Gå til innhold

Størrelse på ungdomsskole

Anbefalte innlegg

Gjest Skogstausa

I min lille krok av verden er kommunens skoler på dagsorden. I en by hvor ei elv deler sentrum på midten, er det i dag to ungdomsskoler på omlag 350 elever hver. I tillegg er det ungdomsskoler i ytterkantene av kommunen.

Ytterkantsskolene er foreslått nedlagt, de har få elever og det er vanskelig å få lærere dit. Særlig lærere med riktig fag. Dette er barne- og ungdomsskoler.

I sentrum er det foreslått å slå sammen de to ungdomsskolene - som begge har urgammel bygningsmasse - til en stor skole.

Debatten raser naturligvis, og ymse argumenter brukes. Lokalisering av skolen er et veldig hett tema, særlig fordi politikernes forslag er å legge ny ungdomsskole på samme siden som to videregående skoler samt bibliotek, stor idrettshall og svømmehallen ligger. På samme siden av elva, altså. Det faller befolkningen på den andre siden tungt for brystet, og argumentene deres er både at den siden blir mer eller mindre "avfolket" samt at størstedelen av elevmassen må forflytte seg lengst daglig. Traffikale problemer nevnes ofte.

Siden ingen av mine unger kommer til å rekke å gå på en eventuell ny, stor skole, så har jeg ikke de helt store følelsene for debatten. Jeg ser gode argumenter for begge alternativer, to oppussede skoler eller en stor, ny skole.

Elevmassen på en stor skole vil ligge på ca 850.

Jeg spør derfor her inne: Er det noen som har gått på en så stor skole selv, og som ønsker å dele erfaringer? Noen som har undervist på en så stor ungdomsskole? Noen som har undervist både på så stor skole og på mindre skole, og som kan si noe om fordeler/ulemper?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/388326-st%C3%B8rrelse-p%C3%A5-ungdomsskole/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det høres enormt stort ut, u-skolen til mine unger huser vel ca. 350-400 elever og da jeg gikk på u-skolen (annen skole) var vi ca.600 kanskje. Føltes ikke som det var kjempestort den gangen, men særlig større hadde jeg ikke likt at det var for mine unger tror jeg.

Det er noe med å bli sett og ikke bare forsvinne som en i mengden også.

Har bare foreldreerfaring, vi har vår andre ungdomsskoleelev nå på en av landets største. Nesten 800 elever.

Det går helt fint, det er ingen problemskole. Alle undersøkelser rapporterer om trivsel og idyll, og det er heller ingen rykter om at det ikke stemmer (jeg vet at slike undersøkelser ikke nødvendigvis forteller sannheten). De fleste, men ikke alle, elevene er vant til store skoler, da flere av barneskolene de kommer fra, også er store. Men de som kommer dit fra en liten skole i oslomarka, trives også.

Det er mange ressurssterke familier innenfor skolekretsen, så hvis skolen var et problem, hadde det nok blitt en del søkere til privatskoler fra dette området. Men såvidt jeg vet, er det nesten ingen som ikke går på nærskolen. Noen ganske få reiser til ungdomsskolen på toppidrettsgymnaset, men det har jo andre årsaker.

Skolen har stor søkning fra elever som egentlig bor innenfor andre skolekretser, så den er helt sprengt når det gjelder plass. Bl.a. derfor skal det nå snart åpnes en ny ungdomsskole (ombygd vgs som fikk nye lokaler) i nærheten. Men begge vil ha høyt elevantall fordi nesten ingen av barnefamiliene i bydelen flytter ut, så ungdomskullene bare vokser når det bygges nye boliger.

Jeg har ikke erfaring fra noen liten ungdomsskole, jeg gikk selv på en stor for mange år siden. Har aldri vært borti noen problemer som kan relateres til størrelsen.

Jeg synes det høres enormt stort ut, u-skolen til mine unger huser vel ca. 350-400 elever og da jeg gikk på u-skolen (annen skole) var vi ca.600 kanskje. Føltes ikke som det var kjempestort den gangen, men særlig større hadde jeg ikke likt at det var for mine unger tror jeg.

''Det er noe med å bli sett og ikke bare forsvinne som en i mengden også.''

Det handler svært lite om total elevmengde, og veldig mye om organisering og skolekultur. Det går fint an å være én av tjue og ikke bli sett, for å si det sånn.

