Gå til innhold

Overspising og trening

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange ganger bør man trene i uken når man vil ned i vekt. Jeg trener 3 ganger. I dag føler jeg meg litt sliten etter en hard spinningtime i går, men for å få bukt med overvekten føler jeg at jeg bør trene i dag også og gjerne i morgen også, altså 5 ganger i uken. Da har jeg to hviledager i uken. Jeg sliter med å få kostholdet på plass. Er det usunt å trene når man føler seg sliten etter gårsdagens trening?

Skrevet

Kan du legge inn trening i hverdagen slik at det ikke kjennes som trening? Ta trapper fremfor heis, gå til butikken fremfor å kjøre, slike små tiltak kan være med på å hjelpe deg på vei. Kosten er essensielt, hva strever du med? Har du lagt deg på lavkalori eller lavkarbo- varianten? Husk at dette skal handle om å snu livet ditt, få inn bedre rutiner på mat og trening, dersom du kun gjør dette for å gå ned i vekt og piner deg selv vil dette aldri holde i det lange løp.

Skrevet

Kan du legge inn trening i hverdagen slik at det ikke kjennes som trening? Ta trapper fremfor heis, gå til butikken fremfor å kjøre, slike små tiltak kan være med på å hjelpe deg på vei. Kosten er essensielt, hva strever du med? Har du lagt deg på lavkalori eller lavkarbo- varianten? Husk at dette skal handle om å snu livet ditt, få inn bedre rutiner på mat og trening, dersom du kun gjør dette for å gå ned i vekt og piner deg selv vil dette aldri holde i det lange løp.

Enig. Det er akkurat sånn jeg har gjort det også, og det eneste som har funka.

motorPrøysen
Skrevet

Hvis du trener kondisjon tre ganger i uka på rundt en time per økt er det nok for å få god helsegevinst. For å gå ned i vekt er matinntak vel så viktig som trening. Du må være obs på hva og — enda viktigere — hvor mye du spiser.

Gjest sangsol
Skrevet

Dette er gode råd. Å spasere hit og dit er utrolig bra. :-) Jeg velger alltid trapper, og går gjerne for å kjøpe en liter melk. Dvs "tull-tur" for å få gått litt ekstra

Skrevet

Hvis du trener kondisjon tre ganger i uka på rundt en time per økt er det nok for å få god helsegevinst. For å gå ned i vekt er matinntak vel så viktig som trening. Du må være obs på hva og — enda viktigere — hvor mye du spiser.

Har dere noen gode råd til sunne måltider/middager og småsnacks?

Skrevet

Skyr er et godt alternativ.

Gjest brutusus
Skrevet

Trene 5 dager i uken er ikke noe problem og det selv ikke om man er sliten. Variér treningen - det er viktig! Og så må du gjøre noe med kostholdet om det skal monne i forhold til ønsket vektnedgang.

Skrevet

''Har dere noen gode råd til sunne måltider/middager og småsnacks?''

- grove knekkebrød med makrell i tomat

- et par skiver gulost, et par skiver skinke el. annet kjøttpålegg, noen cherrytomater, agurkskiver og paprikabiter

- mager kesam med havregryn, frø og bær (søt evt. med stevia)

Skrevet

Trene 5 dager i uken er ikke noe problem og det selv ikke om man er sliten. Variér treningen - det er viktig! Og så må du gjøre noe med kostholdet om det skal monne i forhold til ønsket vektnedgang.

Ok. Jeg startet for en uke siden. Kanskje best å ha en hviledag imellom i starten inntil jeg får kanskje lyst til å trene oftere? Kostholdet er min største utfordring i forhold til vektreduksjon. Jeg har lett for å forbinde sunn mat med smakløs mat.

Gjest brutusus
Skrevet

Ok. Jeg startet for en uke siden. Kanskje best å ha en hviledag imellom i starten inntil jeg får kanskje lyst til å trene oftere? Kostholdet er min største utfordring i forhold til vektreduksjon. Jeg har lett for å forbinde sunn mat med smakløs mat.

Lyst til å trene kommer med trening og ikke med hvile :) Får du vondter utover normal stølhet er det viktig å ta seg ei pause eller trene noe annet. I starten er det viktig å la kroppen vende seg til trening i og med at den er "ubrukt". Så et par hviledager i uken hvor du feks bare tar deg en spasertur er nok lurt.

