Gå til innhold

Bryllup - formelt eller ikke?

Anbefalte innlegg

Gjest ei gammel røy

Hvor uformelt kan en bryllupsfest være uten at det blir hverdagslig? Er det helt på jordet å ha en uformell "middag" med koldtbord/tapas og dessertbord etterpå? Pynting og borddekking skal det likevel være stil over, men selve festrammen tenkes uhøytidelig. Taler og underholdende innslag skal det selvsagt være, under ledelse av en god toastmaster. Blir det helt kulturkræsj eller trivelig, tro?

Blir glad for innspill!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/388676-bryllup-formelt-eller-ikke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ei gammel røy

I mitt bryllup hadde vi det slik. Det var flere av gjestene som sa dette var det beste bryllupet de hadde vært i pga dette - det ble ikke så "stivt" og de følte seg avslappet :)

Så herlig å høre at du har gode erfaringer med uformell feiring! Innerst inne tror også jeg at mange vil foretrekke det. :-)

Jeg synes at akkurat bryllup kan brudeparet bestemme over selv, forutsatt at de enten betaler selv eller blir enige med de som evt. støtter dem økonomisk.

Det er rikelig nok av andre pliktløp der man "må" gjøre ting slik og sånn av hensyn til familien. Etter min mening er ikke bryllupet mest for gjestene. Men jeg mener selvsagt ikke at man skal fornærme noen eller lage intriger rundt gjestelista, bare at det ikke finnes noen lang sjekkliste med ting man er helt nødt til fordi det er et bryllup, men egentlig helst vil slippe.

Vi var voksne, hadde bodd sammen et år og lite lystne på noe stivt familiedrama. Vi giftet oss borgelig på en fredag, feiret med forloverne etterpå (delvis på restaurant), og dagen etter hadde vi den nærmeste familien vår på koldtbord hjemme. Maten ordnet vi selv. Hvis noen ikke hadde det hyggelig, er i hvert fall ikke årsaken at det var for uformelt.

Lykke til - prøv å holde det innenfor rammer som dere selv trives med!

Jeg synes at akkurat bryllup kan brudeparet bestemme over selv, forutsatt at de enten betaler selv eller blir enige med de som evt. støtter dem økonomisk.

Det er rikelig nok av andre pliktløp der man "må" gjøre ting slik og sånn av hensyn til familien. Etter min mening er ikke bryllupet mest for gjestene. Men jeg mener selvsagt ikke at man skal fornærme noen eller lage intriger rundt gjestelista, bare at det ikke finnes noen lang sjekkliste med ting man er helt nødt til fordi det er et bryllup, men egentlig helst vil slippe.

Vi var voksne, hadde bodd sammen et år og lite lystne på noe stivt familiedrama. Vi giftet oss borgelig på en fredag, feiret med forloverne etterpå (delvis på restaurant), og dagen etter hadde vi den nærmeste familien vår på koldtbord hjemme. Maten ordnet vi selv. Hvis noen ikke hadde det hyggelig, er i hvert fall ikke årsaken at det var for uformelt.

Kloke ord :)

Annonse

Gjest ei gammel røy

Takk for at du deler dine erfaringer, laban! Refleksjonene dine er helt i tråd med hva vi tenker selv. Det er vårt bryllup, vi er godt voksne og feirer oss selv (og betaler alt selv). Da er det vel ikke mer enn rett og rimelig at vi selv bestemmer rammen rundt feiringen. :-)

Hvorfor ikke? Synes det høres koselig ut jeg. :o) Selv om det unektelig er trivelig og mer høytidsstemt å bli servert ved bordet, men det er brudeparet som bestemmer sånt.

''Selv om det unektelig er trivelig og mer høytidsstemt å bli servert ved bordet''

Jeg syns egentlig det er bedre med koldtbord hvor man forsyner seg selv. Da kan man bestemme mengde og innhold på tallerkenen selv.

Gjest ei gammel røy

''Selv om det unektelig er trivelig og mer høytidsstemt å bli servert ved bordet''

Jeg syns egentlig det er bedre med koldtbord hvor man forsyner seg selv. Da kan man bestemme mengde og innhold på tallerkenen selv.

Enig med deg. I selskapet vil det dessuten være felre med ulike matallergier og derfor enklere for dem å velge mat de kan spise selv, forutsatt at den er merket mht. allergier.

Gjest ei gammel røy

Hvorfor ikke? Synes det høres koselig ut jeg. :o) Selv om det unektelig er trivelig og mer høytidsstemt å bli servert ved bordet, men det er brudeparet som bestemmer sånt.

Ja, det tenker vi også - hvorfor ikke, når det er vi selv som skal bestemme. ;-)

''Er det helt på jordet å ha en uformell "middag" med koldtbord/tapas og dessertbord etterpå? ''

Jeg hadde ikke tenkt tanken engang, at det ikke kunne være "fint" nok? Nå har jeg ikke vært i enormt mange bryllup, men jeg har aldri reflektert over hvorvidt det er koldtbord eller middag...

