Gå til innhold

Trusler fra med-elev

Anbefalte innlegg

''Men utrolig skremmende er det iallefall. Og barnet mitt er blitt truet med at h'n skal dø!!!''

Sånt noe er kjipt og forhåpentligvis tar skolen ordentlig tak i det.

Jeg synes det er oppsiktsvekkende at du blir skremt av dette. Ord er ord - og noe helt annet enn handlinger. Unger har alltid vært i stand til å si ekle ting til hverandre - og de gjør det ganske ofte - uten at alvorlige episoder oppstår av den grunn.

Samarbeid med skolen og vis både dem og ungen din at du har tillit til å at de undersøker saken tilstrekkelig godt og at de om nødvendig finner egnede tiltak.

''Ord er ord - og noe helt annet enn handlinger.''

Å gjenta og publisere drapstrusler på internett er ulovlig. Og det hender faktisk at folk gjør alvor av slike trusler. - Eller at de inspirerer andre til å gjøre det.

Synes denne eleven har krysset en absolutt grense som ikke kan unskyldes med at unger er unger, eller gutter er gutter. Slikt må det bli oppstuss av.

mvh

Fortsetter under...

Snakk med foreldrene til barnet først og forlang at barnet fjerner det som er lagt ut på sosiale media snarest.

Er det noen vits å anmelde barn til politiet? Går det an forresten?

Politiet kan blant annet kalle inn til bekymringssamtale. Et ganske effektivt forebyggende virkemiddel.

Synes det er viktig at barnet forstår at dette er ulovlig og alvorlig.

mvh

Gjest anonym i dag ja  :(

Samarbeid med skolen. Min erfaring er at de tar ting veldig alvorlig når det legges ut på nett.

Jeg hadde ikke trukket inn politiet hvis jeg var fornøyd med skolens måte å takle saken på. Så jeg hadde sett det an litt.

Takk for svar.

Skal i samtale med skolen i dag, så får jeg høre hva de har tenkt å gjøre framover

Men skremmende synes jeg dette er :(

''Ord er ord - og noe helt annet enn handlinger.''

Å gjenta og publisere drapstrusler på internett er ulovlig. Og det hender faktisk at folk gjør alvor av slike trusler. - Eller at de inspirerer andre til å gjøre det.

Synes denne eleven har krysset en absolutt grense som ikke kan unskyldes med at unger er unger, eller gutter er gutter. Slikt må det bli oppstuss av.

mvh

''Slikt må det bli oppstuss av.

''

Det må markeres at det ikke er lov å komme med slike trusler, men jeg er overbevist om at skolen (såsant de er normalt oppegående) klarer å markere det tydelig nok i forhold til sjetteklassinger.

Annonse

Takk for svar.

Skal i samtale med skolen i dag, så får jeg høre hva de har tenkt å gjøre framover

Men skremmende synes jeg dette er :(

Det er stygt og uoppdragent og alt sånt, og skal selvfølgelig tas tak i, men det er jo ikke noe annet enn grov kjeft og mangel på nettdisiplin.

Det er synging og roping (fra voksne, anstendige samfunnsborgere) om at spillere og tilhengere "skal dø" på en hvilken som helst Vålerenga-fotballkamp også, uten sammenlikning forøvrig.

Igjen: Jeg mener ikke å bagatellisere elevens oppførsel, men det er ingen grunn til at voksne skal bli skremt av den. Forsøk i hvert fall å opprettholde en helt normal hverdag for 6.-klassingen din.

''Slikt må det bli oppstuss av.

''

Det må markeres at det ikke er lov å komme med slike trusler, men jeg er overbevist om at skolen (såsant de er normalt oppegående) klarer å markere det tydelig nok i forhold til sjetteklassinger.

Jeg oppfatter dette som et tilfelle av vedvarende alvorlige trusler også publisert på internett.

Hadde det vært et av mine barn som truet andre på livet over sosiale medier, hadde jeg ringt politiet selv. Jeg ville vært helt sikker på at ungen skjønte hvor komplett uakseptabelt dette var.

Noen ganger er det bedre med jordskjelvsopplevelser enn å gradvis skru opp nivået på reaksjonen og risikere at sakte tilvenning gjør at barnet ikke skjønner alvoret.

Hadde mitt barn vært den som ble truet, hadde jeg også sannsynligvis gått til politiet. Dels for å vise mitt barn hvordan man håndterer slike ting - og at man ikke tar lett på det. Dels fordi skolene er så vingeklipte mhp reaksjoner at det ofte ikke duger.

