Gå til innhold

Handle:Kvalitet eller pris?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spørsmålet er bare til de som tjener under 500 000 eller 700 000 i familien.

Jeg har nemlig bare kjøpt 1 eller 2 levis bukser i mitt liv,og sikkert 1-2 Lee og Wrangler.Det siste plagget jeg husker var en Jakke til 800 kr,tror det var Lee.Levis kostet 900,så jeg sparte ikke så mye.Dette var på 70 eller 80 tallet om jeg ikke husker feil.Siden da har det blitt Dressmann,og jeg har aldri klaget på kvaliteten.Den siste dressen betalte jeg 1000-2000 kr for på XXXL på Østbanen. Min onkel i Bergen skulle begraves.Hadde dårlig tid husker jeg og tok natttoget dit.

Jeg har lovet meg selv å aldri kjøpe en bil til 300 000 + om jeg ikke vinner i Lotto.Jeg gidder ikke å betale 150 000 i skatter og avgifter,og i tillegg betale renter og gebyrer på de samme pengene.

Kjøpe dog en BMW 520 for 100 000 da jeg var i sorg over dødsfall i familien.Det var en 1995 modell.Dette var i 2005.

Ingen av de 4 bilene jeg har i dag koster over 35 000,- Var dum nok til å gå på Elcon/Santanders tilbud om å låne ca 35 000 uten kasko,dumme nautet.Jeg bukla jo seff denen 323 sommer eller høsten 2009 eller 10.Fikk aldri somlet meg til å reparere den,så nå står den i garasjen.En Volvo 245 fra 89 gav jeg 5000 for,en GLE utgave med 5 gir og servo.Den skal jeg ta vare på,også en av mine 2 mazda 323 f fra 96 og 98.Den siste gav jeg 7000 for i 2012,og skal kjøre som en prest,så jeg slipper å bulke den også.Når man er trygda (Ingen Naver), har man god tid og mitt verktøy til over 5000 kr skal nok komme til nytte bare våren kommer.Har hørt rykte om noe slikt om en 2-3 mnd.

Jeg kjøper altid den billigste maten,utenom søndag,men alikevel den billigste Fjordland pakka til under 60 kr.Biff Stroganoff første søndagen og kjøttkaker den siste.Neste blir det svenske kjøttbullar.Jeg kjøper 4-6 pakker Evergood hver mnd og sper på med den gula store pakka på 0,5 kilo til ca 30 kr om jeg begynner å bli tom.Har også noe billig "søppelkaffe" til 10 kr pakka som "nødrasjon".Går jeg tom for sjokolade, kaker og sukkerbiter,har jeg suketter og den billigste mariekjeksen jeg har funnet.Tror det var 6 kr for en dobbelt pakke.Sikkert laget i tyskland eller ett annet eu land.Dropper fløte utenom lønningsdagen,20-25 kr for 1/4 liter kaffefløte er for mye for meg,så jeg bruker h-melk i de 3 andre ukene.

Jeg har kastet bort masse penger på å leie og kjøpe datamaskiner nye til 10-15 000 fra ca 1993-97.En Olivetti og en AST.Så begynte jeg å bygge mine egne og har klart å ligge under 3000 kr per stk + skjerm.Har hele tiden bare brukt

"klompeskjermer" på 15-17 tommer.i 2006 kjøpte jeg den første flatskjermen fra Packard Bell som jeg har enda.Har eid minst 10 - 15 brukte maskiner som jeg har kjøpt på qxl.no.

Den maskina jeg har nå bygde jeg rundt 2010 og har bare kjøpt en blue-ray spiller og 4 gb ram til den.Min sønn gav meg en sata 1 tb disk i 2011 og en 60 gb SSD disk.Jeg har aldri klart å slite ut hverken ram brikker,harddisker (HDD),eller andre komponenter.Men jeg har ødelagt en hdd og ett hovedkort (HK) siden jeg glemte å skru av strømmen på strøm-forsyningen (power). Etter en titt i garasjen ble jeg overrasket over å se ca 10 tommer atx kasser og ca 10 atx power.Når jeg har fått ryddet på datarommet,skal jeg gå over alle HK,og ta vare på de som virker.Har lest at man kan koble flere gamle pcer i noe som heter cluster eller noder.Programvare klarer man altids å få tak i gratis akkurat som nye filmer.Bruker den samme svenske siden med ett skip med svart flagg og hvit hodeskalle.Kan ikke skrive det i klartekst da dette i teorien ikke er tillat.

