medisinfri25 Skrevet 13. februar 2013 Skrevet 13. februar 2013 Hei! Jeg er en jente på 25 år som har spørsmål om medisinering og diagnostisering innen psykatri. Jeg ble syk i 2009. Dette var første møtet med psykiatrien, mange akuttinnleggelser hvor de prøvde ut forskjellig psykofarmika på meg. Slet med psykotiskeepisoder som varte 1-6timer om gangen og befalende stemmer som ba meg om a ta mitt eget liv. I 2010 ble jeg stt på maks dose med Zyprexa. Stemmene forsvant men det gjorde restn av livet mitt også. Etter ett år ble jeg satt på Seroquel depot maks dose 700mg. Sto på denne i 2-3år.Diagnoesen Schizoaffektiv type depressiv ble satt av en forholdsvis ny psykolog. Ny utredning ble gjort for ca 1år siden, da var det snakk om å sette Paranoid Schizofreni som diagnose, dette var jeg absolutt ikke enig i, siden jeg ikke har hatt symptomer på dette før 2009, å fungerte bra også i de dårliste periodene bortsett fra timer anfall med psykotiskeepisoder som som regel varte mellom 1-4timer i strekk og selfølgelig alvorlig depresjon. Så den gamle diagnosen står fortsatt. Sommeren 2012, da jeg etter eget ønske begynnte å trappe ned. Grunnen til dette er at jeg hadde fungert optimalt i over ett år. Ønsker å planlegge familie, har ikke lyst å måtte stå på lithium under graviditet. Medesindosen var den samme men kanskje det var pga bedret bo og samlivsituasjon at jeg generelt følte meg bedre. Begynte med en forsiktig nedtrapping. Ble sterkt rådet om å la være, å fikk vite at alt skjedde på eget ansvar. Trappet ned til 450mg, å derfra sepponerte jeg alt av medisiner. Har nå vært totalt medisinfri i snart 3måneder. Mitt spørsmal er- går dette ann? Kan diagnosen være riktig når jeg fungerer så bra UTEN antipsykotika? Eller er det snakk om feildiagnosering? Kan det ha vært snakk om psykotiskeepsoder utløst av alvorlig depresjon? Er det riktig å da medisinere så sterkt med antipsykotika? Kan man fungere uten medisiner på en så alvorlig diagnose? Kan jeg føle meg trygg på at alle medisinene nå er ute av kroppen min? Føler nå at jeg står ganske så alene uten noen forklaringer og dårlig oppfølgning. Håper kanskje du kan gi meg noen svar eller i allefall en teori som kunne forklart noe. Håper på raskt svar! - medisinfri25 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 14. februar 2013 Skrevet 14. februar 2013 Uten å ha truffet deg eller lest din journal, kan jeg ikke vurdere om disgnosen er korrekt eller ikke. Om vi forutsetter at den er korrekt, kan vi gå ut fra følgende: Under "medisinlokket" vet en aldri helt sikkert hvor aktiv sykdommen er. Hvis sykdommen er svært aktiv, vil tilbakefall komme relativt raskt etter at en slutter med medisiner - 2-3 mnd. Hvis sykdommen derimot er i en rolig fase, ser en ikke sjelden at det går nesten et år før tilbakefallet kommer. Ut fra dette kan jeg altså ikke si noe om hvordan en skal/kan tolke at du fortsatt er frisk 3 mnd etter at du sluttet med medisinen. Av hensyn til et evt barn, synes jeg at du i hvert fall skal ha to års stabil friskhet før du evt vurderer å bli gravid. Om en har en slik sykdom, er graviditet den største risikofaktor for tilbakefall. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 14. februar 2013 Skrevet 14. februar 2013 Uten å ha truffet deg eller lest din journal, kan jeg ikke vurdere om disgnosen er korrekt eller ikke. Om vi forutsetter at den er korrekt, kan vi gå ut fra følgende: Under "medisinlokket" vet en aldri helt sikkert hvor aktiv sykdommen er. Hvis sykdommen er svært aktiv, vil tilbakefall komme relativt raskt etter at en slutter med medisiner - 2-3 mnd. Hvis sykdommen derimot er i en folig fase, ser en ikke sjelden at det går nesten et år før tilbakefallet kommer. Ut fra dette kan jeg altså ikke si noe om hvordan en skal/kan tolke at du fortsatt er frisk 3 mnd etter at du sluttet med medisinen. Av hensyn til et evt barn, synes jeg at du i hvert fall skal ha to års stabil friskhet før du evt vurderer å bli gravid. Om en har en slik sykdom, er graviditet den største risikofaktor for tilbakefall. Hei! Kunne du forklare for meg hvorfor enkelte blir verre under graviditet? Jeg lurer på hvorfor dette varierer med type sykdom/lidelse? Selv var jeg på mitt beste under og etter graviditet, mest sannsynlig pga av økte oxytocinnivåer, noe ingen tenkte på, før min psykiater gjorde det. Men derfor tenkte jeg på hvorfor dette slår annerledes ut for andre lidelser? 0 Siter
medisinfri25 Skrevet 6. mai 2013 Forfatter Skrevet 6. mai 2013 Ønsket bare å følge opp linken med å si at nå 14mai har jeg vært 6mnd totalt medisinfri uten noen plager. Fungerer like godt som før jeg ble dårlig. Blir nå mer og mer sikker på at at de psykiske plagene var symptomer på en somatisk sykdom. Holder nå på å ta testes ut om mulig Lupus. Blir også videresendt på ny somatisk og psykiatrisk utredning for en 2nd opinion. Krysser fingrene for at de finner flere svar. Takk for at du tok deg tid til å svare på spørsmålet mitt. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 6. mai 2013 Skrevet 6. mai 2013 Jeg var HELT medisinfri i to år, tror det er de beste årene av mitt liv. Jeg var omgitt av positiv energi og positive opplevelser, jeg har schizofreni diagnose men tror selv det er noe affektivt. Jeg var lykkelig Enig med nhd, vent med å bli gravid. Jeg var svært dårlig i mine svagerskap, etterpå også og det gikk ikke over. Vær sikker på at du er frisk, eller ta medisin når du er gravid. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.