Gå til innhold

Barn med cøliaki i bursdagsselskap..

Anbefalte innlegg

Hos oss er to av tre i husholdningen intolerante mot egg og samtlige melkeprodukter, men i motsetning til deg opplever jeg ikke dette som et pes i det hele tatt faktisk. Det er ikkeno heft å lage helt vanlig mat på erstatning hjemme, og jeg kan ikke huske å ha spist ute uten å ha masse å velge i. Som intolerent/ allergiker er jeg glad jeg har min og ikke din innstilling til dette gitt ;-)

Nå er dette ganske nytt for oss, og det tar litt tid å legge om fra helt vanlig mat til annen mat. Det var forresten skrevet som svar til Tonie som mente det var et helvete med diett noen ganger i året.

Hovedpoenget med svarene mine i denne tråden var heller ikke at folk skulle ta voldsomt hensyn til meg og mine, men at JEG tar hensyn til andres intoleranser når jeg inviterer - og at det ikke er så arbeidssomt. Dette har jeg gjort i mange år, lenge før jeg fikk barn med intoleranser sjøl - noe som skjedde for ett år siden.

Fortsetter under...

• Svar 122
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tonie

10

• PieLill

8

• Mammantil3

7

• laban

4

Mest aktive i denne tråden

Du Tonie burde være glad du eller barna dine ikke har matallergi selv. For deg er det snakk om litt ekstraarbeid kanskje en gang i året, eller flere etter hvor mange barn du har. Vi som har barn med matallergi har slik jobb hver dag. Dette er en sykdom som ingen ønsker seg og som man ikke kan noe for. Syns du burde være takknemlig for at du selv har det lettvindt resten av året bortsett fra gebursdager. Men når det er sagt, så tror jeg alle synes det er ok å sende med mat selv. Men jeg synes du sutrer og tenker mitt når jeg leser hva du skriver.

Som jeg skrev i et annet innlegg her har jeg faktisk matallergi, og jeg pleier å spørre hva som skal serveres. Er det noe jeg ikke kan spise sier jeg ingenting om saken, og tar med meg noe selv. Jeg tenker at hvis andre stresser like mye som jeg gjør hver gang jeg skal stelle til selskap, da vil jeg ikke stelle til med enda mer jobb for dem.

Som jeg skrev i et annet innlegg her har jeg faktisk matallergi, og jeg pleier å spørre hva som skal serveres. Er det noe jeg ikke kan spise sier jeg ingenting om saken, og tar med meg noe selv. Jeg tenker at hvis andre stresser like mye som jeg gjør hver gang jeg skal stelle til selskap, da vil jeg ikke stelle til med enda mer jobb for dem.

Dette blir liksom to ulike temaer føler jeg nå.

Et tema er hva man gjør som gjest sjøl

Et annet tema er hva man gjør når man inviter barn med ntoleranser.

Som gjet sjøl er jeg helt enig med deg, da spiser man det man tåler og hopper over resten utenå poengtere det.

Som vertinne for et selskap der et av barna har intoleranse velger jeg å legge til rette for at dette barnet kan spise det samme som de andre, fordi jeg vet at det betyr litt for de fleste barn med intoleranser eller allergier.

Dette blir liksom to ulike temaer føler jeg nå.

Et tema er hva man gjør som gjest sjøl

Et annet tema er hva man gjør når man inviter barn med ntoleranser.

Som gjet sjøl er jeg helt enig med deg, da spiser man det man tåler og hopper over resten utenå poengtere det.

Som vertinne for et selskap der et av barna har intoleranse velger jeg å legge til rette for at dette barnet kan spise det samme som de andre, fordi jeg vet at det betyr litt for de fleste barn med intoleranser eller allergier.

En av de siste bursdagene hadde vi tre med spsielle behov. Muslimer, eggeallergi og glutenintoleranse. Da blir det plutselig ikke gjort på noen timer å organisere en barnebursdag, og tid er det jeg virkelig mangler i livet mitt. Jeg jobber 120% og studerer i tillegg. Min unge vil jo også gjerne invitere vennene i bursdag, men jeg sliter stort med å klare å leve opp til tidens krav til bursdagsselskaper. Vi har ingen familie her som kan trå til. Det er meg og så er det meg, og jeg skal pynte, organisere leker og gjøre alt det andre som må gjøres. Bare det å holde styr på at ingen forsyner seg med feil mat midt i kaoset er en utfordring! Det hadde vært til veldig stor hjelp om noen av de som skulle ha spesialmat tok med seg noe, ja.

