Gå til innhold

Vanskelig for å ta valg

Anbefalte innlegg

Gjest Hjelpes
Skrevet

Jeg har svært vanskelig for å ta valg. Jeg belyser begge sidene og ønsker å finne den beste løsningen. Og det blir veldig vanskelig å ta valget. Når jeg har tatt valget, angrer jeg ofte! Foreksempel solgte vi campingvognen som vi hadde lån på, fordi avisene meldte dårlige tider. Aldri har vel tidene vært bedre enn etterpå....

Og mange andre store valg som jeg ikke kan fortelle om her.

Skrevet

Hei,

Betal ned på generelle lån og kjøp ei campingvogn igjen om noen år.

Døren er jo ikke lukket for godt.

Skrevet

Kan det hjelpe å bruke litt mer tid på den kalkulerte risikoen i forkant av valget? Og forhåndsakseptere denne risikoen.

Nesten hvilket som helst valg vi foretar oss kan vise seg å bli ugunstig i lengden, spesielt om det involverer mange ting vi ikke har kontroll over.

Budsjetter med svinn og feilsatsninger. Både bokstavelig og billedlig.

I stedet for ergrelse kan tankegangen være. "Vi valgte å selge campinvogna pga usikre økonomiske tider. I ettertid ser vi at det hadde vært bedre å beholde den. Men ut fra det vi visste da, tok vi en fornuftig beslutning. Det er bedre ha kvittet seg med en campingvogn man kunne beholdt enn å brenne inne med en man ikke har råd til."

En annen nyttig ting kan være å kvitte seg med litt perfeksjonisme og justere ned kravene. Vi kommer ikke til å vinne hver gang. Noen ganger går vi med tap. Så vi kan like godt forsone oss med det først som sist. Selvfølgelig bør vi lære av erfaringer. Men ergrelse ut over den pedagogisk nyttige er bortkastet.

Det er da ille nok at man ikke oppnådde ønsket resultat om man ikke i tillegg skal slite med ergrelse.

:-)

Se valgene i en større sammenheng. Det er lett å stirre seg så blind på det negative at man ikke klarer å oppdage det positive. "Jo, den campingvognhistorien var kjedelig. Men totalt sett er økonomien god og feriemulighetene er mange og spennende."

mvh

Gjest tuttelutta
Skrevet

Valg kan jo gjøres om. Jeg angret også at jeg solgte campingvogna, men jeg kjøpte meg en liten campingbil istedet. No big deal, dårlige valg kan gjøre om.

Skrevet

Jeg har også gjort noen dårlige valg. Feks kunne jeg idag eid en utbetalt og attraktiv leilighet til en verdi over 2 mill. Men jeg kan ikke gå og tenke på det, da blir jeg deppa - dessuten er det totalt bortkastet energi. Gjort er gjort. Jeg gjør derimot ikke samme feilen en gang til...

Livet er et usikkert prosjekt... vi må feile og lære, og det finnes (dessverre) ikke garanti for alt.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Jeg hadde flaks da jeg solgte hytta mi. Han som kjøpte den, la den ut for salg igjen bare et halvt år etter og den sto ute på finn lenge. Da han endelig fikk solgt var det til en mye lavere pris enn jeg solgte den for. Synd for han da.

Skrevet

Hei!

Jeg har selv hatt problemer med å ta valg. det var en lettelse å lese i Nav`s hefte for mennesker med asperger syndrom, at mange har det.

Da jeg ville min psykiater skulle foreta visse valg for meg, og dette var helt uaktuelt etterfulgt av en forklaring, måtte jeg finne en løsning.

Jeg er nå "hard" med meg selv, hvis jeg ikke klarer ta et valg, tar jeg det, velger noe jeg ikke er sikker på likevel, jeg bare godtar ikke forsinkelser av meg selv, jeg setter en tidsfrist, og stakkars meg om jeg ikke har fått klarhet i en sak innen det, da er det bare å lukke øynene og trekke, samt ikke gråte etter på fordi man valgte feil. Det siste kan skje, men da sier jeg omtrent dette til meg selv" du tok et valg, det var kanskje ikke det beste, men det er ikke så godt å vite hva som er best i forkant" eller hva man vil, eller hva man skal velge av 100 typer oster. Også får man tenkte "bedre lykke neste gang", av og til er jo valgene gode, andre ganger ergrer man seg, eller angrer, ingen ting er farlig.

Mye av grunnen til at valg var så vanskelige for meg var at jeg måtte være så sikker. Derfor liker jeg regler, lister, regler, alt som gjør at ting bare er sånn, ofte litt basert på andres erfaring også, man kan dra stor nytte av spesielt eldre menneskers erfaring, det var også derfor jeg spurte min psykiater, som er eldre og veldig klok og full av erfaring.

Gjest Hjelpes
Skrevet

Hei,

Betal ned på generelle lån og kjøp ei campingvogn igjen om noen år.

Døren er jo ikke lukket for godt.

Det med Campingvogn var bare et eksempel. Det er andre eksempler som berører meg som menneske mye mer enn dette. Enda jeg strigråt når vi hadde solgt campingvogna.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...