Gå til innhold

Hvor finner man oversikt over om isen er trygg?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er jo veldig lokalt da og varierer jo på ett og samme vann også. Kjøp deg slike pigger som man har rundt halsen og kan bruke til å dra seg opp på isen med om man skulle være så uheldig å gå gjennom isen. En billig livsforsikring.

Det forandrer seg fra dag til dag,hold deg på landjorda om du er smart.Om isen var trygg i går,kan den være utrygg i morgen.

Hvem skulle i såfall kaste bort tiden sin på å måle tykkelsen på isen på vann og sjø? Det blir jo utrolig mange hull.

Ett motorisert isbor koster over 1500 kr.

Dette var i grunn ett dumt spørsmål.

Vil du gå på skøyter får du finne deg en ishall,og håpe at de ikke spiller hockey hele vinteren.

At folk vil risikere livet for å gå på skøyter er meg helt hinsides!

Jeg har aldri hørt om en sånn oversikt. Det eneste jeg vet er at om du går gjennom isen så svøm mot det mørkeste punktet. Det er hullet i isen. Isen er lys. Hullet er mørkt.

Er du så dum at du går igjennom isen,har du gått på utrygg is,har utsatt dine redningsmenn for livsfare og vil fryse ihjel om det er kaldere enn -5C.

Dette er så tåpelig at jeg ikke har ord.

Ca 5 mennesker har druknet denne vinteren i norge,Du ønsker altså å bli nr 6? Når skal du bli voksen egentlig?

Ispigger? Svømme mot det lyse hullet? Teorier som bare er for idioter spør du meg.

Annonse

Det forandrer seg fra dag til dag,hold deg på landjorda om du er smart.Om isen var trygg i går,kan den være utrygg i morgen.

Hvem skulle i såfall kaste bort tiden sin på å måle tykkelsen på isen på vann og sjø? Det blir jo utrolig mange hull.

Ett motorisert isbor koster over 1500 kr.

Dette var i grunn ett dumt spørsmål.

Vil du gå på skøyter får du finne deg en ishall,og håpe at de ikke spiller hockey hele vinteren.

At folk vil risikere livet for å gå på skøyter er meg helt hinsides!

''Vil du gå på skøyter får du finne deg en ishall,og håpe at de ikke spiller hockey hele vinteren.''

Du har aldri gått på skøyter på islagte vann skjønner jeg, det kan på ingen måte sammenlignes med å sulle rundt inne i en hall - det må jo være drepende kjedelig i forhold! Det er en fantastisk naturopplevelse å suse bortover isen, se dyrespor og kjenne frisk luft og vintersola mot nesa! :o)

Og om man tar sine forholdsregler og bruker vettet litt så er det ikke farlig å gå på skøyter på islagte vann heller. :o)

Er du så dum at du går igjennom isen,har du gått på utrygg is,har utsatt dine redningsmenn for livsfare og vil fryse ihjel om det er kaldere enn -5C.

Dette er så tåpelig at jeg ikke har ord.

Ca 5 mennesker har druknet denne vinteren i norge,Du ønsker altså å bli nr 6? Når skal du bli voksen egentlig?

Ispigger? Svømme mot det lyse hullet? Teorier som bare er for idioter spør du meg.

Ta det litt med ro nå. Du er ikke sjefen her og har ingenting med å dele ut karakteristikker som tåpelig, dum eller idiotisk.

På Åpent forum er det lov å stille alle slags spørsmål. Du har selv innlegg med problemstillinger som ikke alle synes er like relevante.

Gjest Bor på Østlandet

Jeg går så og si aldri på islagt vann (annet enn etter flere ukers sprengkulde), og lærer barna mine å ha stor respekt for isen.

Problemet er at skolen har bestemt at alle i X-klassen skal på isfiske en dag neste uke. Det ønsker jeg absolutt ikke. Men har heller ikke lyst til å bli ansette som "pysen" (hvilket jeg nok da blir). Barnet har også lyst, men skjønner samtidig mitt poeng. Jeg har sagt jeg ikke ønsker det, og prøver å finne ut hva jeg skal gjøre.

De har ikke laget noe alternativt opplegg den dagen, bortsett fra at halve trinnet drar om gangen (hver sin dag) så h*n kan nok være sammen med den andre halvparten den dagen.

Jeg syns det er merkelig at skolen lager slike aktiviteter som setter foreldrene i et dilemma.

Gjest Bor på Østlandet

Jeg går så og si aldri på islagt vann (annet enn etter flere ukers sprengkulde), og lærer barna mine å ha stor respekt for isen.

Problemet er at skolen har bestemt at alle i X-klassen skal på isfiske en dag neste uke. Det ønsker jeg absolutt ikke. Men har heller ikke lyst til å bli ansette som "pysen" (hvilket jeg nok da blir). Barnet har også lyst, men skjønner samtidig mitt poeng. Jeg har sagt jeg ikke ønsker det, og prøver å finne ut hva jeg skal gjøre.

De har ikke laget noe alternativt opplegg den dagen, bortsett fra at halve trinnet drar om gangen (hver sin dag) så h*n kan nok være sammen med den andre halvparten den dagen.

Jeg syns det er merkelig at skolen lager slike aktiviteter som setter foreldrene i et dilemma.

Jeg glemte å forklare, at jeg altså er forelder til dette skolebarnet.

Annonse

Har det ikke vært kaldt hos dere da? Her i Trøndelag har det vært iskaldt i minst to mnd og de isfiskerne vi har snakket med forteller at isen er minst 60 cm tykk - man kan godt kjøre bil på den uten problemer.

Hvorfor er du bekymret?

Pilking er da helt trygt hvis man vet hva man driver med. Nå er det gått opp løype på fjorden har jeg sett, og da regnes isen for trygg. På småvann er det også trygt hvis man holder seg unna innos og utos.

Jeg har pilket masse, har aldri hørt om at noen har gått gjennom isen på skoletur!

Jeg synes du skal ha tillit til at lærer/rektor på skolen tar en risikovurdering før de sender en klasse ut på isen, og la ungene få være med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...