Gå til innhold

Erfaringer med elektrosjokk- terapi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Ja det er et viktig poeng.

Selv om akupunktur er regnet for alternativt så brukes det jo i smertebehandling og leger og sykepleiere og jordmødre kurses i punkter som virker smertereduserende, jeg har selv opplevd effekten og det uten å ha tro på det.

Vedr. akupunktur:

http://tjomlid.com/2012/09/12/dodsstotet-for-akupunktur/

Sjekk også sitatet fra Richard Feynman. :)

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Monica H

13

• Sør

10

• Nils Håvard Dahl, psykiater

6

• Madelenemie

6

Skrevet

Joda, man har unntak som bekrefter regelen, men systemet fungerer jo tydeligvis hvis noe som før var "alternativ behandling", blir testet og fungerer, og er nå "skolemedisin".

I gruppen "alternativ behandling" forblir altså de som ikke har fungert, med svært få unntak.

Hei!

men ny viten, bedre studier endrer stadig skolemedisinen.

Ikke minst forståelsen av at man ikke vet alle mekanismer..

Da jeg var liten og min bestemor drev med kvantefysikk, ble hun sett på og omtalt som en tulling... i dag er kvarker vitenskap! og kvantefysikken får lov å overraske og rokke ved, for det gjør den jo enda.

Man kan virkelig stå stødig og trygt i vitenskap og logisk tenkning og likevel ha åpenhet for at det også trengs åpning for det man ikke vet og kjenner, det handler om hypoteser og at det man vet på et gitt tidspunkt er foranderlig, utvikling skjer ikke uten at man spør og undrer seg, og ikke er for bastant.

Skrevet

Takk. Jeg har ikke problemer med å forstå faget, men jeg lurer på hvorfor du er så agressiv og bedriver personangrep?

Hold deg til sak.

Hadde du selv holdt deg til saken(om hva denne tråden handler om) så hadde det ikke vært nødvendig å kommentere dine utsagn i det hele tatt fra min side. Noen ganger kan det være greit å lese alt før man hopper inn i en diskusjon..

Skrevet

Vedr. akupunktur:

http://tjomlid.com/2012/09/12/dodsstotet-for-akupunktur/

Sjekk også sitatet fra Richard Feynman. :)

Hei!

jeg leste den!

Og jeg har vært på hans sider før og...

leit at han kaster bort tiden sin på slike dårlige bortforklaringer og overtalelsesgreier... :-(

Da tenker jeg "han har mye å lære", lese og tenke så innsnevret og rigid imponerer ikke, men stadfester at han er ganske lik de som ukritisk tror på alt "alternativt", jeg ser ikke den store forskjellen!

Skrevet

Hadde du selv holdt deg til saken(om hva denne tråden handler om) så hadde det ikke vært nødvendig å kommentere dine utsagn i det hele tatt fra min side. Noen ganger kan det være greit å lese alt før man hopper inn i en diskusjon..

:kremt:

Det var faktisk DU (og ikke jeg) som introduserte "alternativ medisin" og lavkarbo i tråden.

Skrevet

Hei!

men ny viten, bedre studier endrer stadig skolemedisinen.

Ikke minst forståelsen av at man ikke vet alle mekanismer..

Da jeg var liten og min bestemor drev med kvantefysikk, ble hun sett på og omtalt som en tulling... i dag er kvarker vitenskap! og kvantefysikken får lov å overraske og rokke ved, for det gjør den jo enda.

Man kan virkelig stå stødig og trygt i vitenskap og logisk tenkning og likevel ha åpenhet for at det også trengs åpning for det man ikke vet og kjenner, det handler om hypoteser og at det man vet på et gitt tidspunkt er foranderlig, utvikling skjer ikke uten at man spør og undrer seg, og ikke er for bastant.

Joda, Madelenemie, men poenget med "alternativ medisin" er jo nettopp at det verken kan eller vil dokumenteres. Det er akkurat det motsatte av hva din bestemor drev med.

Skrevet

Hei!

jeg leste den!

Og jeg har vært på hans sider før og...

leit at han kaster bort tiden sin på slike dårlige bortforklaringer og overtalelsesgreier... :-(

Da tenker jeg "han har mye å lære", lese og tenke så innsnevret og rigid imponerer ikke, men stadfester at han er ganske lik de som ukritisk tror på alt "alternativt", jeg ser ikke den store forskjellen!

Han kaster ikke bort tiden, Madelenemie, han påpeker feil og mangler, og er vitenskapelig.

En viktig del av vitenskapen er nettopp å kunne forkaste hypoteser/teorier man gjerne skulle se var sanne, men som vitenskapelige eksperimenter avviser.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Akupunktur har ingen dokumentert effekt på depresjon. Hverken det eller diverse dietter kan kurere alvorlig depresjon.

Skrevet

Akupunktur har ingen dokumentert effekt på depresjon. Hverken det eller diverse dietter kan kurere alvorlig depresjon.

Hei!

Det har vel ingen hevdet heller!

Skrevet

Han kaster ikke bort tiden, Madelenemie, han påpeker feil og mangler, og er vitenskapelig.

En viktig del av vitenskapen er nettopp å kunne forkaste hypoteser/teorier man gjerne skulle se var sanne, men som vitenskapelige eksperimenter avviser.

Hei!

Jeg skal svare deg mer, men jo jeg syns han tolker det veldig forutinntatt.

Men holder på med noe som gjør at tankene mine er delvis opptatt.

Skrevet

:kremt:

Det var faktisk DU (og ikke jeg) som introduserte "alternativ medisin" og lavkarbo i tråden.

Denne tråden handler verken om meg eller deg, men om rose23. Hun spør om noen har positive erfaringer med elektrosjokk. Hennes lege har konkludert med at det ikke er noe for henne og da er det vel ingenting i veien for å tenke alternativt? 

Korrekt informasjon om ECT er viktig. Så lenge det ikke fins noen innrapporteringsplikt over skader etter ECT, så vil brukererfaringer være den eneste måten dette kommer fram på. 

Det er forresten et tankekors at Egas Moniz fikk nobelprisen i medisin for sin metode, nemlig lobotomi.....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...