Gå til innhold

Angst

Gjest Angst eller ikke?

Anbefalte innlegg

Gjest Angst eller ikke?
Skrevet

Sliter med smerter i nakken og til tider fryktelige indre frysninger.

Vil så gjerne prøve fysioterapi eller lignende. Men legen mener det er angst om sitter i kroppen.

Føler på ingen måte at jeg har angst. Har opplevd mye rart, men angst føler jeg er å ta for hardt i. Eller...kan legen ha rett?

Skrevet

Hei.

Tror legen din har rett. Det kalles PsykoSomatiskiske plager.

Gjest Angst eller ikke?
Skrevet

Hei.

Tror legen din har rett. Det kalles PsykoSomatiskiske plager.

Greitt...får gi legen min rett da:-) Hvilke behandling virker best på slike plager?

Skrevet

Enig med legen din :) Behandling kan være fysio, medisiner og/eller samtaler med fastlegen eller en behandler. Muligens en kombinasjon.

Lykke til :)

Gjest Angst eller ikke?
Skrevet

Enig med legen din :) Behandling kan være fysio, medisiner og/eller samtaler med fastlegen eller en behandler. Muligens en kombinasjon.

Lykke til :)

Fastlegen er ikke mye å snakke med og har gått til behandler i fem år (pga ting jeg har opplevd) uten noe som helst hjelp.

Så da får jeg kankje prøve en kombinasjon:-)

Skrevet

Fastlegen er ikke mye å snakke med og har gått til behandler i fem år (pga ting jeg har opplevd) uten noe som helst hjelp.

Så da får jeg kankje prøve en kombinasjon:-)

Hvilken behandler har du gått til da?

Skrevet

Hei!

Jeg har slitt med angst i nesten to år, og jeg hadde en av de værste typene. Kjenner igjen symtomene dine. Det jeg vil frem til er at jeg hadde enda mer plager og fikk tabletter som fungerte veldig godt som gjorde meg ti ganger bedre enn det jeg var de første 4 mnd med angsten. Jeg gikk og til faste samtaler til fastlegen, men han ville ikke anbefale meg noe fysio ang angst (dette var da snakk om akupunktur).

Jeg og trodde selv at jeg ikke hadde angst, det kom som et lite «sjokk» for meg. Men jeg fikk alltid spørsmål om det hadde skjedd noe i livet mitt som ikke var så bra og etc etc. Jeg sa jo at det var skjedd noe, men tenkte ikke noe serlig på det, men det gikk tydeligvis hardt innpå meg alikevel..

Følg fastlegens råd! Det er lurest :))

Skrevet

Greitt...får gi legen min rett da:-) Hvilke behandling virker best på slike plager?

Det vet jeg ikke...håper for deg at du får det bedre. :-)

Gjest Angst eller ikke?
Skrevet

Hei!

Jeg har slitt med angst i nesten to år, og jeg hadde en av de værste typene. Kjenner igjen symtomene dine. Det jeg vil frem til er at jeg hadde enda mer plager og fikk tabletter som fungerte veldig godt som gjorde meg ti ganger bedre enn det jeg var de første 4 mnd med angsten. Jeg gikk og til faste samtaler til fastlegen, men han ville ikke anbefale meg noe fysio ang angst (dette var da snakk om akupunktur).

Jeg og trodde selv at jeg ikke hadde angst, det kom som et lite «sjokk» for meg. Men jeg fikk alltid spørsmål om det hadde skjedd noe i livet mitt som ikke var så bra og etc etc. Jeg sa jo at det var skjedd noe, men tenkte ikke noe serlig på det, men det gikk tydeligvis hardt innpå meg alikevel..

Følg fastlegens råd! Det er lurest :))

Hei. Jeg har også mye mere symptomer enn det jeg skriver her. Og den evt angsten har jeg slitt med i 10 år. Men angst har jeg alltid tenkt som noe helt annet enn fysiske plager......

Fint at du fikk hjelp:-)

Gjest Angst eller ikke?
Skrevet

Hvilken behandler har du gått til da?

Psyk.sykepleier. Fint å snakke, men ellers til ingen nytte.

Skrevet

Hei!

Uansett hva du har så vil fysioterapi kunne være en hjelp, hvis du finner en fysioterapeut som masserer deg med hendene.

