Gå til innhold

kjøpt leilighet - 10% forhåndsbetaling?

Anbefalte innlegg

Gjest kjøperen

Jeg har akkurat kjøpt leilighet, og megler ønsker 10% forhåndbetaling ved kontraktinngåelse. Jeg ga beskjed til banken om dette, som mente at dette var svært uvanlig praksis nå til dags (det var vanlig for mange år siden). I tillegg gjorde banken meg oppmerksom på at jeg da måtte begynne å betale renter på de 10% allerede nå, selv om overtakelse ikke er før om 5 måneder.

Megler holder fast på at dette er vanlig praksis hos dem. Hva er deres erfaring? Dette koster jo meg ekstra noen tusen kroner pga rentekostnadene, så det er jo utrolig kjedelig. Jeg kan heller ikke skjønne hvorfor dette skulle være nødvendig? Når man inngår kontrakt er det jo ikke noe vei tilbake.

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Jeg har kjøpt leielighet/hus en god del ganger etterhvert, og hver gang har det vært betalt 10% ved kontraktsinngåelse. Det var i hvertfall helt vanlig inntil for 4-5 år siden, eventuelt må det ha skjedd en endring etter dét.

tzatziki1365380058

Dette var vanlig før, men er lite vanlig nå. Diskuter dette med megler og prøv å komme frem til en løsning.

Når sluttet det å være vanlig?

Det er 6 år siden vi kjøpte sist, og da måtte vi betale, husker jeg.

Vet du hva som var begrunnelsen for at dette ble endret? Ble bare nysgjerrig, men det er ikke spesielt viktig, altså... ;)

Når sluttet det å være vanlig?

Det er 6 år siden vi kjøpte sist, og da måtte vi betale, husker jeg.

Vet du hva som var begrunnelsen for at dette ble endret? Ble bare nysgjerrig, men det er ikke spesielt viktig, altså... ;)

Jeg rett og slett vet ikke og har ikke tenkt så mye på det. Jeg har kjøpt noen leiligheter etterhvert og siste gang betalte jeg hele summen på engang ved overtagelse. Husker før i tiden så måtte vi forhandle oss frem til ikke å gjøre det engang da vi ikke hadde penger.

Annonse

Jeg rett og slett vet ikke og har ikke tenkt så mye på det. Jeg har kjøpt noen leiligheter etterhvert og siste gang betalte jeg hele summen på engang ved overtagelse. Husker før i tiden så måtte vi forhandle oss frem til ikke å gjøre det engang da vi ikke hadde penger.

''Husker før i tiden så måtte vi forhandle oss frem til ikke å gjøre det engang da vi ikke hadde penger.''

Men de 10% betales jo ut av banklånet så det ordnes jo mellom banken og megleren? Med kjøpers underskrift selvfølgelig.

Gjest kjøperen

Jeg har akkurat solgt - og vi skal ha kontaktsmøte den 1.mars, trodde i alle fall at vi fikk 10% da - men har ikke sjekket. Trodde det var helt vanlig jeg da :)

Nei det kan jeg si med en gang at uansett om det er 10% forhåndbetaling er det ikke selger som får de 10% på kontraktinngåelsestidspunktet.. Det settes på en oppgjørskonto.

Gjest Elextra

Jeg har akkurat solgt - og vi skal ha kontaktsmøte den 1.mars, trodde i alle fall at vi fikk 10% da - men har ikke sjekket. Trodde det var helt vanlig jeg da :)

''Jeg har akkurat solgt - og vi skal ha kontaktsmøte den 1.mars, trodde i alle fall at vi fikk 10% da - men har ikke sjekket. Trodde det var helt vanlig jeg da :)

''

Nei, du får nok ikke tilgang på disse pengene før hele oppgjøret er skjedd.

''Husker før i tiden så måtte vi forhandle oss frem til ikke å gjøre det engang da vi ikke hadde penger.''

Men de 10% betales jo ut av banklånet så det ordnes jo mellom banken og megleren? Med kjøpers underskrift selvfølgelig.

Det var ikke så enkelt den gangen uten at jeg gidder gå i detaljer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...