Gå til innhold

Badebukse etter gym

Anbefalte innlegg

Ja, tenkte det samme - er så glad for at jeg ikke går på skolen i dag. På den annen side - hadde det kanskje vært enklere i mitt voksne arbeidsliv om jeg hadde vært vant til å skulle prenetere ting i plenum...jeg ser det. Men, jeg har jo overlevd, da ;-)

Barn idag er langt mer fortrolige med å stå alene på en scene med publikum tilstede. Grunnen er at man idag lar barna bli vant til dette helt fra barnehagen. Samtidig presses ikke barna til å stå på scenen - de bare gies muligheten til det om de selv ønsker det. Det kan være at alle elevene må være med på planlegging og gjennomføring, men de tvinges ikke til å stå på scenen alene (noen kan lage kostymer, være scenearbeidere etc).

Fortsetter under...

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

11

• Madelenemie

6

• Babette

4

• EnolaGay

3

Mest aktive i denne tråden

Haha, jeg la ikke merke til at det manglet en r. Artig ordspill.

For øvrig var jeg på et festlokale på Hedemarken i min ungdom, der det var utedass med 3- seter som var for begge kjønn!

Og jeg gikk dit med en mann, det var interessant. For anledningen tisset han sittende, og vi satt der og sildret i kor.

Hahaha, er det mulig?? :))

Barn idag er langt mer fortrolige med å stå alene på en scene med publikum tilstede. Grunnen er at man idag lar barna bli vant til dette helt fra barnehagen. Samtidig presses ikke barna til å stå på scenen - de bare gies muligheten til det om de selv ønsker det. Det kan være at alle elevene må være med på planlegging og gjennomføring, men de tvinges ikke til å stå på scenen alene (noen kan lage kostymer, være scenearbeidere etc).

Liker :))

Hvorfor plager det deg at ikke alle har samme grenser som deg?

mvh

det plager meg ikke, det har jeg da ikke skrevet. Da tolker du noe annet i det jeg skrev enn det jeg mente å formidle ihvertfall.

men jeg synes det er trist at _andre_ plages av nakenhet og skulle ønske det ikke var sånn.

-akkurat som jeg synes det er trist at noen har det vanskelig pga allergi, kreft, diabetes, angst og hva det nå er som er vanskelig for dem.

det plager meg ikke, det har jeg da ikke skrevet. Da tolker du noe annet i det jeg skrev enn det jeg mente å formidle ihvertfall.

men jeg synes det er trist at _andre_ plages av nakenhet og skulle ønske det ikke var sånn.

-akkurat som jeg synes det er trist at noen har det vanskelig pga allergi, kreft, diabetes, angst og hva det nå er som er vanskelig for dem.

''men jeg synes det er trist at _andre_ plages av nakenhet og skulle ønske det ikke var sånn. -akkurat som jeg synes det er trist at noen har det vanskelig pga allergi, kreft, diabetes, angst og hva det nå er som er vanskelig for dem.''

Da definerer du det som galt å ha andre grenser enn deg selv. Når du gjør det til noe trist som sykdom og annen elendighet.

Det som er trist er at det ikke er lov å selv definere sine grenser. Nakenhetstyrraniet oppfatter jeg som en del av åpenhetstyrraniet.

Jeg synes ikke det er mer trist at noen ikke trives med 'offentlig' nakenhet enn at noen ikke liker jordbærkake eller lakris. Jeg ser ikke den store verdien i at en hel hurv skal sprade nakne rundt sammen.

De som liker det, få jo gjerne gjøre det. Men jeg skjønner ikke problemet med at noen ikke trives med det. Ut over det rent praktiske med mer krevende rengjøring av dusjområder om man skal ta hensyn til det.

Folk var sjenerte på 70- og 80-tallet også. Det var bare ikke lov å si høyt.

mvh

Annonse

Hvis man plages av andres nakenhet på et offentlig bad, får man nesten bare la vær å dra dit.

