Gå til innhold

NHD wellbutrin og sårbarhet

Anbefalte innlegg

Gjest bølger
Skrevet

Hvis wellbutrinen begynner å hjelpe på depresjonen, skulle ikke det hjelpe på sårbarheten også da, slik at du skal tåle mer. Hadde noen bedre dager og begynte å tro at jeg kanskje begynte å få effekt på medisinen.

Men noen småting på jobb og her på dol. Ingenting som gir grunnlag for reaksjon, så går jeg rett til bunns igjen.

Har ikke wellbutrinen effekt likevel? Var det bare noen tilfeldig bedre dager jeg hadde. Det er snart 6 uker siden jeg prøvde å øke.

• Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Nils Håvard Dahl, psykiater

4

• frosken

3

• Gondor

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest bølger
Skrevet

Har du økt eller prøvde du å øke?

Jeg økte fra 300 til 450 mg. I tillegg bruker jeg 20 mg fluoksetin.

Jeg forstår ikke hva som skjer med meg når jeg får nedturer og blir destruktiv. Den friske delen i meg er ikke slik. Jeg har alltid vært sårbar, men likevel fornuftig. Når jeg føler meg frisk, så kan jeg ikke forstå at jeg har vært så destruktiv.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Jeg økte fra 300 til 450 mg. I tillegg bruker jeg 20 mg fluoksetin.

Jeg forstår ikke hva som skjer med meg når jeg får nedturer og blir destruktiv. Den friske delen i meg er ikke slik. Jeg har alltid vært sårbar, men likevel fornuftig. Når jeg føler meg frisk, så kan jeg ikke forstå at jeg har vært så destruktiv.

Du har sikkert hørt: En pille for alt som er ille.

Og du forstår hvorfor jeg sier det?

Man kan ikke - og skal ikke - medisinere bort alt som eksisterer av følelser.

Du bør lære deg å "romme" dem, som det så fint heter.

Om du ikke allerede går i terapi bør du begynne.

Gjest bølger
Skrevet

Du har sikkert hørt: En pille for alt som er ille.

Og du forstår hvorfor jeg sier det?

Man kan ikke - og skal ikke - medisinere bort alt som eksisterer av følelser.

Du bør lære deg å "romme" dem, som det så fint heter.

Om du ikke allerede går i terapi bør du begynne.

Jeg har gått i terapi i mange år.

Skrevet

Det spørs om den gjør noe med sårbarheten din. Psykiateren min hadde som mål engang å gjøre meg mer robust, men det eneste som har skjedd er at jeg ikke føler fullt så mye lenger. Jeg står også på wellbutrin. Og er sårbar. Og har tankekjør selv om jeg står på ap.

Wellbutrin går på depresjon. Og det skal også gjøre en mer våken og oppvakt. Det står ingen steder at det skal ta sårbarheten bort.

Kanskje du bare må akseptere at du er sårbar?

Gjest bølger
Skrevet

Det spørs om den gjør noe med sårbarheten din. Psykiateren min hadde som mål engang å gjøre meg mer robust, men det eneste som har skjedd er at jeg ikke føler fullt så mye lenger. Jeg står også på wellbutrin. Og er sårbar. Og har tankekjør selv om jeg står på ap.

Wellbutrin går på depresjon. Og det skal også gjøre en mer våken og oppvakt. Det står ingen steder at det skal ta sårbarheten bort.

Kanskje du bare må akseptere at du er sårbar?

Synes det er vanskelig å akseptere at jeg skal reagere på alt og ingenting slik at jeg faller tilbake i depresjonen igjen.

Jeg tror det er mange her på dol som tror at det bare er å ta seg sammen. Jeg får kritikk samme hva jeg skriver nå. Trodde dette var et psykiatriforum, at det også var plass til de som ikke blir bra, så når jeg ikke viser bedring så har jeg hvis ingenting her å gjøre.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Wellbutrinen vireker i hovedsak på depresjonen. Du får mer energi, mer lyst til ting, større glede.

Det er nok først og fremst SSRI som gjør en mindre sårbar - mer sosialt hardfør.

Gjest bølger
Skrevet

Synes det er vanskelig å akseptere at jeg skal reagere på alt og ingenting slik at jeg faller tilbake i depresjonen igjen.

Jeg tror det er mange her på dol som tror at det bare er å ta seg sammen. Jeg får kritikk samme hva jeg skriver nå. Trodde dette var et psykiatriforum, at det også var plass til de som ikke blir bra, så når jeg ikke viser bedring så har jeg hvis ingenting her å gjøre.

''Du får mer energi, mer lyst til ting, større glede.''

Det merket jeg mye av når jeg begynte på wellbutrin, men ikke nå lenger. Økte til 450 mg for 6 uker siden. Hvor lenge har det noe for seg å fortsette på denne dosen når jeg svinger likt som jeg gjorde? Hadde noen bra dager, men nå er det på vei ned igjen.

