Gå til innhold

Føler du at nav hjelper deg ut i betalt arbeid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler du at nav hjelper deg ut i betalt arbeid? Jeg har problemer med å tro at nav kan hjelpe folk ut i betalte jobber hvis man har en kronisk lidelse. Vi vet jo at arbeidsgivere ikke ønsker folk med psykiske lidelser. Er det virkelig noe håp for oss med psykiske lidelser å få en betalt jobb som vi kan trives med? Jeg er interessert i høre om dere erfaringer og tanker rundt dette.

Skrevet

Jeg vet ikke helt hva Nav hjelper til med. Mannen min ønsket hjelp til å bytte arbeid. Han har et veldig fysisk tungt arbeid og kroppen begynte å si ifra. Vi bestilte time og gikk håpefulle ned for å snakke med en behandler.

Han fikk ikke hjelp, annet enn å utfylle cv en på sidene deres. Han hørte aldri noe fra arbeidsgivere, og hadde han hørt noe ville det ha blitt det samme tunge arbeider, siden det var det han hadde arbeidet med i mange år og kunne.

Husker for en del år tilbake kontaktet arbeidskontoret og traff en hyggelig mann som la seg i selen for å skaffe meg arbeid, innen en uke ringte han og fortalte at det var en ledig stilling i en forretning, og at han hadde snakket med dem og ordnet et intervju for meg. Tre dager etter var jeg på på plass. Den jobben hadde jeg i flere år.

Nav, nei det må ha skjedd et eller annet med på den fronten.

Gjest motstrøms
Skrevet

Tvert imot. Jeg har snart vært et år delvis sykemeldt pga fysisk belastningsskade og må i mars over på AAP eller jobbe 100%. Jeg er fullt arbeidsfør om jeg bare jobber med noe annet enn det jeg gjør nå! Men Nav gjør ingen forsøk på å prøve å få meg over i annen jobb eller praksisplass, de anbefaler meg å gå over på AAP og "se det an". Jeg trodde ærlig talt at de ville gjøre det de kunne for å holde meg i arbeid, men her gjør de faktisk alt for å få meg ut av arbeidslivet. Og det å komme seg inn i arbeidslivet igjen etter en periode på AAP, det er pokker ikke lett. Økonomisk er det ikke holdbart verken for meg eller samfunnet at jeg skal heve trygdepenger istedenfor å jobbe for lønn, når jeg helt fint kan jobbe 100% bare jeg kan jobbe med noe annet. Så nå er jeg passe fortvila, og venter på neste dialogmøte som NAV har satt opp i april selv om det er i begynnelsen av mars jeg må over på AAP. Flinke, flinke NAV...

Gjest night bird
Skrevet

Tvert imot. Jeg har snart vært et år delvis sykemeldt pga fysisk belastningsskade og må i mars over på AAP eller jobbe 100%. Jeg er fullt arbeidsfør om jeg bare jobber med noe annet enn det jeg gjør nå! Men Nav gjør ingen forsøk på å prøve å få meg over i annen jobb eller praksisplass, de anbefaler meg å gå over på AAP og "se det an". Jeg trodde ærlig talt at de ville gjøre det de kunne for å holde meg i arbeid, men her gjør de faktisk alt for å få meg ut av arbeidslivet. Og det å komme seg inn i arbeidslivet igjen etter en periode på AAP, det er pokker ikke lett. Økonomisk er det ikke holdbart verken for meg eller samfunnet at jeg skal heve trygdepenger istedenfor å jobbe for lønn, når jeg helt fint kan jobbe 100% bare jeg kan jobbe med noe annet. Så nå er jeg passe fortvila, og venter på neste dialogmøte som NAV har satt opp i april selv om det er i begynnelsen av mars jeg må over på AAP. Flinke, flinke NAV...

Det høres jo helt tragisk ut!

Skrevet

Jeg føler jeg har vært kjempeheldig og fått svært god hjelp av nav. Jeg fikk det jeg trengte; tid til å bygge meg gradvis oppover.

Saksbehandleren min kalte mitt tilfelle en solskinnshistorie da vi avsluttet etter noen år.

Jeg har selv vært motivert for å komme meg ut i jobb, og det tror jeg de så.

Gjest nanne22
Skrevet

Hvis du fint klarer å jobbe 100% i en annen jobb, så må du ta tak i dette selv og søke jobber. Det er ikke slik at nav skal bruke sine ressurser når du fint kan ordne opp i dette selv. Det er først og fremst du selv som har ansvar for å skaffe deg jobb, ikke la nav være en hvilepute.

