Gå til innhold

Orker ikke familien

Gjest ikke bare bare heller

Anbefalte innlegg

Gjest ikke bare bare heller

Jeg har to søstre som er en del eldre enn meg. Jeg var en attpåklatt. Vi er alle voksne og over 40 år.

Siden jeg var liten har jeg akseptert at de har latterliggjort meg ofte, blandet seg inn i alt mulig og jeg har godtatt mye kritikk. Har de siste årene sagt jeg ikke liker all belæringen og kritikken, men de fortsetter på samme måte. Mye jeg gjør er ikke rett i deres øyne. Når de kiommer på besøk, langveis fra er de noen dager alltid. Da er de sjef i vårt hjem fra de nærmest kommer inn døren. De har nok mer overskudd enn meg fordi de har hatt mindre motgang og aldri selv blitt hakket på slik som jeg har blitt.

Nå har det bygd seg opp noe inni meg som ikke er bra. Jeg orker de ikke lenger. Jeg tar ikke telefonen når de ringer. Jeg har sagt nei til å ha de på besøk. Og jeg vil ha så lite kontakt med de som overhode mulig. Jeg blir sint og irritert når jeg tenker på de. Føler de har ødelagt mye for meg, ikke minst selvtilliten. De har ikke noe å gi meg og jeg ønsker ikke prøve å rydde opp, for det hjelper ikke. De kun tapper meg for krefter.

Er det lov å kutte de helt ut?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/388614-orker-ikke-familien/
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Er det lov å kutte de helt ut?''

Ja, det må absolutt være lov.

Sikkert lurt at du gjør som du gjør. Ikke det store oppgjøret. Bare lar være å svare telefoner, ta kontakt, ha dem på besøk etc. Da blir det enklere om det skulle bli aktuelt med kontakt siden.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/388614-orker-ikke-familien/#findComment-3445374
Del på andre sider

Annonse

Ja du har lov å ta vare på deg selv. Men hvis jeg var deg, ville jeg skrevet et kort brev til hver av dem, feks omtrent som det du skriver i innlegget her, slik at de vet hvorfor. Da har de for det første mulighet til å forstå hvorfor og kanskje la deg i fred, og for det andre har de da en viss sjans på sikt til kanskje å forandre seg. Dersom de ikke vet tydelig hvorfor, vil de ikke få den muligheten til å kunne endre seg.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/388614-orker-ikke-familien/#findComment-3445459
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...