Litt trasig at offentlige bad dermed ikke blir tilgjengelige for alle? Det er dessverre ikke så enkelt at man bare kan "ta seg sammen" slik enkelte later til å tro.... (legger til at jeg ikke har problemer med offentlig dusjing, men jeg synes ikke det er vanskelig å forstå at enkelte ikke greier det).

Gjest Signaturen

Litt trasig at offentlige bad dermed ikke blir tilgjengelige for alle? Det er dessverre ikke så enkelt at man bare kan "ta seg sammen" slik enkelte later til å tro.... (legger til at jeg ikke har problemer med offentlig dusjing, men jeg synes ikke det er vanskelig å forstå at enkelte ikke greier det).

Ja det er trasig at det offentlige rom ikke er for alle. Men det er jo dessverre slik det er. Har man parfyme allergi kan man glemme både garderober og alle offentlige steder hvor folk ferdes.

Sitter man i rullestol er det steder som ikke er tilgjengelig.

Det må være lettere å se en annen vei på steder man vet man møter nakenhet enn å la vær å puste for en med astma.

Du kan si det slik, jeg tar ikke med min datter med astma til et røykerom, eller en overfylt garderobe hvor alle skal spraye seg.

''men jeg synes det er trist at _andre_ plages av nakenhet og skulle ønske det ikke var sånn. -akkurat som jeg synes det er trist at noen har det vanskelig pga allergi, kreft, diabetes, angst og hva det nå er som er vanskelig for dem.''

Da definerer du det som galt å ha andre grenser enn deg selv. Når du gjør det til noe trist som sykdom og annen elendighet.

Det som er trist er at det ikke er lov å selv definere sine grenser. Nakenhetstyrraniet oppfatter jeg som en del av åpenhetstyrraniet.

Jeg synes ikke det er mer trist at noen ikke trives med 'offentlig' nakenhet enn at noen ikke liker jordbærkake eller lakris. Jeg ser ikke den store verdien i at en hel hurv skal sprade nakne rundt sammen.

De som liker det, få jo gjerne gjøre det. Men jeg skjønner ikke problemet med at noen ikke trives med det. Ut over det rent praktiske med mer krevende rengjøring av dusjområder om man skal ta hensyn til det.

Folk var sjenerte på 70- og 80-tallet også. Det var bare ikke lov å si høyt.

mvh

jo, _jeg_ synes det er trist for dem at de ikke kan gå i svømmehallen fordi de ikke tåler at andre er nakne i garderobene der.

Det var slett ikke å sykeliggjøre som gjorde at jeg sammenlignet med de gruppene jeg trakk fram, det var fordi dette er like uforskyldt som å ha trøbbel med nakenhet.

så får det heller være en svikt i min moral at jeg mener det.

Hei!

''Hadde vært interessant å vite hvor mange som lar være å gå i svømmehall fordi de ikke orket dusj- og garderobeopplegget. Fra et folkehelseperspektiv hadde det kanskje vært en grei investering å sørge for avlukker i dusjen.''

Det er mange! Min datter og hennes venniner går ikke i svømmehallen pga av dusjene, det syns jeg er leit.

Jeg dusjer hver morgen også før jeg går i svømmehallen, jeg vasker meg også i svømmehallen, med såpe, bretter ned badedrakten så langt jeg klarer, men jeg er vel blyg eller noe, og det er jeg ikke alene om, det vet jeg i vertfall.

Mange muslimer unngår svømmehaller fordi de ikke kan være nakne sammen andre så dette systemet med at man ikke kan henge opp et forheng ER diskriminerende.

På skolene unngår barn å dusje etter gym av samme grunn.

Vi har tilbudt vår skole og kjøpe dusjforheng, barna vil ikke dusje, nå følger flere vårt opplegg med badetøy i dusjen. Man må begynne å forstå at mange mange mennesker i Norge føler et så sterkt ubahag ved nakenheten i svømmehallene at man må begynne å ta det på alvor.

:-) Takka for at du forstår det.

