Gå til innhold

Enkelt for psykiateren å si..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sant det, men man bør jo helst gjemme seg såpass godt at det ikke skjer da.

Jeg ville ikke ha gjort slikt i dag. Jeg er blitt for gammel og fornuftig (tror jeg) :-)

Har vært med på det men trodde faktisk ikke det var lov... :)

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

9

• jonia

4

• megler Smekk

3

Mest aktive i denne tråden

IngridSletten
Skrevet

Jeg ville ikke ha gjort slikt i dag. Jeg er blitt for gammel og fornuftig (tror jeg) :-)

Når er man for gammel til sånt da? ;-)

Jeg er snart 50 og er langt fra for gammel.

Er ikke du nysingel og med ung elsker? Situasjonen er vel bortimot ideell ;-)

Skrevet

Sexfiksert? Et av fem forslag inneholdt noe om sex.

Det er fortsatt slik at en del par mener at sex kan være en del av det gode samlivet.

Alle de 5 forslagene kan ende med det.... ;)

Skrevet

Hei!

''Jeg har vært på møter med flere instanser der legen omtrent har forlangt saksbehandling over bordet- og lovnader om tusenvis av kroner i støtte til både det ene og det andre.''

Det er en fornuftig lege! mange har så lite at bare inntekten er til å bli syk av. Alle trenger ferie og alle barn bør få fritidsaktiviteter, og alle bør ha rikelig til jul, hvis ikke et sosialkontor forstår det, så er det bra noen forlanger, det handler om sunn fornuft.

Synes du det er fornuftig å forlange lovnader om støtte til ting som ligger langt utenfor det sosialstønad skal dekke?

Saksbehandlere på sosialkontor er også mennesker med lover og regler de skal forholde seg til. (og med ganske så lav lønn også). Saksbehandler må konferere med overordnede i mange tilfeller, og kan ikke love noe på et møte.

En ting er å forhøre seg, noe annet er å legge press. Regelen er at man kan alltid søke. Å søke er ikke ensbetydende med å få innvilget.

Noen har lave inntekter, og må disponere stramt, ja. Det gjelder mange, og det kan ha ulike grunner.

Hvorfor skal man ha rikelig til jul? Hvem har kommet på at julen koster så mye penger? Det er en kristen høytid, der samvær og nestekjærlighet er det viktigste. Jeg synes også barn skal få gaver til jul, men jeg synes juleutgiftene har tatt aldeles av- og man begrunner et vannvittig forbruk med at det er jul. Det tror jeg Jesus ville mislikt.

(Nå har jeg lyst å dra historien om juletillegget og alle muslimene som søkte om det...)

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Når er man for gammel til sånt da? ;-)

Jeg er snart 50 og er langt fra for gammel.

Er ikke du nysingel og med ung elsker? Situasjonen er vel bortimot ideell ;-)

''Når er man for gammel til sånt da? ;-)''

Nei altså, jeg vet ikke jeg :-) Jeg er 46.

''Jeg er snart 50 og er langt fra for gammel''

Ok :-)

''Er ikke du nysingel og med ung elsker?''

Ung elsker? Han er 53. Jeg må jo ha en jeg kan prate med også :-)

'' Situasjonen er vel bortimot ideell ;-)''

Det er for kaldt nå ihvertfall :-)

Gjest tuttelutta
Skrevet

Et nummer i det fri???

Hva tror du folk sier da, som måtte passere og være "vitne" til det... er det "akseptabelt"?

Er man forelsket og glad i noen så ser man ofte ikke annet enn den man er glad i. Det finnes dessuten mange øde steder der ute i det fri :-)

Skrevet

Hei!

''Jeg har vært på møter med flere instanser der legen omtrent har forlangt saksbehandling over bordet- og lovnader om tusenvis av kroner i støtte til både det ene og det andre.''

Det er en fornuftig lege! mange har så lite at bare inntekten er til å bli syk av. Alle trenger ferie og alle barn bør få fritidsaktiviteter, og alle bør ha rikelig til jul, hvis ikke et sosialkontor forstår det, så er det bra noen forlanger, det handler om sunn fornuft.

Men det er vel fortsatt et poeng å følge et felles regelverk for slik støtte, det skal ikke være avhengig av hvorvidt man har en lege som er flink til å mase eller ikke. Det er ikke legens jobb å tildele økonomisk støtte.

Det er en grunn til at man får støtte ut fra situasjon (som familiestørrelse og boforhold) og total inntekt. Det er ikke rettferdig hvis noen får offentlige midler til ferietur og julefeiring fordi de har sløst bort sin egen inntekt. Om reglene er for strenge eller bidragene for lave, er en annen diskusjon.

