Gå til innhold

Skolen tar med barna på isen

Anbefalte innlegg

Gjest forelder på Østlandet

Jeg skrev dette lenger ned, som kommentar til mitt spørsmål om isen er trygg, men skriver det nå i egen tråd.

Jeg går så og si aldri på islagt vann (annet enn etter flere ukers sprengkulde), og lærer barna mine å ha stor respekt for isen.

Problemet er at skolen har bestemt at alle på X-trinnet skal på isfiske en dag neste uke. Det ønsker jeg absolutt ikke at mitt barn skal være med på. Men har heller ikke lyst til å bli ansette som "pysen" (hvilket jeg nok da blir). Barnet har også lyst, men skjønner samtidig mitt poeng. Jeg har sagt jeg ikke ønsker dette, og prøver å finne ut hva jeg skal gjøre.

De har ikke laget noe alternativt opplegg den dagen, bortsett fra at halve trinnet drar om gangen (hver sin dag) så h*n kan nok være sammen med den andre halvparten den dagen.

Jeg syns det er merkelig at skolen lager slike aktiviteter som setter foreldrene i et dilemma.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/388428-skolen-tar-med-barna-p%C3%A5-isen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

4

• laban

4

• Sør

2

• tzatziki1365380058

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

På denne tiden av året hadde ikke tanken på at det skulle være farlig falt meg inn overhodet. Som jeg svarte deg i den andre tråden om is - her er isen minst 60 cm tykk ifølge de isfiskerne vi har snakket med.

Og det har vel vært frost og kuldegrader lenge på Østlandet også? Siden skolen har bestemt at de skal på isfiske vil jeg tro at minst en og kanskje flere av lærerne har god erfaring med dette og vet hva de gjør.

Gjest trådstarter

På denne tiden av året hadde ikke tanken på at det skulle være farlig falt meg inn overhodet. Som jeg svarte deg i den andre tråden om is - her er isen minst 60 cm tykk ifølge de isfiskerne vi har snakket med.

Og det har vel vært frost og kuldegrader lenge på Østlandet også? Siden skolen har bestemt at de skal på isfiske vil jeg tro at minst en og kanskje flere av lærerne har god erfaring med dette og vet hva de gjør.

Ja, men folk vil alltid ha ulikt syn på det med å gå på isen. Jeg syns lite om at skolen velger en slik aktivitet. Det gjelder forresten et vann der det har vært ulykker nesten hver vinter, fordi deler av vannet har ustabile forhold. Ja da, lærere var der og målte tykkelsen i går og skar opp hull til å fiske osv. Men jeg liker det altså uansett ikke, og har IKKE lyst til at barnet mitt skal være med. Kan jeg rett og slett holde barnet hjemme?

Gjest trådstarter

Ikke la barnet ditt bli et angstnevrotisk tilfelle som deg. Isfiske er trivelig, og ekte liv krever utfordringer.

Man er ikke angstnevrotisk fordi om man har et annet syn enn deg på isen. Det er ikke respektfull tone her på DOL å drive å kvasi-diagnostisere andre mennesker på den måten du gjør. Vennligst skriv saklige svar, eller la vær.

Gjest Elextra

Ja, men folk vil alltid ha ulikt syn på det med å gå på isen. Jeg syns lite om at skolen velger en slik aktivitet. Det gjelder forresten et vann der det har vært ulykker nesten hver vinter, fordi deler av vannet har ustabile forhold. Ja da, lærere var der og målte tykkelsen i går og skar opp hull til å fiske osv. Men jeg liker det altså uansett ikke, og har IKKE lyst til at barnet mitt skal være med. Kan jeg rett og slett holde barnet hjemme?

''Ja, men folk vil alltid ha ulikt syn på det med å gå på isen.''

Folk vil alltid ha ulikt syn på mange ting, som å dra i svømmehallen, badetur i et tjern, busstur (vet om noen som er redde for det også), tur til bysentrum etc. etc. etc.

Med mindre en har grunn til å betvile skolens kompetanse og omsorg synes jeg en bør legge til grunn at de ikke foreslår uforsvarlige ting.

Selvfølgelig har du mulighet for å holde barnet hjemme, med de konsekvenser det kan få i form av stigmatisering, frykt hos barnet og selvfølgelig at det går glipp av en opplevelse.