Er ikke dusjforheng i offentlige anlegg uhygienisk? De har en tendens til å bli skitne. De kan ikke vaskes ordentlig med mindre de tas ned og vaskes i vaskemaskin. Tviler på at det blir prioritert i forhold til utgifter. Når vannet slås på i dusjen har forhengene en tendens til å klistre seg mot kroppen.

Da må det være bedre med avlukker med en enkel plastdør eventuelt med krok på innsiden for å låse. Det kan være enkle skillevegger med enkle frontpartier som kan åpnes og lukkes som en dør.

Ja det er trasig at det offentlige rom ikke er for alle. Men det er jo dessverre slik det er. Har man parfyme allergi kan man glemme både garderober og alle offentlige steder hvor folk ferdes.

Sitter man i rullestol er det steder som ikke er tilgjengelig.

Det må være lettere å se en annen vei på steder man vet man møter nakenhet enn å la vær å puste for en med astma.

Du kan si det slik, jeg tar ikke med min datter med astma til et røykerom, eller en overfylt garderobe hvor alle skal spraye seg.

Nei, jeg ser den.... sånn sett ville det kanskje ha hjulpet flere enn de med "nakenfobi" (misforstå meg rett;)) å få egne avlukker...

Synes det blir kortslutning å sette likhetstegn mellom bluferdighet og skam.

Du skammer deg ikke over å gå på do. Det er mer naturlig enn å dusje. Men du ville nok blitt ganske flat om du måtte gå på en fellesdo der folk satt på rekke og rad. - Slik de gjorde i det gamle Romerike.

mvh

Finnes fellesdoer flere steder i verden enda... ;-)

Husker en i Russland for noen år siden. Flere doer ved siden av hverandre, åpne, og til og med opphøyd.... men må man så må man. Mye fnising, og egentlig et morsomt minne.

Du finner meg aldri på en nudiststrand og jeg har aldri blitt filmet naken ( og synes folk er sprø som tenner på å filmet når de har sex ;-)

Men fellesdoer og dusjer er fremdeles endel av verden, fellesbadstuer, felles spaanlegg, fellesdusjer, fellesdoer. Det er mange ting som er morsommere enn å sitte på rekke og rad å gjøre sitt fornødne. Men det er en liten pris å betale for alle andre opplevelser :-) MAn blir forresten veldig flink til å lukke øyne og ører,,,

Jeg synes det er synd at folk ikke klarer å være nakne med andre av samme kjønn, he he kom på.... Var et sted i UNgarn der det ikke var avlukke mellom kjønna heller. Og i Belgia må man ofte gå igjennom herredo for å komme til dametoalett....rar verden :-)

Finnes fellesdoer flere steder i verden enda... ;-)

Husker en i Russland for noen år siden. Flere doer ved siden av hverandre, åpne, og til og med opphøyd.... men må man så må man. Mye fnising, og egentlig et morsomt minne.

Du finner meg aldri på en nudiststrand og jeg har aldri blitt filmet naken ( og synes folk er sprø som tenner på å filmet når de har sex ;-)

Men fellesdoer og dusjer er fremdeles endel av verden, fellesbadstuer, felles spaanlegg, fellesdusjer, fellesdoer. Det er mange ting som er morsommere enn å sitte på rekke og rad å gjøre sitt fornødne. Men det er en liten pris å betale for alle andre opplevelser :-) MAn blir forresten veldig flink til å lukke øyne og ører,,,

Jeg synes det er synd at folk ikke klarer å være nakne med andre av samme kjønn, he he kom på.... Var et sted i UNgarn der det ikke var avlukke mellom kjønna heller. Og i Belgia må man ofte gå igjennom herredo for å komme til dametoalett....rar verden :-)

'' Var et sted i UNgarn der det ikke var avlukke mellom kjønna heller.''

