Gå til innhold

Klær

Gjest Kjøper dere så dyre klær?

Anbefalte innlegg

Gjest Kjøper dere så dyre klær?
Skrevet

Jeg vet jo at folk må få gjøre som de vil og sånn, men hva synes dere egentlig om foreldre som gir Parajumper og Canada Goose. jakker til 6-8000 kroner til 12- åringene sine.

Vi har saktens råd til det, men jeg synes det er SÅ unødvendig og en uting å gjøre. Det skaper dessuten en masse trøbbel og press blant jentene, og mas på foreldrene.

Jeg skjønner ikke at foreldre gjør sånt, jeg - at de ikke skjønner hvilke effekt slike ting har i den alderen.

Mange har jo råd til å kjøpe sånt, dersom de vil prioritere det. Vi har også det. Men det er så utrolig fjernt for meg å skulle bruke så mye penger på et plagg til et barn, og dessuten vet jeg jo at det er mange som har mye dårligere økonomi enn vi har, og jeg ønsker ikke å bidra til press.

Hva er motivet til foreldrene som kjøper så dyre ting til barna sine, for at de skal bruke dem på skolen?

Needless to say, så er jo vi verdens aller, aller kjipeste foreldre akkurat nå. Jeg håper hun får ryggrad av dette her.... Det kommer til å bli mye kjipe foreldre, og lite merkevarer oppgjennom, nemlig.

Skrevet

Aldri i livet om jeg hadde gjort det - rik eller ikke!

Gjest Norge i dag!
Skrevet

Foreldre setter status veldig høyt. For seg selv, og barna sine.

Skrevet

Aldri i verden. Da måtte ungene ha spart til det sjøl i så fall. Bortsett fra bunaden min er det dyreste plagget jeg har en Bergans dun-parkas til 3000,- og den fikk jeg i gave fra kjæresten fordi jeg er en frossenpinn.

Å gi noe så dyrt til en unge som for det første kanskje vokser ut av plagget i løpet av 1-2 år og for det andre kanskje finner ut om 3 mnd at plagget ikke var så kult allikevel - er galskap.

Skrevet

Jeg er enig med deg, jeg, og i tillegg til dyre merkeklær kan jeg også slenge på at jeg syns det er meningsløst med sexy klær til småjenter.

Vi har råd til å kjøpe disse dyre klærne isolert sett, men da vil det jo bli mindre til andre ting. De må gjerne spare til spesielle ting sjøl, men heldigvis har de ikke gjort slike "stunt" enda; de er ikke tenåringen heller, mine da.

Å ha gode klær til aktiviteter har vi prioritert, så der har de nok hatt dyrere klær enn mange andre. Merket i seg selv er ikke så viktig, men funksjonalitet har stått høyt - og noe har da blitt dyrere enn det billigste. Det synes jeg er greiere å forsvare enn klær som kun er for show-off.

Gjest Melis37
Skrevet

Glad jeg ikke har det gnålet der,om jeg så hadde hatt råd,hadde jeg ALDRI kjøpt en så dyr jakke. Det er jo galskap at unger/tenåringer ønsker seg så dyre klær eller ting generelt.

Man fryser ikke i en jakke fra phenix sies det,men det gjør du faen ikke med en fra cubus heller.

Skrevet

Glad jeg ikke har det gnålet der,om jeg så hadde hatt råd,hadde jeg ALDRI kjøpt en så dyr jakke. Det er jo galskap at unger/tenåringer ønsker seg så dyre klær eller ting generelt.

Man fryser ikke i en jakke fra phenix sies det,men det gjør du faen ikke med en fra cubus heller.

''Man fryser ikke i en jakke fra phenix sies det,men det gjør du faen ikke med en fra cubus heller.''

Nja... Er man en skikkelig frossenpinn som meg så må man ha noe bedre enn jakkene fra Cubus når det er -20. Og det har det ofte vært de siste vintrene her i Trøndelag. Jeg elsker dunparkasen min - den føles som å ikle seg en dundyne! Jentungen sier jeg ser ut som en liten bamse i den. :o)

Gjest Melis37
Skrevet

''Man fryser ikke i en jakke fra phenix sies det,men det gjør du faen ikke med en fra cubus heller.''

Nja... Er man en skikkelig frossenpinn som meg så må man ha noe bedre enn jakkene fra Cubus når det er -20. Og det har det ofte vært de siste vintrene her i Trøndelag. Jeg elsker dunparkasen min - den føles som å ikle seg en dundyne! Jentungen sier jeg ser ut som en liten bamse i den. :o)

Var mere et utsagn,til de som skal flotte seg med dyre ting. Tipper du ser fin ut som en liten bamse, i den fine jakka di,Lillemus :)

Frossenpinn er jeg selv også :) men har vært heldig å funnet en kopi av noe slag for en slik goose jakke,kostet max 500 kr den gangen for 2 år siden :)

Skrevet

Fikk en varm dunjakke av mine foreldre i 2000-2004,og den er like varm enda.Men har bare brukt den når det er kaldere enn -10 grader.Den heter "Carlo Bugatti" og er laget i Italia.Det heter jo de italienske alper,Er det over 10 grader bruker jeg en tynnere "boblejakke" jeg betalte under 500 kr for.