Annonse

Jeg synes ikke du skal frata ungen din denne opplevelsen - isfiske i trygge former er kjempeartig! Og siden læreren var der i går og sjekket isen og lagde hull så kan du gå ut fra at det er helt trygt i det området de skal være.

Har du anledning til å holde ungen hjemme har du kanskje anledning til å bli med og se at det er helt trygt også?

jeg forstår deg, og jeg har selv hatt det sånn med ulike ting - men til syvende og sist har jo barna blitt lykkelige av å være som alle andre :)

Hvis du ikke har noen konkrete erfaringer som tilsier at skolen ikke er til å stole på i denne vurderingen, synes jeg du skal overlate ansvaret til lærerne.

Den oversikten du ønsket hadde ekstistert om hvorvidt isen var trygg eller ikke, ville jo vært basert på måling av hull i isen osv. Nå har jo skolen gjort akkurat det som trengs for å foreta den vurderingen, såvidt jeg forstår av det du skriver nedenfor?

Snakk med en lærer på forhånd hvis du synes det blir lettere hvis du kjenner detaljene bak vurderingen, men la ungen få opplevelsen!

Man er ikke angstnevrotisk fordi om man har et annet syn enn deg på isen. Det er ikke respektfull tone her på DOL å drive å kvasi-diagnostisere andre mennesker på den måten du gjør. Vennligst skriv saklige svar, eller la vær.

Jo, man er overdrevent engstelig og forsiktig når en ikke vill la barnet bli med på dette. Det er viktig at mors engstelse ikke er noe som læres bort til barna. Barn trenger utfordringer - de trenger ikke å lære overdreven forsiktighet og engstelse.

"Elsk ditt barn så det elsker seg selv, slik at han ikke blir en redd og forsiktig trell, og han ikke lever alt for lenge og vel" :-)

''Jeg syns det er merkelig at skolen lager slike aktiviteter som setter foreldrene i et dilemma.''

Vel, dilemmaet har du selv laget. Enkelt og greit. Kan tenke meg at dere kanskje er de eneste som tenker slik.

Jeg er kanskje ufin nå, men jeg tipper at du selv har sterk angst for å gå ut på isen, og derfor føler som du gjør i dette tilfelle. Jeg synes du skal holde angsten for deg selv og la barnet ditt dra på isfiske sammen med klassen.

Kanskje unngår du at barnet ditt blir like redd som deg.

Gjest annlovinda

Om skolen til mitt barn hadde satt opp en slik aktivitet på planen, hadde jeg også regnet med at de hadde sjekket opp at isen var trygg. Og da stolt på det, og latt mitt barn være med på isfiske. Må jo være en flott opplevelse for barna å få være med på.

Og du skrev også lenger ned her, at de hadde vært og målt isen i går?

De hadde ikke dratt på en slik tur, om de ikke hadde kompetanse til å ta med barna på dette

La barnet dra. Dette er din frykt og din utrygghet, vær forsiktig med å la dette smitte over på barnet. Skolen tar sine forhåndsregler. Jeg er like nervøs og utrygg som deg når jeg ser folk som valser ut på isen, jeg begriper ikke at de våger, men jeg hadde sluppet mer av dersom jeg visste den er blitt målt og sikret av voksne mennesker lik skolen til ditt barn har gjort.

Annonse

Gjest Jularbo

Det har jo vært flere ukers (måneders) kulde. Isfisking er ikke en risikoaktivitet. Du er en pyse (det er ikke bare noe skolen/ditt barn kommer til å anse deg som). Jeg syns skolen gjør rett som tar med barna på slike aktiviteter, det er ikke merkelig i det hele tatt. Jeg mener det er merkelig å se på dette som et dilemma, og du lærer barnet ditt å ha for stor respekt for is. Når på vinteren, hvor mange ukers kulde skulle du hatt før du syntes det var trygt da?

Skrev svar til deg i den forrige tråden.

Du har jo to valg da.

1. Du stoler på at lærerne har tatt en risikovurdering, isen er trygg og ingen barn kommer til å ramle uti vannet. Lar ungen være med på pilking.

2. Du stoler ikke på lærernes risikovurdering, men regner med at ungen kommer til å gå gjennom isen. Holder ungen hjemme.

