Gå til innhold

Barn med cøliaki i bursdagsselskap..

Anbefalte innlegg

Gjest naturlig å ta hensyn til barna

Jeg synes folk blir bare mer og mer egoistiske, ikke minst foreldre med barn. Et skoleår ble h"n ikke invitert i mer enn to gebursdager. Dette selv om h"n har flere gode venner. Har aldri fått noe negative tilbakemeldinger på mitt barn heller. Vi inviterer alltid mange barn, 15-20 stykker. Men h"n blir ikke invitert tilbake. Hjerterått, men slik er vårt samfunn blitt. Kaldt, kynisk og egositisk.

' Hjerterått, men slik er vårt samfunn blitt. Kaldt, kynisk og egositisk'

Det ser du at også stemmer med flere av svarene som er kommet fram i tråden her også. Synd men sant

Fortsetter under...

• Svar 122
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tonie

10

• PieLill

8

• Mammantil3

7

• laban

4

Mest aktive i denne tråden

Ok! Skal sjekke neste gang jeg er i butikken :)

Gjør det! Jeg glemmer ikke det lykkelige smilet til en av mine 10 år gamle elever da jeg hadde tatt med sjokoladekake til dem etter en konsert og hun faktisk kunne spise den samme kaken som de andre :-)

-da er det helt greit for meg at det er lettvint-løsning fra Toro og ikke min hjemmebakte altså!

Gjør det! Jeg glemmer ikke det lykkelige smilet til en av mine 10 år gamle elever da jeg hadde tatt med sjokoladekake til dem etter en konsert og hun faktisk kunne spise den samme kaken som de andre :-)

-da er det helt greit for meg at det er lettvint-løsning fra Toro og ikke min hjemmebakte altså!

Nettopp!!

Det skal så lite til for å gi noen en stor glede :)

Gjest naturlig å ta hensyn til barna

langpannesjokoladekake.

Bare kikke i hyllene med ferdigmikser, de er godt merket.

Nei, de er ikke merket med glutenfritt, av den grunn at folk da vil tro det er diettmat som ikke smaker godt, og unnlater å kjøpe.

Glutenfrie er de likevel, etter norsk standard, men inneholder imidlertid hvetestivelse, som noen cøliakere må holde seg unna.

I slike tilfeller synes jeg hvertfall vi cøliakere må regne med å ta med mat selv.

Jeg har selv et barn med cøliaki. Jeg synes ikke det er noe problem med å sende med mat, men noen mener de kan ordne det selv. Men merker også at mitt barn blir straffet for å være cøliaker, for h"a blir sjelden invitert i gebursdager. Det er trist at folk er så egoistiske.

Så trist... :-(

Jeg har tre barn, så jeg inviterer til tre bursdager i året. Det er ulike hensyn å ta, allergier og religiøse. Og det er heilt ok, Jeg vil at mine gjester skal trives, og det trengs bare litt ekstra planlegging ( og kanskje en liten telefon til foreldrene) . Ofte er det småting, som å bruke en annen type olje og unngå en viss type mat, Andre ganger er det å ha alternativer.

Jeg lever et hektisk liv, full jobb, deltidsmamma, deltidsstudent osv. JEg har tid, tre ganger i året, å legge til rette for alle gjestene! Men jeg legger ikke til rette for de som bare er kresne og primadonnarer. Om de går sultne hjem fra selskap, så er det ikke noe katastrofe. Men de som ikke har noe valg, de tar man da hensyn til.

Ser forresten at noen påpeker det med korpsbasarer ol. De er aldri noe problem her, de som må ta slike hensyn, baker det de kan, og da har vi stort sett alltid noe til de som er allergisk mot noe.

JEg synes ikke dette har noe med å være PK, eller supermamma eller noe slikt. Det handler mer om å være medmenneske. Hva skal det bli av verden om vi ikke noen ganger i året kan legge litt tilrette for andre. Selv i en barnebursdag, eller kanskje akkurat da.