Jeg har aldri betalt over 1000 kr for noe plagg utenom en mørk dress,og kommer aldri til å gjøre det heller,om jeg ikke får noen skade elelr slitasje da.De joggeskoene fra Nike til 999 fungerer like bra som de til 1500!

Skrevet

12 åringen min har en Comlumbia dunjakke vi kjøpte på lagersalg i høst for 500 kroner. Den er hun så langt strålende fornøyd med. Jeg gruer meg dog enormt til høsten når hun begynner på ungdomsskolen.... Så langt har det vært aboslutt null gnåling og masing om klær, men Aftenposten hadde nylig en artikkel om ungdom og dyre jakker... Den var fra den ungdomsskolen som min håpefulle skal begynne på, og det lover IKKE bra. Der gikk det i Parajumpers, Canada Goose, og i tillegg skolevesker à la Mulberry!!! Jeg ba henne lese artikkelen, og hun bare himlet med øynene. Jeg fryter dog at hun vil bli til de grader påvirket av elevene i 9. og. 10. klasse at vi vil få dette gnålet vi også. Så lang har vi spart mye på å ha barn med lite klesinteresse.

Skrevet

Fikk en varm dunjakke av mine foreldre i 2000-2004,og den er like varm enda.Men har bare brukt den når det er kaldere enn -10 grader.Den heter "Carlo Bugatti" og er laget i Italia.Det heter jo de italienske alper,Er det over 10 grader bruker jeg en tynnere "boblejakke" jeg betalte under 500 kr for.

Jeg har aldri betalt over 1000 kr for noe plagg utenom en mørk dress,og kommer aldri til å gjøre det heller,om jeg ikke får noen skade elelr slitasje da.De joggeskoene fra Nike til 999 fungerer like bra som de til 1500!

Ganske enig med deg. Jeg kjøpte en boble/dynekåpå på B young for 150 kroner (utrolig at det er mulig!) og den fungerer fint ned til en ca minus 5. Så har jeg en dunevariant til litt kaldere vær. Joggesko er jeg nøyere med, fordi jeg løper mye. Derfor kjøper jeg sko konsekvent på Løplabbet for å få riktige sko til mine føtter. På samme måte får barna mine skøyter til flere tusen kroner ettersom de begge driver aktivt med kunstløp og trener mange ganger i uka. Det er faktisk ikke alltid at billig er like bra altså - men veldig ofte funker det helt fint. Man må nesten se på behovet.

Min svoger har en kone med dyr designersmak. Han påstår at ingenting kommer inn i heimen hos dem uten å passere "kvalitetskontrollen". Dette er selvsagt bare tull. "Designkontrollen " skulle man kalt det. Eksempelvis skulle jeg mene at vår brødrister til 200 kroner som er i daglig bruk, og som nå er 10 år gammel har omtrent like god kvalitet som deres til 3500,- - i alle fall om man begynner å sammenligne hvor mange brødristere jeg kunne fått for den summen.....

Skrevet

Jeg har en sønn i 8. klasse. Han går vel ikke på den ungdomsskolen (vi bor i Oslo) med mest motepress, men vi merker godt at han bryr seg om merker og denslags nå - etter å ha gått i omtrent hva som helst sine første 13 leveår. Han mumler noe om at "jentene liker jålestil", og av en eller annen grunn har deres mening fått større betydning enn tidligere ;-) Så jentenes klespreferanser påvirker tydeligvis gutta også...

Siden han har vært veldig grei hittil, får han bestemme _litt_ selv, men det er ikke snakk om slike priser som du nevner. Dyre merker kjøper jeg bare på kjempesalg. Han trengte ny vinterjakke nå uansett, og den ble kjøpt på outlet i Vestby. Han måtte betale 1/3 med sine egne julegavepenger, resten fikk han av oss. Den holder sikkert neste vinter også, og det blir ikke aktuelt å bytte den ut bare fordi det kommer noe kulere. Samme sted kjøpte vi også vintersko til omtrent halv pris.

Det eneste vi finansierer uten særlig diskusjon, er sportsutstyr. F.eks. er fotballsko en betydelig utgift for tenåringer. Men det varer bare så lenge han trener seriøst, og det vet han.

Skrevet

Ingen av mine har fått så dyre klær, det har vært lite press der vi bor.

Skrevet

Jeg har en sønn i 8. klasse. Han går vel ikke på den ungdomsskolen (vi bor i Oslo) med mest motepress, men vi merker godt at han bryr seg om merker og denslags nå - etter å ha gått i omtrent hva som helst sine første 13 leveår. Han mumler noe om at "jentene liker jålestil", og av en eller annen grunn har deres mening fått større betydning enn tidligere ;-) Så jentenes klespreferanser påvirker tydeligvis gutta også...