På Badeland (?) ved Levanger (nå husker jeg ikke hva det het og jeg tror ikke det er i drift lenger?) var det så snodig. Man skiftet om til badetøy i en felles garderobe med masse avlukker man lukket ved at benken man slo ned sørget for at dørene på begge sider ikke gikk an å åpne. Så, iført badetøy gikk man opp en etasje og derfra inn i damedusj og herredusj hvor man måtte ta av seg badetøyet igjen før man dusjet, tok det på nok en gang og gikk inn i hallen. Det var oppbevaringsskap med nøkkel utenfor avlukkene hvor man oppbevarte tøyet. En underlig ordning. Om jeg ikke husker aldeles rav ruskende galt?

Annonse

Gjest Naderudhallen

På Badeland (?) ved Levanger (nå husker jeg ikke hva det het og jeg tror ikke det er i drift lenger?) var det så snodig. Man skiftet om til badetøy i en felles garderobe med masse avlukker man lukket ved at benken man slo ned sørget for at dørene på begge sider ikke gikk an å åpne. Så, iført badetøy gikk man opp en etasje og derfra inn i damedusj og herredusj hvor man måtte ta av seg badetøyet igjen før man dusjet, tok det på nok en gang og gikk inn i hallen. Det var oppbevaringsskap med nøkkel utenfor avlukkene hvor man oppbevarte tøyet. En underlig ordning. Om jeg ikke husker aldeles rav ruskende galt?

Akkurat sånn er opplegget i Nadderudhallen i Bærum også.

Gjest Tatjana

Jeg opplevde et lignende system, jeg tror det var på Raufoss. Der var garderoben felles, men delt inn i små avlukker. Man låste avlukket med nøkkel og tok den med seg når man skulle bade, så tøyet ble bare liggende i avlukket mens man badet. Det var ikke lett å finne et ledig avlukke gitt...

Og så måtte man ta klærne av, badetøyet på, inn i dame- eller herredusj, badetøyet av, dusje, badetøyet på. Bade. Og så hele prosessen igjen, andre veien. Det kjipeste var å ta på seg den våte badedrakta og gå fra dusjen til avlukket etter at man hadde badet.

Har inntrykk av at de må gjennom ganske mange presentasjoner foran klassen. Og de ser ikke ut til å være spesielt valgfrie.

Men de begynner jo forsiktig.

mvh

Har inntrykk av at de må gjennom ganske mange presentasjoner foran klassen. Og de ser ikke ut til å være spesielt valgfrie.

Men de begynner jo forsiktig.

mvh

Det er ingen som har blitt tvunget til dette i klasser der jeg har jobba, men de har blitt oppmuntret til å prøve (noe jeg mener er positivt)

På den ene siden er dusjforheng i skolene en god ide, men på den andre siden tror jeg det vil skape problemer i form av erting/plaging. Medelever vet hvem som er sjenerte og trekker opp forhenget når de står i dusjen osv. Dette vil antagelig bare skape enda større frustrasjoner og engstelse for de elevene som ikke vil vise seg nakne.

Hei!

Det går helt fint :-)

Det er nylig hengt opp dusjforheng på skolen etter press fra flere foreldre, :-)

Så det er ganske mange barn og unge som føler på ubehaget ved fellesdusjingen.

Hei!

Det går helt fint :-)

Det er nylig hengt opp dusjforheng på skolen etter press fra flere foreldre, :-)

Så det er ganske mange barn og unge som føler på ubehaget ved fellesdusjingen.

skulle tro de kunne lage sånne skillevegger som de har på offentlige toaletter? Det må jo være mye enklere å holde rent?

skulle tro de kunne lage sånne skillevegger som de har på offentlige toaletter? Det må jo være mye enklere å holde rent?

Hei!

Ja de har til og med laget skillevegger :-) men de var uten forheng, nå er det blitt med forheng, til barnas glede.

Det krever jo at de regelmessig tas ned i vertfall ukentlig for vask, men det får de gjøre når de velger å ikke ha dører.

Da jeg var i et badeanlegg i Asia, hadde alle dusjer dører :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...