Gå til innhold

Nesten barn og eldre kjærester

Anbefalte innlegg

Gjest Smykkeskrin

En venninne av meg har en datter på 14 år som nå har blitt kjæreste med en på 17.

Det er nesten en times kjøring mellom dem, men venninnen min kjører datteren sin til kjæresten titt og ofte.

Avstanden er nå en ting, jeg tror ikke jeg hadde oppmuntret til et slikt forhold i så ung alder ved å kjøre det, jeg anser som et barn til en kjæreste.

Jeg ville ha ventet med å oppmuntre til et slikt forhold til hun var 16 år.

Jeg er klar over at man uansett ikke kan styre hvem barnet er sammen med, men jeg ser det litt som å oppmuntre til forholdet når hun kjører henne.

Hva syns dere andre?

Hadde dere gjort det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/388576-nesten-barn-og-eldre-kj%C3%A6rester/
Del på andre sider

Fortsetter under...

17åringer er ikke veldig modne. De fleste av dem. Jeg har en på 15 og en på snart 18. Jeg ville formant (!) om at det er lover i landet, mast om kondomer og ikke akseptert overnatting. (Jeg har sønner)

Forøvrig hadde jeg ikke hatt noen innvendinger.

Gjest Zignatur

17åringer er ikke veldig modne. De fleste av dem. Jeg har en på 15 og en på snart 18. Jeg ville formant (!) om at det er lover i landet, mast om kondomer og ikke akseptert overnatting. (Jeg har sønner)

Men kjenner jeg ungdommer rett så driter de jo i formaningene,

de vet jo alt dette....

og de trenger ikke overnatte hos hverandre for å ha seg.

Jenta blir ofte presset av den noe eldre gutten.

Viktig å lære jenta å sette grenser, at hun bestemmer over sin egen kropp,

og at det er tidsnok å vente til hun er minst 16, helst 18.

Spare seg til den rette som man sier... selv om han hun har nå er den "rette"...

er han den rette, vil han finne seg i å måtte vente et par år.

Gjest Smykkeskrin

Så du ville ha kjørt henne, men formant?

Jeg har ingen tro på at våre formaninger har noen innvirkning på dem i den alderen.

Det har vist seg gang på gang.

Jeg ville ha satt ned foten og sagt nei til å kjøre henne. Det er ingen tvil om at dette forholdet er seriøst, de sitter ikke bare og holder hender.

Men ovenfor foreldrene blir tonen en helt annen. Jeg tror vi er for naive hvis vi tror vi kan forhindre noe med snakk.

Så du ville ha kjørt henne, men formant?

Jeg har ingen tro på at våre formaninger har noen innvirkning på dem i den alderen.

Det har vist seg gang på gang.

Jeg ville ha satt ned foten og sagt nei til å kjøre henne. Det er ingen tvil om at dette forholdet er seriøst, de sitter ikke bare og holder hender.

Men ovenfor foreldrene blir tonen en helt annen. Jeg tror vi er for naive hvis vi tror vi kan forhindre noe med snakk.

Det finnes tog, buss og andre transportmuligheter. Å tro at man kan holde dem fra hverandre er dummere enn å formane til å bruke huet..

Sex mellom to på omtrentlig samme nivå er heller ikke det verste som kan skje på kloden. Så fremst det skjer med samtykke og prevensjon.

Jeg ville vært bekymret for at jenta ble presset inn i et seksuelt forhold hun slettes ikke var klar for. På det seksuelle kan det være en verden av forskjell mellom ei jente på 14 og en gutt på 17. Men gutten vil kanskje ikke ha vett til å ta hensyn.

Så om det hadde utgjort noen forskjell, hadde jeg kanskje latt være å kjøre. Men om det hadde fått jenta til å haike i stedet eller ta buss midt på natta, hadde jeg kanskje valgt å kjøre henne.

Det kan være viktig å sette grenser og formane. På den andre siden bør man spille sine kort slik at barnet/ungdommen har en enkel retrett om det skulle skjære seg. Tenk om man var så pågående at jenta ikke våget å fortelle det om hun ble gravid. Eller om kjæresten behandlet henne dårlig.

Vanskelig balansegang.

mvh

Annonse

Gjest Fugledama

Umulig å si. Det spørs på jenta, kjæresten og situasjonen. Tror nok jeg hadde vært ivrigere på å hente henne hos ham enn å kjøre henne bort... Venninnen din er vel komfortabel med dette 'forholdet', ellers ville hun jo ikke gjort det. Jeg husker selv ei nvenninne som var sammen med en eldre gutt foreldrene hennes var i mot. De nektet ham å komme på besøk. Det gjorde hele guttene enda mer attraktivt og spennende for henne, og etter masse drama ble det vanskeligere for henne å gjøre det slutt. Hun hadde jo satset så mye på dette, og blitt alvorlig uvenner med foreldrene for hans skyld, så det ble vanskelig å gå tilbake på det. Og vi andre jentene gjorde ikke ting bedre, vi syntes det var SÅ romantisk, der de satt og frøs i bilen hans kveld etter kveld. Så om jeg ikke hadde kjørt, hadde jeg heller ikke lagt for mange kjepper i hjulene. Prinsipper må tilpasses virkeligheten, det kan forverre situasjonen hvis det går prestisje i slike saker.

Om jeg hadde kjørt henne eller ikke, kommer helt an på både gutten, jenta og hva som hadde vært alternativet til å bli kjørt.

Forhåpentligvis har venninen din vurdert ting litt før de har landet på den løsningen de har valgt. Hun er vel ikke helt naiv hvis hun har tenåringsbarn. Antakelig har hun f.eks. tenkt på at hun skal ha et brukbart forhold til datteren sin i årene framover.

Umulig å si. Det spørs på jenta, kjæresten og situasjonen. Tror nok jeg hadde vært ivrigere på å hente henne hos ham enn å kjøre henne bort... Venninnen din er vel komfortabel med dette 'forholdet', ellers ville hun jo ikke gjort det. Jeg husker selv ei nvenninne som var sammen med en eldre gutt foreldrene hennes var i mot. De nektet ham å komme på besøk. Det gjorde hele guttene enda mer attraktivt og spennende for henne, og etter masse drama ble det vanskeligere for henne å gjøre det slutt. Hun hadde jo satset så mye på dette, og blitt alvorlig uvenner med foreldrene for hans skyld, så det ble vanskelig å gå tilbake på det. Og vi andre jentene gjorde ikke ting bedre, vi syntes det var SÅ romantisk, der de satt og frøs i bilen hans kveld etter kveld. Så om jeg ikke hadde kjørt, hadde jeg heller ikke lagt for mange kjepper i hjulene. Prinsipper må tilpasses virkeligheten, det kan forverre situasjonen hvis det går prestisje i slike saker.

''Prinsipper må tilpasses virkeligheten, det kan forverre situasjonen hvis det går prestisje i slike saker.''

Veldig godt poeng.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...