Gå til innhold

Hvordan redusere tvang i psykiatrien?

Anbefalte innlegg

Gjest rølpeper
Skrevet

Skal skrive en oppgave om dette... Jeg selv har erfart at tvangsinnlagte får bedre oppfølging og mer oppmerksomhet enn de som er innlagt frivillig. Feks. følge på turer og god samtaler... Og så er det også dette med hvem som får bli og ikke, på en overbelastet akuttavdeling. Da jeg var der frivillig ble jeg raskt "pælmet" ut. men ved tvang, nei da skulle jeg være der i 10 dager! Eller tre uker ved frivillig tvang... Er det flere som har opplevd dette?

Det er også enkelte ansatte som er lettere å bli provosert over enn andre. feks. de som kommanderer og skal pirke på alt...

Skrevet

En fastlege jeg kjenner fortalte at i distriktet h*n jobber får man knapt akutt sykehusplass om man ikke legger pasienten inn på tvang. Dermed blir det mye frivillig tvang.

mvh

Gjest Rølpeper
Skrevet

En fastlege jeg kjenner fortalte at i distriktet h*n jobber får man knapt akutt sykehusplass om man ikke legger pasienten inn på tvang. Dermed blir det mye frivillig tvang.

mvh

Veldig godt poeng...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det enkelttiltak som sannsynligvis er viktigst, er lavterskel for inntak til behandling både i poliklinikk og til innleggelse.

Om en er rask til å tilby behandling, kan de fleste bli behandlet frivillig før de blir så syke at tvang er nødvendig.

Gjest rølpeper
Skrevet

Det enkelttiltak som sannsynligvis er viktigst, er lavterskel for inntak til behandling både i poliklinikk og til innleggelse.

Om en er rask til å tilby behandling, kan de fleste bli behandlet frivillig før de blir så syke at tvang er nødvendig.

Ja, mange som har snakket om dette. At de opplever at en først blir tatt på alvor når en blir tvangsinnlagt. Med den fantastiske opptrappingsplanen for psykisk helse, så har de psykiatriske akuttplassene nærmest blitt nedlagt mot hva de var.... Hvem ryker først ut fra psykiatrisk avdeling? Den eldre damen som la seg inn fordi hun var på selvmordens rand, eller vedkommende som spyttet legevaktern i trynet?

Skrevet

Hvis du skal skrive en oppgave med problemstillingen "hvordan redusere tvang i psykiatrien", så må du klare å legge til side dine egne erfaringer og fokusere på det du faktisk sier du skal skrive om. Dine kommentarer i denne tråden handler ikke om hvordan redusere tvang; hittil har du primært kommenteret på at du synes tvangsinnlagte behandles bedre enn frivillig innlagte. Det er en helt annen problemstilling.

Lykke til :-)

Skrevet

Hvis du skal skrive en oppgave med problemstillingen "hvordan redusere tvang i psykiatrien", så må du klare å legge til side dine egne erfaringer og fokusere på det du faktisk sier du skal skrive om. Dine kommentarer i denne tråden handler ikke om hvordan redusere tvang; hittil har du primært kommenteret på at du synes tvangsinnlagte behandles bedre enn frivillig innlagte. Det er en helt annen problemstilling.

Lykke til :-)

Det er ikke noe helt annet nei. Ved at frivillige får bedre behandling, så kan en unngå i neste øyeblikk at de blir så syke, dårlige at de blir tvangsinnlagt. Har og hørt folk som protesterer kraftig mot innleggelser, kun fordi de vet at ved å gjøre dette blir de tvangsinnlagt og dermed kan de overlate seg selv til andre. La andre ta ansvar for ens liv for en periode...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...