Barna mine har aldri lidd for at jeg har tatt hensyn heller ;-)

Annonse

Nettopp!!

Det skal så lite til for å gi noen en stor glede :)

Helt enig!

Og så mye mer arbeid er det jo ikke....

Men jeg husker min datter, den dagen hun ble 13 år og ville ta med kake til klassen ( ny klasse). Det var heilt greit det, men hun sa i fra ca en halvtime før butikken stengte for dagen. Jeg sjekket skapene, og så at jeg hadde det som skulle til.... Ti minutter før stengetid og mens jeg var halvveis i prosessen, kommer hun med følgende melding: En av medelevene tålte ikke gluten.... sukkk

Men jeg heiv meg i bilen og fikk ordnet det. Og jenta kunne ta med seg kake som alle i klassen kunne spise...Men jeg prøver å lære henne at det er lurt å si i fra LITT før hehe :-)

Nei, de er ikke merket med glutenfritt, av den grunn at folk da vil tro det er diettmat som ikke smaker godt, og unnlater å kjøpe.

Glutenfrie er de likevel, etter norsk standard, men inneholder imidlertid hvetestivelse, som noen cøliakere må holde seg unna.

I slike tilfeller synes jeg hvertfall vi cøliakere må regne med å ta med mat selv.

Ja, de som er superømfintlige må selvsagt være ekstra forsiktige. Det er vel hvetestivelse i de fleste ferdigmixer tror jeg.

Ingen av de ungene jeg har vært borti har trengt mer enn "vanlig" glutenfritt, og det er håndterbart både på jobb og privat. Hvis man bare tar seg tid til å sette seg ørlite inn i det, og spør foreldrene før man serverer noe.

Helt enig!

Og så mye mer arbeid er det jo ikke....

Men jeg husker min datter, den dagen hun ble 13 år og ville ta med kake til klassen ( ny klasse). Det var heilt greit det, men hun sa i fra ca en halvtime før butikken stengte for dagen. Jeg sjekket skapene, og så at jeg hadde det som skulle til.... Ti minutter før stengetid og mens jeg var halvveis i prosessen, kommer hun med følgende melding: En av medelevene tålte ikke gluten.... sukkk

Men jeg heiv meg i bilen og fikk ordnet det. Og jenta kunne ta med seg kake som alle i klassen kunne spise...Men jeg prøver å lære henne at det er lurt å si i fra LITT før hehe :-)

Sånne mammaer liker vi :)

Men skjønner at det ikke alltid går... Unger har en lei tendens til å tro at mammaer fikser alt - selv når butikken er stengt :P

Ja, hadde det bare vært en og annen unge med samme type intoleranse hadde det vel kanskje vært greit, men det er det jo ikke. Jeg synes annenhver unge har en eller annen greie nå for tida, og foreldrene blir mer og mer storforlangende. Det er den syke som har et problem, og foreldrene. Finnes det ikke kjøleskap, og du mener det er fryktelig for dem å måtte være uten kake, får du vel sende med dem en kakebit hver gang sånn i tilfelle. Du kan ikke dytte det over på meg og andre. Det er ikke rettferdig det heller. Jeg har nok å gjøre, jeg. Livet er ikke rettferdig, og alle kan ikke få alt de andre får alltid.

Enten må du ha vært veldig uheldig med omgangskretsen, eller så overdriver du veldig. I mine barns vennekrets er det ingen med matintoleranser. I skolekorpset er det to med glutenintoleranse/cøliaki og en med alvorlig nøtteallergi. Dette løses veldig greit ved at foreldrene til de glutenintolerante barna stor sett bytter på å bake ved "kake-anledninger", korpset bestiller glutenfri pizza og lager glutenfrie vafler når det er aktuelt. Alle får beskjed om å ikke ta med nøtter når korpset er på tur.

