rask kattevask før de slenger på badedrakten.

Men det vil ikke dempe misnøyen hos dem som mener man burde dusje uten badedrak.

Hadde vært interessant å vite hvor mange som lar være å gå i svømmehall fordi de ikke orket dusj- og garderobeopplegget. Fra et folkehelseperspektiv hadde det kanskje vært en grei investering å sørge for avlukker i dusjen.

Må innrømme jeg blir litt oppgitt over alle som skal fortelle andre hva de burde føle og hvordan de burde oppleve ting på dette området. Noen er mer sjenerte enn andre. Slik har det alltid vært og kommer alltid til å være. Enten man tar hensyn til det eller ikke.

Hvordan ville det vært om usikre barn ble tvunget til å regne på tavla foran hele klassen eller sjenerte barn ble tvunget til å skulle være utadvente og frampå som de mest freidige?

Det er få steder man så til de grader krever at folk skal ha de samme grensene som i 'offentlige' garderober og dusjanlegg.

mvh

''Hvordan ville det vært om usikre barn ble tvunget til å regne på tavla foran hele klassen eller sjenerte barn ble tvunget til å skulle være utadvente og frampå som de mest freidige?

''

Prøver du å si at det er slutt på dette nå? Jeg kan fortelle deg hvordan det var? Det var et rent helvette, og det gjorde såvidt jeg vet ingenting godt

''Hvordan ville det vært om usikre barn ble tvunget til å regne på tavla foran hele klassen eller sjenerte barn ble tvunget til å skulle være utadvente og frampå som de mest freidige?

''

Prøver du å si at det er slutt på dette nå? Jeg kan fortelle deg hvordan det var? Det var et rent helvette, og det gjorde såvidt jeg vet ingenting godt

Signeres. Det er forferdelig :(

''

Grunnen til at jeg brukte dette som eksempel var at det for tiden synes å være større aksept for at ikke alle synes det er like greit å skulle fram på tavla å regne eller lese høyt alt i første klasse.

I min småskoletid måtte alle både lese høyt, reise seg og si ting utenat og fram og regne på tavla, samme hvordan de opplevde det.

Tror verden har gått framover på akkurat det området.

Men presentasjoner har det blitt mer av. Og det utgjør også en god del av karakteren.

mvh

Da trengte de vel ikke å delta ?

Var ikke så enkelt som bare å ikke delta. Det sosiale presset var stort. 'Hva er galt med meg siden du ikke vil ha meg med på do.'

Eller de som går på do uten å lukke dodøren og fortsetter samtalen som om de bare satt å klødde seg i hodet. Gir ikke sine medmennesker mye valgfrihet.

mvh

Hvorfor plager det deg at ikke alle har samme grenser som deg?

mvh

''

Ja, det er slutt på dette nå (kan ikke gå god for at _alle_ lærere har slutta med det, men jeg har aldri sett det skje i min jobbkarriere som lærer (fra 1994)). Elever som ikke ønsker å lese foran klassen eller skrive på tavla, får slippe det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...