Gå til innhold

Trening med overbøyelighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har trent med apparater osv i sal i mange år, aldri helt kommet der at jeg har tatt i, for jeg har hatt så mange "vondter" alltid. For et år siden fikk jeg diagnose - endelig - og det var overbøyelige ledd, altså en bindevevslidelse.

Jeg har hatt det mye vondere i de siste månedene, og har av diverse grunner heller ikke fått trent noe særlig. Nå skal jeg bort og trene i dag for første gang på evigheter og har kikket litt på nettet mht trening og denne lidelses. Jeg synes det er vanskelig å skjønne hva jeg kan og ikke kan. Det er jo ikke bare å trene i vei, for jeg merker ikke alltid at jeg kommer for langt ut eller strekker ledd eller hva søren for mye, jeg får det først etterpå, og da er det som om jeg er stappa full av brennesler i dagesvis. Hvor langt er for langt ut, kan noen svare meg på det?

Skrevet

Ikke så langt. Du må kjenne på muskelen du trener når den er strukket nok og når leddet tar over. Jeg tror ikke det er noen fasit eller noe andre kan si til deg.

Har akkurat oppdaget det samme selv og er i ferd med å lære å stoppe når det gjør vondt. Eller helst litt før.

Skrevet

Kanskje du kan få treningsveiledning av en fysioterapeut?

Eller du kan søke deg til det stedet hvor de gir best treningsveiledning i forhold til ulike diagnoser; Beitostølen helsesportsenter. bhss.no

Skrevet

Jeg går på BestHelse, det var der jeg fikk diagnosen også. Men jeg har egentlig ingen fast fysioterapeut der ennå, har vandret litt mellom de som har kort ventetid. Så skulle jeg bort og trene og visste at jeg ikke fikk snakke med noen av dem før det. Men AU! jeg merket det da jeg prøvde et apparat jeg ikke tåler akkurat nå! Kniv i armen.

Diagnosen var helt ukjent for meg da jeg fikk den, og jeg har lurt litt på om alle flinke fysioer kan dette her, om det er tilfellet så få jeg heller be om en time i salen av en av dem som kan vise meg. Men har en følelse av det du sier, Enola, får prøve meg fram. Jeg innbiller meg at om det ikke gjør vondt mens jeg gjør det, men bare blir dritstølt og vondt etterpå, er det ikke farlig ... Jeg blir i alle fall usannsynlig smertefull om jeg ikke trener, det har jeg merket nå.

Skrevet

Ikke så langt. Du må kjenne på muskelen du trener når den er strukket nok og når leddet tar over. Jeg tror ikke det er noen fasit eller noe andre kan si til deg.

Har akkurat oppdaget det samme selv og er i ferd med å lære å stoppe når det gjør vondt. Eller helst litt før.

Jobb med lettere vekter i starten, da riktig teknikk er viktig for deg. Gjør kontollerte bevegelser, og stopp alltid før du har fullt utslag (lær deg og kjenne når det er.)

Jobb med manualer og frie vekter i stedet for maskiner, men med noe lettere belastning i starten. Dette vil utrfordre de små musklene i "støtteapparatet", noe som vil være positivt for deg. Jobb derfor oså mye med kjernemuskulaturen. Stabiliseringsøvelser er også fine for deg!

Skrevet

Jobb med lettere vekter i starten, da riktig teknikk er viktig for deg. Gjør kontollerte bevegelser, og stopp alltid før du har fullt utslag (lær deg og kjenne når det er.)

Jobb med manualer og frie vekter i stedet for maskiner, men med noe lettere belastning i starten. Dette vil utrfordre de små musklene i "støtteapparatet", noe som vil være positivt for deg. Jobb derfor oså mye med kjernemuskulaturen. Stabiliseringsøvelser er også fine for deg!

Gjest Maskintreninga
Skrevet

Frie vekter er overvurdert. Jeg har alltid synes det er kjedelig å trene slik. Jeg trener med maskiner, og har en fin muskuløs kropp.

Skrevet

Frie vekter er overvurdert. Jeg har alltid synes det er kjedelig å trene slik. Jeg trener med maskiner, og har en fin muskuløs kropp.

Alle må finne sin treningsform - det viktigste er vel å trene.

Poenget med manualer når man har utstabile ledd, er at de i større grad utfordrer de små musklene som er med på å stabilisere rundt ledda. I tillegg opplever jeg at det er vanskeligere å ha kontroll på leddene når jeg sitter i en maskin som styrer bevegelsen (dette kan også ha noe med at jeg er kort av vekst og maskinene ikke alltid er lett å tilpasse min størrelse.)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...