Gå til innhold

By på en sokkelleilighet

Anbefalte innlegg

Gjest høy risiko?

Jeg vurderer å by på en leilighet imorgen. Leiligheten er utrolig fin og jeg føler man får mye for pengene i forhold til hva man ellers får i samme området (Majorstuen i Oslo). Men, leiligheten er en sokkelleilighet, og derfor er prisen så bra. Hadde leiligheten ligget i første eller andre etasje hadde den garantert vært priset 1million kr mer.

Jeg spurte megleren idag om det har blitt gjort målinger av fukt i leiligheten, men det hadde det ikke. Det er ventilasjon i taket, og det virket ikke fuktig i leiligheten (nesten alle veggene er fjell, malt hvitt og gulvet er parkett med varmekabler under alle gulvene). Kjøkken og bad er helt nytt og ellers fremstår leiligheten som svært moderne.

Det har allerede kommet inn bud på leiligheten som står frem til kl 12 imorgen. Det betyr at jeg ikke får mulighet til å sjekke fukten i leilighet før jeg evnt legger inn bud.

Er dette et risikoprosjekt? Går det ann å tegne forsikring mot fuktskader?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/388630-by-p%C3%A5-en-sokkelleilighet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er jeg ikke helt sikker på dette, håper andre svarer deg som vet mer sikkert. Men kan du sette som forbehold for budet at det ikke er fukt eller at def blir tatt en fukttest? Rådfør deg med megleren om det.

Vet du om eieren har eieskifteforsikring?

Har eieren fylt ut eget skjema (det bruker å være det) hvor hn har gjort rede for om hn kjenner til evt fukt?

uansett; lykke til - hvs du enn velger å gjøre :)

Enig i Elis31 at det at den er nymalt KAN være for å skjule et eller annet. Ville spurt spesielt om det med fuktskader.

For min egen del kunne jeg aldri tenkt meg å bodd i sokkelleilighet på Majorstuen, men ikke pga fukt men pga mye lettere innbrudd i første etasje i en by.....

Annonse

Sokkelleilighet er det siste jeg kunne tenkt meg.

1. Fukt og kulde (når det ikke er noen etasje under blir det fort kaldt!)

2. Insekter og småkryp

3. Lysinngang, er det ikke veldig ofte små vinduer i sokkelleiligheter? Og helt nede på bakken er det gjerne vanskeligere for sola å komme til.

4. Og det er jo lettere å bryte seg inn når vinduene er helt nede på bakkenivå da, med mindre dette er en veldig høy sokkel?

Og jeg skjønner ikke hva du mener med at veggene er _fjell_? Mener du mur?

Sokkelleilighet er det siste jeg kunne tenkt meg.

1. Fukt og kulde (når det ikke er noen etasje under blir det fort kaldt!)

2. Insekter og småkryp

3. Lysinngang, er det ikke veldig ofte små vinduer i sokkelleiligheter? Og helt nede på bakken er det gjerne vanskeligere for sola å komme til.

4. Og det er jo lettere å bryte seg inn når vinduene er helt nede på bakkenivå da, med mindre dette er en veldig høy sokkel?

Og jeg skjønner ikke hva du mener med at veggene er _fjell_? Mener du mur?

Jeg kan dog godt skjønne at prisen er avgjørende:)

Du kan kanskje høre med borettslaget om de har noen erfaringer. Evt ta turen dit og hør med naboer. Ellers hadde jeg løpt til en takstmann og lånt en fuktmåler. Vet ikke om de også selger det på jernia eller Tools eller noe.

Du kan også ringe en fagmann, en takstmann gjerne han som har vært i leiligheten og høre.

Hørte megleren så at nå målte ikke takstmennene lengre fukt, det er jo ganske vilt.

Samt ringe eier og spørre de ut hva de vet. Si at du vil ha det skriftlig på en e-post innen kl 1200.

Er det uansett slik at det er borettslaget som skal utbedre fuktskader i forhold til dårlig drenering? Det kan kanskje takstmann si noe om.

Dersom du sparer en mill skjønner jeg at du er veldig interessert i leiligheten. Og du får tenke på om det kan være verdt risikoen for å komme inn på boligmarkedet. Men jeg hadde forsøkt å gjøre noen av de foreslåtte tiltakene først.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...