Jeg klarer ikke helt å kaste gamle ting,så nå har jeg kjøpt en symaskin og skal gå over alle klærne mine for å se om hva som fremdeles kan brukes.

Har fått dilla på Gammelt stereoutstyr fra 70 tallet.Det er bare det beste fra perioden,og kun Tandberg fra 1970-78 som er aktuelt.Vi som var 15+ i 1978 har grått mye og sørget over måten staten behandlet Vebjørn Tandberg på.Før var det mange radiofabrikker og mange brusfabrikker i Norge.Nå er det bare Roma og Grans igjen av de gamle.Fontana finnes ikke mer,de holdt til på Sagene.Tipper de gikk overende omtrent samtidig med at Sodastream kom.

Dette ble desverre enda en gang veldig langt,men spørsmålet mitt er; Har du råd til det dyreste av ting eller går du for det "midt på treet".Det er fult mulig å kjøpe biler til 5 millioner og stereoanlegg til 200 000,men jeg vat at alr dyrt taper seg enormt i pris,og at både japanere og kinesere nå lager meget god kvalitet på det meste.Sør-Korea lager bedre biler enn Lada,og Skoda er nå en del av VW konsernet.Seat også.

Skrevet

Du verden, jeg blir nesten svimmel av alle tallene;)

Gjest brøllebuff
Skrevet

Jeg tjener under 500000,- og har råd til det dyreste av det jeg har lyst på, og kjøper det billigste av masse annet. Har selvfølgelig ikke råd til det dyreste av alt, men det har jeg heller ikke lyst på :-p Jeg prioriterer det som er viktigst for meg.

Skrevet

Det er ikke alltid at høy pris er det samme som god kvalitet, spesielt ikke når det gjelder klær, motemerker er dyre, men ikke nødvendigvis bedre i kvalitet enn mer rimelige merker.

Jeg kjøper kvalitetsvarer hvis jeg vet at de skal vare en stund. Det betyr ikke nødvendigvis at jeg vil kjøpe designmøbler.

Jeg kjøper bare kvalitetsmat, jeg orker ikke å spise billigmat.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Du kan si det ble en noe lang innledning ja:) Inspirert av Knausgård?

Gjest tull og tøys
Skrevet

Det er ikke alltid at høy pris er det samme som god kvalitet, spesielt ikke når det gjelder klær, motemerker er dyre, men ikke nødvendigvis bedre i kvalitet enn mer rimelige merker.

Jeg kjøper kvalitetsvarer hvis jeg vet at de skal vare en stund. Det betyr ikke nødvendigvis at jeg vil kjøpe designmøbler.

Jeg kjøper bare kvalitetsmat, jeg orker ikke å spise billigmat.

Nei, jeg kjøper bare "billigklær", men har ikke hatt noe problem med at de mister fasongen, blir avfarget eller slitt, som de som kjøper dyre klær påstår. Klart de sier det de som jobber i merkebutikkene, det er jo det de tjener penger på.

Dette er SÅ bra kvalitet altså, da har du en bukse som holder seg like fin i alle år....

vel, jeg har en billigjakke kjøpt på salg i skapet, like fin, kjøpte den for 50 kr for 12 år siden :D

Og buksene mine holder seg også like fint..

Skrevet

Nei, jeg kjøper bare "billigklær", men har ikke hatt noe problem med at de mister fasongen, blir avfarget eller slitt, som de som kjøper dyre klær påstår. Klart de sier det de som jobber i merkebutikkene, det er jo det de tjener penger på.

Dette er SÅ bra kvalitet altså, da har du en bukse som holder seg like fin i alle år....

vel, jeg har en billigjakke kjøpt på salg i skapet, like fin, kjøpte den for 50 kr for 12 år siden :D

'' vel, jeg har en billigjakke kjøpt på salg i skapet, like fin, kjøpte den for 50 kr for 12 år siden ''

Det er vel derfor den holder seg like fin, at den henger i skapet ;-)

Skrevet

Det er ikke alltid at dyrt = god kvalitet og billig = dårlig kvalitet.