Hvorfor ikke moderere deg i mengde i stedet for å tenke at du skal over på alt du forbinder med smakløst? Spis feks 20% mindre av det usunne og bruk tid til å sette deg inn i hva av sunt som kan friste. Jeg er sikker på at 20% lavere inntak av usunne greier vil føre til vektnedgang og hjelpe å motivere deg til en mer sunn livsstil. Vi gir som regel opp om alt skal gjøres samtidig. Sett deg noen mål og følg dem. Ikke gap over alt på én gang. Du er flink, lykke til videre :)

Skrevet

''Jeg startet for en uke siden. Kanskje best å ha en hviledag imellom i starten inntil jeg får kanskje lyst til å trene oftere?''

Begynner du fra 0 til å skulle trene 5 ganger i uka er faren stor for at du går på en smell. Jeg begynte skikkelig igjen først på oktober og har økt litt siden da, så nå trener jeg styrke mandag, onsdag og lørdag (vil bli endret til fredag de helgene vi drar på hytta) og torsdag prøver jeg å få til en god gårtur / økt på trimsykkelen / skøytetur og kommende torsdag har jeg tenkt å få med meg kjæresten på skitur! Søndag er det turdag, evt. trimsykkel om været ikke er til å være ute i. Tirsdag og fredag har jeg hviledager.

Som du er gjør jeg en del forskjellig og det tror jeg er sunt for kroppen. Legg gjerne inn styrketrening om du har mulighet til det - det er suverent for forbrenningen og for å stramme opp kroppen! Men vær tålmodig, det tar tid. :o)

''Kostholdet er min største utfordring i forhold til vektreduksjon. Jeg har lett for å forbinde sunn mat med smakløs mat.''

Det er bare tøys - det er helt sikkert! Jeg mesker meg med grønnsaker, chilisaus, krydder, soyasaus, kylling, laks, bær og frukt + litt sjokolade også da. :o) Bruker du krydder og gode råvarer er god mat full av deilig smak!

Gjest sangsol
Skrevet

Start litt rolig.

Dvs det er ikke nødvendig med 5 harde treninger pr uke. Det tar tid å bygge formen opp. Og når du er i bedre form, er det både lettere og artigere å trene.

Det du kan gjøre, er å trene hardt 2 eller 3 gang- og forsøke få mosjon resten av dagene. Mosjon= spasere, svømme, gå i butikker, gå av bussen 2-4 stopper for tidlig osv osv.

Gjest peanøtt
Skrevet

Du skal ikke gå fra 0 til 5 dager trening i uka, da er sjansen stor for at du gir opp treningen etter noen få uker. 2-3 dager i uken er passe de første månedene/det første året. Legg inn litt aktiviteter i hverdagen som de andre skriver. Trening gir muskler som forbrenner mer fett, men det som er viktigst for vekten er kostholdet. Du trenger ikke ta alt i et jafs, det viktigste er at du fortsetter med treningen som du har kommet i gang med. Du kan sikkert lage mye god mager mat. Hva med å lete opp noen spennende oppskrifter på nettet? Lykke til med livsstilsendringen :)

Skrevet

Lyst til å trene kommer med trening og ikke med hvile :) Får du vondter utover normal stølhet er det viktig å ta seg ei pause eller trene noe annet. I starten er det viktig å la kroppen vende seg til trening i og med at den er "ubrukt". Så et par hviledager i uken hvor du feks bare tar deg en spasertur er nok lurt.

Hvorfor ikke moderere deg i mengde i stedet for å tenke at du skal over på alt du forbinder med smakløst? Spis feks 20% mindre av det usunne og bruk tid til å sette deg inn i hva av sunt som kan friste. Jeg er sikker på at 20% lavere inntak av usunne greier vil føre til vektnedgang og hjelpe å motivere deg til en mer sunn livsstil. Vi gir som regel opp om alt skal gjøres samtidig. Sett deg noen mål og følg dem. Ikke gap over alt på én gang. Du er flink, lykke til videre :)

Takk for gode råd. Skal ta med meg de videre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...