Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg var barn, fra 10 års alderen, luftet jeg hunder i nabolaget og gikk tur med babyer. Dette var veldig stas og vi bare ringte på dører og fikk veldig positiv respons av folk. Jeg fikk etterhvert et godt forhold til to familier med hun som jeg luftet i ny og ne. Samt to-tre familier der jeg var trillepike.

Har ikke inntrykk av at dette er like vanlig i dag..

På grunn av allergi i familien kan vi ikke ha hund/katt, og min ene datter er veldig lei seg for det.

Hun er veldig flink med dyr (vi har venner med dyr - men de bor for langt unna til regelmessig kontakt), og jeg lurte på om jeg skulle henge opp en lapp på nærbutikken/lokalavisen eller høre med bekjente i nærheten om de kan bringe budskapet videre: Hun vil gjerne gå tur, kose med hund og få et koselig forhold til hunden.

Hun er ikke interessert i penger, bare interessert i kontakt med en hund.

Har noen av deres barn vært hundelufter for andre før, og hvor gamle var de i så fall?

Hva er best å gjøre, sette opp lapp på nærbutikkene, annonse i lokalavisen eller gå en runde i nabolaget? (Vi kjenner ikke noe særlig med naboer her, så vet ikke hvem som kan ha hund).

Skal lappen/annonsen være fra henne, eller oss foreldre?

Skrevet

Jeg tror de fleste i dag vil mene at en tiåring er for ung til å være hundelufter, såfremt ikke barnet er ekstremt god på å håndtere hunden. Kravene til at eier alltid skal ha full kontroll over hunden er mye større nå enn den var tidligere.

Skrevet

Dersom man er en seriøs hundeeier lar man ikke fremmede 10-åringer passe en hund. I lov om dyrevern står det faktisk at foresatte ikke skal la barn under 16 år ha selvstendig ansvar for dyr (kap. 1 § 6).

Jeg hadde definitivt ikke gjort det i alle fall.

Skrevet

Mine jenter har passet små hunder i nabolaget fra de var ca 8 år. Det har vært små hunder som var vant til barn. De har ikke fått gå alene med store hunder.

Jeg synes at dere som foreldre skal skrive lappen - da virker det mer ansvarlig og seriøst. Jeg synes også dere burde rusle rundt i nabolaget og legge merker til hvilke hunder som finnes rundt dere, og prate litt med eierne. Det pleier jo ikke være vanskelig å finne ut hvor hundene bor? Hundeeierne er jo ute mange ganger om dagen på tur. Viktig at eierne føler seg trygge på at jenta behersker hunden. Det er nok lurt at hun går tur sammen med dem og hunden en gang elelr flere først.

candyqueen_83
Skrevet

Mine jenter har passet små hunder i nabolaget fra de var ca 8 år. Det har vært små hunder som var vant til barn. De har ikke fått gå alene med store hunder.

Jeg synes at dere som foreldre skal skrive lappen - da virker det mer ansvarlig og seriøst. Jeg synes også dere burde rusle rundt i nabolaget og legge merker til hvilke hunder som finnes rundt dere, og prate litt med eierne. Det pleier jo ikke være vanskelig å finne ut hvor hundene bor? Hundeeierne er jo ute mange ganger om dagen på tur. Viktig at eierne føler seg trygge på at jenta behersker hunden. Det er nok lurt at hun går tur sammen med dem og hunden en gang elelr flere først.

Men hva føler barna dine den dagen en fremmed, løs hund flyr på den lille, søte de lufter og fillerister den? Regner ikke med det er så lett for et barn å ordne opp i en slik situasjon.

Skrevet

Jeg tror de fleste i dag vil mene at en tiåring er for ung til å være hundelufter, såfremt ikke barnet er ekstremt god på å håndtere hunden. Kravene til at eier alltid skal ha full kontroll over hunden er mye større nå enn den var tidligere.

Datra gikk tur med Superhunden fra hun var 3-4 år?

Men når jeg tenker meg om, var det kanskje omvendt, at bikkja passet Datra. *s*

Skrevet

Datra gikk tur med Superhunden fra hun var 3-4 år?

Men når jeg tenker meg om, var det kanskje omvendt, at bikkja passet Datra. *s*

Det var så avgjort han som luftet henne;-)

Gjest Ladytron
Skrevet

Men hva føler barna dine den dagen en fremmed, løs hund flyr på den lille, søte de lufter og fillerister den? Regner ikke med det er så lett for et barn å ordne opp i en slik situasjon.

Huff ja, jeg opplevde dette som voksen med en liten hund jeg passet. Veldig skremmende opplevelse.

Skrevet

Nei, det må være forferdelig å oppleve. Heldigvis er det sjelden at det skjer, og sjansen for at det skal skje de få gangene mine barn passer andres hunder, er minimal. Så jeg satser på at det ikke skjer med dem, og lar dem få glede seg over hundene og glede seg over å ha litt ansvar for dem av og til. Vi kan ikke ha hun eller katt pga allergi, og det er jo litt trist.

Gjest Nevereverneverever
Skrevet

Aldri i livet. Er mye som kan skje på en tur.

Skrevet

Det der med å lufte hund er nok fortsatt vanlig det. Da jeg hadde hund sammen med exèn så var det flere barn som kom å ringte på og ville lufte. Og det fikk de, ofte fikk de en tier eller litt mere for å gjøre det. Tror de fleste hundeeiere ser positivt på slikt.

candyqueen_83
Skrevet

Nei, det må være forferdelig å oppleve. Heldigvis er det sjelden at det skjer, og sjansen for at det skal skje de få gangene mine barn passer andres hunder, er minimal. Så jeg satser på at det ikke skjer med dem, og lar dem få glede seg over hundene og glede seg over å ha litt ansvar for dem av og til. Vi kan ikke ha hun eller katt pga allergi, og det er jo litt trist.

Jeg skulle ønske det skjedde sjeldnere enn det faktisk gjør. Altså ikke bare med barn med båndet, men voksne også. Utrolig mange hundeeiere uten noen kontroll på hunden. Dessverre.

candyqueen_83
Skrevet

Huff ja, jeg opplevde dette som voksen med en liten hund jeg passet. Veldig skremmende opplevelse.

Jeg har opplevd det med egen hund, heldigvis ikke andres. Selv som voksen kan det være vanskelig å ordne opp i. Særlig om man er alene og den andre er løs uten eier.

Skrevet

Ja, er vel best at jeg skriver lappen. Pappaen har hatt hund selv, og kan gjerne være med på hundelufting. Vi kjenner ikke noe særlig med naboer her... Faktisk sjeldent vi ser noen med hund på veien forbi oss.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...