Grunnen til at dette hjelper også ved tilstander som angst er at du ved berøring og velbehag vil utskille større mengder av hormonet og nevrotransmitteren oxytocin, det virker både beroligende, lett oppkvikkende og gir en lykkefølelse.

Jeg liker ikke berøring, jeg tror det skyldes min autisme, etter at jeg begynte på oxytocin nesespray er jeg blitt mye mer våken, tilstedet og rolig inni meg.

Berøring er den naturlige måten å få økte nivåer av oxytocin.

Håper du finner en fastlege som vil høre på deg, det er lurt av deg å få fysioterapi. Dette med oxytocin vil om en tid komme sterkt på banen både for behandling av angst, depresjon og rus og sosiale vansker.

Skrevet

Hei!

Glemte: en annen måte å øke mengden oxytocin er å få orgasme, men like effektivt kan massasje være.

Skrevet

Synes du skal be om å få bli henvist til spesialist (psykolog). Hvorfor har du ikke blitt det? Har det noen gang vært snakk om det, har du bedt om det selv?

Er det hos kommunens psykiatritjeneste du går til, eller er det på en poliklinikk/dps?

Det er på tide at det blir gjort noen revurderinger når behandling i 10 år ikke har ført frem!

Hvis du ikke får hjelp hos fastlegen du har nå, ville jeg vurdert å bytte lege.

Skrevet

5 år, ikke 10.

Gjest Angst eller ikke?
Skrevet

Synes du skal be om å få bli henvist til spesialist (psykolog). Hvorfor har du ikke blitt det? Har det noen gang vært snakk om det, har du bedt om det selv?

Er det hos kommunens psykiatritjeneste du går til, eller er det på en poliklinikk/dps?

Det er på tide at det blir gjort noen revurderinger når behandling i 10 år ikke har ført frem!

Hvis du ikke får hjelp hos fastlegen du har nå, ville jeg vurdert å bytte lege.

Ja, skal bytte fastlege. Ellers takk for bra svar!

Skrevet

Ja, skal bytte fastlege. Ellers takk for bra svar!

Masse lykke til :)

Gjest Angst eller ikke?
Skrevet

Masse lykke til :)

Tuuuusen takk:-)

Skrevet

''Sliter med smerter i nakken og til tider fryktelige indre frysninger. Vil så gjerne prøve fysioterapi eller lignende. Men legen mener det er angst om sitter i kroppen.''

Hvorfor vil ikke legen henvise deg til fysioterapi, f.eks psykomotorisk fysioterapi? Det er vel verdt et forsøk dersom plagene dine har vart en stund?

Du kan jo sjøl bestille time til fysioterapi e.l., men uten henvisning til behandler med "avtale" må du dekke alt sjøl (ikke bare egenandel som går på egenandelstak 2 / frikort 2). En "privat" løsning kan likevel være vel verdt pengene - en profesjonell behandler vil ganske snart avdekke om det er vits i å fortsette behandlingen og evt anbefale andre behandlingsformer, og du slipper sannsynligvis lange ventelister..

Alternativt kan du bytte fastlege eller be om en "second opinion" fra en annen lege.

Lykke til :-)

Skrevet

Det skader ikke å prøve fysioterapi, og det skader heller ikke å finne ut om dette er angst.

Gjest Angst eller ikke?
Skrevet

''Sliter med smerter i nakken og til tider fryktelige indre frysninger. Vil så gjerne prøve fysioterapi eller lignende. Men legen mener det er angst om sitter i kroppen.''

Hvorfor vil ikke legen henvise deg til fysioterapi, f.eks psykomotorisk fysioterapi? Det er vel verdt et forsøk dersom plagene dine har vart en stund?

Du kan jo sjøl bestille time til fysioterapi e.l., men uten henvisning til behandler med "avtale" må du dekke alt sjøl (ikke bare egenandel som går på egenandelstak 2 / frikort 2). En "privat" løsning kan likevel være vel verdt pengene - en profesjonell behandler vil ganske snart avdekke om det er vits i å fortsette behandlingen og evt anbefale andre behandlingsformer, og du slipper sannsynligvis lange ventelister..

Alternativt kan du bytte fastlege eller be om en "second opinion" fra en annen lege.

Lykke til :-)

Hei. Ja, jeg skal bytte fastlege. Og en "second opinion" er nok snart på sin plass.

Takk for ditt gode svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...