Egoistisk av meg? Ja, hvis dere synes det, men sånn er det. Jeg tror jeg er kjent som en mor som er meget godt likt av ungene i alle fall. Jeg har det morsomt sammen med dem, men det matstyret sliter meg ut. Nå har vi blitt enige om at bare de nærmeste vennene inviteres med i bowlinghallen neste gang. De kan heldigvis spise alt. Jeg krysser fingrene for at det ikke kommer noen nye bestevenner på diett før den tid! ;)

Nå er dette ganske nytt for oss, og det tar litt tid å legge om fra helt vanlig mat til annen mat. Det var forresten skrevet som svar til Tonie som mente det var et helvete med diett noen ganger i året.

Hovedpoenget med svarene mine i denne tråden var heller ikke at folk skulle ta voldsomt hensyn til meg og mine, men at JEG tar hensyn til andres intoleranser når jeg inviterer - og at det ikke er så arbeidssomt. Dette har jeg gjort i mange år, lenge før jeg fikk barn med intoleranser sjøl - noe som skjedde for ett år siden.

Dumt av meg å gripe inn i andres dialog på denne måten, men mitt poeng var at det å kommunisere at det er så vrient kanskje skaper en opplevelse av en situasjon som kanskje ikke trenger å være sånn? Jeg opplever det faktisk ikke som vrient (både sønn og jeg ble diagnostisert for over ti år siden), helt sant, og kommuniserer det ikke engang til folk som ikke kjenner meg. Jeg har som sagt aldri opplevd å bli sittende uten mat, og tror intolerente/ allergikere gjør seg (og unger) en bjørnetjeneste ved å gjøre dette til noe andre skal tenke på. Jeg har lært sønn hva han kan og ikke kan spise, og han har lært seg å spørre om innhold om han er i tvil.

Hadde han vært intolerent mot gluten ville jeg imidlertid sendt med alternativ mat, men det er en annen sak, siden bursdag i småskolen ofte innebærer pølser/ bakverk.

Men uansett; bare et lite vift fra en som ikke opplever styr med dette da :)

Gjest blir straffet for lidelsen

For den som ikke orker å bake så kan en kjøpe denne kaken i visse butikker.

http://www.allergikokken.no/hildes-sjokoladekake/medieomtale/sjokoladekaken-hilde-provesmakt-av-barn/

Flere butikker selger gluten- og melkefrie lomper og pølsebrød. Noen selger også hamburgerbrød.

Går jo ann å fryse ned det man ikke bruke og ha om en får besøk senere av barn med matallergi.

Burde ikke være særlig jobb om en vil gjøre det eneklt.

Annonse

Gjest Psyk av alt

For den som ikke orker å bake så kan en kjøpe denne kaken i visse butikker.

http://www.allergikokken.no/hildes-sjokoladekake/medieomtale/sjokoladekaken-hilde-provesmakt-av-barn/

Flere butikker selger gluten- og melkefrie lomper og pølsebrød. Noen selger også hamburgerbrød.

Går jo ann å fryse ned det man ikke bruke og ha om en får besøk senere av barn med matallergi.

Burde ikke være særlig jobb om en vil gjøre det eneklt.

Du hevder at din sønn ikke blir bedt i bursdager pga matallergi. Hvordan har ALLE foreldrene til ungene i klassen (pluss de i gata) fått med seg at sønnen din har denne "lidelsen" som du kaller det?

Jeg synes du inntar martyrrollen. Tenker spes på underskriften din, at din sønn blir "straffet".

Du hevder at din sønn ikke blir bedt i bursdager pga matallergi. Hvordan har ALLE foreldrene til ungene i klassen (pluss de i gata) fått med seg at sønnen din har denne "lidelsen" som du kaller det?

Jeg synes du inntar martyrrollen. Tenker spes på underskriften din, at din sønn blir "straffet".

