Gå til innhold

Er redd for kulturforskjeller...

Anbefalte innlegg

Ei jeg kjenner ble i helgen truet av en mann fra Somalia. Han har dog bodd i Norge i mange år. Han hadde klikka (begynt å sparke i ting og vært rasende), skrevet hårreisende meldinger til henne og bl.a at han skulle oppsøke henne når hun var alene på jobb - hvilket han også gjorde.

Han oppfører seg mot henne som om de skulle hatt et forhold, men det har aldri vært noe forhold, ikke en gang vennskap - hun har knapt snakka med han. Og det virker som han bare har valgt ut henne som "sitt offer" - en gang tidligere drev han på slik med en annen (men der klikka han ikke) - og som føkge av dette mistet han jobben.

Politiet ble kontaktet og det finnes mange bevis. Men foreldrene er redd det ikke blir gjort noe. Nå tør hun ikke gå på jobb.

Det er så synd, for mannen fremstår som svært hyggelig. Jeg har jobbet sammen med han. Det har vært et "sjokk" for flere å være vitne til at han har denne andre siden. Folk sier at det er sånn folk (menn?) fra Somalia er - stemmer det? Jeg lurer nemlig på om jeg er naiv, for jeg har ikke hatt noe i mot utlendinger som mennesker - bare vært redd for kulturen deres. Jeg opplever den som litt farlig og mitt inntrykk er at vold og drap som oftest begås av utlendinger med helt annen kultur enn vår.

Hva tenker dere? Har jeg grunn til å være redd? Jeg føler meg uttrygg, og det som hendte i helgen forsterker det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/388338-er-redd-for-kulturforskjeller/
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Det er så synd, for mannen fremstår som svært hyggelig. Jeg har jobbet sammen med han. Det har vært et "sjokk" for flere å være vitne til at han har denne andre siden. Folk sier at det er sånn folk (menn?) fra Somalia er - stemmer det? Jeg lurer nemlig på om jeg er naiv, for jeg har ikke hatt noe i mot utlendinger som mennesker - bare vært redd for kulturen deres. Jeg opplever den som litt farlig og mitt inntrykk er at vold og drap som oftest begås av utlendinger med helt annen kultur enn vår.''

Han er mentalt syk. Å tilskrive dette "kulturen" hans er uriktig. Dog kan man med ganske stor sikkerhet si at svært mange fra Somalia har store traumer eller har vokst opp med foreldre som har store traumer. Somalia er et land som har vært i krise i svært lang tid.

At han har en oppfatning av at hun har avvist ham på noe vis kan være nok er min erfaring. krigstraumer eller ei, en del kulturer har for vane å ta hevn for å bli avvist. Se på de som angriper med syre i India og Afghanistan...

Nok at hun vet et tilfelle har sagt hei uten å tenke over det. Jeg fikk brev fra en som fridde (!) fordi jeg ved et tilfelle var på samme tilstelning som ham og snakket tilfeldig to ord med ham.

At han har en oppfatning av at hun har avvist ham på noe vis kan være nok er min erfaring. krigstraumer eller ei, en del kulturer har for vane å ta hevn for å bli avvist. Se på de som angriper med syre i India og Afghanistan...

Nok at hun vet et tilfelle har sagt hei uten å tenke over det. Jeg fikk brev fra en som fridde (!) fordi jeg ved et tilfelle var på samme tilstelning som ham og snakket tilfeldig to ord med ham.

Skremmende...

Annonse

Jeg støtter forklaringen til Nitty Gritty her.

Mennesker som har et meget anstrengt forhold til virkeligheten de lever i, bør man passe seg for.

Med vennlig hilsen

''Mennesker som har et meget anstrengt forhold til virkeligheten de lever i, bør man passe seg for.''

Snakker du nå om virkelighten _du_ lever i? eller om den _virkelige_ virkeligheten som alle vi andre gjør?

Man trenger ikke være utlending for å oppføre seg slik.

I noen kulturer har jeg inntrykk av at begrepet 'bare venner' er ikke eksisterende. Dermed blir ting man anser som helt vanlig hverdagshøflighet og 'hyggelighet' tolket ganske annerledes enn man har ment det.

Er man da så uheldig at vedkommende som har feiltolket også har noen skruer løs, kan man være ille ute å kjøre.

mvh

Om det er vanlig vet jeg ikke. Men jeg har hørt om lignende ting før. Det beste er å få noen mannspersoner til å snakke /skremme han til å slutte. Politiet gjør lite. Vårt rettssystem er fryktelig tafatt...

Får håpe politiet gjør litt. Han er nå anmeldt og vitner skal vitne i morgen. Kunne de ikke sendt han tilbake når han holder på sånn..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...