Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Gjest Maria-Magdalena
Skrevet

Jeg skal i begravelse i morgen til en onkel ( ikke sett på ca 8 år).. men har et nært forhold til hans kone som er min tante som har tatt seg av meg da jeg var mindre, og også til min kusine.....

Problemet er at jeg sliter sånn med angst og uro for tiden. Har vært igjennom så mange påkjenniner i det siste og har stor angst for spesielt sykdom i det siste!

Jeg vet ikke om jeg skal utsette meg for det, om jeg orker det nå.... er så sliten og har så lite å gå på før det trigger den sterke angsten jeg har, og det tar seg ikke ut om jeg får angstanfall i den situasjonen. Jeg skal ikke være i fokus da!

Det er 4 timers kjøretur i morgen og jeg skal sitte på med min bror og svigerinne. Jeg nesten vet at han vil bli skuffet over meg og jeg vil få veldig dårlig samvittighet om jeg ikke blir med!

Jeg pleier å tøye grensene mine langt! Men nå føler jeg at jeg ikke orker flere belastninger...

Hjelp meg med å ikke få dårlig samvittighet noen?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ved å kjøre sammen med din bor og svigerinne samt være i en bgravelse, får du mulighet til å ha fokus utenfor deg selv. Det er hele poenget for mestring av angstlidelser.

Unnvikelser er sementen som binder deg og angsten sammen.

Jeg synes du skal dra.

Skrevet

Dette er sikkert ikke svaret du ønsker men jeg tror det kan være godt for deg å gå. I blant er det nyttig å ta en time out fra seg og sitt ( i den grad det går) og legge/evt tvinge fokuset et annet sted. Du er i trygge rammer med turen frem og tilbake, og jeg tror din tante vil verdsette det stort.

Gjest Maria-Magdalena
Skrevet

Ved å kjøre sammen med din bor og svigerinne samt være i en bgravelse, får du mulighet til å ha fokus utenfor deg selv. Det er hele poenget for mestring av angstlidelser.

Jeg synes du skal dra.

Ok, da drar jeg:-)

Jeg vet det høres sykt ut, men er det vanlig å ha "dødsangst"? Nesten så jeg er redd for at kroppen min faller sammen og ikke tåler mer fodi jeg får så fysiske symptomer i form av svimmelhet og hjertebank og rar i hodet.... Er det bare panikkangsten som gjør det? Jeg har ALDRI besvimt!

Kroppen tåler vel ganske mange psykiske påkjenninger? Det er DER ansten min bunner. Kan du bare trygge meg litt på det? Da vil jeg føle meg mye bedre! :-)

Gjest Maria-Magdalena
Skrevet

Ok, da drar jeg:-)

Jeg vet det høres sykt ut, men er det vanlig å ha "dødsangst"? Nesten så jeg er redd for at kroppen min faller sammen og ikke tåler mer fodi jeg får så fysiske symptomer i form av svimmelhet og hjertebank og rar i hodet.... Er det bare panikkangsten som gjør det? Jeg har ALDRI besvimt!

Kroppen tåler vel ganske mange psykiske påkjenninger? Det er DER ansten min bunner. Kan du bare trygge meg litt på det? Da vil jeg føle meg mye bedre! :-)

Ps: Jeg reiser jo sammen med en akuttmedisiner, så jeg burde jo være i trygge hender! hehehehe.. litt humor må jeg prøve å ha :-))

Skrevet

Jeg synes du skal dra.

Den setningen din som begynner med:

Unnvikelser....osv.,

den var veldig god. Den vil jeg prøve å huske.

Skrevet

Ps: Jeg reiser jo sammen med en akuttmedisiner, så jeg burde jo være i trygge hender! hehehehe.. litt humor må jeg prøve å ha :-))

Du er helt vanlig å ha dødsangst.

Kanskje du skal betro deg til medisineren? Det kan fort gjøre ting mindre alvorlig.

Skrevet

Du må selvsagt dra, tror det er bra å presse seg litt når man har angst. Så kan du være glad etterpå når du har greid målet ditt.

Skrevet

Mitt størst mareritt. Begravelser. Har stor redsel, at jeg vet ikke om jeg kan gjennomføre å være der..

Men jeg må jo det, hvis det er nær i familien som har gått bort.

..jeg må jo være der.

Når jeg nesten ikke tør å gå til frisøren, hvordan skal jeg klare en begravelse?

Tenker mye på dette tema også i drømme.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...