Det tenkte jeg også, og skrev tankene mine om dette i oppfølger innlegget lenger opp.

Gjest Psyk av alt

Det tenkte jeg også, og skrev tankene mine om dette i oppfølger innlegget lenger opp.

Leste svaret ditt, helt enig i det du skriver. Mer utfyllende enn mitt "svar" til ts.

Vedkommendes svar til deg vitner om at du er på sporet av noe!

''Jeg tror kommunikasjon og åpenhet er viktige stikkord i forhold til de andre foreldrene. Da mitt barn fikk diabetes (som ikke engang setter restriksjoner i matveien), tok jeg opp dette med bursdag på første foreldremøtet. Rett og slett fordi så mange ikke vet hvordan ting fungerer, og folk er gjerne redde for å gjøre feil'' Dette er et kjempepoeng. Nå skal jeg banne i kirken, men jeg syns også mange foreldre overkommuniserer allergiers/ intoleransers/ diagnosers konsekvenser, og dette tror jeg slår dårlig ut for barna. For svært manges vedkommende er det forbundet med ubehag å få i seg det kroppen ikke tåler, men for de færreste er det som gift å regne. De som ikke er vant til å forholde seg til dette kan jo bli vettskremt av å ta ansvar for et barn som "kan dø om det får i seg sporer av xx", sant. I jrs klasse hadde vi en mor som dramatiserte bort vennene til sønnen på denne måten iallefall. Hun viste seg faktisk senere å ha Munchhausen - tragisk for gutten, som fremdeles er temmelig ensom ifølge min jr.

''Nå skal jeg banne i kirken, men jeg syns også mange foreldre overkommuniserer allergiers/ intoleransers/ diagnosers konsekvenser, og dette tror jeg slår dårlig ut for barna.''

Det tror jeg du har rett i, og samtidig undergraver den opphausinga det den reelle faren det er for noen. Når ALLE kan dø av allergien/intoleransen/diagnosen, så blir man etterhvert likgyldig fordi akkurat det skjer jo ikke hver dag.

det er ikke veldig vanskelig, nei! Bare pass på at du ikke lar den glutenfrie komme i kontakt med melvarer eller ligger på samme fat som den vanlige pizzaen/kakene så kan du ikke gjøre store ugangen på denne måten.

(også kan du si ifra til foreldrene til gjesten at du ordner aaaalt sammen - så er de deg evig takknemlige og du får stjerne i boka som DEN fantastiske mammaen ;-))

Både mitt barn (12 år) og jeg selv har cøliaki.

Jeg ringer alltid til bursdagsbarn-foreldrene for å sjekke menyen. Jeg tilbyr meg alltid å ta med mat, men sørger også for å komme med tips som er gitt over i ymse innlegg. Vi forventer ingenting, men du verden hvor taknemmlige vi cøliakere blir om noen ønsker å anstrenge seg bittelitte granne mer for at barnet kan spise den samme maten som de andre. Jammen får de følelsen av å være anderledes ofte nok. Hyggelig at de kan være som alle andre i en bursdag.

At noen tar det for gitt, at de må selv ta med sin egen mat. Holdningen "jeg gidder ikke å styre med sånn mat" over i tråden her, gjør meg provosert!. Tenk om det var ditt barn som kom med en vissen ferdigstekt pizza i aluminiums folie.....Festlig.

Cøliaki er heller ikke bare en hype/ dille/ greie for de som tror det, og nei man får ingen allergisk reaksjon, slik at man faller død om på flekken, men for meg er det faktisk som om jeg får gift i kroppen, og blir vanvittig syk.

''Nå skal jeg banne i kirken, men jeg syns også mange foreldre overkommuniserer allergiers/ intoleransers/ diagnosers konsekvenser, og dette tror jeg slår dårlig ut for barna.''

Det tror jeg du har rett i, og samtidig undergraver den opphausinga det den reelle faren det er for noen. Når ALLE kan dø av allergien/intoleransen/diagnosen, så blir man etterhvert likgyldig fordi akkurat det skjer jo ikke hver dag.

