Gå til innhold

Antidepressiva spørsmål

Anbefalte innlegg

Gjest Skal begynne med AD.
Skrevet

Kar 30, slitt med depresjoner og selvmordstanker hele livet av ukjent grunn. Men etter å ha jobbet 24 timer i døgnet i mange år, sikkert for å slippe tankene, sa helsa stopp. Omsider oppsøkt hjelp og blitt sykemeldt på ubestemt tid. Men nå skal depresjonen behandles, da med medikamentet Escitalopram Actavis 10mg. Spørsmålet er: - Kommer jeg til å endre personlighet? Liker egentlig å være slik jeg er, bortsett fra deprimert delen. F. eks. Har ikke angst og er ikke redd for noe. Er rolig og pleier sjeldent å være utagerende i fylla o.l. Har rask reaksjonstid og klarer å ta riktige avgjørelser i stressede situasjoner. I og med at pillene gjør noe med hjernen, lurer jeg jo på om jeg blir helt annerledes ved bruk av dem? Og om jeg blir veldig ovenpå, vil jeg da lande med mageplask etter endt bruk? Tidenes fylleangst ?? Da kommer jeg i hvert fall til å avslutte møkkalivet i møkkalandet. -- Ja, jeg sa møkkalandet. Det pga. været.. Alltid kulde, mørke, nedbør og tåke! Lurer på om jeg har kroniske vinterdepresjoner. Vil pillene hjelpe mot det?

Gjest tanta til...
Skrevet

Jeg har en niese som har tatt denne medisinen i flere år.

Hun har ikke forandret personlighet, bare blitt mindre preget av angst og depresjon, dvs blitt litt gladere og roligere.

Jeg tror ikke du skal være redd for å ta den.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Den medisin du har fått heter også Cipralex og er et SSRI.

Med den personlighet du beskriver, kommer du ikke til å endre personlighet med medisinen. De som er litt forsiktige og sosialt tandre, blir litt mer robuste. Du høres robust ut fra før.

Først og fremst vil medisinen fjerne depresjonen din.

Været blir ikke bedre, men du vil tåle det bedre.

Lykke til :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...