Det handler svært lite om total elevmengde, og veldig mye om organisering og skolekultur. Det går fint an å være én av tjue og ikke bli sett, for å si det sånn.

Enig. De dimensjonerer jo alt annet (som lærerstaben) etter elevantall. Hvis det fungerer, spiller det ikke så stor rolle om det er to, seks eller åtte grupper på trinnet.

Det trenger ikke være bare idyll på små skoler heller, verken på lærerværelset eller i skolegården.

Enig. De dimensjonerer jo alt annet (som lærerstaben) etter elevantall. Hvis det fungerer, spiller det ikke så stor rolle om det er to, seks eller åtte grupper på trinnet.

Det trenger ikke være bare idyll på små skoler heller, verken på lærerværelset eller i skolegården.

Heller motsatt. Et par tre mennesker får styre og stelle som de vil i årevis...

Annonse

Gjest Skogstausa

Har bare foreldreerfaring, vi har vår andre ungdomsskoleelev nå på en av landets største. Nesten 800 elever.

Det går helt fint, det er ingen problemskole. Alle undersøkelser rapporterer om trivsel og idyll, og det er heller ingen rykter om at det ikke stemmer (jeg vet at slike undersøkelser ikke nødvendigvis forteller sannheten). De fleste, men ikke alle, elevene er vant til store skoler, da flere av barneskolene de kommer fra, også er store. Men de som kommer dit fra en liten skole i oslomarka, trives også.

Det er mange ressurssterke familier innenfor skolekretsen, så hvis skolen var et problem, hadde det nok blitt en del søkere til privatskoler fra dette området. Men såvidt jeg vet, er det nesten ingen som ikke går på nærskolen. Noen ganske få reiser til ungdomsskolen på toppidrettsgymnaset, men det har jo andre årsaker.

Skolen har stor søkning fra elever som egentlig bor innenfor andre skolekretser, så den er helt sprengt når det gjelder plass. Bl.a. derfor skal det nå snart åpnes en ny ungdomsskole (ombygd vgs som fikk nye lokaler) i nærheten. Men begge vil ha høyt elevantall fordi nesten ingen av barnefamiliene i bydelen flytter ut, så ungdomskullene bare vokser når det bygges nye boliger.

Jeg har ikke erfaring fra noen liten ungdomsskole, jeg gikk selv på en stor for mange år siden. Har aldri vært borti noen problemer som kan relateres til størrelsen.

Tusen takk for svar!

Gjest Skogstausa

Det er lærernes argumenter (lærerne synes å ønske to mindre skoler framfor en stor) også, samt at de mener de vil miste oversikten over elevene.

Nettopp. Jeg har en bekjent som var lærer på en liten skole og erfarte akkurat det.

Rektor er selvfølgelig sjef uansett, men 40 uenige lærere kan nok være litt vanskeligere å komme rundt enn 4.

Gjest Skogstausa

''Et par tre mennesker får styre og stelle som de vil i årevis...''

Dette har jeg også tenkt i mitt stille sinn, men denne vinklingen har ingen "part i saken" brukt. Tror det kan bli litt for direkte; særlig på disse små utkantskolene har det vært mye problemer opp gjennom årene på personalsiden. Allikevel sier ingen noe sånt.

Enig. Det ene trenger ikke være bedre enn det andre. Har erfaring med begge deler. Mine barn går på et av landets største skoler. De har også gått på skole med få elever.

Men 350 elever er da ingen liten skole.

Hei,

Jeg gikk på en skole med langt over 1000 elever.

Jeg fant en artikkel om hvorfor store skoler gir best resultater, blant annet på grunn av bedre fagmiljø blant lærerne:

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Larer-mer-pa-store-skoler-1888362.html

Med vennlig hilsen

Annonse

Gjest Skogstausa

Hei,

Jeg gikk på en skole med langt over 1000 elever.

Jeg fant en artikkel om hvorfor store skoler gir best resultater, blant annet på grunn av bedre fagmiljø blant lærerne:

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Larer-mer-pa-store-skoler-1888362.html

Med vennlig hilsen

Takk for link!

En klar fordel med en stor skole er at det blir et større fagmiljø - og dermed større muligheter for at skolen har erfaring og verktøy som gjør at de kan hanskes med forskjellige utfordringer. Dette såfremt skolen ellers har en ålreit organisering, naturligvis.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...