Gå til innhold

Dere kloke hoder...flyttetidspunkt?

Anbefalte innlegg

Her trenger vi rasjonelle inspill! :)

Vi har sagt fra til huseier at vi kommer til å flytte, men for hans del kan vi gjøre det akkurat når vi vil, han vil gjerne ha oss som leietagere så lenge som mulig. Så det er jo koslig.

Mann har sagt fra til jobb, og det er samme for dem hvor han bor, han beholder jobben uansett :)

Jeg derimot, er arbeidsledig, men studerer, via nett og samlinger en gang i måneden, til å bli fotterapeut. Jeg er ferdig utdanna, og har hatt siste eksamen i nov/des.

Såh: Når bør vi flytte til Oslo? Vi har satt første juli, eller første desember/januar som de to beste. (Før det er det klin umulig, eksamner på meg etc)

Å vente er vel mest rasjonellt : da har jeg en utdannelse ferdig, vinteren er et lett tidspunkt å få leilighet på....men...det er leeeeenge til, og vi har litt "maur i rumpa"..:P samtidig har jeg innretta et lite fotterapi kontor her, har ikke rare kundekretsen (som elev, som dessuten må holde hele skolegreia skjult for nav....laaang historie...), men det blir noen kroner ut av det. Dette vil vi neppe få plass til i Oslo.

Å flytte i juli har de fordelene at vi har lyst :D Ferdig med vårsemesteret, og får kortere vei til skolesamlingene. Får med Oslosommer (YAY!!) (selvom sommeren er jo den mest overlevlige delen av året også her..Hage, bademuligheter etc :)

Altså, vi og jeg har superlyst til å flytte til sommern. Vi har litt lite penger, og jeg vil vel muligens kunne ha bedre inntekt når utdannelsen er ferdig (håper jeg), og sånn sett kunne vi jo finne en finere leilighet i Oslo til vinteren...Vi har med oss to puser, har litt ting & tang som trenger plass (som fotutstyret!), og bør engentlig beregne oss godt med tid for å finne en leilighet som passer både i pris og størrelse.

What to do? Følge hjertet og impulsen og flytte allerede i juli, eller holde hestene litt og vente til vinteren? Hva synes dere? :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/388385-dere-kloke-hoderflyttetidspunkt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mulig jeg tar feil, men er ikke trykket stort når det gjelder utleieleiligheter i Oslo på sommeren? Pga studenter som begynner studier på høsten?

Det er generelt mange som flytter på seg om sommeren og mange leiligheter som skifter beboere.

Men det stemmer at de bør forsøke å få leid noe før studentene får beskjed om hvor de har kommet inn. F.eks. i juni.

Annonse

1. juli (om ikke før). Dersom dere skal flytte inn 1. juli kan det være en ide å begynne å se etter leilighet rett over påske, og da er trykket desidert lavest. Ut over høsten driver alle som ikke er fornøyd med sin nyervervede leilighet og leter etter noe bedre så da er det gjerne større press...

Tenker det er greit å gjøre tida svigermor har en viss kontroll over dere så kort som overhodet mulig. Slå til før studentene begynner å lete etter bolig! Da har du hele sommeren på deg til å komme såpass i orden at du kan konsentrere deg fullt og helt om de siste eksamenene dine.

Med tanke på hva dere flytter fra, vil jeg si jo før jo heller. Og med hensyn på å etablere seg i et nytt yrke, kan det også være greit å befinne seg der man har tenkt å bli værende.

Synes 1 juli er litt sent. Da vil dere fort vekk måtte konkurrere med smådesperate studenter om bolieger. Beregner dere å flytte inn omtrent når studentene flytter ut, vil dere nok ha bedre muligheter på leiemarkedet.

Pass for all del på å gi en skrftlig oppsigelse på leieforholdet dere er i nå så det ikke blir noe krøll.

I Oslo burde det finnes muligheter for at du kan skaffe deg jobb på siden av studier.

mvh

1. juli (om ikke før). Dersom dere skal flytte inn 1. juli kan det være en ide å begynne å se etter leilighet rett over påske, og da er trykket desidert lavest. Ut over høsten driver alle som ikke er fornøyd med sin nyervervede leilighet og leter etter noe bedre så da er det gjerne større press...

Enig.

Det kan også være lurt å kunne flytte inn på nokså kort varsel om dette er ønskelig fra utleier. Man stiller sterkere om man kan sørge for at utleier ikke taper noen mndrs leieinntekt.

mvh

Annonse

Så raskt som overhodet mulig. Både pga svigermor, og pga boligsituasjonen i Oslo. Begynn å sjekke utleie-annonser allerede nå (dere skulle leie ikke sant?). Det kan ta tid, men er lettere å få napp nå enn når studentene overtar leiemarkedet mot slutten av sommeren.

Dere flytter straks dere finner en bolig, rett og slett.

Takk! da blir det juli! :D Før kan vi ikke, vi har tre måneder oppsigelse, og i juni kan jeg ikke drive på og bære esker etc, midt i eksamen!

Vi gler oss! :D :D

(Forøvrig er det rolig her nå. Jeg er fortsatt skurken etter jul (artig hvordan ting blir vridd til etter martyrens hode..;)), så jeg har null kontakt med svigermor, og ser resten nesten ikke i det hele tatt, og det er fredelig, og helt ok for meg. Hu får bare furte, og gå å koke opp ting så mye hu vil for min del!)

Såh, takker for svarene. Mann og jeg koser oss sammen om dagen, og gleder oss til byen igjen! :D

Takk! da blir det juli! :D Før kan vi ikke, vi har tre måneder oppsigelse, og i juni kan jeg ikke drive på og bære esker etc, midt i eksamen!

Vi gler oss! :D :D

(Forøvrig er det rolig her nå. Jeg er fortsatt skurken etter jul (artig hvordan ting blir vridd til etter martyrens hode..;)), så jeg har null kontakt med svigermor, og ser resten nesten ikke i det hele tatt, og det er fredelig, og helt ok for meg. Hu får bare furte, og gå å koke opp ting så mye hu vil for min del!)

Såh, takker for svarene. Mann og jeg koser oss sammen om dagen, og gleder oss til byen igjen! :D

Har dere fortalt svigers om flyttingen enda da? Var jeg deg og ønsket fred og ro, ville jeg ventet i det lengste. Helst til etter flyttingen har funnet sted....

"Ja du forresten, vi flyttet i forrige uke. Til hemmelig adresse i en annen by..." :-D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...