''...samtidig undergraver den opphausinga det den reelle faren det er for noen. Når ALLE kan dø av allergien/intoleransen/diagnosen, så blir man etterhvert likgyldig fordi akkurat det skjer jo ikke hver dag'' Ikke sant. En farlig konsekvens. I bursdagsdiskusjonen er dette et vesentlig poeng også, siden de aller fleste av oss med allergier/ intoleranser/ matrelaterte diagnoser kan regulere inntaket helt fint, og burde ikke føle oss så snytt uten tilrettelegging. Jeg har iallefall lært min jr å forholde seg til relaliteten som er at alt godt ikke er tilgjengelig for oss, og tror at det er en bedre holdning å møte verden med enn at "noen ikke er samarbeidsvillige og diskriminerer oss".

Annonse

''...samtidig undergraver den opphausinga det den reelle faren det er for noen. Når ALLE kan dø av allergien/intoleransen/diagnosen, så blir man etterhvert likgyldig fordi akkurat det skjer jo ikke hver dag'' Ikke sant. En farlig konsekvens. I bursdagsdiskusjonen er dette et vesentlig poeng også, siden de aller fleste av oss med allergier/ intoleranser/ matrelaterte diagnoser kan regulere inntaket helt fint, og burde ikke føle oss så snytt uten tilrettelegging. Jeg har iallefall lært min jr å forholde seg til relaliteten som er at alt godt ikke er tilgjengelig for oss, og tror at det er en bedre holdning å møte verden med enn at "noen ikke er samarbeidsvillige og diskriminerer oss".

Jeg tror det også råder en viss tretthet når det gjelder mattilpasning pga. alt som har vært så "farlig" de siste årene (brød, pasta, gulost osv.). Ref. flere tråder her der folk har invitert (voksne) gjester som egentlig tåler alt, men som har ødelagt mye av hyggen for vertinnen ved å holde lange taler om hvor feil serveringen er.

Det er selvfølgelig ikke rettferdig at dette skal gå ut over verken barn eller allergikerere eller allergiske barn, men totalen kan bli litt mye for enkelte. Det er jo minst én som har nevnt her at "alle" har noen særegenheter i matveien, og det er nok ikke bare pga. diagnoser.

Jeg har en kollega som ikke vet sin arme råd når datteren har en bestemt venninne på besøk, for hun kan ikke spise noe som helst som har vært levende eller som er ikke-økologisk. Dette skyldes en relativt sprø mor. Det er ikke alle som har skapet fullt av økologiske grønnsaker eller kornblandinger på en vanlig hverdag ;-)

Jeg tror det også råder en viss tretthet når det gjelder mattilpasning pga. alt som har vært så "farlig" de siste årene (brød, pasta, gulost osv.). Ref. flere tråder her der folk har invitert (voksne) gjester som egentlig tåler alt, men som har ødelagt mye av hyggen for vertinnen ved å holde lange taler om hvor feil serveringen er.

Det er selvfølgelig ikke rettferdig at dette skal gå ut over verken barn eller allergikerere eller allergiske barn, men totalen kan bli litt mye for enkelte. Det er jo minst én som har nevnt her at "alle" har noen særegenheter i matveien, og det er nok ikke bare pga. diagnoser.

Jeg har en kollega som ikke vet sin arme råd når datteren har en bestemt venninne på besøk, for hun kan ikke spise noe som helst som har vært levende eller som er ikke-økologisk. Dette skyldes en relativt sprø mor. Det er ikke alle som har skapet fullt av økologiske grønnsaker eller kornblandinger på en vanlig hverdag ;-)

''Jeg har en kollega som ikke vet sin arme råd når datteren har en bestemt venninne på besøk, for hun kan ikke spise noe som helst som har vært levende eller som er ikke-økologisk. Dette skyldes en relativt sprø mor. Det er ikke alle som har skapet fullt av økologiske grønnsaker eller kornblandinger på en vanlig hverdag ;-)''

Akkurat i denne saken hadde jeg jugd så det sto etter. "Jada, dette er økologiske poteter på en seng av økologisk gulrot og spinat. Neida, det er ikke kylling, det er økologisk hvete som er malt opp og formet som kylling. Det går helt fint å spise, lille venn."

