Gå til innhold

Jeg husker!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med hukommelsen, og er lei meg for det.

Husker ikke fortid; husker ikke viktige hendelser så som ferier, merkedager, skoleår, arbeidsliv etc. Årevis er borte. Selv når jeg ser på bilder så husker jeg ikke at jeg har vært der.

Jeg har vært redd for at det er noe hjerneorganisk feil med meg. At det er noe generelt som er feil med hjernens mulighet til å huske.

Men til min store glede merker jeg hvordan jeg husker musikk på løpende bånd. Jeg husker ikke faktaorienterte ting som "navn og nummer", men musikken er der helt krystallklart!!!

Jeg har nettopp funnet platesamlingen min som jeg trodde var gått tapt, og det er fantastisk!!! Jeg klarer plutselig å huske følelser og stemninger jeg har hatt før .

Dette betyr enormt mye for meg! Det gir meg en slags historiefornemmelse. At livet mitt har en kontinuitet. Dette hjelper å oppleve dette når tilværelsen synes fragmentert og jeg ikke føler meg som et helt individ.

Vel, nå nyter jeg følelsen av å kjenne igjen musikken "min" i alle dens fargerike detaljer.

Ville bare dele det :o)

Skrevet

Musikk er fantastisk!! :-)

Hva med lukter, får du samme flashback av det?

Skrevet

Kjempehyggelig når noen deler positive opplevelser her, det er alrfor mye negativt på disse sidene.

En oppmuntrende hilsen fra

Skrevet

Ja, det setter meg helt ut!

Mitt sterkeste "barndomsluktminne" er våte høstbusker (beklager; ingen hentydning til nicket ditt), og jeg opplever meg selv som bare noen få år og at jeg sitter under disse våte buskene. Den lukten får meg til å gråte. Rare greier...

Skrevet

Se her blandet jeg til og med nickene!!! Sorry, det sier noe om korttidshukommelsen :o)

Skrevet

Se her blandet jeg til og med nickene!!! Sorry, det sier noe om korttidshukommelsen :o)

Hehe :-)

Lukt og musikk er mine sterkeste minnetriggere, hvertfall. Sånn rent emosjonelt. Jeg husker ikke nødvendigvis situasjonen rundt, men følelsene og en klar fornemmelse av tidsepoke.

Skrevet

Hehe :-)

Lukt og musikk er mine sterkeste minnetriggere, hvertfall. Sånn rent emosjonelt. Jeg husker ikke nødvendigvis situasjonen rundt, men følelsene og en klar fornemmelse av tidsepoke.

Ordløs hukommelse!

Jeg lurer på hva slik hukommelse heter på fagspråket.

Jeg vet at noe heter prosedural hukommelse; at vi kan sykle, svømme, gå.

Noe annet er deklarativ hukommelse; at vi kan nevne byene i Belgia osv....

...men hva denne sterke sanselige hukommelsen heter vet jeg sannelig ikke.

Skrevet

Ordløs hukommelse!

Jeg lurer på hva slik hukommelse heter på fagspråket.

Jeg vet at noe heter prosedural hukommelse; at vi kan sykle, svømme, gå.

Noe annet er deklarativ hukommelse; at vi kan nevne byene i Belgia osv....

...men hva denne sterke sanselige hukommelsen heter vet jeg sannelig ikke.

Emosjonell hukommelse er mitt forslag, men det er sikert ikke helt korrekt :-)

Skrevet

Emosjonell hukommelse er mitt forslag, men det er sikert ikke helt korrekt :-)

Den kjøper jeg på stedet :o)

Skrevet

Kjempehyggelig når noen deler positive opplevelser her, det er alrfor mye negativt på disse sidene.

En oppmuntrende hilsen fra

Jeg ble glad for din oppmuntrende hilsen!

Gjest tuttelutta
Skrevet

Gleder meg med deg. Jeg er også svært glemsk. Kortidshukommelse som en mus. Hvis det kan være til noe trøst :-)

Skrevet

Jeg er litt lik deg på flere områder, musikk gjør at jeg kan huske følelser og tanker jeg har hatt. Musikk er til god hjelp :)

Skrevet

Musikk er noe av det siste som "forsvinner" for mange. Har selv sett gamle demente pasienter våkne til liv og synge med på slagere fra da de var unge. Selv de som sitter helt apatisk og ikke har språk lengre glimter til.

Audun Myskja har f.eks jobbet mye med dette.

Så flott at du har funnet platesamlingen din og at det gir deg så mye, det gjør meg glad faktisk :-)

Skrevet

Gleder meg med deg. Jeg er også svært glemsk. Kortidshukommelse som en mus. Hvis det kan være til noe trøst :-)

Det er en trøst...helt klart! Og, hyggelig når andre gleder seg på mine vegne :o) Sånt varmer!

Ha en fin kveld!

Beste hilsener fra

Skrevet

Jeg er litt lik deg på flere områder, musikk gjør at jeg kan huske følelser og tanker jeg har hatt. Musikk er til god hjelp :)

Hei anime!

Ja, det er godt å føle seg i samme båt! Hyggelig at du kjenner deg igjen.

Jeg har i hele dag gledet meg til å komme hjem til musikkminnene mine :o)

Beste hilsener fra

Skrevet

Hei anime!

Ja, det er godt å føle seg i samme båt! Hyggelig at du kjenner deg igjen.

Jeg har i hele dag gledet meg til å komme hjem til musikkminnene mine :o)

Beste hilsener fra

Godt at du koser deg, ha en fin kveld :-)

Skrevet

Musikk er noe av det siste som "forsvinner" for mange. Har selv sett gamle demente pasienter våkne til liv og synge med på slagere fra da de var unge. Selv de som sitter helt apatisk og ikke har språk lengre glimter til.

Audun Myskja har f.eks jobbet mye med dette.

Så flott at du har funnet platesamlingen din og at det gir deg så mye, det gjør meg glad faktisk :-)

Hei GA!

Spennende hva du skriver!

Jeg blir rørt når andre blir glad på mine vegne. Jeg kjenner det langt ned i magen :o)

I dag har jeg hatt en ting i hodet, og det har vært å komme fort hjem til platene mine og sette mine beste låter på full guffe! Jeg blir lettet og alvorlig om hverandre.

Det har gjort noe meg hele meg, ja både mentalt og også litt fysisk :o)

Beste hilsener fra

Skrevet

Godt at du koser deg, ha en fin kveld :-)

Alt godt til deg også :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...