Gå til innhold

Å se på seg selv som syk

Anbefalte innlegg

Gjest Huldrapuldra
Skrevet

Andre kaller seg psykisk syk... Men jeg greier det ikke. Gjør dere? Jeg har mer en følelse av at det er min egen feil og at jeg er trygdesnylter... Nå er jeg siste året på arbeidsavklaring før jeg må gå for uføretrygd eller jobb, eller en kombinasjon. Sukk.

1. Hvordan tester en sin arbeidsevne? Jeg er i praksisarbeid som daglig leder... der kan jeg jobbe til jeg stuper...

Har fått høre at det ikke er min feil at jeg er blitt "syk", at det er fordi jeg hadde en barndom full av svik og overgrep... Senere har jeg fått voldsoffererstatning tre ganger og synes det er pinlig,,,, har diagnosene emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse og PTSD. Har også blitt spurt av andre om jeg ADHD. men det tror jeg ikke da jeg var veldig skoleflink på videregående.

2. Er jeg psykisk syk? Er det min feil?

Føler jeg prøver unskylde meg ved å legge til at hele familien min bruker medisiner mot psykiske plager. Alle medlemmene, sett bort i fra en person, har vært innlagt på psyk.

Gjest ærevære
Skrevet

Med dine diagnoser så defineres du vel som at du har psykisk sykdom. Skyld? Nei, det tror jeg ikke du har i forhold til hva du skriver. Men du skylder vel deg selv å sørge for å leve livet best mulig med de "begrensninger" som finnes hos deg. Om det finnes noen :)

Gjest Huldrapuldra
Skrevet

Med dine diagnoser så defineres du vel som at du har psykisk sykdom. Skyld? Nei, det tror jeg ikke du har i forhold til hva du skriver. Men du skylder vel deg selv å sørge for å leve livet best mulig med de "begrensninger" som finnes hos deg. Om det finnes noen :)

Diagnoser er da bare merkelapper som alle kan få.... om en havner i psykiatrien. Mye snakk om at alle kan passe inn i en diagnose.... Når en ser feks. på vår alles forpulte fyr Anders Brevik.... Han ble forsket på opp og ned i mente av to team... og resultatet ble deretter to vidt forskjellige diagnoser...

Vet feks. også at en som spesialiserte seg på Touretts ga alle sine nye pasienter ved poliklinikken denne diagnosen... Og en gang jeg var innlagt fikk jeg et brev med fem spørsmål ala "Har du noen gang følt deg ekstra pratesalig og glad?" +++

Hva hadde skjedd om jeg ikke hadde knørvet brevet og skyldt det ned i dass? Jo, da hadde jeg vært bipolar!

B rrrrr.... Tenk hvor enkelt om en kunne ta en blodprøve..

Gjest night bird
Skrevet

Diagnoser er da bare merkelapper som alle kan få.... om en havner i psykiatrien. Mye snakk om at alle kan passe inn i en diagnose.... Når en ser feks. på vår alles forpulte fyr Anders Brevik.... Han ble forsket på opp og ned i mente av to team... og resultatet ble deretter to vidt forskjellige diagnoser...

Vet feks. også at en som spesialiserte seg på Touretts ga alle sine nye pasienter ved poliklinikken denne diagnosen... Og en gang jeg var innlagt fikk jeg et brev med fem spørsmål ala "Har du noen gang følt deg ekstra pratesalig og glad?" +++

Hva hadde skjedd om jeg ikke hadde knørvet brevet og skyldt det ned i dass? Jo, da hadde jeg vært bipolar!

B rrrrr.... Tenk hvor enkelt om en kunne ta en blodprøve..

Du MÅ ikke ha en identitet som "jeg er psykisk syk" om du ikke føler deg komfortable med det selv om du har noen diagnoser. Hva med en identitet som at du sliter med senvirkninger etter en vanskelig oppvekst? Eller noe sånt?

Skrevet

Diagnoser setter folk i bås, samtidig kan det føre til riktig behandling. Men man trenger ikke gå rundt å tenke på seg selv som psykisk syk, man er først og fremst et menneske på lik linje med alle andre. Og hvem er vel problemfri?

Gjest Huldrapuldra
Skrevet

Diagnoser setter folk i bås, samtidig kan det føre til riktig behandling. Men man trenger ikke gå rundt å tenke på seg selv som psykisk syk, man er først og fremst et menneske på lik linje med alle andre. Og hvem er vel problemfri?

Det er sant :-) Jeg blir betegnet av "alvorlig psykisk syk" av psykiatrien. Har blitt oppfulgt av dem fra jeg var 17 år... Nå er jeg 35 år.... Har vært innlagt kanskje 50 - 60 ganger på sykehus. Men jeg tror faktisk livet hadde vært annerledes om jeg hadde fått en bedre start liksom... Er ikke bitter, men prøver å bli kvitt skamfølelsen....

Skrevet

Det er sant :-) Jeg blir betegnet av "alvorlig psykisk syk" av psykiatrien. Har blitt oppfulgt av dem fra jeg var 17 år... Nå er jeg 35 år.... Har vært innlagt kanskje 50 - 60 ganger på sykehus. Men jeg tror faktisk livet hadde vært annerledes om jeg hadde fått en bedre start liksom... Er ikke bitter, men prøver å bli kvitt skamfølelsen....

''Men jeg tror faktisk livet hadde vært annerledes om jeg hadde fått en bedre start liksom... ''

Det gjelder nok for mange, det er viktig å lære seg å se fremover og å leve i nuet. Fortiden har ingen fremtid :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...