(Neida, jeg hadde nok ikke det, men jeg tror jeg hadde spurt pent om mora kunne sende en liste over ting gullet kunnet innta uten å risikere noe som helst. Annet enn mangelsjukdommer, da, men det får man jo i grunnen ikke kjøpt i løs vekt heller...)

''Jeg har en kollega som ikke vet sin arme råd når datteren har en bestemt venninne på besøk, for hun kan ikke spise noe som helst som har vært levende eller som er ikke-økologisk. Dette skyldes en relativt sprø mor. Det er ikke alle som har skapet fullt av økologiske grønnsaker eller kornblandinger på en vanlig hverdag ;-)''

Akkurat i denne saken hadde jeg jugd så det sto etter. "Jada, dette er økologiske poteter på en seng av økologisk gulrot og spinat. Neida, det er ikke kylling, det er økologisk hvete som er malt opp og formet som kylling. Det går helt fint å spise, lille venn."

(Neida, jeg hadde nok ikke det, men jeg tror jeg hadde spurt pent om mora kunne sende en liste over ting gullet kunnet innta uten å risikere noe som helst. Annet enn mangelsjukdommer, da, men det får man jo i grunnen ikke kjøpt i løs vekt heller...)

Jeg tror absolutt kollegaen min har funnet mer økologiske varer i skapet enn hun i utgangspunktet trodde hun hadde, ved enkelte anledninger ;-)

Men hun ga litt opp da det viste seg at honning var forbudt, fordi den angivelig tilhører biene...

Det hender jo at ungen bestemmer seg for å blåse en lang marsj i restriksjonene hjemmefra.

Ei jente i et korps jeg dirigerte i forrige årtusen var vegetarianer (adventist tror jeg), men jafset i seg vanlig pizza på et seminar vi hadde. -Jøss, skal Lise spise den der da? spurte jeg mora. -ja, hun har ikke lyst til å være vegetaianer å om dagen, hun! svarte mora. Det var altså helt i orden at 13-14-åringen bestemte selv, heldigvis. Såsøsknene hennes spiste forøvrig bare vegetarpizza.

Så kanskje det blir folk av den økologiske lille damen også...

Jeg tror absolutt kollegaen min har funnet mer økologiske varer i skapet enn hun i utgangspunktet trodde hun hadde, ved enkelte anledninger ;-)

Men hun ga litt opp da det viste seg at honning var forbudt, fordi den angivelig tilhører biene...

''Men hun ga litt opp da det viste seg at honning var forbudt, fordi den angivelig tilhører biene...''

Hah, det endelige beviset for at dama er på villspor! Honningen tilhører Ole Brumm, nemlig!

Seriøst: At voksne folk velger å leve etter mer og mindre snodige og helsefarlige kostholdsregler får jo være så, men at de skal dra ungene inn i det syns jeg er helt på grensa til forsvarlig.... En ting er nå at de ikke få i seg de næringsstoffene de trenger (man må spise uendelig MYE grønt for å erstatte kjøtt - enkelt sagt) i vekstperioden, men en annen ting er de sosiale utskuddene de lar ungene bli...

''Men hun ga litt opp da det viste seg at honning var forbudt, fordi den angivelig tilhører biene...''

Hah, det endelige beviset for at dama er på villspor! Honningen tilhører Ole Brumm, nemlig!

Seriøst: At voksne folk velger å leve etter mer og mindre snodige og helsefarlige kostholdsregler får jo være så, men at de skal dra ungene inn i det syns jeg er helt på grensa til forsvarlig.... En ting er nå at de ikke få i seg de næringsstoffene de trenger (man må spise uendelig MYE grønt for å erstatte kjøtt - enkelt sagt) i vekstperioden, men en annen ting er de sosiale utskuddene de lar ungene bli...

Ja, at noen vil drive på sånn helt frivillig har jeg trøbbel med å fatte. Men de er vel grundig overbevist om at det de gjør er Det Aller Beste.

Huff ja, jeg har også opplevd lignende opp gjennom. Barn som ikke får spise farget gummigodteri eller drikke brus/ saft på bursdag feks, jeg skjønner ikke sånt. Når det i tillegg i praksis fører til at de som virkelig har behov for tilrettelegging kanskje ikke møter den velviljen de burde blir det bare enda dummere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...