Siden han har vært veldig grei hittil, får han bestemme _litt_ selv, men det er ikke snakk om slike priser som du nevner. Dyre merker kjøper jeg bare på kjempesalg. Han trengte ny vinterjakke nå uansett, og den ble kjøpt på outlet i Vestby. Han måtte betale 1/3 med sine egne julegavepenger, resten fikk han av oss. Den holder sikkert neste vinter også, og det blir ikke aktuelt å bytte den ut bare fordi det kommer noe kulere. Samme sted kjøpte vi også vintersko til omtrent halv pris.

Det eneste vi finansierer uten særlig diskusjon, er sportsutstyr. F.eks. er fotballsko en betydelig utgift for tenåringer. Men det varer bare så lenge han trener seriøst, og det vet han.

Apropos fotballsko:

Jeg synes gutten min "akkurat" hadde fått nye med store knotter. Han ymtet frempå om at han trengte nye sko. Kameraten støttet ham og sa at han hadde hatt dem dødslenge.

Vi fant ut at de var kjøpt i fjor vinter, altså ca ett år siden. Kameraten hadde fått nye da og nye i sommer. Gutten min fikk med små knotter i sommer - så han har jo fått to par på ett år - men det holder kanskje ikke? Han bruker jo joggesko også på trening - det blir himla mange skokjøp...

Men forsåvidt, han har muligens vokst litt igjen (stått stille en stund), så han må selvsagt få nye - jeg synes bare det blir mye utstyr. Og jeg har jo ikke nevnt keeperhanskene.... de koster 500-600 kr og varer under ett år :-(

Skrevet

Jeg synes det høres helt vilt ut!

Ikke snakk om mine hadde fått så dyre klær. Det har vært forholdsvis lite klespress på ungene mine foreløpig, men jeg regner jo med at det kommer på ungdomsskolen. Eldstemann går i 8., men han bryr seg ikke så mye om merker - eller kanksje litt på gensere og skjorter forresten.

Vi bor i et område med høye inntekter, så jeg vil tro at mine unger også etterhvert kommer med noen hårreisende ønsker. Vi ønsker ikke å støtte opp under dette presset. Det kan likevel være at de en sjelden gang kan velge å få ett litt dyrt og populært plagg - men det skal absolutt ikke være en selvfølge, og ikke være regelen.

Gjest Elextra
Skrevet

Har sett at mange av ungdomsskoleelevene har slike jakker rundt her vi bor, og har undret meg litt over om foreldrene ukritisk kjøper disse, om det er gaver eller om barna sparer selv. Jeg ville aldri kjøpt så dyr jakke til mine barn, det gir helt feil signaler på flere måter.

Når det er sagt er jeg "velsignet" med to gutter som bryr seg svært lite om moter, merker og klær generelt. Men det kan jo forandre seg...

Skrevet

De ungdommene jeg kjenner er selv "motstandere" av så dyre merkeklær. Det dyreste plagget jeg kan huske at noen av dem har fått, er en vinterjakke til litt over 2000,- (til en ferdig utvokst 17-åring).

Den største utgiftsposten er ofte sportsutstyr, blant annet fotballsko som laban nevner.

Skrevet

Nei, jeg synes ikke det er greit. Selv sønnen min som jobber og tjener endel får ikke lov til det.

Skrevet

12 åringen min har en Comlumbia dunjakke vi kjøpte på lagersalg i høst for 500 kroner. Den er hun så langt strålende fornøyd med. Jeg gruer meg dog enormt til høsten når hun begynner på ungdomsskolen.... Så langt har det vært aboslutt null gnåling og masing om klær, men Aftenposten hadde nylig en artikkel om ungdom og dyre jakker... Den var fra den ungdomsskolen som min håpefulle skal begynne på, og det lover IKKE bra. Der gikk det i Parajumpers, Canada Goose, og i tillegg skolevesker à la Mulberry!!! Jeg ba henne lese artikkelen, og hun bare himlet med øynene. Jeg fryter dog at hun vil bli til de grader påvirket av elevene i 9. og. 10. klasse at vi vil få dette gnålet vi også. Så lang har vi spart mye på å ha barn med lite klesinteresse.

''Jeg ba henne lese artikkelen, og hun bare himlet med øynene. Jeg fryter dog at hun vil bli til de grader påvirket av elevene i 9. og. 10. klasse at vi vil få dette gnålet vi også.''

Jeg har også ei som begynner på ungdomsskolen til høsten, foreløbig er hun såpass selvsikker at hun ikke bryr seg om hva de andre har på seg - ikke på andre måter enn at hun helst ikke vil ha det samme som alle andre. :o) Men jeg er også spent på hvordan det blir fremover ja.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...