Og hva man har råd til og ikke har råd til kommer mye an på hvordan man prioriterer. Jeg har råd til å ha en gammel amerikansk bil, men det medfører at jeg ikke har råd til to sydenturer i året.

Når det gjelder mat handler jeg to ganger i uka. Mandag kjøper jeg basisvarer som melk, brød og andre ting som sjelden/aldri er på tilbud. Torsdag handler jeg det jeg trenger fra butikkens tilbud. Planlegger middager for to-tre uker framover.

Det er sjelden jeg kjøper nye klær/sko, og når jeg kjøper blir det helst på salg. Merker betyr ingenting for meg, men jeg synes det er litt ironisk at på 80-tallet var Lee et billigmerke (og det eneste merket min mor mente vi hadde råd til...). Jeg har hatt en Levis-bukse i mitt liv, kjøpt på salg i England.

Skrevet

Jeg går som regel for noe midt på treet, men det kommer helt an på hva det er. Jeg kjøper som regel ikke det billigste av shampoo, first-price-varer og veldig billige klær. Maten fordi den ofte ikke er god, shampooen er ikke god til håret mitt og veldig billige klær har som regel både dårlig kvalitet og dårlig passform. Når det gjelder sko er veldig ofte slik at man får det man betaler for og dårlige sko blir jo rett og slett ikke brukt og er totalt bortkastede penger.

Jeg er så heldig at jeg har en snill kjæreste så det hender jeg ønsker meg et ekstra lekkert/dyrt plagg til jul eller bursdag, noe jeg ikke hadde hatt råd til selv og da får jeg det. :o) Dette er forøvrig ikke noe jeg utnytter for jeg synes egentlig det er litt for galt at han skal bruke så mye penger på meg.

Når det gjelder bil har jeg en ny Volvo og det er jeg veldig glad for - jeg kjører ganske mye (ikke i forhold til mange andre da, ca. 14.000 km/år) og er glad jeg har en trygg og sikker bil som er god på vinterføre. Den har jeg forøvrig ikke betalt selv, det hadde jeg ikke hatt råd til ennå. *meget, meget takknemlig*

Gjest brøllebuff
Skrevet

''vel, jeg har en billigjakke kjøpt på salg i skapet, like fin, kjøpte den for 50 kr for 12 år siden :D''

Nå pleier vel klær å holde seg ganske godt i skapet, da, med mindre de blir utsatt for møll og slikt ;-)

Skrevet

Det ble mange detaljer!

Ingen har bruk for mer enn en bil på kjørende i familien. Kvitt deg med alle bilene, bortsatt fra 1 stk. Det samme gjelder datamaskiner. Fint at du reparerer på klær etc. med symaskin! :-) Den kunsten er det mange som ikke ser nytten av i 2013! Jeg er veldig glad for at jeg har symaskin!

Jeg handler noe i kvalitet/design, andre ting kan være rimeligere. Matkvalitet er viktig. Jeg følger med på tester når jeg skal handle både mat og ting.

Skrevet

Det ble mange detaljer!

Ingen har bruk for mer enn en bil på kjørende i familien. Kvitt deg med alle bilene, bortsatt fra 1 stk. Det samme gjelder datamaskiner. Fint at du reparerer på klær etc. med symaskin! :-) Den kunsten er det mange som ikke ser nytten av i 2013! Jeg er veldig glad for at jeg har symaskin!

Jeg handler noe i kvalitet/design, andre ting kan være rimeligere. Matkvalitet er viktig. Jeg følger med på tester når jeg skal handle både mat og ting.

Ingen har bruk for mer enn en bil PR. kjørende i familien. - skulle det være...

Skrevet

Det kommer an på... Når det gjelder klær og sko så kjøper jeg som regel rimelige ting siden jeg fort blir lei av det jeg har. A mat prøver jeg også å tenke penger, og kjøper gjerne First Price på produkter jeg vet er like gode i dette merket.

