Gå til innhold

psykoanalysen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den er mest for spesielt interesserte. Nå er det kognitiv og metakognitiv terapi som er hot.

Skrevet

Den er mest for spesielt interesserte. Nå er det kognitiv og metakognitiv terapi som er hot.

Good :-)

Bare vet om en psykiater som driver med dette med ei, forstår ikke poenget. Trodde heller ikke psykiatere var lette å manipulere.

Skrevet

Hva er forskjellen på dette og psykodynamisk?

Jeg har gått i psykodynamisk gruppe. Der var det mye analyse av følelser osv.

Skrevet

Hva er forskjellen på dette og psykodynamisk?

Jeg har gått i psykodynamisk gruppe. Der var det mye analyse av følelser osv.

Ved psykoanalyse går de vel tilbake til bardommen og analyserer alt, hvorfor ting har blitt som de har blitt. Hvorfor folk er som de er osv, for noe tull! Freud er ut!

Men er tydeligvis noen som driver med det, det provoserer meg.

Skrevet

Ved psykoanalyse går de vel tilbake til bardommen og analyserer alt, hvorfor ting har blitt som de har blitt. Hvorfor folk er som de er osv, for noe tull! Freud er ut!

Men er tydeligvis noen som driver med det, det provoserer meg.

Det er jo nettopp det det var i gruppa.. Man gikk tilbake til barndommen, snakket om det som hadde vært, analyserte hvorfor vi føler og resgerer som vi gjør idag. Men vi hjalp hberandre også med å finne løsninger på hvordan vi skulle takle det osv.

Skrevet

Det er jo nettopp det det var i gruppa.. Man gikk tilbake til barndommen, snakket om det som hadde vært, analyserte hvorfor vi føler og resgerer som vi gjør idag. Men vi hjalp hberandre også med å finne løsninger på hvordan vi skulle takle det osv.

Blir bare irritert av sån jeg, det er så "stakkars meg" på en måte. Da lærer ikke folk å ta ansvar. Og analysen har jo en forkaring på alt, det er og teit. Alt har ikke en forklaring, så jeg tror forklaringene blir feil. Men for de som vil leve i en illusjon, be my gest ;-)

Skrevet

Blir bare irritert av sån jeg, det er så "stakkars meg" på en måte. Da lærer ikke folk å ta ansvar. Og analysen har jo en forkaring på alt, det er og teit. Alt har ikke en forklaring, så jeg tror forklaringene blir feil. Men for de som vil leve i en illusjon, be my gest ;-)

Enig. Man blir sittende fast i en offerrolle.

Jeg vil ikke være der, den fratar meg så mye livskvalitet. Men jeg ble heldigvis gjort oppmerksom på det, og fikk muligheten til å jobbe med det. Og det gjør jeg. Jeg kjenner meg litt friere :)

motorPrøysen
Skrevet

Jeg vil heller si det er kognitiv adferdsterapi i tradisjonen fra Ellis og Beck som er på vei ut nå — denne terpaiformen har hatt hegemoni ei stund, men er i ferd med å erstattes av mer mindfulnessbaserte metoder som ACT og metakognitiv terapi.

Når kognitiv terpai var ny og hot på åttitallet var det desverre mange som kasta barnet ut med badevannet når de avviste psykoanalysen og arven fra Freud. Betydningen hans for dagens psykologi og psykiatri kan knapt overvurderes.

De siste årene har det kommet studier som viser at psykodynamisk terapi har like god eller bedre effekt som kognitiv terapi, samt at den gir varig bedring også etter at terapien er avslutta. Det har også dukka opp spennende nye felt som neuropsykoanalyse, som finner samsvar mellom psykoanalytiske teorier og biologiske strukturer og prosesser i hjernen.

Skrevet

Enig. Man blir sittende fast i en offerrolle.

