Gå til innhold

Om det å ta hensyn ved sykdom og smitte

Anbefalte innlegg

Gjest Ammaline

Jeg blir stadig overasket over hvor hensynsløse mange er ved sykdom og smitte.

For meg er det naturlig å si ifra hvis jeg er syk, enten det er omgangssyke eller bare en forkjølelse. Jeg har eldre i familien jeg er redd for at skal bli syke. Og da er ikke en forkjølelse bare en forkjølelse. Og jeg unngår å besøke dem når jeg er syk.

Men i dag så jeg en nesten voksen gutt klemme sin bestemor, han var så vidt oppegående og hostet og hadde feber,

Når jeg påpekte etterpå at jeg synes det var rart at ingen tenkte på at den gamle kunne bli veldig syk, så de bare rart på meg.

Jeg føler iallfall at denne bestemoren burde ha fått vite at gutten var syk.

Husker jeg ble skikkelig irritert en gang vi skulle på ferie og noen kom på besøk en uke før med influensa. Selvfølgelig ble vi syke

Jeg er av den oppfatningen at når man er syk så unngår man så godt det lar seg gjøre å ikke smitte andre. Man drar ikke bort og snørrer og hoster osv.

Det er ikke rart det florerer av syke mennesker nå for tiden når så mange absolutt må spre dette videre med mottoet, det nytter ikke å unngå uansett.

Fortsetter under...

Gjest Heldigvis frisk

Enig i noe av det du sier, man kan vise litt hensyn. MEN samtidig så tror jeg at man styrker immunforsvaret sitt med å ikke overdriver å beskytte seg mot bakterier/virus.

Selv jobber jeg på skole med omgangsyke og influensa i lange perioder. Er likevel veldig, veldig, sjelden syk, selv om det blir en del klemmer av delvis syke barn.

Men jeg er nøye med håndhygienen:)

Gjest Hulderen

Enig i noe av det du sier, man kan vise litt hensyn. MEN samtidig så tror jeg at man styrker immunforsvaret sitt med å ikke overdriver å beskytte seg mot bakterier/virus.

Selv jobber jeg på skole med omgangsyke og influensa i lange perioder. Er likevel veldig, veldig, sjelden syk, selv om det blir en del klemmer av delvis syke barn.

Men jeg er nøye med håndhygienen:)

Normalt friske personer styrker sitt immunforsvar når de utsetter seg for smitte. Det gjelder ikke personer med nedsatt imunforsvar. Det er en grunn til at eldre oppfordres til å ta influensavaksine hvert år.

Helsemyndighetene har også gått ut med info om at en bør la være å klemme gamle besteforldre og oldeforeldre når barna er syke, for å beholde de gamle lengst mulig.

Jeg skjønner hva du mener. Men jeg og deg trådstarter er nok i mindretall. Jeg reagerte på butikken her om dagen, skulle hente ut post. Og hun i posten hosta og harket som bare faen. Og var tydelig syk, ekkelt og ikke noe særlig, for hun hosta rett i håndflata som hun ga meg pakkene mine i.

Men jeg tror ikke folk flest bryr seg om slikt. Jeg tror mange heller ser på hun i kassa som flink, som går på jobb når hun er forkjølet.

Ferskenblomst

Syns det er blitt en trend nå, at uansett hvor "syk" du er så skal du gå på jobb. Hadde en kollega som hadde plager med bena, og det ble påpekt at hun burde jo gå på jobben fremfor å bli sykemeldt, for hun kunne jo ta de jobbene hvor hun kunne sitte. Selv ser jeg mange steder så dårlig håndhygiene og tankeløse handlinger at jeg blir helt matt. Sist var det en dame som tok hele flathånda og tørket av metallplata for brødskjærermaskinen, og senest for et par uker siden nektet jeg å ta i mot fisken fra fiskedisken fordi jenta bak disken ikke hadde vasket hendene og ikke tatt på hansker før hun tok opp fisken.

De ser rart på meg, og skjønner ikke hva som er problemet.

Jeg er lærer, og omgås daglig mange mennesker som både hoster og nyser, men heldigvis er jeg sjelden syk.

Gjest Heldigvis frisk

Syns det er blitt en trend nå, at uansett hvor "syk" du er så skal du gå på jobb. Hadde en kollega som hadde plager med bena, og det ble påpekt at hun burde jo gå på jobben fremfor å bli sykemeldt, for hun kunne jo ta de jobbene hvor hun kunne sitte. Selv ser jeg mange steder så dårlig håndhygiene og tankeløse handlinger at jeg blir helt matt. Sist var det en dame som tok hele flathånda og tørket av metallplata for brødskjærermaskinen, og senest for et par uker siden nektet jeg å ta i mot fisken fra fiskedisken fordi jenta bak disken ikke hadde vasket hendene og ikke tatt på hansker før hun tok opp fisken.

De ser rart på meg, og skjønner ikke hva som er problemet.

Jeg er lærer, og omgås daglig mange mennesker som både hoster og nyser, men heldigvis er jeg sjelden syk.

Dev "trenden"reagerer jeg også på. Må være mye bedre å få inn friske vikarer enn syke ansatte.

Annonse

Gjest Heldigvis frisk

Normalt friske personer styrker sitt immunforsvar når de utsetter seg for smitte. Det gjelder ikke personer med nedsatt imunforsvar. Det er en grunn til at eldre oppfordres til å ta influensavaksine hvert år.

Helsemyndighetene har også gått ut med info om at en bør la være å klemme gamle besteforldre og oldeforeldre når barna er syke, for å beholde de gamle lengst mulig.

Enig med deg. Legger meg flat for at innlegget mitt ikke var helt gjennomtenkt ang eldre/de med dårlig immunforsvar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...