Gå til innhold

Hvorfor må jeg ta antipsykotika? NHD og andre

Anbefalte innlegg

Gjest Forvirretjente21
Skrevet

Hei!

Jeg er for tiden innlagt under paragraf 3.3, altså tvunget psykisk helsevern.

Jeg ble innlagt etter en overdose av medikamenter.

Jeg husker ikke stort av dette.

Jeg husker kun at jeg ble kjørt med ambulanse til sykehuset.

Men jeg husker ikke at jeg pratet med legen, eller at jeg selv foreslo frivillig tvang.

I min journal står det at jeg på avdelingen fortalte at jeg var den utvalgte og at jeg pratet med Gud, og at jeg måtte gjøre som han sa for ellers kunne det skje noe med meg selv eller andre.

Jeg husker ikke at jeg har sagt dette og sa at dette måtte være feil.

Jeg klaget saken inn for kontrollkommisjonen, men fikk ikke medhold da de mente at min tilstand ble betegnet som en alvorlig sinnslidelse og at jeg var til fare for meg selv.

Til tross for at jeg gjentatte ganger fortalte at jeg verken hadde planer eller tanker om selvmord.

Jeg fortalte også at jeg ikke hadde psykotiske symptomer.

Men det virket ikke som dem ville tro meg.

Overlegen på sykehuset som var i kontrollkommisjonen mente at jeg mest sannsynlig hadde hatt et psykotisk gjennombrudd.

Men kan ikke hele hendelsen som jeg ikke husker komme av at jeg hadde overdoset dagen før av mange kraftige sløvende medisiner?

Da jeg var på akuttmottaket ble jeg satt på zyprexa 10 mg om kvelden, selv om jeg egentlig ikke ville.

De trodde først at jeg skulle stå på 20 mg daglig, men det ble heller til 10 mg.

Da jeg ble flyttet til en annen avdeling så mente de at jeg ikke skulle stå på antipsykotika.

Jeg har tidligere stått på en haug med antipsykotika, men ble så neddopet av alle medisinene at jeg var et vrak til slutt.

På det meste stod jeg på 20 mg zyprexa, 100 mg truxal og 1 ml trilafon om gangen.

Det står i min journal at jeg tidligere var schizofren.

Ved siste innleggelse fikk jeg en tentativ diagnose som heter paranoide psykoser.

Men dette ble også fjernet da de mente jeg kun hadde hatt et psykotisk gjennombrudd som følge av min hoveddiagnose som er en EUPF.

Jeg har nå stått uten antipsykotika i flere uker, men plutselig i dag kom personalet inn med en lapp fra psykiateren der det stod at jeg skulle starte med 200 mg quetiapin allerede samme dag.

Jeg forstod ingenting.

Psykiateren som jeg har hatt i over et år har alltid vært negativ til antipsykotika i mitt tilfelle og startet nedtrapping av medisinene jeg stod på da jeg ble innlagt frivillig allerede etter første møte med ham.

Men plutselig nå vil han starte opp med antipsykotika igjen.

Jeg er forvirret fordi han plutselig skifter mening.

Han mener det er for å bremse humørsvingningene, men jeg trodde ikke at man skulle ha antipsykotika for EUPF.

Kan det være også fordi at jeg har hatt et psykotisk gjennombrudd at han velger å gjøre dette?

Jeg ble ikke spurt om jeg ville ta dem, jeg fikk bare beskjed om at jeg skulle ta dem.

Altså jeg fikk ikke valget.

Så nå er jeg redd for at hvis jeg ikke tar dem at dem tvangsmedisinerer meg siden jeg er på tvang og så og si ikke har noen rettigheter.

Kan dem virkelig tvangsmedisinere meg etter et psykotisk gjennombrudd?

Er det lurt av meg og ta de 200 mg med quetiapin daglig?

Og hvor lenge må jeg mest sannsynlig ta dem?

Jeg håper at NHD eller noen andre vil svare meg.

Med vennlig hilsen forvirret jente 21.

Skrevet

AP brukes gjerne som en tilleggsbehandling til EUPF (kombinert med samtaler). Jeg kan ikke svare deg på hvor lenge du bør ta dem, noen trenger å gå på medisiner livet ut, andre ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...