Gå til innhold

Erfaringer med elektrosjokk- terapi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ingen medisiner biter på, eller samtaler... Er det noen som har positive erfaringer med elektrosjokk-terapi? Mange klager på svikt i kortidshukommelsen... Det er ikke særlig kjekt da.... Kan en oppnå samme effekt ved å knipe på et strømgjerde?

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Monica H

13

• Sør

10

• Nils Håvard Dahl, psykiater

6

• Madelenemie

6

Gjest bølger
Skrevet

Har ikke du heller effekt. Hvilke medisiner har du prøvd, og hva er diagnosen?

Skrevet

''Kan en oppnå samme effekt ved å knipe på et strømgjerde?''

Tviler jeg på. Da jeg var innlagt en gang sa jeg det til en miljøarbeider, når vi gikk forbi noen dyr som var inngjerdet. Bøyde hodet fram og sa "Litt gratis elektrosjokk", hun lo godt da :-)

Skrevet

Sist jeg sjekket, ca 2-3 år siden så var pasienttilfredsheten i landet høy, visstnok. I USA lå det på kanskje 8-9 av 10 som er fornøyd. Jeg vet dyktige psykiatere som anbefaler det som et siste forslag når alt annet har feilet eller hatt mangelfull virkning. Jeg tenker at en også må veie farene/bivirkningene opp mot sykdommen en går med og langtidseffekten av disse( eks vedvarende psykotisk depresjon vs bivirkninger av ECT). En skal og ha i minne at all behandling er en risiko, jeg kjenner ikke til noen behandlingsform som ikke kan gi bivirkninger.

Jeg er likevel fortsatt ikke fullstendig overbevist. Dersom det hadde blitt laget en nasjonal registrering av bivirkninger ved ECT ville det klart hjulpet, en slik finnes per dags dato ikke så vidt meg bekjent men jeg må ta forbehold at jeg ikke har undersøkt det nå nylig.

Skrevet

Har ikke du heller effekt. Hvilke medisiner har du prøvd, og hva er diagnosen?

remeron, cipralex, cipramil, lamictal, orifiril, risperdal, zoloft

• 2 måneder senere...
Skrevet

Hei rose23!

Dersom du vurderer ECT så bør du på forhånd ha satt deg inn i hva det kan føre til, noe du absolutt ikke får opplyst av de som driver med denne form for "behandling" her i landet. De såkalte "ekspertene" hevder at dette er en helt ufarlig behandling, men ikke la deg lure. ECT er som å spille russisk rulett, det kan gå fryktelig galt, og ingen kan på forhånd si hvem som blir hardest rammet av skader.

Dette er et av de beste nettstedene jeg kjenner til hvor man finner faktaopplysninger om ECT: www.elchocker.se I tillegg fins en FB-gruppe: https://www.facebook.com/groups/elchocker/?fref=ts

Om en pasient fortsatt ønsker ECT etter å ha lest på de to stedene jeg nevner, så får det være opp til hver enkelt, men så lenge pasienter i Norge blir lurt til å tro at ECT er helt ufarlig og uten bivirkninger, så er det nødvendig at noen sier sannheten. Det fins ingen innrapporteringsplikt over verken bruk eller bivirkninger i Norge, og det er ganske skremmende. Heldigvis er helsedirektoratet i gang med å lage nasjonale retningslinjer: http://helsedirektoratet.no/kvalitet-planlegging/nasjonale-retningslinjer/under-arbeid/Sider/nasjonal-faglig-retningslinje-for-bruk-av-elektrokonvulsiv-behandling-ect.aspx

Skrevet

Ingen medisiner biter på, eller samtaler... Er det noen som har positive erfaringer med elektrosjokk-terapi? Mange klager på svikt i kortidshukommelsen... Det er ikke særlig kjekt da.... Kan en oppnå samme effekt ved å knipe på et strømgjerde?

Jeg har prøvd det meste uten tilfredstillende effekt, men etter at jeg begynte med lithium har jeg hatt det bra.  Jeg ser at du ikke har prøvd det.

Skrevet

Jeg står fast ved mitt poeng med at pasienter/pårørende i Norge ikke får tilstrekkelig informasjon når det gjelder ECT og hvilke skadevirkninger som kan oppstå. ECT blir beskrevet som helt ufarlig, og det stemmer ikke. 

Om man viser til studier, så kommer det helt an på hvem som står bak. Er personen(e) i utgangspunktet positive eller negative til behandlingen? Fra mitt ståsted som svært skeptisk til ECT er denne informativ:

http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=159027&a=2

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

ECT blir ikke beskrevet som helt ufarlig, så Monica H sin påstand er helt feil.

Om du leser den studien jeg lenket til, ser du at 5 av 141 pasienter fikk alvorlige bivirkninger (3,5%).