Har vært med på spleise-bryllup - hvor folk kom med hver sin rett - det var da minst like trivelig som noe annet. Eller nei - triveligere, faktisk. :-) Nå er ikke jeg sånn som er så glad i stive settinger, da - har ikke det store Bryllups-genet, hehe.

Gjest ei gammel røy

''Er det helt på jordet å ha en uformell "middag" med koldtbord/tapas og dessertbord etterpå? ''

Jeg hadde ikke tenkt tanken engang, at det ikke kunne være "fint" nok? Nå har jeg ikke vært i enormt mange bryllup, men jeg har aldri reflektert over hvorvidt det er koldtbord eller middag...

Har vært med på spleise-bryllup - hvor folk kom med hver sin rett - det var da minst like trivelig som noe annet. Eller nei - triveligere, faktisk. :-) Nå er ikke jeg sånn som er så glad i stive settinger, da - har ikke det store Bryllups-genet, hehe.

Takk for at du delere dine erfaringer, Katt-ja. Spleise-bryllup hørtes veldig koselig ut, det også. Jo mer jeg tenker på dette, jo sikrere blir jeg på at en uformell fest blir det triveligste alternativet for både oss og gjestene. :-)

Annonse

''Hvor uformelt kan en bryllupsfest være uten at det blir hverdagslig? Er det helt på jordet å ha en uformell "middag" med koldtbord/tapas og dessertbord etterpå?''

Jeg har vært i mange bryllup hvor det har blitt gjort akkurat slik, og det har alltid vært både godt og vellykket.

Gjest Hulderen

Er ikke det du ramser opp en veldig tradisjonell bryllupsmiddag da? Med toastmaster, taler og pyntet bord og lokale?

Jeg prøver å huske fe bryllupene jeg har vært i, om det var servering eller koldtbord. Begge deler, tror jeg. Hvilken måte maten kom på bordet, er da ganske uvesentlig?

Et bryllup jeg husker godt, var i et partytelt i hagen hos brudeparet. Det føltes litt uvanlig, men ble veldig trivelig. Der var det også koldtbord, tror jeg.

Gjest ei gammel røy

Er ikke det du ramser opp en veldig tradisjonell bryllupsmiddag da? Med toastmaster, taler og pyntet bord og lokale?

Jeg prøver å huske fe bryllupene jeg har vært i, om det var servering eller koldtbord. Begge deler, tror jeg. Hvilken måte maten kom på bordet, er da ganske uvesentlig?

Et bryllup jeg husker godt, var i et partytelt i hagen hos brudeparet. Det føltes litt uvanlig, men ble veldig trivelig. Der var det også koldtbord, tror jeg.

Tja. Jeg syns jo det blir to vidt forskjellige settinger om man får maten servert porsjonsvis ved bordet eller selv må gå og forsyne seg. Et uformelt selskap behøver ikke nødvendigvis være uten en viss stil og eleganse mht. dekor og oppdekning. Toastmasteren vår tror jeg vil kunne skape en uformell og sjarmerende stemning, godt å ha noen som binder det sammen selv om det skal være uhøytidelig. Takk for dine synspunkter! :-)

Gjest ei gammel røy

''Hvor uformelt kan en bryllupsfest være uten at det blir hverdagslig? Er det helt på jordet å ha en uformell "middag" med koldtbord/tapas og dessertbord etterpå?''

Jeg har vært i mange bryllup hvor det har blitt gjort akkurat slik, og det har alltid vært både godt og vellykket.

Litt betryggende å høre at flere har tenkt som oss - og har lyktes. :-) Er veldig lenge siden sist jeg var i bryllup, så mye har tydeligvis skjedd.

Gjest ei gammel røy

Er det ditt bryllup? Skal selv i et uformelt bryllupp i sommer hvor det kun vil bli servert kaffi og kaker. Det synes jeg høres veldig greit ut! Det viktigste er at det blir en bra fest med gode venner ut av det!

Ja, det er mitt eget bryllup. Høres egentlig helt flott også med kun kaffe/kaker. :-)

Gjest Elextra

Er det ditt bryllup? Skal selv i et uformelt bryllupp i sommer hvor det kun vil bli servert kaffi og kaker. Det synes jeg høres veldig greit ut! Det viktigste er at det blir en bra fest med gode venner ut av det!

''Skal selv i et uformelt bryllupp i sommer hvor det kun vil bli servert kaffi og kaker.''

Hvis jeg fikk invitasjon til bryllup og der kun fikk servert kaffe og kaker ville jeg nok blitt nokså skuffet. Ville vel egentlig ikke kalt det bryllup - snarere vielse med kaffeservering etterpå.

Bare en ikke gir inntrykk av at en inviterer til noe annet enn det en gjør er vel alt greit. En venninne giftet seg for et par år siden og hadde en mottakelse med noen småretter, kaffe, vin og kake etterpå. Invitasjonen var helt uformell, og mer av typen "stikk innom om det passer". Det syntes jeg var helt greit! Hovedfeiringen deres var middag med familien etterpå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...