Jeg fatter ikke hva du skal med flere biler? Du kan jo ikke kjøre dem samtidig uansett ;) Jeg leaser en lelt ny Toyota Auris og betaler ca 1800 kr pr. mnd for denne. Kjører ca 16 000 i året, og trenger en god og trygg bil - også fordi jeg har med meg dyrebar last (ungene mine) :)

Gjest old man
Skrevet

Det kommer an på... Når det gjelder klær og sko så kjøper jeg som regel rimelige ting siden jeg fort blir lei av det jeg har. A mat prøver jeg også å tenke penger, og kjøper gjerne First Price på produkter jeg vet er like gode i dette merket.

Jeg fatter ikke hva du skal med flere biler? Du kan jo ikke kjøre dem samtidig uansett ;) Jeg leaser en lelt ny Toyota Auris og betaler ca 1800 kr pr. mnd for denne. Kjører ca 16 000 i året, og trenger en god og trygg bil - også fordi jeg har med meg dyrebar last (ungene mine) :)

''Jeg fatter ikke hva du skal med flere biler? Du kan jo ikke kjøre dem samtidig uansett ;) ''

Jeg fatter ikke hva dere skal med så mange par sko. Dere kan jo bare bruke et par av gangen uansett...

Skrevet

''Jeg fatter ikke hva du skal med flere biler? Du kan jo ikke kjøre dem samtidig uansett ;) ''

Jeg fatter ikke hva dere skal med så mange par sko. Dere kan jo bare bruke et par av gangen uansett...

Haha :)

De må matche antrekkene, noe en bil neppe gjør?

Dessuten får man et par sko til 300 kroner, noe man neppe får en bil for?

Skrevet

''Jeg fatter ikke hva dere skal med så mange par sko. Dere kan jo bare bruke et par av gangen uansett...''

*hehe* Det har litt med vær, føre og bruksområde å gjøre da. På samme måte som man har sommerdekk og vinterdekk på bilen. :o)

Gjest tull og tøys
Skrevet

''vel, jeg har en billigjakke kjøpt på salg i skapet, like fin, kjøpte den for 50 kr for 12 år siden :D''

Nå pleier vel klær å holde seg ganske godt i skapet, da, med mindre de blir utsatt for møll og slikt ;-)

Tsk jeg har brukt den mye og da :)

Skrevet

Haha :)

De må matche antrekkene, noe en bil neppe gjør?

Dessuten får man et par sko til 300 kroner, noe man neppe får en bil for?

Alle mine 4 biler kostet tilsammen 45 000.Det får man 100 billige sko for eller 20-50 dyre.

Mange "kaster den gamle bilen sin når dekkene er utslitte,clutchen må byttes og den må til EU kontroll.Jeg har 3 biler fra 1992-98.2 mazda og en toyota og en volvo fra 1989.

Jeg har dobbelt garasje og verktøy for 5000 kr.Regner med at en av bilene vil vare i enda 5 år,og dette har kostet meg 10 000 kr året med verktøy eller 833 kr mnd.Jeg betaler bare årsavgift for en bil av gangen.Hvor mange har bilhold under kr 1500 per mnd inkludert forsikring? Bare tilegg for bensin,

olje,frostvæske og dekk.Mitt lokale gummiverksted bytter dekk for under 100 kr stk.Jeg har minst 20 dekk i 13 og 14 tommer med godt mønster det vil si over 3 mm.Dette er både sommer,vinter og piggdekk.

Skrevet

Det ble mange detaljer!

Jeg kan aldri huske at jeg har spist hummer,indrefilet eller andre godsaker,men flatbiff har jeg spist mye av.Deilig med den franske smørsausen med gressløk.Bakt potet.Nå går det ofte i potetsalat for å sopare tid.

Har dårlig matlyst for tiden og har dårlige tenner,så kjøttet må være meget mørt,ellers går det mye i pølser,kjløøkaker,pizza og pasta.

Er nok ganske glad i sukker og klarer vel aldri å vende meg av med cola,solo eller villa-farris.Sprite,7up og sitronbrus er utrolig kjedelige.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...