Gå til innhold

Visse ansiktstrekk?

Anbefalte innlegg

Gjest lurt på lenge
Skrevet

Har personer med bipoalre lidelser visse typiske kjente ansiktstrekk?

Mener en gang sikker for 20-30 år siden at jeg leste det et sted, men har aldri sett det siden.

Skrevet

Hei!

Det vet jeg ikke :-)

Men jeg har fått høre at jeg har autistiske øyne fordi min pupill er unormalt stor :-)

Men det har faktisk en vitenskapelig forklaring. Likevel ser min ene sønn aspergerisk ut, men det forstår jeg feks ikke hva ligger i, men det samme har jeg lest om aspergere, tynne, hengslete og uttrykksløse :-)

Skrevet

For meg høres det ut som en gammeldags teori.

Ifølge dagens forskning er man sikker på at disposisjonen for bipolar lidelse går i arv i ganske stor grad, men man vet ikke nøyaktig hvilke gener som er involvert.

Siden sykdommen rammer ganske mange i noen familier, vil det jo finnes likheter i utseende også, mellom familie-medlemmer som får diagnosen. Kanskje dette har blitt blandet sammen i tidligere tider, slik at man trodde utseendet kunne være indikasjon på lidelsen, mens det egentlig var et fellestrekk innen familier der mange også arvet disposisjonen for lidelsen?

Skrevet

For meg høres det ut som en gammeldags teori.

Ifølge dagens forskning er man sikker på at disposisjonen for bipolar lidelse går i arv i ganske stor grad, men man vet ikke nøyaktig hvilke gener som er involvert.

Siden sykdommen rammer ganske mange i noen familier, vil det jo finnes likheter i utseende også, mellom familie-medlemmer som får diagnosen. Kanskje dette har blitt blandet sammen i tidligere tider, slik at man trodde utseendet kunne være indikasjon på lidelsen, mens det egentlig var et fellestrekk innen familier der mange også arvet disposisjonen for lidelsen?

Hei!

''For meg høres det ut som en gammeldags teori. ''

omtrent det sa min psykiater også om likhet ved asperger syndrom.

Likevel leste jeg flere autismeeksperter mene noe om det, men kanskje er det bare familiær likhet. For på gruppen jeg går i, ser alle forskjellige ut, og ikke tynne og hengslete som jeg alltid har vært. (nå spiser jeg 2 stk bananer hver dag og slipper å høre at jeg ser så tynn ut, det er bra for meg) Men mine barn er ganske tynne og alle har store pupiller av de med asperger syndrom.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er nok en myte.

Gjest tuttelutta
Skrevet

Stemmer det ja, jeg har bipolar sykdom og ser veldig spesiell ut :-)

Skrevet

Det har jo vært en del skrullete forskere opp gjennom årene som har førsøkt å binde sammen utseende og personlige egenskaper.

En italiener, tror jeg, gikk langt i å definere et krimminelt utseende. Altså hvordan ser en skurk ut; Hodestørrelse, panne, kjeve osc.

Nazistene tok den helt ut.

Men det er, som andre alt har sagt, myter og oppspinn. Noen ganger kokt sammen for egen vinning.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...