Gå til innhold

Fått innvilget boliglån.. men..

Anbefalte innlegg

Gjest lånespørsmål

Jeg har idag fått innvilget et bolig lån fra banken.

Men så står det dette:

‘’Begge foreldre samskyldnere samt stille sidesikkerhet for alt ut over 85% av kjøpesum, vil bli et sted mellom kr. 400.000,- og kr. 500.000,-.’’

Jeg har ikke 15% egenkapital, og foreldrene mine skulle derfor garantere for dette. Men nå sier faren min at banken har tatt pant istedet for garanti i eiendommen deres? Og at det er mye mindre gunstig (større risiko for dem)

Noen som har peiling? Forstår ikke helt hva det menes å være ‘’samskyldere samt stille sidesikkerhet’’ og beløpet forstår jeg heller ikke for lånet er på 2millioner, og 15% av det er jo kr 300.000, ikke 400-500.000

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/388468-f%C3%A5tt-innvilget-boligl%C3%A5n-men/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lånespørsmål

Har du vurdert søke kommunen om startlån og boligtilskudd?

Kan være de kan hjelpe til litt der..

Jeg har en inntekt på kr 500.000, tror du jeg kan få startlån da? Jeg trodde det var for folk som tjente veldig lite.

Og er startlån mye mer gunstig enn vanlig boliglån i banken?

Gjest ikke stille sinn

Jeg har en inntekt på kr 500.000, tror du jeg kan få startlån da? Jeg trodde det var for folk som tjente veldig lite.

Ok - jeg tenkte ikke så langt :-(

Jeg burde jo kanskje tenkt det siden du får et lån på 2mill.

Gjest lånespørsmål

Ok - jeg tenkte ikke så langt :-(

Jeg burde jo kanskje tenkt det siden du får et lån på 2mill.

Men det virker som at startlån er beregnet på folk som ikke har egenkapital og sånn sett faller jeg jo inn i den kategorien, så da kan jeg kanskje søke?

Vet du hvor lang behandlingtstiden er?

Jeg burde kanskje ringe de og høre.

Men det virker som at startlån er beregnet på folk som ikke har egenkapital og sånn sett faller jeg jo inn i den kategorien, så da kan jeg kanskje søke?

Skader ikke å spørre, får ikke mer enn nei :)

Annonse

Det er jo bare å søke. Skjer ikke noe verre enn at du får nei.

mvh

''Noen som har peiling? Forstår ikke helt hva det menes å være ‘’samskyldere samt stille sidesikkerhet’’ ''

Å være samskylder betyr at man står solidarisk ansvarlig for gjelden. Betaler ikke den ene, har banken full rett til å gå på den andre.

Man kan kauksjonere enten ved at man selv står ansvarlig for gjelden, men uten at banken tar pant i eiendom. Bankens eneste sikkerhet er kauksjonistens betalingsevne og -vilje. Dette gir høyere rente.

Ved høye beløp er det mer vanlig at banken tar pant i eiendom hos kauksjonisten. Det betyr i verste fall at banken kan tvangsselge huset/eiendommen til kauksjonisten om verken lånetager eller kauksjonist kan betale. (En bolig verd 2 mill kan gå på tvangsauksjon for en ubetalt gjeld på 100.000,-) Dette gir lavere rente fordi banken har bedre sikkerhet.

Har foreldrene dine stilt egen bolig som sikkerhet, begrenser dette størrelsen på egne lån med sikkerhet i bolig. Kan en bolig belånes med 2 mill og 0,5 mill er belånt fordi man er kauksjonist, har man bare 1,5 mill igjen til å låne for selv.

''...og beløpet forstår jeg heller ikke for lånet er på 2millioner, og 15% av det er jo kr 300.000, ikke 400-500.000.''

Om du får låne 2 mill i banken og dette skal utgjøre 85% av kjøpesummen blir den totale kjøpesummen ca 2,35 mill. I tillegg kommer dokumentavgivt, ditt glade bidrag til fellesskapet, på 2,5% av kjøpesummen. Du er da oppe i ca 2,41mill. Skal du i tillegg pusse opp, renner pengene ut.

Er kjøpesummen kun 2 mill, blir det selvsagt nærmere 300k.

Om du kjøper en bolig til langt over takst, kan banken ta utgangspunkt i boligens låneverdi når de skal beregne sikkerhet. Dermed kan '85% av boligens verdi' bli mindre enn 85% av det du betalte for boligen.

Et alternativ kan være å kjøpe i borettslag med høy fellesgjeld. Da blir din personlige gjeld forhåpentligvis lavere enn om du kjøper selveier eller et borettslag hvor det meste er nedbetalt.

Dokumentavgiften blir også lavere om du kjøper i borettslag.

Kanskje dette kan være et alternativ:

https://www2.sparebank1.no/smn/lan-og-bolig/boliglan/god-start/3_privat?_nfpb=true&_nfls=false&_pageLabel=page_privat_innhold&aId=1268410373337

Om du ikke alt har gjort det, bør du skaffe deg BSU og spare som en gal. Med 500k i årsinntekt inngir du lite tillit hos bankene om du ikke klarer å spare.

mvh

Gjest En hilsen

Behandlingstiden bruker å være 6-8 uker, men varierer sikker. Tror du har gode muligheter så lenge du mangler startkapitalen. Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...