Gå til innhold

Selektiv mutisme?

Anbefalte innlegg

Gjest Thomasine
Skrevet

Hei, Jeg er 18 år nå og lurer på om jeg kanskje har selectiv mutisme. Alt begynte i 6 eller 7 klasse på barneskolen da jeg gradvis følte meg uvel når jeg fremføre for klassen. Etter som årene gikk ble det bare verre og verre. Jeg kan vere selvsikker og vite hva jeg skal fremføre, men når jeg skal gjennomføre det hamrer hjertet noe syk og jeg blir helt svett. Er også veldig stille når jeg er med enkelte venner, mens med andre prater jeg hele tiden. De fleste får feil inntrykk av meg og tror jeg er bare snill og hjelpsom (dum-snill som de sier), men jeg er ikke bare det! Hjemme prater jeg som en foss og er ikke redd for å si det jeg mener. Nå går jeg 2 året videregåande og har det fremdeles vanskelighet for å snakke med mine medelever og føre en samtale med dem uten at jeg blir helt stille og holder det jeg vil si inne. Det er så mye jeg har lyst å si, men det er noe som stopper meg og jeg vet ikke hva det er! Jeg driver også veldig mye med overtenking, som gjør at jeg er veldig følsom. Kan jeg ha selektiv mutisme eller er det bare prestasjonsangst?

Skrevet

Du har angst i utrygge omgivelser - trygge omgivelser takler du bra. Høres ut som sosial angst. Og det finnes det god hjelp for.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, dette er ikke selektiv mutisme. Dette er nok som du antyder en form for angst.

Gjest vi er ulike
Skrevet

Nei, dette er ikke selektiv mutisme. Dette er nok som du antyder en form for angst.

Men slik er det vel mange som har det, uten at det er utenfor normalen av den grunn??

Jeg kjenner meg veldig igjen i trådstarters innlegg, men har aldri tenkt på at jeg skulle ha angst.

Mener du alle som har det slik, har en angst som bør behandles?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Men slik er det vel mange som har det, uten at det er utenfor normalen av den grunn??

Jeg kjenner meg veldig igjen i trådstarters innlegg, men har aldri tenkt på at jeg skulle ha angst.

Mener du alle som har det slik, har en angst som bør behandles?

Nei, jeg mener at kun de som har en angst som de mener gir klart nedsatt livskvalitet bør behandles.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...