Jeg vil ikke være der, den fratar meg så mye livskvalitet. Men jeg ble heldigvis gjort oppmerksom på det, og fikk muligheten til å jobbe med det. Og det gjør jeg. Jeg kjenner meg litt friere :)

Ja en blir friere når en lar fortiden fare, bye bye :-)

*Puster lettet ut*

Skrevet

Jeg vil heller si det er kognitiv adferdsterapi i tradisjonen fra Ellis og Beck som er på vei ut nå — denne terpaiformen har hatt hegemoni ei stund, men er i ferd med å erstattes av mer mindfulnessbaserte metoder som ACT og metakognitiv terapi.

Når kognitiv terpai var ny og hot på åttitallet var det desverre mange som kasta barnet ut med badevannet når de avviste psykoanalysen og arven fra Freud. Betydningen hans for dagens psykologi og psykiatri kan knapt overvurderes.

De siste årene har det kommet studier som viser at psykodynamisk terapi har like god eller bedre effekt som kognitiv terapi, samt at den gir varig bedring også etter at terapien er avslutta. Det har også dukka opp spennende nye felt som neuropsykoanalyse, som finner samsvar mellom psykoanalytiske teorier og biologiske strukturer og prosesser i hjernen.

Ok, det ble jeg svimmel av å lese :-)

Mye rart på markedet...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Noen få driver fortsatt med det. En må mer se på det som et treningsstudio for friske sjeler enn som behandling for psykisk sykdom.

Skrevet

Noen få driver fortsatt med det. En må mer se på det som et treningsstudio for friske sjeler enn som behandling for psykisk sykdom.

Ja, eller som et treningsstudio for narsisister, de liker jo å legge skylden over på alt annet enn seg selv.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, eller som et treningsstudio for narsisister, de liker jo å legge skylden over på alt annet enn seg selv.

:-)

motorPrøysen
Skrevet

Ja en blir friere når en lar fortiden fare, bye bye :-)

*Puster lettet ut*

"Ja en blir friere når en lar fortiden fare, bye bye :-)"

Det er nettopp det som er hensikten med psykodynamiske terapier. Hvis man bruker energi på å ikke forholde seg til fortida kan man heller ikke la den fare. Ved å konfrontere den og jobbe seg gjennom den har den en tendens til å slippe taket.

Du virker veldig opptatt av å rakke ned på psykoanalysen. Hvorfor lar du den ikke bare fare, bye bye?

motorPrøysen
Skrevet

Psykodynamisk terapi har dokumentert effekt for en rekke psykiske lidelser.

Skrevet

"Ja en blir friere når en lar fortiden fare, bye bye :-)"

Det er nettopp det som er hensikten med psykodynamiske terapier. Hvis man bruker energi på å ikke forholde seg til fortida kan man heller ikke la den fare. Ved å konfrontere den og jobbe seg gjennom den har den en tendens til å slippe taket.

Du virker veldig opptatt av å rakke ned på psykoanalysen. Hvorfor lar du den ikke bare fare, bye bye?

''Du virker veldig opptatt av å rakke ned på psykoanalysen. Hvorfor lar du den ikke bare fare, bye bye?''

Neida, så opptatt av det er jeg ikke, bye bye :-)

Er mer forbauset over at en eldre psykiater bruker den på en ung kvinne, tror denne er narssisistisk. Og det er som å mate henne med bullshit, hun er enda mer opptatt av så synd det er på henne. Og så mye galt alle andre gjør/har gjort, det er bortimor kvalmende. Gir iallefall meg hodepine.

Og hun er så utrolig flink å snakke for seg denne kvinnen, psykiateren hadde sagt hun måtte sette grenser og bli flinkere å si nei. What? Den eneste hun tenker på er seg selv, sitt vel og ve. Hennes kjære mann gjør alt for henne, hun sitter i sofaen...eller ligger og kommanderer. Hun er et voksende matmonster i tilegg til fysiske plager, hun burde gå til fysio men orker ikke. Kan forstå at hun er lat, en blir det av å gjøre ingenting.

Synes synd på henne på en måte, men så er det den narssisistiske oppførselen. Hun er en dronning! Andre er hennes tjenere, og nå har hun psykiateren tvinnet godt rundt lillefingeren. Men what ever :-)

Blir bare frustrert av å høre på....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...