Jeg hadde valgt å stole på lærerne. I forrige årtusen kjørte de bil over Mjøsa f.eks på vintrene (ja, bilveien gikk over isen), ungdomsskoleelevene her i byen gikk over elveisen til gymtimen, alle var på minst en pilketur hver vinter. Isen er sikkert trygg, den kan bære en bil når den er ca 20 cm.

http://www.hytteavisen.no/om-istykkelse-og-trygg-ferdsel-paa-is.4444071-51928.html

Gjest trådstarter

Det har jo vært flere ukers (måneders) kulde. Isfisking er ikke en risikoaktivitet. Du er en pyse (det er ikke bare noe skolen/ditt barn kommer til å anse deg som). Jeg syns skolen gjør rett som tar med barna på slike aktiviteter, det er ikke merkelig i det hele tatt. Jeg mener det er merkelig å se på dette som et dilemma, og du lærer barnet ditt å ha for stor respekt for is. Når på vinteren, hvor mange ukers kulde skulle du hatt før du syntes det var trygt da?

Det har ikke vært flere ukers kulde her vi bor, det har vært varierende temperatur. Det har svingt mellom pluss 3-4 og minus 10. Hadde det vært sprengkulde i flere uker ville jeg ikke reagert. Det er også snakk om et vann der det faktisk har vært ulykker hver eneste vinter de siste årene, fordi deler av vannet (isen) er ustabilt.

Jeg synes ikke du skal frata ungen din denne opplevelsen - isfiske i trygge former er kjempeartig! Og siden læreren var der i går og sjekket isen og lagde hull så kan du gå ut fra at det er helt trygt i det området de skal være.

Har du anledning til å holde ungen hjemme har du kanskje anledning til å bli med og se at det er helt trygt også?

''Har du anledning til å holde ungen hjemme har du kanskje anledning til å bli med og se at det er helt trygt også?'' Godt forslag.

Hvis de ikke har sendt ut lapper om en kan velge om en vil være med eller ikke tror jeg det kan bli vanskelig. Men om de har bedt om underskrift, så er det du som skal bestemme. De har da ikke noe med hvorfor du velger som du gjør. Det er ditt barn.

Om de ikke har bedt om underskrift så kan du jo høre om de har lov til dette uten foreldrenes tillatelse.

Jeg forstår din frykt godt. Dette handler ikke om nevrose. Dette har å gjøre med sikkerhet og hvor det er få voksne i forhold til barn. Har hørt om mange ulykker i skolen som har gjort meg skeptisk. Noen nesten dødsulykker også. Og i fjor hørte jeg om et barn som hadde druknet på en badetur med skolen. Mye vi ikke hører i media men som skjer.

''Jeg går så og si aldri på islagt vann (annet enn etter flere ukers sprengkulde), og lærer barna mine å ha stor respekt for isen'' Fint å lære dem respekt for vann og is, men dumt å gjøre dem engstelige for is/ vann. ''Problemet er at skolen har bestemt at alle på X-trinnet skal på isfiske en dag neste uke. Det ønsker jeg absolutt ikke at mitt barn skal være med på'' Hvorfor vil du ikke at ungen skal være med når skolen har sjekket forholdene? ''Men har heller ikke lyst til å bli ansette som "pysen" (hvilket jeg nok da blir)'''' Ja det må du nok regne med ja :P Det som værre er, er at du gjør ungen din til "pysen" også. ''Barnet har også lyst, men skjønner samtidig mitt poeng'' Jeg syns det er feil at barnet skal ta hensyn til ditt behov her. Jeg syns faktisk ikke barnet skal trenge å vite om dine følelser knyttet til is i det hele tatt faktisk. Jeg syns mark er heselig, men jeg har ikke vist jr at jeg blir kvalm når jeg trer på kroken selvfølgelig - jeg vil jo at han skal få et bedre forhold til krypdyr enn det jeg selv har :) ''De har ikke laget noe alternativt opplegg den dagen, bortsett fra at halve trinnet drar om gangen (hver sin dag) så h*n kan nok være sammen med den andre halvparten den dagen'' Da har de jo åpnet for alternativ - endog et alternativ jeg vil fraråde deg å bruke. Ikke gjør ungen (som har lyst) spesiell - spesielt siden ungen selv har lyst! ''Jeg syns det er merkelig at skolen lager slike aktiviteter som setter foreldrene i et dilemma'' Jeg syns det er bra skolen gir barna opplevelser de ellers ikke vill hatt!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...