Gå til innhold

Erfaringer med elektrosjokk- terapi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja det er helt riktig, men der har sykehusene sviktet. 

Det er nok mange typer mennesker som jobber på sykehusene, så jeg tviler ikke på at det skjer svikt der.

Fortsetter under...

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Monica H

13

• Sør

10

• Nils Håvard Dahl, psykiater

6

• Madelenemie

6

Skrevet

ECT blir ikke beskrevet som helt ufarlig, så Monica H sin påstand er helt feil.

Om du leser den studien jeg lenket til, ser du at 5 av 141 pasienter fikk alvorlige bivirkninger (3,5%).

Den studien var fra 1960-1995. Det er god grunn til å tro at bivirkningene er lavere i dag pga bedre metoder og totalt mindre strøm. Kanskje et sted melom 2 og 3%.

Konklusjon: ECT er meget effektiv behandling. Noen få får alvorlige bivirkninger. En del får lettere og forbigående bivirkninger. Ubehandlet, alvorlig depresjon har også hyppige og alvorlige bivirkninger bl.a. suicid.

Etter det jeg kan se, så har du selv sagt at det er helt ufarlig i denne tråden:

http://forum.doktoronline.no/index.php?/topic/37457-elektrosjokk/#entry142476

Skrevet

Legen min mener det ikke er noe for meg. Han er heller ikke villig til å prøve nye medisiner. Jeg har hatt bedring siden jeg startet med dem for to år siden, men jeg føler meg fortsatt ganske frustrert og deprimert i lange tider. Også hissig som få :-(

Skrevet

Legen min mener det ikke er noe for meg. Han er heller ikke villig til å prøve nye medisiner. Jeg har hatt bedring siden jeg startet med dem for to år siden, men jeg føler meg fortsatt ganske frustrert og deprimert i lange tider. Også hissig som få :-(

Jeg tror du skal være glad for at legen din ikke syns ECT er noe for deg:) Har du prøvd noen form for alternativ behandling? Eventuelt lavkarbo-kosthold?

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

#rose23: Det er synd at legen din har gitt deg opp. Langt flere kan hjelpes dersom legen er villig til å gå lenger i utprøving av større doser og/eller nye medisiner.

Skrevet

Jeg tror du skal være glad for at legen din ikke syns ECT er noe for deg:) Har du prøvd noen form for alternativ behandling? Eventuelt lavkarbo-kosthold?

Alternativ behandling er bare det som er igjen av behandlinger som ikke virker.

Det blir litt som å spørre om hun har forsøkt å ofre en geit...

Husk også at hvis du har fått dårlig opplysning om ECTs bivirkninger, så betyr ikke det noe om ECT er trygt eller ei. Det betyr at de skulle informert deg bedre.

Skrevet

Husk også at hvis du har fått dårlig opplysning om ECTs bivirkninger, så betyr ikke det noe om ECT er trygt eller ei. Det betyr at de skulle informert deg bedre.

Trist med kommentarer som dette da flere har nytte av alternativ behandling. Uansett, ECT er potensielt svært ødeleggende, men det tror jeg ikke du har evne til å forstå før du opplever det....

Skrevet

Trist med kommentarer som dette da flere har nytte av alternativ behandling. Uansett, ECT er potensielt svært ødeleggende, men det tror jeg ikke du har evne til å forstå før du opplever det....

De eneste som har nytte av alternativ behandling (altså, behandling det ikke er noen grunn til å tro fungerer) er selvsagt de som tjener penger på det.

Det er klart at ECT kan være ødeleggede for noen, men det du snakker om er folk i helsevesenet som ikke har informert deg. Det er to forskjellige saker.

Skrevet

Poenget var dog at du gjerne kan kritisere folk for å ha gitt deg dårlig opplysning om ECT, men det påvirker ikke hvor god behandling ECT faktisk er.

Skrevet

Du er jo rene verdensmesteren rundt omkring her; kanskje det  hadde vært enklere for deg å forstå om du hadde konsentrert deg om færre emner? Dette blir for dumt, så du får kverulere videre i andre temaer!

Annonse

Skrevet

Du er jo rene verdensmesteren rundt omkring her; kanskje det  hadde vært enklere for deg å forstå om du hadde konsentrert deg om færre emner? Dette blir for dumt, så du får kverulere videre i andre temaer!

Takk. Jeg har ikke problemer med å forstå faget, men jeg lurer på hvorfor du er så agressiv og bedriver personangrep?

Hold deg til sak.

Skrevet (endret)

Ingen har nektet at yoga sikkert hjelper for å redusere stress.

Det andre er jo bare påstander på et forum.

Og husk at lavkarbo lar langt FLERE bivirkninger (økt sjanse for hjerte-karsykdommer) enn ECT.

Endret av Sør
Skrevet

Hva som defineres som alternativt varierer både med hvilke fagmiljøer det er snakk om og på hvilket tidspunkt man kategoriserer.

For noen få år siden var det som nå kalles mindfulness så avgjort kategorisert som alternativt, nå er det godt etablert innen det ordinære helsevesenet mange steder.

Skrevet

Hva som defineres som alternativt varierer både med hvilke fagmiljøer det er snakk om og på hvilket tidspunkt man kategoriserer.

Ja, nemlig - når man sier at alt alternativt bare er tull fordi det ikke er dokumentert - så tar man ikke høyde for at noe av det som nå anses for  skolemedisiner begynte som alternativt og ble dokumentert etterhvert.

Så lengde de alternative medisinene/metodene virker uskyldige og ufarlige - og ikke ruinerer en, må det jo være ok å prøve når ingenting annet nytter.

Skrevet

For noen få år siden var det som nå kalles mindfulness så avgjort kategorisert som alternativt, nå er det godt etablert innen det ordinære helsevesenet mange steder.

Hei!

Ja det er et viktig poeng.

Selv om akupunktur er regnet for alternativt så brukes det jo i smertebehandling og leger og sykepleiere og jordmødre kurses i punkter som virker smertereduserende, jeg har selv opplevd effekten og det uten å ha tro på det.

Skrevet

Joda, man har unntak som bekrefter regelen, men systemet fungerer jo tydeligvis hvis noe som før var "alternativ behandling", blir testet og fungerer, og er nå "skolemedisin".

I gruppen "alternativ behandling" forblir altså de som ikke har fungert, med svært få unntak.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...