Gå til innhold

Skal fortsette med medisinene en stund til

Anbefalte innlegg

Gjest bølger
Skrevet

Dere som er lei av innleggene mine kan bare la vær å lese dem.

Jeg ringte psykiateren forrige uke og sa at jeg ikke hadde effekt av økningen på wellbutrin. Skulle likevel fortsette til jeg har time i midten av neste måned. Noen ganger føler jeg meg bedre og håper at de begynner å ha effekt, men så går det ned igjen. I dag har jeg hatt en elendig dag. Selvskading, tanker om at nå orker jeg ikke mer og vil ta alle tablettene mine. Jeg har ingen ytre ting som skulle gjøre meg nedfor. I morgen har jeg kanskje en bedre dag og da forstår jeg ikke at jeg har skrevet dette. Men akkurat nå har jeg det slik, og trenger å få det ut.

De sier at friske også har gode og dårlige dager, men skifter det slik hos friske?

Vet ikke om jeg noen ganger er litt bedre enn jeg har vært de siste månedene, men likevel går det opp og ned. Kan jeg da si at jeg har litt effekt av medisinene? Kan jeg fremdeles håpe på mer effekt? Økte til 450 mg i slutten av desember. I tillegg bruker jeg 20 mg fluoksetin.

Skrevet

''De sier at friske også har gode og dårlige dager, men skifter det slik hos friske?''

Det tror jeg. Ikke for alle men mange friske svinger mye, de er sure, sinte, irriterte, triste osv. Så kan det snu, veldig mange folk er mye opp og ned.

Skrevet

''De sier at friske også har gode og dårlige dager, men skifter det slik hos friske?''

Nei, jeg kjenner meg ikke helt igjen i det.

En dårlig dag for meg kan f.eks. være at alt føles tyngre enn vanlig, jeg har ikke lyst til å stå opp, gå på jobb, lage mat til barna, handle, gjøre husarbeide etc.

Slike dager er ikke så vanlige. Et par dager i hver måned kanskje, i snitt.

Men jeg tar meg sammen og gjør det allikevel - bortsett fra husarbeidet kanskje, som kan utsettes til en bedre dag.

Det er ikke vanskelig å ta seg sammen. Jeg bare gjør det. Sleper meg gjennom dagen selv om det er litt tungt, og vanligvis ser det lysere ut utpå kvelden eller dagen etter. Kanskje til og med allerede når jeg er i gang med arbeidsdagen.

Når jeg sier at det ikke er vanskelig å ta seg sammen, er ikke det fordi jeg tror det ikke er vanskelig for deg. Det tror jeg det er, og der ligger vel den viktigste forskjellen i å være frisk vs syk.

Gjest bølger
Skrevet

Det tror jeg. Ikke for alle men mange friske svinger mye, de er sure, sinte, irriterte, triste osv. Så kan det snu, veldig mange folk er mye opp og ned.

Uten noen som helst grunn også?

Skrevet

Uten noen som helst grunn også?

Ja, mange har humørsvingninger, enkelte kvinnfolk er rett og slett bare hurper. Har sikkert med hormoner å gjøre og, og enkelte menn er bare drittsekker. De er ikke syke, bare full av bullshit!

Gjest bølger
Skrevet

Nei, jeg kjenner meg ikke helt igjen i det.

En dårlig dag for meg kan f.eks. være at alt føles tyngre enn vanlig, jeg har ikke lyst til å stå opp, gå på jobb, lage mat til barna, handle, gjøre husarbeide etc.

Slike dager er ikke så vanlige. Et par dager i hver måned kanskje, i snitt.

Men jeg tar meg sammen og gjør det allikevel - bortsett fra husarbeidet kanskje, som kan utsettes til en bedre dag.

Det er ikke vanskelig å ta seg sammen. Jeg bare gjør det. Sleper meg gjennom dagen selv om det er litt tungt, og vanligvis ser det lysere ut utpå kvelden eller dagen etter. Kanskje til og med allerede når jeg er i gang med arbeidsdagen.

Når jeg sier at det ikke er vanskelig å ta seg sammen, er ikke det fordi jeg tror det ikke er vanskelig for deg. Det tror jeg det er, og der ligger vel den viktigste forskjellen i å være frisk vs syk.

Jeg har laget middag, men ikke så mye mer. Skal prøve å få gjort noe nå.

Gjest bølger
Skrevet

Ja, mange har humørsvingninger, enkelte kvinnfolk er rett og slett bare hurper. Har sikkert med hormoner å gjøre og, og enkelte menn er bare drittsekker. De er ikke syke, bare full av bullshit!

Jeg retter ikke humørsvingningene mine mot andre. Prøver å holde de for meg selv

Skrevet

Jeg retter ikke humørsvingningene mine mot andre. Prøver å holde de for meg selv

Ok, men du sliter vel psykisk?

Mener de friske jeg nå, det er normalt også.

Gjest bølger
Skrevet

Ok, men du sliter vel psykisk?

Mener de friske jeg nå, det er normalt også.