Skrevet

Synes du det er fornuftig å forlange lovnader om støtte til ting som ligger langt utenfor det sosialstønad skal dekke?

Saksbehandlere på sosialkontor er også mennesker med lover og regler de skal forholde seg til. (og med ganske så lav lønn også). Saksbehandler må konferere med overordnede i mange tilfeller, og kan ikke love noe på et møte.

En ting er å forhøre seg, noe annet er å legge press. Regelen er at man kan alltid søke. Å søke er ikke ensbetydende med å få innvilget.

Noen har lave inntekter, og må disponere stramt, ja. Det gjelder mange, og det kan ha ulike grunner.

Hvorfor skal man ha rikelig til jul? Hvem har kommet på at julen koster så mye penger? Det er en kristen høytid, der samvær og nestekjærlighet er det viktigste. Jeg synes også barn skal få gaver til jul, men jeg synes juleutgiftene har tatt aldeles av- og man begrunner et vannvittig forbruk med at det er jul. Det tror jeg Jesus ville mislikt.

(Nå har jeg lyst å dra historien om juletillegget og alle muslimene som søkte om det...)

''Det er en kristen høytid''

Julen er opprinnelig en hedensk tradisjon.

Skrevet

Hei!

Nei men jeg syns den legen/ evt de legene gjorde noe fornuftig og riktig, og kanskje er det det motet som av og til mangler.

Og ja jeg syns også muslimer skal ha rikelig til jul, jeg syns ikke barn skal straffes fordi deres foreldre er syke og ute av stand til å gi de det minimum alle barn bør ha rett og krav på:

Fritidsaktiviteter.

Julegaver til alle også muslimer!!

(jul feires i vårt flerkulturelle land av mange flere enn de kristne)

Nye klær til Id (muslimenes høytid)

Ferie hver år!

For å nevne noe...

Ang Jesus så tror jeg han ikke hadde slått i bordet på et sosialkontor men heller veltet bordet og klemt mange tær og gitt mange mye å tenke på.

Å gi barn en sikker og trygg barndom, uten for mange bekymringer, evt betalt av staten er en god investering og forebygging for deres helse og fremtid og velferd.

Jeg mener virkelig at man kan nekte å være med på uretten som begås mot mange, og særlig tenker jeg på barna av syke og fattige foreldre.

Skrevet

Hei!

''Alle trenger ferie og alle barn bør få fritidsaktiviteter, og alle bør ha rikelig til jul, hvis ikke et sosialkontor forstår det, så er det bra noen forlanger, det handler om sunn fornuft.''

Det handler om hvordan man administrerer sine egne penger, det hander om regler, og det handle om knappe offentlige ressurser.

Skrevet

Men det er vel fortsatt et poeng å følge et felles regelverk for slik støtte, det skal ikke være avhengig av hvorvidt man har en lege som er flink til å mase eller ikke. Det er ikke legens jobb å tildele økonomisk støtte.

Det er en grunn til at man får støtte ut fra situasjon (som familiestørrelse og boforhold) og total inntekt. Det er ikke rettferdig hvis noen får offentlige midler til ferietur og julefeiring fordi de har sløst bort sin egen inntekt. Om reglene er for strenge eller bidragene for lave, er en annen diskusjon.

Hei!

''Det er ikke rettferdig hvis noen får offentlige midler til ferietur og julefeiring fordi de har sløst bort sin egen inntekt.''

Det fins ingen på lav inntekt/ evt sosialstønad som sløser.

Det fins kun fattigdom, og den fattigdommen er det helt urimelig at barna skal lide under. Så ja det bør gjøres rom for unntak, for fornuft, bruke skjønn, bytte bort umulige saksbehandlere m.m

I den forbindelse kreves det noe som kanskje for ofte mangler, at man engasjerer seg på andres vegne og mer enn trengt og behøvd.

Dette kan være starten på en debatt om å øke sosialstønadene... og levekårene for barn av fattige foreldre.

Den debatten må komme, hvis vi vil ha et godt samfunn med nokså like muligheter for barn.

Skrevet

Hei!

''Det er ikke rettferdig hvis noen får offentlige midler til ferietur og julefeiring fordi de har sløst bort sin egen inntekt.''

Det fins kun fattigdom, og den fattigdommen er det helt urimelig at barna skal lide under. Så ja det bør gjøres rom for unntak, for fornuft, bruke skjønn, bytte bort umulige saksbehandlere m.m

I den forbindelse kreves det noe som kanskje for ofte mangler, at man engasjerer seg på andres vegne og mer enn trengt og behøvd.

Dette kan være starten på en debatt om å øke sosialstønadene... og levekårene for barn av fattige foreldre.

