Gå til innhold

Litium liksom "forbeholdt bp1"??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter fortsatt med svingninger av mer og mindre alvorlig karakter... Virker smo psykologen jeg går til poliklinisk ser dette bedre enn de på posten jeg er innlagt på nå... Etter jeg var hos min faste psykolog i går, ringte han avd. og snakket med overlegen. Han har snakket med meg i dag, men tydelig hadde han ikke lest journalen min. Jeg står på en cocktail av Lamictal, Seroquel og Litium. Han syntes det var rart at noen hadde satt meg på sistnevnte "fordi de vanligvis helst bruker det ved bp1. HÆÆÆ. Står det ikke i de nyere retningslinjene at Lithionit er andrevalget (etter Lamictal)?. Jeg bruker så mye som 550mg Lamictal pr dag, da jeg også har epilepsi.

Jeg sliter litt med å forstå at de synes det kanskje ville være gunstig å kutte ut et medikament uten å foreslå et alternativ når jeg er så ustabil som jeg er om dagen? I går svei jeg av 5000 spenn på en skinnjakke uten å tenke meg om. Seinere den dagen (etter å ha vært euforisk en stund) gikk jeg i kjelleren igjen. Opp og ned. Masse nerver. Likevel skriver de meg ut i morgen. Selv orker jeg ikke protestere mot det, men jeg synes denne behandlingen er litt rar. Psykiateren som satte meg på Lithionit hadde kjent meg over flere år .Det ER enn grunn til at jeg tar det. Så er denne påstanden riktig? Kunne jeg behøve mer utredning?

Skrevet

Bare så jeg glemte å få det med.

Gjest bipolarberte
Skrevet

Litium er ikke forbeholdt bp1! Men det er ofte en god medisin for bp1.

Jeg tror Litium fungerer bedre forebyggende på hypomani og mani enn Lamictal. (Fikk det inntrykket da jeg selv diskuterte dette med psykiater tidligere.)

Litium kan også i høyere doser behandle mani. Lamictal fungerer som regel best forebyggende på det depressive, men kan også forebygge hypomani/mani.Lamictal kan ikke behandle pågående mani.

Med tanke på de impulshandlingene dine så er det kanskje ikke så dumt med Litium.. du har kanskje hypomane symptomer nå i tillegg til det depressive?

Hvis Litium fungerer bra for deg eller har gjort det før så er det vel ingen grunn til å endre på det? Og det fins ulike meninger om ulike medisiner blant fagfolk, ikke alltid det er så evidensbasert, men også basert på myter og fordommer,- dessverre. Din mening og dine erfaringer skal også legges vekt på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...