Gå til innhold

Psyk tante for barna mine?

Anbefalte innlegg

Gjest Lillesøsteren
Skrevet

Denne helgen tok eg sjansen. Eg tok mine to prinsesser til stedet søsteren min bor. Hun fylte år i Desemer, eg fyller neste uke.

Søsteren min har vært på avrusning i okt/november i 2012, og klarte seg godt igjennom julen.

Døtrene mine (8 og 12 år) er noen fantastiske jenter, og såg forbi utseendet hennes. Hun var den siste de snakket om når de la seg, og den første da de stod opp. De likte henne, og syntes hun var kjempe snill.

Eg selv fikk nok en annen opplevelse.

I netthinnen min sitter knekt brille med masse tape, råtne og brune tenner, flekkete klær, pilatesball til mage og gørr-skitne negler.

Da vi spilte spill, glemte eg utseendet hennes. Da kunne eg skimte den storesøsteren eg kjente.

Hun var rusfri denne helgen, og virket til å kose seg.

Selv følte eg svimmelhet og vemmelse.

Da vi kom hjem igjen, sov eg så og si momentant, og nå 3. dagen er eg litt "utenfor".

Hva tenker du, som er pårørende. Er dette bra å presentere for ungene mine. Hun minste min møtte søsteren min for første gang, hun eldste husker ikke forrige gang.

Hvordan takler eg dette? Kan man si til en psyk person at hun ser forferdelig ut, at det var en skam med oppmøte med skitne klær?

Gjest Scarlet O'Hara
Skrevet

Du virker i overkant fokusert på hvordan hun _så ut_, mens barna dine gjorde det riktige å se forbi dette. Du sier hun har vært/er på avrusning? Da er hun vel i en prosess hvor hun forsøker å få det bedre og da synes jeg at du skal la henne få litt slakk hva utseendet og klær angår...

Skrevet

''Kan man si til en psyk person at hun ser forferdelig ut, at det var en skam med oppmøte med skitne klær? – Lillesøsteren''

Eller du kan si: "Kjempeflott at du var rusfri da vi var der. Gratulerer at du klarte det - jeg satt virkelig pris på det. Begge døtrene mine synes du var kjempesnill, og likte deg godt, forresten."

Det er noe med å ha realistiske forventninger til en (eks)-rusmisbruker.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hvis hun fortsetter å være rusfri, er en fin tante, og ungene liker henne, synes jeg det er slemt å nekte dem å ha kontakt med hverandre på grunn av utseendet hennes. Hvis ungene selv legger merke til det og kommenterer det kan du jo snakke med dem om hvorfor det er sånn og fortelle dem at hun har jobbet hardt med seg selv og gjort store framskritt. De er store nok til å forstå.

Hun har sikkert nok med å holde seg på rett kjøl nå, og utseende og hygiene er ikke det hun fokuserer mest på. Det kommer sikkert etterhvert. Du kan jo oppmuntre henne til å freshe seg opp litt? Minne henne om hvor søt eller pen hun var før, og hjelpe henne litt på veien, kanskje? Du skal i alle fall ikke si at hun ser ekkel og urenslig ut. Hun føler seg sikkert ekkel nok fra før.

Skrevet

Hei!

Jeg syns du skal glemme dine tanker om hvordan ting er og burde være og høre på døtrene dine:

''Hun var den siste de snakket om når de la seg, og den første da de stod opp. De likte henne, og syntes hun var kjempe snill.''

Å ha et godt hjerte er tross alt det viktigste, barn er flinke på å se til hjerte :-)

Skrevet

Hei!

Jeg syns du skal glemme dine tanker om hvordan ting er og burde være og høre på døtrene dine:

''Hun var den siste de snakket om når de la seg, og den første da de stod opp. De likte henne, og syntes hun var kjempe snill.''

Å ha et godt hjerte er tross alt det viktigste, barn er flinke på å se til hjerte :-)

Kloke ord, tillater meg å signere :-)

Skrevet

Hei!

Enig

Skrevet

Hei!

Det var fint sagt Madelenemie, og jeg er helt enig. Ungene vokser jo opp i trygghet hos lillesøster, og tar ingen skade av å erfare at verden ikke er like bra for alle. Når de blir større går det an å snakke med dem om tante også, men da på en måte som gir rom for deres kjennskap til tante som damen med det gode hjertet :)

Skrevet

''Kan man si til en psyk person at hun ser forferdelig ut, at det var en skam med oppmøte med skitne klær?'' Nei det syns jeg ikke du skal. Jeg syns derimot at du skal fortelle at både du og ungene satte stor pris på disse dagen sammen med henne, og håper at det ikke blir lenge til neste gang. Fortell gjerne også at det er utrolig godt å se henne rusfri, og håper at hun forblir det.

Skrevet

Visst hun var kreftsyk, hadde mistet hår og øyebryn, tennene var brune på grunn av sterke medisiner, ansiktet var hovent og full av kviser, og hun var mager som et skjelett? Hadde du da sagt hun burde skamme seg for å se slik ut? Alholisme er faktisk en sykdom det også!

Skrevet

Det var fint sagt Madelenemie, og jeg er helt enig. Ungene vokser jo opp i trygghet hos lillesøster, og tar ingen skade av å erfare at verden ikke er like bra for alle. Når de blir større går det an å snakke med dem om tante også, men da på en måte som gir rom for deres kjennskap til tante som damen med det gode hjertet :)

Hei!

:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...