For øvrig har vi en (voksen) venn med melkeintoleranse, det koster meg svært lite å lage melkefri mat når han er på besøk en sjelden gang.

Ingen av de vi kjenner forventer særbehandling, og foreslår enten å ta med noe selv, eller hopper over det de ikke tåler. Men alle blir veldig glade når de faktisk kan spise maten som blir servert.

Gjest åpent forum

Jeg har selv et barn med cøliaki. Jeg synes ikke det er noe problem med å sende med mat, men noen mener de kan ordne det selv. Men merker også at mitt barn blir straffet for å være cøliaker, for h"a blir sjelden invitert i gebursdager. Det er trist at folk er så egoistiske.

Hadde aldri drømt om å utelate ett barn fordi det har cøliaki.. Men så er det også enighet her at man inviterer alle av samme kjønn. Det fungerer fint og ingen blir stående utenfor..

Trodde det var mye styr å lage mat til en med cøliaki, men ser nå at det finnes mange gode løsninger. Mange synes også det er helt ok å ta med litt mat selv.

Jeg blir nok å bestille glutenfri pizza og bake litt glutenfritt selv ( muffins, brownies e.l.)

Annonse

En telefon til foreldrene vil sikkert ordne mye. Både kan de fortelle hva jenta liker av glutenfri mat, og hvis du antyder at du ikke har overskudd til å ordne noe vil de helt sikkert sende med.

Som flere har sagt, jeg hadde strukket meg uendelig langt for at alle med allergier og intoleranser skulle fått en fin dag, "liker-ikke'er" overser jeg glatt. Det er alltid nok å velge i, og hvis noen faktisk bare ikke liker noe som helst, vel - da ble det visst sånn. Uten at jeg har opplevd det, altså.

Hadde aldri drømt om å utelate ett barn fordi det har cøliaki.. Men så er det også enighet her at man inviterer alle av samme kjønn. Det fungerer fint og ingen blir stående utenfor..

Trodde det var mye styr å lage mat til en med cøliaki, men ser nå at det finnes mange gode løsninger. Mange synes også det er helt ok å ta med litt mat selv.

Jeg blir nok å bestille glutenfri pizza og bake litt glutenfritt selv ( muffins, brownies e.l.)

''Jeg blir nok å bestille glutenfri pizza og bake litt glutenfritt selv ( muffins, brownies e.l.)''

Det vil helst sikkert bli satt pris på. :-) Bare husk å holde det glutenfri fullstendig unna alt av glutenmat. Selv den miste smule kan gjøre dem syke. (Det er ikke så vanskelig som man skulle tro, man må bare være litt oppmerksom når man driver med maten.)

Hvilken Torokake kjøper jeg til en med cøliaki? Minstemor har en i klassen med cøliaki, så jeg antar dette blir aktuelt når minsta skal invitere jentene i klassen i bursdag til våren :)

Gå inn her og velg "Uten gluten":

http://toro.no/index.php?mapping=309

Jeg hadde glutenfri barnebursdag da minstemann fylte 6 år. Det var hele avdelingen i barnehagen, hvorav ei jente med cøliaki. Jeg tenkte det ville være hyggelig om hun kunne spise alt, så Toro-løsningene ble supplert med en kake bakt med glutenfri blanding. Som jenta forkynte klart og tydelig at hun ikke likte... :-) Men ellers var det riktig vellykket, det var bare en liten dings i godteposen hennes jeg måtte bytte ut.

Datteren min gikk sammen med en som var allergisk mot veldig mye som inngår i "vanlige" kaker, jeg tror f.eks. ikke han tålte verken egg eller melk. Det var ikke jeg klar over, men han hadde med eget kakestykke den ene gangen han var i bursdag hos oss.