Ja, jeg sliter psykisk. Men lurer noen ganger på om det er slik livet er. At det bare er jeg som må ta meg sammen og klare å takle det. Derfor vil jeg gjerne høre hvordan friske har opp og ned turer.

Skrevet

Ja, jeg sliter psykisk. Men lurer noen ganger på om det er slik livet er. At det bare er jeg som må ta meg sammen og klare å takle det. Derfor vil jeg gjerne høre hvordan friske har opp og ned turer.

Det er vel forskjellig, men du skal ikke være nødt å slite deg gjennom livet. Da er det noe galt en plass, du skal kunne ha et alright liv. Men psykisk sykdom er jo noe dritt, håper du har gode stunder og. De er til for å nytes.

Skrevet

Husk at det å bli frisk av en depresjon er en humprte vei. Det virker som du har flere gode dager enn før, og der kan tyde på.at Wellbutrinen er i ferd med å virke.

Vær tålmodig :)

Gjest tuttelutta
Skrevet

Stemningsstabiliserende er vel tingen om man har bp. Har du det?

Gjest bølger
Skrevet

Stemningsstabiliserende er vel tingen om man har bp. Har du det?

Psykiateren mener at det er BP2. Det var stemningsstabiliserende jeg spurte etter, men han ville prøve wellbutrinen. Synes det var lenge å vente i nesten 3 måneder før vi skulle vurdere effekten.

Gjest bølger
Skrevet

Husk at det å bli frisk av en depresjon er en humprte vei. Det virker som du har flere gode dager enn før, og der kan tyde på.at Wellbutrinen er i ferd med å virke.

Vær tålmodig :)

Vet ikke hva jeg har hatt. Deprimert når jeg stod opp i dag, og vanskelig for å konsentrere meg på jobb. Til slutt tok jeg en sobril, og da fungerte jeg bedre.

Første gang jeg begynte med wellbutrin fikk jeg ganske raskt effekt. Sluttet nesten og sove og hadde skikkelig energi. Nå tror jeg at jeg er blitt immun mot medisiner.

Gjest bølger
Skrevet

Det er vel forskjellig, men du skal ikke være nødt å slite deg gjennom livet. Da er det noe galt en plass, du skal kunne ha et alright liv. Men psykisk sykdom er jo noe dritt, håper du har gode stunder og. De er til for å nytes.

Jeg synes følelsene ofte er for tøffe. Da ser jeg ikke alltid vitsen med livet.

Skrevet

Vet ikke hva jeg har hatt. Deprimert når jeg stod opp i dag, og vanskelig for å konsentrere meg på jobb. Til slutt tok jeg en sobril, og da fungerte jeg bedre.

Første gang jeg begynte med wellbutrin fikk jeg ganske raskt effekt. Sluttet nesten og sove og hadde skikkelig energi. Nå tror jeg at jeg er blitt immun mot medisiner.

Husk at angst og depresjon også ofte henger sammen da. Sobril virker jo mot angst og uro?

Gjest bølger
Skrevet

Husk at angst og depresjon også ofte henger sammen da. Sobril virker jo mot angst og uro?

Første medisinene jeg fikk for depresjon var sobril. etter en halv tablett ble jeg helt likegyldig. Hadde knapt nok tatt en tablett i hele mitt liv. Nå må jeg ha mye mer og de virker mye dårligere. Men de hjalp meg til å konsentrer meg om jobben.

Skrevet

Første medisinene jeg fikk for depresjon var sobril. etter en halv tablett ble jeg helt likegyldig. Hadde knapt nok tatt en tablett i hele mitt liv. Nå må jeg ha mye mer og de virker mye dårligere. Men de hjalp meg til å konsentrer meg om jobben.

Forstår jeg det riktig er det dessverre slik det er med Sobril når du har brukt de en stund.

Prøv å se frem til at/når du har time hos psykiateren din. Synes du bør få en skikkelig utredning nå.

Gjest bølger
Skrevet

Forstår jeg det riktig er det dessverre slik det er med Sobril når du har brukt de en stund.

Prøv å se frem til at/når du har time hos psykiateren din. Synes du bør få en skikkelig utredning nå.

Sobril er en kortvarig løsning.

Synes det har vært lenge og vente til jeg skal til psykiateren. Jeg tror det var i november jeg spurte fastlegen om å få begynne på stemningsstabiliserende. Fastlegen sendte spørsmålet videre til psykiateren som valgte heller wellbutrinen. Og når ikke den har effekt så må jeg likevel vente enda lenger. 'Er vel ikke så merkelig at jeg blir frustrert.

Skrevet

Sobril er en kortvarig løsning.

Synes det har vært lenge og vente til jeg skal til psykiateren. Jeg tror det var i november jeg spurte fastlegen om å få begynne på stemningsstabiliserende. Fastlegen sendte spørsmålet videre til psykiateren som valgte heller wellbutrinen. Og når ikke den har effekt så må jeg likevel vente enda lenger. 'Er vel ikke så merkelig at jeg blir frustrert.

Skjønner veldig godt at du blir frusrert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...