Gjest bølger
Skrevet

Wellbutrinen vireker i hovedsak på depresjonen. Du får mer energi, mer lyst til ting, større glede.

Det er nok først og fremst SSRI som gjør en mindre sårbar - mer sosialt hardfør.

Postet hvis dette innlegget først på feil plass

Det merket jeg mye av når jeg begynte på wellbutrin, men ikke nå lenger. Økte til 450 mg for 6 uker siden. Hvor lenge har det noe for seg å fortsette på denne dosen når jeg svinger likt som jeg gjorde? Hadde noen bra dager, men nå er det på vei ned igjen.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Mitt råd er at du søker deg til en superspesialist i RL hvor du blant annet får gjennomført rediagnostikk og deretter en revurdering av medisinene.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Jeg har gått i terapi i mange år.

Høres bra ut det. Hva slags terapi er det og hvor ofte er det?

Forstod du hva jeg mente med en pille for alt som er ille? :-)

Skrevet

''Jeg tror det er mange her på dol som tror at det bare er å ta seg sammen. Jeg får kritikk samme hva jeg skriver nå. Trodde dette var et psykiatriforum, at det også var plass til de som ikke blir bra, så når jeg ikke viser bedring så har jeg hvis ingenting her å gjøre.

''

Du strever tydeligvis mye nå, bølger, og det virker som om du da fort legger mer negativitet inn i de kommentarene du får enn det vel er grunnlag for? Jeg har svart deg en del ganger, og vet at jeg ikke har ment å kritisere deg. Jeg var kanskje litt kort i forhold til innlegget ditt om diabetes, men har ikke hatt til hensikt å såre deg.

Er det noe som hjelper deg når du har det slik som dette? Hvordan fungerer det for deg med treningen ? Og hva med sosial kontakt med andre?

Skrevet

Jeg håper jeg ikke har såret deg. Jeg synes det er et godt spørsmål. Jeg ville bare forklare ut i fra min egen situasjon. Ser at nhd sier at ssri skal gjøre en mer robust sosialt. Det har ikke jeg lagt merke til.

Gjest bølger
Skrevet

Mitt råd er at du søker deg til en superspesialist i RL hvor du blant annet får gjennomført rediagnostikk og deretter en revurdering av medisinene.

Ok. Du har tidligere skrevet at han er svært dyktig han jeg går til.

Men jeg har bare vært der en gang nå i senere tid. Det er han som har gitt meg diagnosen BP2.

Gjest bølger
Skrevet

Høres bra ut det. Hva slags terapi er det og hvor ofte er det?

Forstod du hva jeg mente med en pille for alt som er ille? :-)

Jeg gikk bare et par ganger i året en periode, men nå går jeg vel hver månded. Vet ikke helt hva slags terapi det er.

Jeg hadde knapt nok tatt en paraset til jeg var 35 år. Men jeg begynte med piller for å holde meg oppegående på jobb. Og siden har det bare blitt mer og mer.

Gjest bølger
Skrevet

Jeg håper jeg ikke har såret deg. Jeg synes det er et godt spørsmål. Jeg ville bare forklare ut i fra min egen situasjon. Ser at nhd sier at ssri skal gjøre en mer robust sosialt. Det har ikke jeg lagt merke til.

Nei. Du har ikke såret meg. Du kom med gode råd.

Men jeg føler ikke det er plass til meg her lenger. Det virker bare som mange irriterer seg, samme hva jeg skriver for tiden.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Jeg gikk bare et par ganger i året en periode, men nå går jeg vel hver månded. Vet ikke helt hva slags terapi det er.

Jeg hadde knapt nok tatt en paraset til jeg var 35 år. Men jeg begynte med piller for å holde meg oppegående på jobb. Og siden har det bare blitt mer og mer.

Et par gng i året er ikke terapi.

Du skriver at det vel er en gng pr mnd nå. Er det 1 gng pr mnd? Eller sjeldnere?

Prater du med behandler om det du tar opp her på dol?

Gjest bølger
Skrevet

''Jeg tror det er mange her på dol som tror at det bare er å ta seg sammen. Jeg får kritikk samme hva jeg skriver nå. Trodde dette var et psykiatriforum, at det også var plass til de som ikke blir bra, så når jeg ikke viser bedring så har jeg hvis ingenting her å gjøre.

''

Du strever tydeligvis mye nå, bølger, og det virker som om du da fort legger mer negativitet inn i de kommentarene du får enn det vel er grunnlag for? Jeg har svart deg en del ganger, og vet at jeg ikke har ment å kritisere deg. Jeg var kanskje litt kort i forhold til innlegget ditt om diabetes, men har ikke hatt til hensikt å såre deg.

Er det noe som hjelper deg når du har det slik som dette? Hvordan fungerer det for deg med treningen ? Og hva med sosial kontakt med andre?

Jeg skal på trening nå, men synes det er tungt å komme seg avgårde når jeg ikke er bra. Hadde egentlig tenkt å kutte det ut i dag. Men det hjelper kanskje en liten stund.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...