Den studien var fra 1960-1995. Det er god grunn til å tro at bivirkningene er lavere i dag pga bedre metoder og totalt mindre strøm. Kanskje et sted melom 2 og 3%.

Konklusjon: ECT er meget effektiv behandling. Noen få får alvorlige bivirkninger. En del får lettere og forbigående bivirkninger. Ubehandlet, alvorlig depresjon har også hyppige og alvorlige bivirkninger bl.a. suicid.

Skrevet

#Monica H: Jeg betviler ikke din opplevelse. Men jeg reagerer på at du fra din opplevelse generaliserer til alle ansatte i norsk psykiatri og til alle deres pasienter som får informasjon om ECT.

Skrevet

Kjære ekspert, du må gjerne si at jeg generaliserer, for mitt hovedpoeng er at informasjonen som gis i Norge er altfor dårlig og i mange tilfeller direkte feil. Det kan du lese ut fra brosjyren jeg linket til i mitt forrige innlegg. Mannen bak brosjyren uttalte allerede i 2006 at de nok omtaler ECT "litt for pent", allikevel har ingenting skjedd. 

Når man leser/hører om pasienter som får skader etter ECT står det ofte en ekspert på motsatt side som tilbakeviser dette og mener at det er grunnlidelsen i seg selv og ikke ECT som er årsak til skadene.

Jeg linket til en svensk webside i et tidligere innlegg og her er det samlet ganske mange brukererfaringer. Jeg syns det er på tide å ta pasientene på alvor.

Skrevet

Det å gi pasient og pårørende korrekt informasjon basert på vitenskap - ikke verken skrekkpropaganda eller naiv forskjønnelse av virkeligheten - er å ta pasienten på alvor.

I denne informasjonen hører også med å fortelle om fordeler og ulemper ved IKKE å velge ECT.

Skrevet

Det blir vel ikke prøvd før alt annet er utprøvd uten å gi tilfredstillende effekt.  Og da er spørsmålet om du skal ødelegge hele livet med å leve med en depresjon,  eller å ta sjansen på ECT som kan gi deg et bedre liv.

Skrevet

Det blir vel ikke prøvd før alt annet er utprøvd uten å gi tilfredstillende effekt.  Og da er spørsmålet om du skal ødelegge hele livet med å leve med en depresjon,  eller å ta sjansen på ECT som kan gi deg et bedre liv.

Mitt hovedbudskap er at man har rett på å vite hvilken sjanse man faktisk tar ved å si ja til ECT. Det er nok dessverre ikke slik at ECT bare gis når alt annet er prøvd først, og da snakker jeg ut fra egen erfaring. Kan ikke skjønne at mitt tilfelle kan være enestående i så måte.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet i psykiatrien i årevis, og jeg er SVÆRT skeptisk til ECT. Jeg er også SVÆRT skeptisk til måten pasienter blir informert på, og til psykiaterne som administrerer dette.

Det er mye som ikke kommer ut i offentligheten.

Det finnes pasienter som syns de blir bedre, men som en kjent advokat en gang sa om ECT: "Dersom jeg hadde blitt slått hardt i hodet med en hammer, ville jeg også glemt problemene mine en stund."

Mange blir dårligere også, som lang tids effekt.

Anonymous poster hash: 02a67...a94
Skrevet (endret)

Jeg hadde nær fått FCT en gang. Jeg satt meg inn i hva jeg hadde i vente, og fikk en forståelse av hva det var.Det blir ikke kjørt strøm inn i hjernen som noen tror,som å spyle vann med en haveslange på sære sommerblomster, eller som å staker opp hjernen som i et rør, selv om en kan føle at det er det som skal til mange ganger, slik at det blir fri flyt.

ECT er en form for stimulans på utsiden / overflaten som aktiviserer hjernen eller de viktige transmittere som er for få eller trege, slik jeg husker det. Det er en stund siden jeg var opptatt av dette. Men medisiner skal vel egentlig gjøre den samme nytta hvis det virker. 

Endret av FGT
Skrevet

Jeg hadde nær fått FCT en gang. Jeg satt meg inn i hva jeg hadde i vente, og fikk en forståelse av hva det var.Det blir ikke kjørt strøm inn i hjernen som noen tror,som å spyle vann med en haveslange på sære sommerblomster, eller som å staker opp hjernen som i et rør, selv om en kan føle at det er det som skal til mange ganger, slik at det blir fri flyt.

ECT er en form for stimulans på utsiden / overflaten som aktiviserer hjernen eller de viktige transmittere som er for få eller trege, slik jeg husker det. Det er en stund siden jeg var opptatt av dette. Men medisiner skal vel egentlig gjøre den samme nytta hvis det virker. 

Hei!

ECT brukes ved alvorlige depresjoner og når man ikke får bedring med medisiner.

Skrevet

Hei!

ECT brukes ved alvorlige depresjoner og når man ikke får bedring med medisiner.

Ja det er helt riktig, men der har sykehusene sviktet. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...