Den debatten må komme, hvis vi vil ha et godt samfunn med nokså like muligheter for barn.

Poenget til jonia var at de har regler for å tildele støtte, og de reglene kan verken legen eller klienten eller saksbehandleren forandre der og da. Det kan tenkes at reglene er feil, men det er en annen diskusjon.

Man kan selvfølgelig havne i en vanskelig økonomisk situasjon fordi man ikke kan styre penger, uansett utgangspunkt. Men jeg er enig med deg i at de fleste med så lav inntekt at de er berettiget til stønad, nok ikke har noe å sløse bort.

Skrevet

Hei!

Nei men jeg syns den legen/ evt de legene gjorde noe fornuftig og riktig, og kanskje er det det motet som av og til mangler.

Og ja jeg syns også muslimer skal ha rikelig til jul, jeg syns ikke barn skal straffes fordi deres foreldre er syke og ute av stand til å gi de det minimum alle barn bør ha rett og krav på:

Fritidsaktiviteter.

Julegaver til alle også muslimer!!

(jul feires i vårt flerkulturelle land av mange flere enn de kristne)

Nye klær til Id (muslimenes høytid)

Ferie hver år!

For å nevne noe...

Ang Jesus så tror jeg han ikke hadde slått i bordet på et sosialkontor men heller veltet bordet og klemt mange tær og gitt mange mye å tenke på.

Å gi barn en sikker og trygg barndom, uten for mange bekymringer, evt betalt av staten er en god investering og forebygging for deres helse og fremtid og velferd.

Jeg mener virkelig at man kan nekte å være med på uretten som begås mot mange, og særlig tenker jeg på barna av syke og fattige foreldre.

Jeg tror noen barns problemer kunne vært løst med å gi mer penger til foreldrene, men langtfra alle.

En del har disponeringsproblemer i tillegg til lav inntekt.

Noen har store disponeringsproblemer og helt grei eller god inntekt.

Noen synes det er viktigere med ny TV enn å betale strømregningen.

En må også huske at det er mange med lav arbeidsinntekt. I en del tilfeller er trygd eller sosialstønad en god del mer enn det man realistisk vil kunne få i arbeidsinntekt. Er det rimelig at det skal være slik? Jeg mener det skal være økonomisk lønnsomt å arbeide.

Mitt poeng er at en del autoritetspersoner (ja, leger er det) bør tenke seg om før de anbefaler kostnadskrevende gjøremål enten det er ferie, fritidssysler eller innkjøp av dyre ting. (bil)

Fritidsaktiviteter er jo så mangt. Her koster allidretten kr 150,- pr år. Overkommelig med andre ord. Noen i klassen til min datter driver med motorkross. Det sier seg selv at det koster mye mer.

Å spille håndball eller fotball koster vel det dobbelte, altså kr 300,- pr år. Også overkommelig. Da kommer sko og treningstøy i tillegg.

Korpset har en ordning med redusert betaling for familier med lav inntekt.

Kulturskolen er ganske dyr, og dermed ikke for alle. Jeg kjenner ikke til om den har reduserte priser for lavinntektsfamilier.

Jeg er mer for slike ordninger, da vet man at det kommer barna til gode.

Skrevet

Hei!

Tror du at ingen på sosialstønad sløser?

Vi lever nok i ulike virkeligheter.

Selvsagt har sløsingen ulike konsekvenser for en på sosialhjelp sammenlignet med en med millioninntekt.

Jeg mener at sosialhjelpssatsene ikke er så lave. Man kan også diskutere om de i noen tilfeller er for høye.

Men man må selvsagt disponere pengene, det må også folk med høye inntekter.

Jeg har også vondt av barn som ikke får delta på det som "alle andre" deltar på. I noen tilfeller er det manglende inntekt. I en del tilfeller er det manglende evne/vilje til å disponere pengene.

I tillegg kan det være kulturelle årsaker og/eller holdninger som gjør at barna ikke får delta.

Jeg vet f.eks om flere i min datters klasse som gjerne ville være med i korpset, men foreldrene nektet fordi de mente det var så mange dugnader.

Skrevet

Jeg tror noen barns problemer kunne vært løst med å gi mer penger til foreldrene, men langtfra alle.

En del har disponeringsproblemer i tillegg til lav inntekt.

Noen har store disponeringsproblemer og helt grei eller god inntekt.

Noen synes det er viktigere med ny TV enn å betale strømregningen.

En må også huske at det er mange med lav arbeidsinntekt. I en del tilfeller er trygd eller sosialstønad en god del mer enn det man realistisk vil kunne få i arbeidsinntekt. Er det rimelig at det skal være slik? Jeg mener det skal være økonomisk lønnsomt å arbeide.