Gjest motstrøms
Skrevet

Hvis du fint klarer å jobbe 100% i en annen jobb, så må du ta tak i dette selv og søke jobber. Det er ikke slik at nav skal bruke sine ressurser når du fint kan ordne opp i dette selv. Det er først og fremst du selv som har ansvar for å skaffe deg jobb, ikke la nav være en hvilepute.

Jeg har prøvd det hele tiden mens jeg har vært delvis sykemeldt. Jeg har søkt på alle utlyste stillinger som er innenfor feltene der jeg har erfaring, jeg har gått rundt med cv til alle tenkelige arbeidssteder der jeg bor. Jeg har brukt venner og familie sine kontaktnett og spurt meg rundt, men det er rett og slett ikke så mye å få her for meg som ikke har utdannelse. Noen ledige plasser innenfor industri men de blir fort fylt opp fra andre industriarbeidsplasser(går foran meg pga erfaring), barnehagene har ikke budsjett til å ta inn vikarer, og økonomien min tillater ikke at jeg blir gående som "hopp inn"-vikar med noen timer her og noen timer der. Det eneste jeg kunne fått som jeg ikke har tatt er deltid nattevakt på Statoil,der har jeg jobbet før og det var en skikkelig drittjobb til dårlig lønn.

Jeg forventer på ingen måte at NAV skal ordne opp, jeg tror ikke at NAV er en hvilepute. Men jeg trodde faktisk at de iallefall ville gjøre et forsøk på å holde meg i arbeidslivet, ikke bare skyfle meg rett ut av det.

Stop assuming everone's an asshole.

Gjest Zyprexus
Skrevet

Jeg har selv stort sett bare gode erfaringer med nav. Det kommer helt ann på veilederen du har der. Jeg har fått god hjelp og er nå ute i normalt arbeid etter å ha vært syk i nesten 10 år.

Skrevet

Jeg vet ikke helt hva Nav hjelper til med. Mannen min ønsket hjelp til å bytte arbeid. Han har et veldig fysisk tungt arbeid og kroppen begynte å si ifra. Vi bestilte time og gikk håpefulle ned for å snakke med en behandler.

Han fikk ikke hjelp, annet enn å utfylle cv en på sidene deres. Han hørte aldri noe fra arbeidsgivere, og hadde han hørt noe ville det ha blitt det samme tunge arbeider, siden det var det han hadde arbeidet med i mange år og kunne.

Husker for en del år tilbake kontaktet arbeidskontoret og traff en hyggelig mann som la seg i selen for å skaffe meg arbeid, innen en uke ringte han og fortalte at det var en ledig stilling i en forretning, og at han hadde snakket med dem og ordnet et intervju for meg. Tre dager etter var jeg på på plass. Den jobben hadde jeg i flere år.

Nav, nei det må ha skjedd et eller annet med på den fronten.

''Vi bestilte time og gikk håpefulle ned for å snakke med en behandler. Han fikk ikke hjelp, annet enn å utfylle cv en på sidene deres. Han hørte aldri noe fra arbeidsgivere, og hadde han hørt noe ville det ha blitt det samme tunge arbeider, siden det var det han hadde arbeidet med i mange år og kunne.''

Hvorfor bestilte DERE time og DU ble med ham ned for å snakke med en behandler? Jeg stusser litt på innstillingen din/deres her. For å få en annen type jobb, må han være kvalifisert for det. Det er ikke slik at NAV kan trylle eller bare dekker kurs/utdanning uten videre for at folk skal bytte yrke heller.

Skrevet

''Vi vet jo at arbeidsgivere ikke ønsker folk med psykiske lidelser.''

Hvis jeg var arbeidsgiver ville evt. fravær vært viktig, om det var pga. psykiske lidelser eller vondt i hodet er ikke avgjørende.

"Psykiske lidelser" er en kjempediger sekk.

Skrevet

''Vi vet jo at arbeidsgivere ikke ønsker folk med psykiske lidelser.''

Hvis jeg var arbeidsgiver ville evt. fravær vært viktig, om det var pga. psykiske lidelser eller vondt i hodet er ikke avgjørende.

"Psykiske lidelser" er en kjempediger sekk.

Leste i aftenposten et nettopp psykiske lidelser er noe arbeidgiver kvier seg for fordi de vet ikke hvordan de skal møte disse problemene.

Skrevet

Leste i aftenposten et nettopp psykiske lidelser er noe arbeidgiver kvier seg for fordi de vet ikke hvordan de skal møte disse problemene.

''Leste i aftenposten et nettopp psykiske lidelser er noe arbeidgiver kvier seg for fordi de vet ikke hvordan de skal møte disse problemene.''

Nei, ikke så rart, helsevesenet vet jo ofte knapt nok det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...