Episoden havner ikke på rullebladet til barn under krimminell lavalder.

mvh

Det er stygt og uoppdragent og alt sånt, og skal selvfølgelig tas tak i, men det er jo ikke noe annet enn grov kjeft og mangel på nettdisiplin.

Det er synging og roping (fra voksne, anstendige samfunnsborgere) om at spillere og tilhengere "skal dø" på en hvilken som helst Vålerenga-fotballkamp også, uten sammenlikning forøvrig.

Igjen: Jeg mener ikke å bagatellisere elevens oppførsel, men det er ingen grunn til at voksne skal bli skremt av den. Forsøk i hvert fall å opprettholde en helt normal hverdag for 6.-klassingen din.

''...men det er jo ikke noe annet enn grov kjeft og mangel på nettdisiplin.''

Det vet man faktisk ikke med sikkerhet. Noen unger gjør alvor av slike trusler i større eller mindre grad.

Det er et hav av forskjell på det som ropes av halvfulle fotballfans og det som rettes mot en enkeltperson på denne måten. Fotballfansen kommuniserer at vi liker deg ikke. Denne typen trusler skrives for å skape frykt.

mvh

''...men det er jo ikke noe annet enn grov kjeft og mangel på nettdisiplin.''

Det vet man faktisk ikke med sikkerhet. Noen unger gjør alvor av slike trusler i større eller mindre grad.

Det er et hav av forskjell på det som ropes av halvfulle fotballfans og det som rettes mot en enkeltperson på denne måten. Fotballfansen kommuniserer at vi liker deg ikke. Denne typen trusler skrives for å skape frykt.

mvh

Verbale trusler er verbale trusler, selv om de skrives på nett.

Jeg skrev ikke og mener ikke at det er det samme som når de synger om sånt på fotballbanen (for det gjør de). Jeg skrev at det er samme ordlyden. "Han skal dø" betyr ikke at drapet er rett rundt hjørnet der, det betyr det heller ikke automatisk på sosiale medier.

Verbale trusler er verbale trusler, selv om de skrives på nett.

Jeg skrev ikke og mener ikke at det er det samme som når de synger om sånt på fotballbanen (for det gjør de). Jeg skrev at det er samme ordlyden. "Han skal dø" betyr ikke at drapet er rett rundt hjørnet der, det betyr det heller ikke automatisk på sosiale medier.

TS skriver lengre ned i tråden.

''Men denne eleven prøvde å slå/banke læreren som tok tak i saken, etter denne knuffingen var skjedd. Og at vedkommende fortsatt etter flere døgn er illsint, og nå legger ut trusler på sosiale medier. Hadde det kun skjedd under og rett etter episoden, men nå etter flere døgn!!''

Jeg oppfatter det som at disse truslene er ledsaget av så mye aggresjon og utagering at jeg ikke ville våget å satse på at det er bare tomme ord.

Dessuten er det ulovlig og kan straffes med fengsel å sette frem trusler på denne måten. Da synes jeg godt både den som truer og den som blir truet, kan erfare at politiet kobles inn.

mvh

Jeg oppfatter dette som et tilfelle av vedvarende alvorlige trusler også publisert på internett.

Hadde det vært et av mine barn som truet andre på livet over sosiale medier, hadde jeg ringt politiet selv. Jeg ville vært helt sikker på at ungen skjønte hvor komplett uakseptabelt dette var.

Noen ganger er det bedre med jordskjelvsopplevelser enn å gradvis skru opp nivået på reaksjonen og risikere at sakte tilvenning gjør at barnet ikke skjønner alvoret.

Hadde mitt barn vært den som ble truet, hadde jeg også sannsynligvis gått til politiet. Dels for å vise mitt barn hvordan man håndterer slike ting - og at man ikke tar lett på det. Dels fordi skolene er så vingeklipte mhp reaksjoner at det ofte ikke duger.

mvh

Enig.

Gjest Tatjana

mvh

Enig. Som mor til et barn som ble utsatt for mobbing, vil jeg også føye til at noen ganger trengs det langt grovere skyts enn å bli sendt på rektors kontor, eller møter med foreldrene.

Vi opplevde faktisk at foreldrene til en av de som mobbet mitt barn (den verste av dem) ringte oss, eller min mann da, og skjelte oss ut fordi læreren og rektor hadde hatt et møte med dem og prøvd å få dem til å forstå alvoret....

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...