Mitt poeng er at en del autoritetspersoner (ja, leger er det) bør tenke seg om før de anbefaler kostnadskrevende gjøremål enten det er ferie, fritidssysler eller innkjøp av dyre ting. (bil)

Fritidsaktiviteter er jo så mangt. Her koster allidretten kr 150,- pr år. Overkommelig med andre ord. Noen i klassen til min datter driver med motorkross. Det sier seg selv at det koster mye mer.

Å spille håndball eller fotball koster vel det dobbelte, altså kr 300,- pr år. Også overkommelig. Da kommer sko og treningstøy i tillegg.

Korpset har en ordning med redusert betaling for familier med lav inntekt.

Kulturskolen er ganske dyr, og dermed ikke for alle. Jeg kjenner ikke til om den har reduserte priser for lavinntektsfamilier.

Jeg er mer for slike ordninger, da vet man at det kommer barna til gode.

Hei!

Okey, jeg skal svare deg mer utfyllende senere, du gir jo gode svar.

Men min pc er helt vrang nå!

Slår seg av.

Fort før slår seg av: Ballett og turn koster ca 2000 kr pr semester hvis danser 1 dag pr uke. Karate omtrent det samme og slik går det...

Men jeg skal svare deg bedre senere, men en sykepleier fortalte meg hva sosialstønaden var pr mnd, den var så liten at jeg syns det er skammelig. Jeg tenkte dette øker jo bare fortvilelsen og elendigheten, men må finne ut av hva dette datatrøbbelet er først.

!!

Skrevet

Tror du at ingen på sosialstønad sløser?

Vi lever nok i ulike virkeligheter.

Selvsagt har sløsingen ulike konsekvenser for en på sosialhjelp sammenlignet med en med millioninntekt.

Jeg mener at sosialhjelpssatsene ikke er så lave. Man kan også diskutere om de i noen tilfeller er for høye.

Men man må selvsagt disponere pengene, det må også folk med høye inntekter.

Jeg har også vondt av barn som ikke får delta på det som "alle andre" deltar på. I noen tilfeller er det manglende inntekt. I en del tilfeller er det manglende evne/vilje til å disponere pengene.

I tillegg kan det være kulturelle årsaker og/eller holdninger som gjør at barna ikke får delta.

Jeg vet f.eks om flere i min datters klasse som gjerne ville være med i korpset, men foreldrene nektet fordi de mente det var så mange dugnader.

Hei!

''Tror du at ingen på sosialstønad sløser?

Vi lever nok i ulike virkeligheter.''

Det er ikke rom med den satsen jeg hørte til å sløse på sosialstønad. Jeg husker ikke nå hva den var, men det kan jeg nok finne ut av/ må tenke meg om.

Skrevet

Neineinei, nå må du gi deg!!! Det er jo nettopp nå du skal være ufornuftig!! Du har vært fornuftig altfor lenge ;) Ut med deg - ut i Guds _frie_ natur :P

Skrevet

''Når er man for gammel til sånt da? ;-)''

Nei altså, jeg vet ikke jeg :-) Jeg er 46.

''Jeg er snart 50 og er langt fra for gammel''

Ok :-)

''Er ikke du nysingel og med ung elsker?''

Ung elsker? Han er 53. Jeg må jo ha en jeg kan prate med også :-)

'' Situasjonen er vel bortimot ideell ;-)''

Det er for kaldt nå ihvertfall :-)

''Ung elsker? Han er 53. Jeg må jo ha en jeg kan prate med også :-)''

Hahahaha :)) Der er nok både du og jeg ganske fornuftige :P

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Neineinei, nå må du gi deg!!! Det er jo nettopp nå du skal være ufornuftig!! Du har vært fornuftig altfor lenge ;) Ut med deg - ut i Guds _frie_ natur :P

''Neineinei, nå må du gi deg!!! Det er jo nettopp nå du skal være ufornuftig!!''

Jadda jadda, det var jo det vi var enige om ;o)

'' Du har vært fornuftig altfor lenge ;) Ut med deg - ut i Guds _frie_ natur :P''''

Jeg traff han jo på svarteste vinteren da og det er så leeenge siden jeg brukte Guds frie natur på den måten at jeg tror jeg har vokst i fra det, men vi får nå se ;-) Jeg planlegger det ikke :-)

Gjest Vi er ulike
Skrevet

Yuck. Du er så sexfiksert. Glad du ikke er min terapeut. Bekrefter litt holdningen til endel psykologer om deres overopptatthet av det.

Har det som deg. Drittlei sex fiksering jeg også.

Men trådstarter var fornøyd med NHD sitt svar, så det er vel det viktigste her:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...