Gå inn her og velg "Uten gluten":

http://toro.no/index.php?mapping=309

Jeg hadde glutenfri barnebursdag da minstemann fylte 6 år. Det var hele avdelingen i barnehagen, hvorav ei jente med cøliaki. Jeg tenkte det ville være hyggelig om hun kunne spise alt, så Toro-løsningene ble supplert med en kake bakt med glutenfri blanding. Som jenta forkynte klart og tydelig at hun ikke likte... :-) Men ellers var det riktig vellykket, det var bare en liten dings i godteposen hennes jeg måtte bytte ut.

Datteren min gikk sammen med en som var allergisk mot veldig mye som inngår i "vanlige" kaker, jeg tror f.eks. ikke han tålte verken egg eller melk. Det var ikke jeg klar over, men han hadde med eget kakestykke den ene gangen han var i bursdag hos oss.

Tusen takk! Jeg hadde blitt superglad over foreldre som deg dersom et av mine barn hadde cøliaki. Gull verd :)

Det vet jeg. Hvis mor sender med dem egen kake er de helt trygge på at de ikke får i seg gluten.

Så lenge ingen f.eks. skjærer i kaka med en kniv som har blitt brukt til å skjære noe glutenholdig med. Eller setter glutenholdig mat på samme fat som det glutenfrie.

Hadde jeg ikke vært dressert på hvor viktig det er å ikke blande, kunne jeg fort kommet til å gjøre det.

mvh

Klart de synes det er hyggelig, men jeg tror ikke det blir lettere å få foreldre og frivillige til å stille opp for korpsene hvis det skal bli standarden at man har noe til hver og en med spesielle behov i matveien. For vi kan jo ikke bare tilby cøliakibarna kake? Da vil de andre allergibarna føle seg mindreverdige, og så må jo eggeallergikerne, melkeallergikerne, kardemommeallergikerne og alle de andre også få et tilbud, synes jeg.

Jeg tenker at det er jeg som har et problem. Det er ikke min skyld at jeg er allergisk, men jeg kan ikke la det gå ut over andre. Det ER jeg som er utenom normalen, og det må jeg bare godta. Jeg tar med eget hvis det er nødvendig. Hadde barnet mitt hatt et sånt problem ville jeg spurt om det var ok å ha en kakebit i fryserommet i kjøleskapet der de øvde, sånn i tilfelle. Aldri i verden om jeg hadde ytret ønske om at det skulle bakes eget til ham. Det er vanskelig nok å få voksne til å stille opp med hjemmebakst som det er.

Noen ganger føler jeg at jeg bor i lillesverige. Vi er omtrent like PK her nå...

Løsningen på mye av problemet er Toro sjokolademuffins.

:-)

Jeg pleier alltid å legge ved en lapp om ingrediensene. F.eks. Glutenfri, laktosefri, inneholder egg. Så unngår jeg i det minste at noen må la være å spise fordi de ikke vet hva som er i.

mvh

Jeg har da alltid vært sur?:)

Vet du, jeg synes det har tatt helt av med allslags dilleri når det gjelder mat. Og allergier og intolereanser. Er det bare her på mine trakter, altså? Allergier er nå en sak, men folk som tåler vanlig mat blir bare mer og mer kravstore og vanskelige, og jeg synes noen må tørre å si fra. Skal virkelig de som stiller som frivillige kakebakere være nødt til å bake flere slag hver gang de skal gjøre noe hyggelig? Er ikke det egentlig noe foreldrene kan gjøre når de har barn som ikke kan spise vanlig kost? Det beste er kanskje om vi slutter med kake. Egentlig.

Å unngå gluten for en som har cøliaki kan i det lange løp være et spørsmål om live eller død. Ubehandlet, altså om man ikke har glutenfri diett, vil cøliaki blant annet kunne føre til utvikling av magekreft.

Jeg kjenner ingen med cøliaki som er kravstore og forventer at andre skal ordne og dåne for dem. Men de setter selvsagt pris på å få servert noe de faktisk kan spise. Etter litt opplæring er det slett ikke så vanskelig å få til.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...